Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis det hadde vært noe jeg virkelig misliker og ikke klarer å få ned, så hadde jeg høflig takket nei til maten. Hadde det vært noe jeg synes smakte "bare ok" eller ikke synes var særlig godt, så hadde jeg spist det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Joda, men når kommentaren var "De vet jeg ikke spiser sær mat", så sier man at pinnekjøtt er universellt regnet som sært. Det blir implisert at de som inviterte også skal mene at pinnekjøtt er sært. Og det blir jo bare tullete.

Vel, kommer an på hvor man kommer fra. Der jeg kommer fra er det regnet som litt sært å spise pinnekjøtt, samme med fårikål. Selv kjenner jeg ganske få som spiser disse tingene, og ergo blir det litt sært i mine øyne - uten at det nødvendigvis er noe negativt i det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Nattvette
Skrevet
Hva gjør dere når dere er på besøk, og blir servert mat dere ikke liker? Og da mener jeg noe dere virkelig ikke kan få i dere uten å nærmest få brekninger. Et eksempel fra min side er reke-cabaret. Det kunne jeg ikke fått i meg om ikke liv sto på spill, tror jeg. Så hva er best å gjøre? Si fra at man ikke liker det? Prøve å snike det ned i veska? Eller tvinge det i seg og risikere brekninger over matbordet? Ulempen hvis man later som man liker det er jo at da får man det gjerne igjen :gjeiper:

Eg hadde bare sagt ifra om at eg ikkje likte den og den tingen. Gidder ikkje tvinge i meg noe som får meg til å føle meg dårlig, bare for å ikkje virke uhøflig mot den som har lagd maten.

Husker eine lærerinna mi i kjøkken, ho sa at "Det fins ikkje noe som heiter å ikkje like." så ho tvang oss til å spise maten vi lagde som vi ikkje likte. Eineste om vi var allergiske og kunne legge fram dokumentasjon på det, slapp man unna. Tror ikkje ein eineste elev på skolen likte den kjerringa der.

Skrevet

Huff. Jeg er litt sær når det kommer til hva jeg liker, men prøver også så godt jeg kan å få det i meg, gjerne med store mengder vann. Er det mulig å forsyne seg selv tar jeg lite av det jeg ikke liker, og mer av det jeg synes er greit.

Det jeg ikke klarer å spise lar jeg ligge igjen, uten å gjøre et nummer ut av det. Dersom noen spør sier jeg at jeg er mett eller ikke er så glad i akkurat den maten.

Skrevet

Har ennå igjen å kjenne brekninger når jeg spiser diverse mat altså. :klø: Selvfølgelig er det ting jeg liker bedre enn andre, men det er veldig få ting jeg kan si at jeg ikke liker.

Derimot er jeg allergisk mot diverse frukt, ikke at det gjør det noe lettere å si fra egentlig. Men de som kjenner meg er jo klar over det, så det skjer heldigvis ikke så ofte at jeg må ty til "Eh..Øh..Du, vet du... :sjenert: "

Skrevet

Jeg er ikke så veldig kresen, men en ting jeg ikke takler er fettstrimler o.l. på kjøtt. Jeg får brekningen hvis jeg prøver å tygge det. Får vi servert kjøttstykker må jeg skjære bort alt som ikke er rent kjøtt så da går det greit, men jeg er ikke særlig glad for å få servert gryteretter eller suppe med oppskåret kjøtt. Hvis det ikke er andre muligheter, spiser jeg med må skjære bort en del fra kjøttet og blir sittende å pirke i maten.

Skrevet

Jeg spiser helt fint retter jeg ikke setter pris på, men rakfisk, lutefisk og sushi har jeg hatt brekninger av. Da er det ikke aktuelt å forsøke å spise opp en hel porsjon, men jeg gir alltid maten en sjanse, og forsyner meg mest av tilbehøret. Heldigvis greier jeg å få ned etpar biter før det blir vanskelig å kontrollere magen. Sliter gjør jeg også de få gangene jeg har fått servert mat der noe har blitt skjemt. Kjedelig å sitte og måtte avveie risikoen for å få magesjau mot risikoen for å såre eller fornærme vert/vertinne. Da forsøker jeg i det lengste å unngå å spise på en mest mulig tilforlatelig måte.

Gjest stillness
Skrevet (endret)

Jeg er veldig kresen og har ting jeg ikke liker spesielt godt,og hvis det da er ting jeg ikke liker spesielt men klarer å få ned så forsyner jeg meg med en porsjon for høflighetens skyld.

Men hadde det vært mat jeg absolutt ikke kunne fått ned uten å bli dårlig,som smalahove eller lutefisk,så tror jeg hadde sagt det som det var,at dette er ikke noe jeg kunne fått ned.

