Gå til innhold

Foreldremøter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri krevd at eksen min blir med i foreldremøter.

Ikke da jeg hadde hovedomsorgen heller. Men han fikk alltid beskjed og alltid muligheten til selv å velge om han ville komme. Og min personlige mening var at han burde komme ettersom det jo er bra at begge foreldre vet hvordan det står til med skolegangen. Er den noe som ikke går så bra så bør jo begge foreldre kunne bistå for å bedre situasjonen.

Når vi har hatt delt omsorg så har vi prøvd å stille begge to. Noen ganger har ikke jeg kunnet komme, andre ganger har ikke han kunnet. Da har vi sørget for å gi den som ikke kunne komme et referat.

Nå har jeg kun samvær med min eldste sønn og far har hovedomsorgen. Allikevel var det jeg som gikk i forrige foreldremøte som gjaldt denne sønnen. Far var syk og så var det min oppgave å gi informasjonen til ham etterpå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Ett veldig godt innlegg av "samværsfar".

Ett innlegg som jeg mener viser det "normale" for de fleste i denne situasjonen. De fleste får ting til å gå greit og rolig - og at ting ordner seg uten noen tiltak. Å ære være det!!!!

For en ting er ihvertfall sikkert å leve i en konfliktsituasjon/maktsituasjon - det er så himla mye energi bortkastet på ikke annet enn tull.

Skrevet
Er det ikke like greit om vi først som sit bestemmer at far bestemmer alt? Siden han likevel vet best? Så kan ikke mor hverken be om eller forlange noen ting som helst? :ironi:

Det er det "gjest_Jomfrua" også mener. Jeg er ikke enig, men om mor skal kunne forlange mener jeg far også skal kunne forlange. Slik er det dessverre ikke ettersom foreldrene ikke er likeverdige i utgangspunktet.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Det er det "gjest_Jomfrua" også mener. Jeg er ikke enig, men om mor skal kunne forlange mener jeg far også skal kunne forlange. Slik er det dessverre ikke ettersom foreldrene ikke er likeverdige i utgangspunktet.

Jeg greier fint å argumentere selv. Ikke prøv en gang å si at du vet hva jeg mener for du forstår rett og slett ikke annet enn din egen situasjon og så er det punktum finale. Jeg har aldri skrevet at en skal forlange noe. Lavmål, Far til 2

Skrevet

Tilbake til ts sitt spørsmål. Nei ingen kan kreve noe av den andre part.

I vårt tilfelle der ungene bor 50% hos hver etter eget ønske, stiller vi begge på møter, vi deler på dugnader som dukker opp og det er somregel den som ikke har ungene den uken som tar dugnaden, for da har man ikke lekser og aktiviteter å ta hensyn til. Vi deler oppgavene mellom oss på samme måte som når vi var gift. Vi bytter helger hvis det viser seg å være nødvendig, vi stepper inn i friukene hvis den andre må bort i jobben eller i møte på kveldstid. Dette gjør vi for ungene sin del og for at de skal føle seg trygge selv om mor og far ikke lenger bor sammen, for oss er ungene det viktigste. Vi spør alltid om den andre kan stille, før vi spør foreldrene våre om hjelp. Vi er foreldrene og det er vår oppgave å løse dette sammen, begge vil være mest mulig sammen med barna nå som da vi var gift og barnevakt er en løsning man bruker hvis begge to skal ut på noe.

Det handler om å gi og ta, husk det man sender ut får man tilbake ;)

Skrevet
Tilbake til ts sitt spørsmål. Nei ingen kan kreve noe av den andre part.

I vårt tilfelle der ungene bor 50% hos hver etter eget ønske, stiller vi begge på møter, vi deler på dugnader som dukker opp og det er somregel den som ikke har ungene den uken som tar dugnaden, for da har man ikke lekser og aktiviteter å ta hensyn til. Vi deler oppgavene mellom oss på samme måte som når vi var gift. Vi bytter helger hvis det viser seg å være nødvendig, vi stepper inn i friukene hvis den andre må bort i jobben eller i møte på kveldstid. Dette gjør vi for ungene sin del og for at de skal føle seg trygge selv om mor og far ikke lenger bor sammen, for oss er ungene det viktigste. Vi spør alltid om den andre kan stille, før vi spør foreldrene våre om hjelp. Vi er foreldrene og det er vår oppgave å løse dette sammen, begge vil være mest mulig sammen med barna nå som da vi var gift og barnevakt er en løsning man bruker hvis begge to skal ut på noe.

