Gå til innhold

deltid, lærerutdanning


Gjest Gjest_Spire_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Spire_*

Jeg har lyst til å utdanne meg som lærer ved å ta høgskoleutdanning eller universitetsutdanning.

Jeg har huslån og familie å forsørge og har ikke råd til å studere fulltid, så jeg tenkte kanskje å ta en deltidsutdanning.

Noen her som har tatt nettstudie/deltidsstudie? Hvordan er det? Jeg ser man må bo borte noen uker i året. Hvor mye må man lese på egen hånd utenom disse ukene? Jeg hadde håpet å kunne kombinere dette med en deltidsjobb, noen som har erfaring med det?

Jeg ser det ikke finnes noe deltidsalternativ i Midt-Norge. Noen som kan fortelle meg hvor nærmeste deltidsutdanning for lærere finnes for meg som bor i Trondheim?!

Jeg er meget takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken utdanning har du fra før? Hvilke fag ønsker du å undervise i? Det finnes et veldig godt alternativ i Trondheim, nemlig NTNU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Spire_*
Hvilken utdanning har du fra før? Hvilke fag ønsker du å undervise i? Det finnes et veldig godt alternativ i Trondheim, nemlig NTNU :)

Jeg har ingen høgskole eller universitetsutdanning fra før, så jeg må nok basere meg på noen år med studier.

Jeg ser ikke mørkt på å studere, bortsett fra det økonomiske - altså ingen inntekt.

Jeg ser for meg norsk, kunst og håndverk og evt engelsk... er ikke sikker... Kanskje naturfag også...

Har du noen tips til hvordan man kan gjøre det på NTNU?

Er det mulig å studere deltid der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forslag til hvordan du kan gjøre det:

Ta årsstudium i enkeltfag. Fag som er etterspurte er norsk, matte, naturfag, engelsk, spansk. Velger du to språkfag må du påregne stor rettebyrde. Et årsstudium i engelsk har 4 forelesninger i uka slik at det er fullt mulig å jobbe ved siden av (en tidligere studiekompis jobber tilnærmet fulltid som vikar i ungdomsskolen jeg jobber på, og tar engelsk ved siden av uten problemer).

Når du har fullført årsstudium kan du søke deg inn på PPU. PPU kan enten gjøres fulltid, eller deltid. Det er mulig å jobbe ved siden av ved fulltid, men det kan bli vanskelig i de ukene man har praksis. Det vil også si MYE jobb.

Med PPU er du kvalifisert til å jobbe fra og med 5. trinn og til og med videregående. Ønsker du å jobbe i videregående vil jeg anbefale å ta en bachelor istedenfor årsstudium (min personlige mening).

En ting å ta med i betraktning om du ikke er flyttbar/muligheter for pendling: det er VANSKELIG å få seg jobb som lærer i Trondheimsregionen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Spire_*

Tusen takk for svar!

Veldig godt å få noen innspill!

Jeg vil også tro at det er lettere å kombinere studium og deltidsjobb ved en universitetsutdanning kontra høgskoleutdanning!

Jeg er sånn i tvil om hva jeg skal gjøre, og jeg synes det er litt skummelt å si opp jobben (som forøvrig ikke er drømmejobben) og starte å studere... Dessuten er jeg typen som får dårlig samvittighet overfor barna om jeg ikke får nok tid sammen med dem...

Noen her som har prøvd seg på nettstudie lærerutdanning? Er nysgjerrig på hvordan det lar seg kombinere med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg har lyst til å utdanne meg som lærer ved å ta høgskoleutdanning eller universitetsutdanning.

Jeg har huslån og familie å forsørge og har ikke råd til å studere fulltid, så jeg tenkte kanskje å ta en deltidsutdanning.

Noen her som har tatt nettstudie/deltidsstudie? Hvordan er det? Jeg ser man må bo borte noen uker i året. Hvor mye må man lese på egen hånd utenom disse ukene? Jeg hadde håpet å kunne kombinere dette med en deltidsjobb, noen som har erfaring med det?

Jeg ser det ikke finnes noe deltidsalternativ i Midt-Norge. Noen som kan fortelle meg hvor nærmeste deltidsutdanning for lærere finnes for meg som bor i Trondheim?!

Jeg er meget takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei!

Etter det eg veit så er det ingen mulighet til å ta vanlig allmennlærer-utdanning over nett, det er enten heiltid eller deltid. Det du då må gjere for å bli lærar er å ta enkelte fag, altså årsstudium, og så bygge deg oppover med fag du vil undervise i, for så å ta ppu - refererer til Frey her.

Sjølv går eg den siste veien, bygger meg opp med årsstudium i fag som eg gjerne vil undervise i, og så ppu. Akkurat no tar eg faktisk nettstudie i norsk på høgskulen i Volda, dei har litt å velge i når det gjeld skulerelevante fag som nettstudie, så du kan jo stikke innom og sjå: www.hivolda.no

Ellers er det berre å sjekke alle høgskula, universitet om ka slags tilbud dei har på nettstudier:) Husk at for å ta ppu så må du ha 60 studiepoeng i minst to av dei faga du vil undervise i! (dette er vel kanskje litt forskjellig rundtom i landet)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Nettstudent

Hei,

Det er fullt mulig å ta "vanlig" allmennlærerutdanning over nettet. Selv går jeg nett- og samlingsbasert allmennlærerutdanning (deltid) i Telemark. Da er vi på skolen en uke tre ganger i semesteret. Ellers får vi oppgaver som vi skriver hjemme og leverer over nettet.

Det fungerer helt fint :) Det er en del gruppeoppgaver og. Da samles man på "fritiden" eller prater/skriver over nettet og samarbeider på den måten. Opp til hver gruppe hvordan man gjør det, bare ting blir gjort ;)

Fint om man ikke kan gå på skolen fast. Hvor mye man leser imellom samlingene er helt opp til den enkelte. Riktignok må man lese for å kunne skrive gode oppgaver, men det blir stort sett hva man gjør det til selv.

Jeg vil anbefale god selvdisiplin om du skal starte på nettstudie, da det er MYE opp til deg selv. Trenger du en del "hjelp" eller "start" fra andre, vil jeg heller anbefale "vanlig" studie, eller følge tidligere forslag gitt her. Bare mitt tips :)

Hilsen en på 2. året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...