For om man skal ha gjester,og man ikke vet helt hva folk liker,så syns jeg ikke man bør servere mat som er veldig sær eller veldig spesiell på smak.

Det er vel meningen at folk som kommer på besøk skal kose seg med maten,og ikke sitte å brekke seg under middagen ;)

Endret av stillness
Skrevet

I en slik situasjon kunne jeg nok finne på å si jeg er allergisk, siden alle som kjenner meg ordentlig vet hva jeg ikke takler, og ville ikke ha servert det uten å evt ha en reserve på lager. Så om det hadde dukket opp en sånn situasjon så ville det nok vært hos noen som ikke aner om jeg er allergisk eller ikke :)

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Ved et par anledninger er jeg blitt servert rømmegrøt. Da har jeg sagt fra at jeg dessverre ikke liker det, og heller spist litt spekemat osv. i stedet.

Jeg klarer ikke sitte å tvinge i meg en diger tallerken rømmegrøt, da får de heller bli sure på meg! Har heldigvis ikke opplevd at noen er blitt fornærmet, i tilfelle har de skjult det godt!..

Skrevet

Jeg spiser "alt" og er ikke skeptisk til nye retter, i tillegg til at jeg synes det er helt greit å spise mat som er kjip/dårlig tilberedet også (med mindre det er snakk om kylling som ikke er gjennomstekt osv... da må man jo si fra) så jeg slipper den problemstillingen. Jeg mener også det er høflig å forsyne seg å spise litt så lenge en greier å få det ned uten å kaldsvette. Men jeg synes det bør være lov til å si fra om en faktisk ikke takler maten, jeg vil i hvert fall ikke at gjestene mine skal sitte og brekke seg, samme om jeg har servert "vanlig" eller "særere" mat. Det går an å si fra på en høflig måte, og om vertskapet da begynner å mase om at en skal og bør og bare må prøve osv er det ikke gjesten som er uhøflig.

(men det framgår jo også at det ikke er så lett for verten å vurdere hva som er sært. Så si i fra i stedet for å håpe på at man blir servert kun isbergsalat og beinfri kylling uten krydder)

Skrevet

Jeg synes det aller meste smaker godt, problemet mitt er at jeg er litt vár for konsistenser. Blåskjell, f.eks, smaker kjempegodt, men herremin for en jæ**** kosistens!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg spiser stort sett det jeg får servert. Hvis det er noe jeg absolutt ikke liker, så tar jeg bare bittelitt og svelger det rett ned med masse tilbehør til.

En gang var jeg i et finere selskap. Forretten ble servert, og jeg trodde det var sopp i hvitløksaus. Det er jo godt! Så sier sidemannen plutselig: "vi var i selskap i går, og fikk snegler der også".

Trodde jeg skulle ramle av stolen, og visste ikke hva jeg skulle gjøre.

Svelget sneglene rett ned uten å tygge, skyllet etter med vann og tygget brød for harde livet :spy:

Skrevet
Jeg spiser stort sett det jeg får servert. Hvis det er noe jeg absolutt ikke liker, så tar jeg bare bittelitt og svelger det rett ned med masse tilbehør til.

En gang var jeg i et finere selskap. Forretten ble servert, og jeg trodde det var sopp i hvitløksaus. Det er jo godt! Så sier sidemannen plutselig: "vi var i selskap i går, og fikk snegler der også".

Trodde jeg skulle ramle av stolen, og visste ikke hva jeg skulle gjøre.

Svelget sneglene rett ned uten å tygge, skyllet etter med vann og tygget brød for harde livet :spy:

Jeg må bare beundre deg, som klarte å spise opp etter at du fikk vite hva det var. Vet at mange liker snegler, men jeg hadde ALDRI orket å spise det!

Det er nå litt rart at de serverer sånt til en gjeng intetanende gjester, vet om mange som ikke hadde likt noe sånt.

Skrevet

Jeg spiser det ikke. Hvis det er noen jeg kjenner godt sier jeg at jeg ikke er så glad i det, hvis ikke lar jeg det bare ligge på tallerkenen. Jeg gjør ikke noe nummer ut av det. Jeg har også hatt gjester som har sagt ifra om noe de ikke liker, f.eks.: "Det ser veldig flott ut, men dessverre spiser jeg ikke reker." Hvis det er en finere middag er det uansett flere retter og gjerne noe snacks etterpå, så jeg klarer meg. :) De verste middagsgjestene synes jeg er de som ikke vil spise noe som er "moderne", de må ha poteter til ethvert middagsmåltid og skal helst ha kjøttkaker/seibiff o.l. Kan ikke spise f.eks. tapas, taco eller pizza.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...