Kara W Skrevet 30. september 2008 #21 Del Skrevet 30. september 2008 Advarsel: stor generalisering følger! Jeg vet at det finnes både kvinner og menn hvor det følgende ikke gjelder, men nå prater jeg generelt. Det handler ikke om at vi tillater menn større handlingsrom enn det vi tillater kvinner. Menn tillater seg selv større handlingsrom enn det kvinner tillater seg selv. Kvinner synes det er uatraktivt med folk som spyr på utesteder, og vil derfor hverken tillate seg selv å gjøre det, eller synes det er OK at andre gjør det. For noen menn har dette av en eller annen grunn en viss skjarm, og de kan derfor tillate seg selv å oppføre seg slik. En jente som er etablert som "en av gutta" vil kunne tillate seg å oppføre seg på samme måte, muligens vinne respekt hos guttene, men sannsynligvis miste en del hos jentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jadda_* Skrevet 30. september 2008 #22 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg må tilstå at jeg syns folk som blir så overstadig at de spyr på utesteder er ekle, uansett kjønn. Jeg syns ikke det er noe kulere eller mer akseptert om en mann gjør dette kontra en dame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mann Skrevet 30. september 2008 #23 Del Skrevet 30. september 2008 Men dette er jo et utrykk først og fremst for at kvinner ikke har innpass i mannssamfunnet. Lindkist beskriver menns preferanser slik: Dette må du utdype, du nevner jo "preferanser"? Og under refererer du til statistikk som kunngjør at kvinner også inntar den negative statistikken som menn tradisjonelt har gjort. Men det sier jo likevel ganske lite om menn foretrekker denne oppførselen eller ikke. Også på den negative statistikken hermer kvinner etter menn. Dvs drikker alkohol, røyker og er utro. Det er ikke selve spyingen som er problemet her, men den aksepten samfunnet viser fordi det er en mann som står bak. Den samme aksepten av mannlig oppførsel gjør at kvinner kommer bakerst i alle lønnskampene. Vi må oppføre oss akkurat som menn for å få de samme rettighetan. Det er det som er så diskriminerandes. Jeg kan være enig i at en del menn har aksept for en oppførsel som etter min mening ikke er akseptabel på en del arbeidsplasser, men dette er likevel ikke noe som lenger er et problem for samtlige menn, selv om deler av feminismen forsøker å fremstille det slik. Når det gjelder lønnskamp, så er jeg enig i at en del viktige yrker der kvinner er overrepresentert fortjener høyere lønn, f. eks sykepleiere/andre helsearbeidere m.m. Men så må jo da kvinner også være villig til å jobbe mer, ta overtidsarbeid og ansvar, slik at man har noe å komme med i lønnsforhandlingene. Typisk menn at de bruker maktspråket sitt for å unddertrykke kvinnenes behov på dette området også. Hvilket maktspråk er dette? Jeg tror ikke å fremstille slike fiendebilder med mannen som den "slemme" gavner debatten du forsøker å føre her. Spyingen blir på en måte et symbol på det mannlige handlingsrommet som Lindkvist beskriver her: Vel, det finnes en rekke andre eksempler der kvinner har større handlingsrom enn men, for eksempel når det gjelder vold. Vold mot menn har i stor grad blitt bagatellisert tidligere, heldigvis ser det ut til at det er et noe større fokus på dette, selv om det helt klart kunne vært større. Men jeg skjønner at Lindkvist, eller andre kvinnesaksforkjempere syntes det er behagelig å unnlate forhold som faller i kvinners disfavør: For eksempel: http://www.vl.no/samfunn/article3700768.ece Det handler om at menn som gruppe har større handlingsrom enn kvinner og kan tillate seg mer. Klarere kan det ikke sies. Menn har lov mens kvinner blir redusert til passive tilskuere slik alle menn ønsker det. Slik argumentasjon faller på sin egen urimelighet i en tid der kvinner blir forfordelt i f. eks lederstillinger og er høyest representert på høyere utdanning. Så nå ønsker alle menn også at kvinner er passive tilskuere? Beklager, men jeg greier virkelig ikke å ta slike argumenter seriøst når du generaliserer på denne måten. Du kan fint lite snakke om alle menn like lite som jeg selv kan det. Først når debatten kan dreies i retning av at de fleste menn faktisk ikke har holdninger som du her forsøker å tillegge menn generelt kan debatten bli fruktbar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mann Skrevet 30. september 2008 #24 Del Skrevet 30. september 2008 Advarsel: stor generalisering følger! Jeg vet at det finnes både kvinner og menn hvor det følgende ikke gjelder, men nå prater jeg generelt. Det