Det handler om å gi og ta, husk det man sender ut får man tilbake ;)

:klappe::klappe::klappe:

Så enig så enig. Som en sår høster man.

Vi bør snarest mulig komme oss så langt at uenigheter bør vurderes på en OBJEKTIV og uavhengig måte. Det medfører at ingen foreldre skal kunne pålegge eller nekte en forelder en selvskreven rett til egne meninger. Også når det gjelder foreldremøter. Joda, fortsatt kan det bli en kamel eller 5 til kveldsmat, men barna vil oftere få følelsen av at begge foreldrene stiller opp på foreldremøter, etc. Da er vi på rett vei.

Skrevet
Det er så rart.... jeg er mann og samværsfar. Jeg har mange kompiser som er samværsfedre. Jeg har også kompiser som praktiserer delt omsorg med sine ekser.

Jeg kjenner ingen fedre i disse situasjonene som er tapere.

Jeg kjenner ingen fedre som er så stakkarslige som det fartil2 skisserer.

Jeg kjenner ingen fedre som med halen mellom beina finner seg i at mødre eller myndigheter/Raundalen eller hvem det nå er overkjører dem og forteller dem hvordan de skal leve livet med barna sine.

Jeg kjenner heller ingen fedre som blir nektet å komme på foreldremøte av sine ekskoner.

Jeg skjønner veldig godt hun over her som har en eks som bare lager bråk og faenskap og derfor ikke er god å ha med på møtene. Jeg vet at det finnes slike mannfolk som ikke har stilt opp det grann i samlivet eller for barna før, men som ofte av økonomiske grunner alltid krangler om at de blir så motarbeidet. Som regel er dette store egoister og jeg har ingen skrupler vedr. det å forsvare kvinner som klarer å leve alene og ha full omsorg for barna sine - og samtidig måtte tåle dritt fra en som egentlig ikke vil ha omsorg for barna men bare gjøre livet til eksen surt. Ja for det finnes menn som er skilt som virkelig ønsker å gjøre livet til ekskona surt. Det finnes ikke bare kvinnfolk som er hekser og som er ute etter å sabotere gode fedre!

Jeg er med på alle foreldremøter.

Jeg involverer meg fullt og helt i barna mine, selv om de bor hos moren sin.

Jeg oppfører meg som folk og det gjør moren også.

Spørsmålet i tråden her er om mor kan kreve av en samværsfar at han stiller på foreldresamtale. Vet dere hva? Jeg synes at en samværsfar skal kreve det av seg selv jeg!

:klappe:

Skrevet

En liten sammenlikning om bostedsforelder skal pålegge samværsforelder noe som helst:

I Midt Østen tar Israel seg til rette. De skyter, bomber og dreper Palestinske barn og sivile. Israel har penger og makt. Hamas, som av Israelerene og USA er definert som terrorister benytter sine penger til å bygge skoler, sykehus, etc.

Israel og USA forstår ikke at Hamas får oppslutning blandt befolkningen. Israel mener at de har rett til å pålegge Palestinerene å gi fra seg landområder, vannkilder og dyrket mark. Palestinerene nekter fordi dette er livsgrunnlaget de har.

På samme måte nekter samværsforeldre ofte å gi fra seg muligheten til å stille på foreldremødter. Samværsforeldre aksepterer heller ikke at de skal pålegges å møte så lenge de ikke kan påvirke situasjonen rundt barnet eller oppgi muligheten til samvær med barnet, selv om det er bostedsforelder som sitter med makten til å presse gjennom noe av dette.

Dette blir det naturligvis konflikt av. Så spørs det da hvem som "vinner". Den som sitter med makten og ønsker å frata eller pålegge den andre part noe, eller den som nekter å gi opp sin rett som likeverdig.

