Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette spørsmålet, så jeg prøver her. Skal i barnedåp neste søndag, skal være fadder. Planen var å ha bunad, men da jeg prøvde den i går fikk jeg bekreftet det jeg fryktet, skjørtet er for trangt, og jeg kan ikke gjøre noe med det selv uten at det blir en stygg glippe. (skjørtet må leveres inn for en større syoperasjon, alternativt må jeg få bort de 3 kg som har lagt seg rundt magen). Så nå må jeg finne noe annet å ha på, ikke enkelt. Men jeg har en sort, armløs kjole. Det sorte stoffet er litt gjennomsiktig, og det er en gullfarget underkjole som skinner litt igjennom, så den er ikke helt kullsort liksom.

Kan jeg ha denne? Eller blir sort oppfattet feil på en sånn dag? (Sort er jo sorgens farge...) Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes også at du kan bruke sort kjole i dåp.

Skal selv gifte meg og har flere gjester som er litt nervøse og spør meg om det er greit å gå i sort kjole eller i kjole med litt svart på. Det er ikke noe problem for meg. For å være på den sikre siden kan du jo ringe til foreldrene til dåpsbarnet og høre hva de synes.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
jeg har en sort, armløs kjole. Det sorte stoffet er litt gjennomsiktig, og det er en gullfarget underkjole som skinner litt igjennom, så den er ikke helt kullsort liksom.

Kan jeg ha denne? Eller blir sort oppfattet feil på en sånn dag? (Sort er jo sorgens farge...) Hjelp!!

Dette høres mer ut som en julebordskjole, og jeg ville aldri funnet på å bruke en slik kjole i barnedåp der du tross alt er fadder og skal være deltagende i selve seremonien. Velg heller en sommerkjole men ikke noe gjennomsiktig eller ermeløst, i så fall bør du bruke ett sjal over skuldrene.

Minnie

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg er enig med Minnie her; velg noe lyst og sommerlig, og ikke en kjole av typen kveldsantrekk. Et alternativ kan være en lys penbukse med en fin topp til.

M

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er absolutt ikke noe spesielt julebordsaktig over kjolen, Minnie. Tror jeg tar sjansen på å bruke den jeg. Har nemlig ikke noen pene sommerkjoler, og har ikke råd til å kjøpe det nå, blir dyrt nok med dåpsgave.

Gjest Madden
Skrevet

Hva i huleste er nå egentlig en julebordskjole da? :ler:

jaja...

Jeg hadde nok ikke brukt kjolen, da jeg personlig mener at mørke kjoler er forbeholdt aftens-arrangementer! men det er nå min mening da!

Hadde kanskje valgt en lys kjole, men siden du ikke har det, så ville jeg satset på å kunne velge noe sprekt tilbehør! slik at helhetsinntrykket ikke blir for "mørkt" forstår du? (misforstå meg uansett rett! :ler: )

Du kan for eksempel bruke et lyst sjal, lyse smykker og blomster i håret e.l.

Uansett er det viktigste at du føler deg vel!

Lykke til med dåpen og faddergjerningen!!! :D

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Det er absolutt ikke noe spesielt julebordsaktig over kjolen

Gjennomsiktig sort kjole med kjole under i "gull" er uten tvil en julebord/fest kjole egnet til kveldsbruk og ikke i den lyse årstid.

Uten å ha sett den kan jeg si at den er upassende.

Minnie

Gjest Mayamor
Skrevet

Litt morsomt egentlig...

Du spør om råd og når rådene ikke blir som ønsket:

Mæ - gidder ikke høre på dere... :roll::ler:

Mayamor

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Dette med å kunne kle seg til anledning er dessverre en kunnskap som mange ikke besitter lengre. Folk tror de kan bruke hva som helst og lever etter "det er ikke såååå nøye".

Blir litt oppgitt.

Minnie

Skrevet

Svart er ikke passende i en barnedåp - uansett. jeg hadde synes det var fryktelig stusselig å se barnet mitt båret fram på en svart arm... Tenk over det :-?

Hadde du ikke skulle deltatt i seremonien hadde det enda gått an.

Kan du ikke låne en kjole av noen da? Venninner, mamma o.l ettersom du ikke har råd til å kjøpe en ny :)

Suz :wink:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Å låne en kjole var en bra idè, en god venninne ville ikke ha noe imot å låne bort en kjole for en dag bare du behandler den pent og leverer den tilbake pen og nyrenset.

Det er dette at du skal være fadder som gjør at jeg synes du bør velge en annen kjole.

Minnie

Skrevet

Nettopp!

Det er noe med bildene av den "kølsvarte" fadderen som skal være i albumene til den lille i all evighet framover... :roll:

Ut og låne kjole!!!

Suz :ler:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Kjolen var visst ikke helt sort, men gjennomsiktig sort stoff med gullstoff under.... så det blir "fadder kledt for julebord".

Minnie

Skrevet

Jeg forstår at kjoleinnkjøp ikke er noe for enhver lommebok.

Uansett, dersom du skal bruke kjolen du beskriver - ha for all del et lyst sjal (hvitt, beige) over skuldrene samt veske i samme farge.

Men, jeg sier meg enig med Minnie - synes ikke at kjolen virker passende enten du skal være fadder eller ei. Beklager.

Skrevet

Joa, fikk med meg at den ikke var helt svart - men gull under er ikke noen formildende omstendighet på dåpsbilde :ler:

Fadder rett fra julebord er ikke bra :hoho:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Joa, fikk med meg at den ikke var helt svart - men gull under er ikke noen formildende omstendighet på dåpsbilde :ler:

Fadder rett fra julebord er ikke bra :hoho:

Jeg er helt enig.

Jeg er dog litt usikker på hvordan en slik kjole vil bli med ett lyst sjal. Glitrende gull og sort er veldig påtrengende selv med sjal til.

Minnie

Skrevet

Bare ett svar på det - i fare for å bli messende kjedelig - ut på bygda og låne passende kjole.

Krem, gul, lavendel, rosa, blå... whatever. Diskret og sommerlig.

Tror ikke sjal hjelper heller - det blir liksom litt rart med et lyst sjal over en svar/gull kjole. Tror det vil virke som ett lag med hvit maling over en mørk vegg - fargen under kommer til å skinne gjennom.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Det blir fortsatt ett julebordspreg over kjolen, Suzy har helt rett. Skal man i dåp på sommerstid så er det lyse farger som gjelder, eller bunad hvis man er så heldig å ha det. Man kan jo selvsagt ha ett mørk skjørt med lys topp eller bukser men ikke helsort, ikke noe som glitrer/blinker og noe som er dekkende nok- ikke kort-kort skjørt, bare skuldre eller utringning så brystene "velter" ut.

Man skal tross alt i Kirken og en dåp er en religiøs handling som krever en viss respekt- mener jeg hvertfall.

Minnie

Skrevet

Skriver under på siste talers innlegg - and rest my case.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...