handler ikke om at vi tillater menn større handlingsrom enn det vi tillater kvinner. Menn tillater seg selv større handlingsrom enn det kvinner tillater seg selv. Kvinner synes det er uatraktivt med folk som spyr på utesteder, og vil derfor hverken tillate seg selv å gjøre det, eller synes det er OK at andre gjør det. For noen menn har dette av en eller annen grunn en viss skjarm, og de kan derfor tillate seg selv å oppføre seg slik. En jente som er etablert som "en av gutta" vil kunne tillate seg å oppføre seg på samme måte, muligens vinne respekt hos guttene, men sannsynligvis miste en del hos jentene. Er langt på vei enig i dette. Lenge har menn blitt sett på som den faktoren som hindrer kvinners egen utfoldelse. Misforstå meg rett her. Jeg mener at de menn med dårlige holdninger til kvinner fint bør gå i seg selv. Men det er altså ikke slik at det er kun menn som bør betraktes som hindring for å komme seg "opp og frem". Det du skriver om å hindre seg selv å spille i et større handlingsrom er således sentralt. Det skrives mye om kvinner som holdes "nede" av menn med patriarkalske holdninger, og selv om jeg innser at det ikke kan utelukkes at en del mannlige ledere har slike holdninger, så er det heller ikke slik at kvinner bør unngå å se hvordan man fremstår selv, for eksempel i lønnsforhandlinger og i intervjuprosesser for lederstillinger. Man behøver ikke oppføre seg som "menn" (noe som er en ganske generell og uklar definisjon) for å fremstå som en attraktiv søker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #25 Del Skrevet 30. september 2008 Det er "snill jente" syndromet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. september 2008 #26 Del Skrevet 30. september 2008 Advarsel: stor generalisering følger! Jeg vet at det finnes både kvinner og menn hvor det følgende ikke gjelder, men nå prater jeg generelt. Det handler ikke om at vi tillater menn større handlingsrom enn det vi tillater kvinner. Menn tillater seg selv større handlingsrom enn det kvinner tillater seg selv. Kvinner synes det er uatraktivt med folk som spyr på utesteder, og vil derfor hverken tillate seg selv å gjøre det, eller synes det er OK at andre gjør det. For noen menn har dette av en eller annen grunn en viss skjarm, og de kan derfor tillate seg selv å oppføre seg slik. En jente som er etablert som "en av gutta" vil kunne tillate seg å oppføre seg på samme måte, muligens vinne respekt hos guttene, men sannsynligvis miste en del hos jentene. Tror du er inne på noe her, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 30. september 2008 #27 Del Skrevet 30. september 2008 Tror du er inne på noe her, ja. Å ja, det er nok de mannfolkan som ikke behersker det maktspråket menn benytter overfor oss kvinner som spyr seg til heltestatus på Tromsøs utesteder. Enda godt at forfattere som Ellisiv Lindkvist tør å gå foran og ikke tier om undertrøkkinga på dette punktet. Finanskrisa i USA er et typisk eksempel. Den skyldes menns misbruk av status og det er oss kvinner som rammes mest, særlig på det følelsesmesige plan. For når folk er lei seg er det jo vi som må vise omsorg og ta ansvar mens mannfolka svir av pengan være på aksjer og børskurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. september 2008 #28 Del Skrevet 30. september 2008 Å ja, det er nok de mannfolkan som ikke behersker det maktspråket menn benytter overfor oss kvinner som spyr seg til heltestatus på Tromsøs utesteder. Enda godt at forfattere som Ellisiv Lindkvist tør å gå foran og ikke tier om undertrøkkinga på dette punktet. Finanskrisa i USA er et typisk eksempel. Den skyldes menns misbruk av status og det er oss kvinner som rammes mest, særlig på det følelsesmesige plan. For når folk er lei seg er det jo vi som må vise omsorg og ta ansvar mens mannfolka svir av pengan være på aksjer og børskurser. Du høres ut som om du leser fra en doktrine istedet for å tenke selv. Mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 30. september 2008 #29 Del Skrevet 30. september 2008 Du høres ut som om du leser fra en doktrine istedet for å tenke selv. Mulig jeg tar feil. Dette er typisk for menns maktspråk altså. Hvorfor kan ikke dere akseptere for en eneste gangs skyld at vi kvinner faktisk kan ha egne meninger. og at de egne meningene ikke trenger å godkjennes av dere. For det er jo slik Mysan at du tenker selv, mens jeg "leser fra en doktrine". Enda godt vi har en kjønnskamp på gang for det trenges virkelig. Dersom du bruker den samme skolemesteraktige tonen overfor alle damer du møter gjetter