Gå til innhold

Må leie ut leiligheten, men får ikke lov av borettslaget


Gjest Laty

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg eier en borettslagsleilighet, som ble kjøpt i april. Det viser seg nå at jeg må jobbe et annet sted i landet, fra november og seks måneder fremover. Jeg kan ikke selge nå (det vil i alle fall være meget ugunstig økonomisk), og jeg har rett og slett ikke råd til å la den stå tom i et halvt år, har jo boutgifter på det nye stedet også. Borettslaget har regler om at jeg ikke kan leie ut første året jeg bor der, ingen unntak.

Spørsmålet mitt er: Dersom jeg likevel leier ut, og det oppdages: Hva kan skje? Antar at jeg får beskjed om at leietakerne må ut, eller blir min borett tvangssolgt, men det vil vel være urimelig dersom jeg ikke får anledning til å ordne opp i forholdet først? Og vil jeg i så fall kunne si dem opp med vanlig oppsigelsestid, eller kan jeg risikere at borettslaget sier at de må ut på dagen (det var det med urimelighetsvurdering igjen da..).

Jeg vil jo selvsagt late som jeg ikke kjente til de reglene (en liten løgn der, men har ikke råd til å la være...huff...), og skjønner at leieboerne i så fall må ut, men får jeg i det minste vanlig oppsigelsestid på å få dem ut?

(Jeg er ikke noen ond og vanskelig person som vil bryte regler altså, men det ble plutselig litt kinkig her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er pliktig til å sette deg inn i reglene for borettslaget når du kjøper boligen. Så å spille dum hjelper deg ikke.

Hva det andre angår, så vet jeg ikke. Men det er ikke urimelig å ikke gi deg en sjanse til å ordne opp først, siden du har brutt reglene med viljen og viten/ikke giddet å sette deg inn i reglene som du er pliktig til å gjøre.

Hvor stor sjansen er for å bli oppdaget vet jeg heller ikke. Og så spørs det hva de mener med å leie ut. Klart, om det plutselig flytter inn en hel barnefamilie, så kommer nok naboene til å merke det, men om du "låner" leiligheten til en kamerat blir det mindre synlig med en gang. Særlig siden da kan du selv stikke innom på besøk om du er i hjembyen, slik at naboene ser at du ikke har forlatt leiligheten, og fordi du da lettere kan si at han bare låner leiligheten og passer på den siden du "reiser så mye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Utleier_*

Det gjesten over sier er bare tull. Du skal selvfølgelig ha en mulighet til å rydde opp før du tvinges til å selge. Du vil motta en formell skriftlig advarsel om at du har misligholdt avtalen og at du snarest må rette opp i dette. Om du ikke mottar en slik advarsel, er oppsigelsen ugyldig.

Derimot må du regne med at borettslaget kan kreve at de får hele eller deler av leieinntekten. Om de gjør det, er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg bodde i borettslag, der var det noen som leide ut. De fikk beskjed på flere måter flere ganger om å avslutte leieforholdet, men da ingen ting skjedde, ble det satt i gang tiltak for å hive dem ut.

Ta kontakt med styret og vær ærlig. Kanskje får du leid ut noen få måneder likevel. Men å gå bak ryggen på dem tror jeg er lite smart. Dersom du forsøker, finnes det en god sjans for at de bare peker på kontrakten og sier "du må ut". Selvfølgelig tar det jo noen måneder med varsler før det kommer til det, men du har jo skrevet under på at du er klar over at framleie ikke er lov, så jeg vet ikke hvor lurt det er late som om du "ikke visste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken er at jeg eier en borettslagsleilighet, som ble kjøpt i april. Det viser seg nå at jeg må jobbe et annet sted i landet, fra november og seks måneder fremover. Jeg kan ikke selge nå (det vil i alle fall være meget ugunstig økonomisk), og jeg har rett og slett ikke råd til å la den stå tom i et halvt år, har jo boutgifter på det nye stedet også. Borettslaget har regler om at jeg ikke kan leie ut første året jeg bor der, ingen unntak.

Spørsmålet mitt er: Dersom jeg likevel leier ut, og det oppdages: Hva kan skje? Antar at jeg får beskjed om at leietakerne må ut, eller blir min borett tvangssolgt, men det vil vel være urimelig dersom jeg ikke får anledning til å ordne opp i forholdet først? Og vil jeg i så fall kunne si dem opp med vanlig oppsigelsestid, eller kan jeg risikere at borettslaget sier at de må ut på dagen (det var det med urimelighetsvurdering igjen da..).

Jeg vil jo selvsagt late som jeg ikke kjente til de reglene (en liten løgn der, men har ikke råd til å la være...huff...), og skjønner at leieboerne i så fall må ut, men får jeg i det minste vanlig oppsigelsestid på å få dem ut?

(Jeg er ikke noen ond og vanskelig person som vil bryte regler altså, men det ble plutselig litt kinkig her.)

Så lenge du bare skal ha midlertidig utleie kan de ikke nekte deg uten særskilt grunn.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html#5-6

Les denne paragrafen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...