Gå til innhold

Andelsleilighet? Dumt å kjøpe?


Gjest førstegangskjøper

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangskjøper

Kan noen hjelpe meg å forstå hva denne leiligheten vil koste meg i måneden?

Leilighet har prisantydning på 2 mill

Fellesgjeld 700 000 kr

Andel felleskostnader 10 000 kr

Jeg regner med at det betyr at leil. egentlig koster 2,7 mill? Det er det banken ser på?

Og at jeg må kunne betjene avdrag på et lån på 2, 7 mill - i tillegg til disse 10 000 i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_tea_*
Kan noen hjelpe meg å forstå hva denne leiligheten vil koste meg i måneden?

Leilighet har prisantydning på 2 mill

Fellesgjeld 700 000 kr

Andel felleskostnader 10 000 kr

Jeg regner med at det betyr at leil. egentlig koster 2,7 mill? Det er det banken ser på?

Og at jeg må kunne betjene avdrag på et lån på 2, 7 mill - i tillegg til disse 10 000 i mnd?

Slik jeg forstår det vil månedskostnadene dine bli 10 000 + det du betaler i måneden for lånet du tar opp i banken. Lånet vil vel bare være på 2 mill (hvis det er det du får kjøpt den for), men banken vil ta høyde for når de gir deg lånetilbud at du skal kunne betjene et lån på 2,7 mill. Fellesgjelden betaler du ned i de månedlige felleskostnadene til borettslaget, men her er det viktig at du sjekker hva de månedlige felleskostnadne inkluderer. Inkluderer den nedbetaling (avdrag og renter) på lånet? Hvis borettslaget har et avdragsfritt lån vil de månedlige kostnadene dine øke når den avdragsfrie perioden er over. Hva som er inkludert i de månedlige felleskostnadene skal stå i prospektet. Hvis du er usikker så ta kontakt med megler og spør h*n direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg å forstå hva denne leiligheten vil koste meg i måneden?

Leilighet har prisantydning på 2 mill

Fellesgjeld 700 000 kr

Andel felleskostnader 10 000 kr

Jeg regner med at det betyr at leil. egentlig koster 2,7 mill? Det er det banken ser på?

Og at jeg må kunne betjene avdrag på et lån på 2, 7 mill - i tillegg til disse 10 000 i mnd?

Banken vil se på om du kan klare å betjene et lån på totalt 2,7 millioner siden du trenger et lån på 2 mill fra banken + at du betaler på lånet på 700.000,- gjennom felleskostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike borettslag også kan(ved flertall) kreve at alle boligene skal oppgraderes...skummelt, da felleslånet plutselig stiger med 1 mill. ekstra. Har skjedd med mange, + at det knallvanskelig å selge boligen videre.

Sats på selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike borettslag også kan(ved flertall) kreve at alle boligene skal oppgraderes...skummelt, da felleslånet plutselig stiger med 1 mill. ekstra. Har skjedd med mange, + at det knallvanskelig å selge boligen videre.

Sats på selveier.

Du føler ikke at dette ble en smule unyansert?

Bare for å stille noen retoriske spøsmål:

- Må ikke selveiere oppgraderes? Eller er forskjellen at de må ta opp lån individuelt, hvilket gir dårligere betingelser for den enkelte?

- Dersom felleslånet stiger med 1 mill, så sier jo ikke det noe om det er mye eller lite - det avhenger jo av hvor mange som er sammen om dette felleslånet. Hvis du tror at det er vanlig kost i et normalt borettslag at fellesgjelden skal stige med 1 mill. per bolig, da tror jeg du er temmelig langt på viddene. Fint om du i så fall kan vise til noe statistikk på dette, ettersom du påstår det har skjedd mange.

- Har du tall som viser at det er vanskeligere å selge en normal borettslagsbolig kontra en selveier? Det å henvise til utskuddene i bransjen med ekstremt høy fellesgjeld er ikke representativt, selv om disse åpenbart får mye mer fokus i media enn antallet skulle tilsi.

Selv om du neppe er en tilhenger av å basere påstander på tall og fakta, så kan du få noen av meg. Bare for å gi deg et tall, så har OBOS over 100' boliger i Oslo, en by med ca 500' innbyggere. Per 2001 var det 1,9 hoder per bolig i Oslo (det er desidert flest single i Oslo, så alle fra singelforumet burde flytte hit): link SSB. Dette betyr at OBOS står for mer enn 1 av 3 boliger i Oslo, og de har for øvrig en medlemsmasse på 220' hoder - det tilsvarer nesten halve Oslos befolkning: link OBOS.

Burde 1 av 3 i Oslo ligge våken om natten i bekymringer, eller kan du være villig til å vedgå at din kommentar i beste fall var litt upresis?

For ordens skyld; nei, jeg jobber ikke i OBOS, ei heller i andre boligbyggelag. Like fullt er det ikke dermed sagt at tanketomt oppgulp skal få stå umotsagt. Det er både fordeler og ulemper med borettslag, akkurat som det også er med selveiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Må ikke selveiere oppgraderes?

Jo, når eieren synes det er en god idé, og i det omfang og innenfor den prisrammen eieren bestemmer seg for.

De andre punktene dine er ok, selv om jeg ikke klarer å forstå at noen synes det er en god idé å la andre bestemme hvordan man skjøtter sin egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, når eieren synes det er en god idé, og i det omfang og innenfor den prisrammen eieren bestemmer seg for.

Ehh ja. I borettslag så oppgraderes det når eierne synes det er en god idé, og innenfor den prisrammen som eierne bestemmer seg for.

Fordelen med selveier er nødvendigvis at du bestemmer dette helt alene, mens ulempen er at du får dårligere betingelser i bank og hos håndtverker.

Fordelen med borettslag er at nødvendig vedlekehold blir gjort, hvilket ikke kan sies om alle selveiere.

I en del sameier (selvstendige "borettslag") så er det ofte vrient å få gjort helt tvingende vedlikehold, ettersom man må få med alle - og man har da ikke samme beslutningskraft/sanksjonsmuligheter som i borettslag.

At man heller ikke kan få med alle av den enkle grunn at ikke alle kan stille med nødvendig finansiering, er også en ulempe man ikke ser hos borettslaget. Siste punkt gjelder selvfølgelig ikke borettslag med skyhøy fellesgjeld fra før, de er heller ikke kredittverdige.

Moralen er ganske enkelt at det er fordeler og ulemper med begge eierformer. Det blir for enkelt å si at den ene er dum og pappan min er sterkere enn din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike borettslag også kan(ved flertall) kreve at alle boligene skal oppgraderes...skummelt, da felleslånet plutselig stiger med 1 mill. ekstra. Har skjedd med mange, + at det knallvanskelig å selge boligen videre.

Sats på selveier.

Jepp, sats på selveier hvis du ønsker å betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift til staten...

Og jeg synes absolutt ikke det er skummelt at alle beboerne i borettslag må pusse opp. Tvert imot synes jeg det er trygt at jeg vet at naboens bad ikke er så falleferdig at lekkasjen kommer ned til meg. For når man bor i blokk må man forholde seg til mange rundt seg. Ikke alle selveier sameier innser dette og har problemer med å pusse opp feks fasader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...