jeg meg til at du sikkert er enslig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 30. september 2008 #30 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Men gjest_gjestine - argumentene dine henger ikke sammen, så det ser ut som om du siterer bruddstykker av en doktrine uten å klare å omformulere de til noe som gir mening. For øvrig er Mysan dame, og etter det jeg har forstått en forholdsvis feministisk sådan. Endret 30. september 2008 av Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mann Skrevet 30. september 2008 #31 Del Skrevet 30. september 2008 Å ja, det er nok de mannfolkan som ikke behersker det maktspråket menn benytter overfor oss kvinner som spyr seg til heltestatus på Tromsøs utesteder. Enda godt at forfattere som Ellisiv Lindkvist tør å gå foran og ikke tier om undertrøkkinga på dette punktet. Om du eller andre kvinner ønsker å gå i bresjen for "kvinnekamp" ved å spy på utesteder, må dere gjerne gjøre det. Forvent bare ikke noe mer aksept for dette enn det menn får. Finanskrisa i USA er et typisk eksempel. Den skyldes menns misbruk av status og det er oss kvinner som rammes mest, særlig på det følelsesmesige plan. For når folk er lei seg er det jo vi som må vise omsorg og ta ansvar mens mannfolka svir av pengan være på aksjer og børskurser. Finanskrisa i USA er et resultat av at mange mennesker har lånt penger og hatt en forholdsvis høy forbruksøkonomi for lenge. Og når det gjelder forbruk til alkskens ting er jo ikke akkurat en del kvinner lavt representert. For øvrig kan det nok tenkes at denne mørke finansielle situasjonen går utover mange mennesker, menn som kvinner, men jeg er for så vidt ikke overrasket over at enkelte kvinner også her forsøker å skyve skylden over på menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Femina_* Skrevet 30. september 2008 #32 Del Skrevet 30. september 2008 Om du eller andre kvinner ønsker å gå i bresjen for "kvinnekamp" ved å spy på utesteder, må dere gjerne gjøre det. Forvent bare ikke noe mer aksept for dette enn det menn får. Finanskrisa i USA er et resultat av at mange mennesker har lånt penger og hatt en forholdsvis høy forbruksøkonomi for lenge. Og når det gjelder forbruk til alkskens ting er jo ikke akkurat en del kvinner lavt representert. For øvrig kan det nok tenkes at denne mørke finansielle situasjonen går utover mange mennesker, menn som kvinner, men jeg er for så vidt ikke overrasket over at enkelte kvinner også her forsøker å skyve skylden over på menn. E det ikke typisk menn. Her tar en nordnorsk forfatter opp et lite problem om noen utesteder i Tromsø, og vips får alle verdens kvinner ansvaret for finanskrisa i USA. Som om det er vår skyld at finansmegleran har tapt alle pengan ? Og berre fordi det er vi som må gå i butikken å kjøpe mat skal det liksom være vår shopping som gjør at verdensfinansan ryker. Selv om nesten alle som jobber og tjener gode penger hos børsmegleran er menn. Kan ikke de for en gangs skyld ta ansvaret sjølv og ikke skyve det over på damene ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 30. september 2008 #33 Del Skrevet 30. september 2008 Om du eller andre kvinner ønsker å gå i bresjen for "kvinnekamp" ved å spy på utesteder, må dere gjerne gjøre det. Forvent bare ikke noe mer aksept for dette enn det menn får. Finanskrisa i USA er et resultat av at mange mennesker har lånt penger og hatt en forholdsvis høy forbruksøkonomi for lenge. Og når det gjelder forbruk til alkskens ting er jo ikke akkurat en del kvinner lavt representert. For øvrig kan det nok tenkes at denne mørke finansielle situasjonen går utover mange mennesker, menn som kvinner, men jeg er for så vidt ikke overrasket over at enkelte kvinner også her forsøker å skyve skylden over på menn. E det ikke typisk menn. Her tar en nordnorsk forfatter opp et lite problem om noen utesteder i Tromsø, og vips får alle verdens kvinner ansvaret for finanskrisa i USA. Som om det er vår skyld at finansmegleran har tapt alle pengan ? Og berre fordi det er vi som må gå i butikken å kjøpe mat skal det liksom være vår shopping som gjør at verdensfinansan ryker. Selv om nesten alle som jobber og tjener gode penger hos børsmegleran er menn. Kan ikke de for en gangs skyld ta ansvaret sjølv og ikke skyve det over på damene ? Gjest_Femina: Du leser En annen manns innlegg som fanden leser bibelen, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 30. september 2008 #34 Del Skrevet 30. september 2008 Gjest_Femina: Du leser En annen manns innlegg som fanden leser