Gå til innhold

Hva betyr det å "dimme" fra militæret?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man dimiteres fra noe så betyr det at man er ferdig. Brukes som regel om å være ferdig med førstegangstjenesten - det er i alle fall mest kjent.

Men man dimiteres også fra øvelser, kurs etc. når man er i vanlig tjeneste, enten som fats personell, eller HV-personell, frivillig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimittere = Avslutte. Det vert, som tidlegare nemnt, mest nytta om å avslutte fyrstegongstenesta. Om dette er etter at tenestetida er over eller tidlegare seier ikkje uttrykket noko om. Er ein person dimittert vert han ikkje kalla inn att til ny teneste.

Mudda (MUD) = midlertidig udyktig. Dvs at personen kan bli kalla inn til restteneste seinare. Langvarig skade/sjukdom eller anna, kan gjera at ein er ute av stand til å gjennomføre tenesta no, men at det kan klare det seinare. Då vil personen ikke blo dimittert, men bli plassert i kategorien MUD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ein person dimittert vert han ikkje kalla inn att til ny teneste.

Da må du presisere hva han eller hun er dimittert fra.

Om det er førstegangstjenesten eller enkelte kurs eller øvelser senere, betyr ingenting.

Jeg har dimma mange ganger jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, jeg trodde man kun ble "dimma fra militæret" - altså ved avsluttet tjeneste.

Visste ikke at dette også gjelder kurs, øvelser etc.

Men til gjest; det er uvesentlig om man slutter før tiden (og ikke skal inn igjen), eller om man har tjenestegjort i x antall måneder.

Dimitteres du, er du, i ditt tilfelle, sivil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...