Jeg er overbevist om at maktmisbruk som å pålegge eller frata samværsforelder deltagelse på foreldremøter, etc, er like vanskelig som å pålegge Palestinerene å gi fra seg retten til egne landområder.

Skrevet

Så hvis du (med omsorgsretten) ønsker at samværsforelder skal delta så utøver du altså makt. Og om du ikke ønsker at samværsforelder skal delta så utøver du også makt.

Hva skal man gjøre da?

Bare være glad til om samværsforelder stiller opp og være lei seg på barnas vegne om h*n ikke stiller opp?

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Dette er ikke bra, Far til 2. :sukk:

Nå har du ikke mye bakkekontakt.

Skrevet

Mor kan ikke kreve at far blir med på foreldremøte.

Det føles jo kanskje mest naturlig at den som har samvær den dagen et foreldremøte er, er den som går på møtet.

Men uansett, ingen kan kreve en foreldre å bli med.

Uansett, mor bør jo ta kontakt med far og gi beskjed om møtet så bestemmer far selv om han har anledning. Vil jo tro at en far tar tid til dette da det er i hans egen interesse å høre hvordan det er på skolen og hvordan ungen gjør d på skolen.

Gjest regine ii
Skrevet

Pinlig, pinlig og viser bare hvor far out "far til 2" er iforhold til virkeligheten.

En bostedsforelder kan ikke med loven i hånd nekte en samværsforelder å stille på foreldremøter. Dersom "far til 2" har godtatt dette - så er det hans problem - ikke et generelt problem for samværsforeldre.

Oppmøte på foreldremøter er frivillig for foreldrene. Dermed kan verken den ene eller den andre tvinge/hindre den ene eller den andre i å gå.

Har man del i foreldreansvaret så har man også en soleklar rett til å få info fra skole/bhg. uavhengig av omsorgsløsninger.

Skrevet
Dette er ikke bra, Far til 2. :sukk:

Nå har du ikke mye bakkekontakt.

På hvilket område.

Vær litt mer konkret.

(jeg blir forøvrig borte et par dager nå)

Skrevet
Pinlig, pinlig og viser bare hvor far out "far til 2" er iforhold til virkeligheten.

En bostedsforelder kan ikke med loven i hånd nekte en samværsforelder å stille på foreldremøter. Dersom "far til 2" har godtatt dette - så er det hans problem - ikke et generelt problem for samværsforeldre.

Oppmøte på foreldremøter er frivillig for foreldrene. Dermed kan verken den ene eller den andre tvinge/hindre den ene eller den andre i å gå.

Har man del i foreldreansvaret så har man også en soleklar rett til å få info fra skole/bhg. uavhengig av omsorgsløsninger.

Da er det i tilfelle skolen som har villedet meg til å tro at SKOLEN kan si at jeg ikke kan stille fordi BOSTEDSFORELDER ikke ønsker at jeg skal være tilstede.

Det som da er pinlig er at skolen kommer med påstander og insinuasjoner som ikke holder vann i en rettsak, og at skolen på denne måten tar parti for bostedsforelder.

At kommunen kan ta parti for bostedsforelder på denne måten, samtidig som at samværsforelder ikke får tilsvarende mulighet til foreldresamtale/møte sier en god del om "parter i saken".

Jeg forstår at det ikke kan innkalles til nytt foreldremøte med ca 30 foreldre, men jeg forstår ikke at det er umulig å inkalle til ny foreldresamtale med barnet og samværsforelder.

Er ikke du skremt over en slik forskjellsbehandling regine ???

Skrevet
Så hvis du (med omsorgsretten) ønsker at samværsforelder skal delta så utøver du altså makt. Og om du ikke ønsker at samværsforelder skal delta så utøver du også makt.

Hva skal man gjøre da?

Bare være glad til om samværsforelder stiller opp og være lei seg på barnas vegne om h*n ikke stiller opp?

Det jeg sier er at det må være likeverd mellom foreldrene.

Hvis bostedsforelder skal kunne kreve at samværsforelder er tilstede, så må også samværsforelder få kreve å være tilstede selv om bostedsforelder ikke ønsker det.

Hvis slike krav ikke blir oppfylt bør det få konsekvenser for begge foreldrene, avhengig av hvilke tiltak som blir gjort.

Skrevet

Jeg har bedt at far ikke skal møte opp på foreldresamtaler. Dersom han ønsker dette setter de opp egen time til han.

Det er en grunn til dette. Psykisk maktbruk er ikke noe gøy.

Når eks er tilstedet føler jeg meg som jeg kryper i et skjell og er musestille, dritt redd og nervøs.

Når jeg er alene med lærer snakker jeg masse og er kjempe engasjert.

Er irriterende at jeg ikke klarer å heve meg over det:(

Gjest regine ii
Skrevet
Da er det i tilfelle skolen som har villedet meg til å tro at SKOLEN kan si at jeg ikke kan stille fordi BOSTEDSFORELDER ikke ønsker at jeg skal være tilstede.

Det som da er pinlig er at skolen kommer med påstander og insinuasjoner som ikke holder vann i en rettsak, og at skolen på denne måten tar parti for bostedsforelder.

Det PINLIGE i denne situasjonen er at du - som visstnok er voksen - ikke evner å sette deg inn i plikter og rettigheter du har som forelder. Det er ikke skolens PLIKT å informere deg om dette - det er ditt eget ansvar.

Men det er jo klart - det føyer seg jo fint inn i ditt vanlige mønster - en mann som er forelder har overhode ikke noe eget ansvar seg eller sine.

Gjest Gjest_Mortil2_*
Skrevet
Jeg har bedt at far ikke skal møte opp på foreldresamtaler. Dersom han ønsker dette setter de opp egen time til han.

Det er ikke alle skoler eller lærere som har kapasitet til å sette opp flere konferansetimer per barn.

Og da sier skolen at det settes opp 1 avtaletid også får foreldre finne ut av hvordan og hvem som skal gå, for skolen kan ikke drive å ta hensyn til foreldre som ikke klarer å være i samme rom sammen.

For noen kan dette kanskje feiltolkes til at skolen sier nei til at samværsforelder får komme på konferansetime. Men det er jo ikke sant. Det er bare sånn at skolen kan ikke drive å ta hensyn til alles spesialbehov. Det er har de ikke kapasitet til. Tenk hvor mange skilte folk det er da.

Gjest Gjest_Mortil2_*
Skrevet

At kommunen kan ta parti for bostedsforelder på denne måten, samtidig som at samværsforelder ikke får tilsvarende mulighet til foreldresamtale/møte sier en god del om "parter i saken".

Jeg forstår at det ikke kan innkalles til nytt foreldremøte med ca 30 foreldre, men jeg forstår ikke at det er umulig å inkalle til ny foreldresamtale med barnet og samværsforelder.

Er ikke du skremt over en slik forskjellsbehandling regine ???

Jeg tror ikke skolen har lov til å nekte noen å komme jeg.

På et felles foreldremøte for alle foreldre kan jo alle komme. Det er ikke noe opprop og kontroll av hvem som kommer der?

Når det gjelder konferansetimer så blir det jo satt opp en time (halvtime) per barn. Lærer/skole/kommune bestemmer ikke hvem av foreldrene som får komme. Det er det opp til foreldrene å finne ut av. Det er mulig at noen lærere har kapasitet til å ta to konferansetimer pr barn (en til far og en til mor). Men i de tilfellene de ikke gjør det så e det fordi de ikke har tid ikke fordi de ønsker å favorisere en av foreldrene.

Vi har diskutert dette på skolen til mine barn. Og konklusjonen fra lærerne var klar. De hadde ikke mulighet til å ta slike spesialhensyn. Dette var noe foreldrene selv fikk ta ansvar for hvis det var så dårlig stelt at de ikke kunne komme på en konferansetime og holde fred med hverandre.

Hvis du fartil2 har vært ute for å bli boikottet av skolen så har du enten vært ute for en veldig spesiell lærer/skole eller så har du misforstått hele situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...