bibelen, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. september 2008 #35 Del Skrevet 30. september 2008 Dette er typisk for menns maktspråk altså. Hvorfor kan ikke dere akseptere for en eneste gangs skyld at vi kvinner faktisk kan ha egne meninger. og at de egne meningene ikke trenger å godkjennes av dere. For det er jo slik Mysan at du tenker selv, mens jeg "leser fra en doktrine". Enda godt vi har en kjønnskamp på gang for det trenges virkelig. Dersom du bruker den samme skolemesteraktige tonen overfor alle damer du møter gjetter jeg meg til at du sikkert er enslig Artig. Jeg er kvinne og trebarnsmor. Videre er det som Wadjet sier i sitatet under; jeg er feminist, men jeg anser ikke mannen som den store, stygge ulven som alene er skyld i alt som har gått galt her i verden. Men gjest_gjestine - argumentene dine henger ikke sammen, så det ser ut som om du siterer bruddstykker av en doktrine uten å klare å omformulere de til noe som gir mening. For øvrig er Mysan dame, og etter det jeg har forstått en forholdsvis feministisk sådan. Takk, Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adjunkten Skrevet 30. september 2008 #36 Del Skrevet 30. september 2008 På tide å trekke inn faktum: Dette oppklarer vel det meste tenker jeg. Her ser vi historien om gutten som fikk draget på damene ved å spy på gulvet til et utested i Tromsø. Videre hører vi hvordan en uskyldig kvinnelig nordnorsk forfatter blir lokket ut i synd og alkoholbruk etter sosialt press fra gutter. Vi blir videre informert om at menn har større handlingsrom enn kvinner og at kvinner som røyker drikker og utro-er kun "hermer etter menns oppførsel". http://ellisivlindkvist.blogspot.com/2008/...eppe.html#links God lesning everybody Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. september 2008 #37 Del Skrevet 30. september 2008 Tittet litt på bloggen hennes, fant veien videre inn på Fett sine sider og ser at hun er kulturredaktør der. Fett er et tidsskrift som utgis av Kvinnefronten. Det forklarer antakelig en del. Jeg ser på Kvinnefronten på samme måte som jeg ser på Ottar. De blir såpass ekstreme at de undergraver seg selv. Veldig dårlig taktikk hvis man faktisk ønsker å oppnå noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #38 Del Skrevet 30. september 2008 Tittet litt på bloggen hennes, fant veien videre inn på Fett sine sider og ser at hun er kulturredaktør der. Fett er et tidsskrift som utgis av Kvinnefronten. Det forklarer antakelig en del. Jeg ser på Kvinnefronten på samme måte som jeg ser på Ottar. De blir såpass ekstreme at de undergraver seg selv. Veldig dårlig taktikk hvis man faktisk ønsker å oppnå noe. Å se på kvinnefronten på samme måte som Ottar. Veldig dårlig taktikk, hvis man ønsker å oppnå noe? Forklar, Selv synes jeg det er merkelig, at dette skulle bli konkludert pga menn som spyr i tromsø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En annen mann Skrevet 1. oktober 2008 #39 Del Skrevet 1. oktober 2008 E det ikke typisk menn. Her tar en nordnorsk forfatter opp et lite problem om noen utesteder i Tromsø, og vips får alle verdens kvinner ansvaret for finanskrisa i USA. Som om det er vår skyld at finansmegleran har tapt alle pengan ? Det var Gjest_Gjestine som tok med finanskrisen i USA inn i debatten, med påstanden om at menn har skylden for finanskrisen. Da ser du vel kanskje poenget mitt, at det blir ganske meningsløst å påstå at enten menn eller kvinner har skyld i denne krisen? Og berre fordi det er vi som må gå i butikken å kjøpe mat skal det liksom være vår shopping som gjør at verdensfinansan ryker. Selv om nesten alle som jobber og tjener gode penger hos børsmegleran er menn. Kan ikke de for en gangs skyld ta ansvaret sjølv og ikke skyve det over på damene ? Se over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 1. oktober 2008 #40 Del Skrevet 1. oktober 2008 Det var Gjest_Gjestine som tok med finanskrisen i USA inn i debatten, med påstanden om at menn har skylden for finanskrisen. Da ser du vel kanskje poenget mitt, at det blir ganske meningsløst å påstå at enten menn eller kvinner har skyld i denne krisen? Se over. Vel, ettersom det er menn som har skylden for finanskrisen er plutselig uineteressant å diskutere skyld. Dersom det bare hadde vært kvinnelige meglere som hadde dummet seg ut, da hadde vel mølla fått en annen lyd kan jeg tenke meg. Nei, er det rart vi lever i et mannsamfunn hvor kvinnelige problemstillinger og følelser ikke blir tatt på alvor. Særlig ikke når det gjelder kvinnelige forfattere fra utkantsdistriktan som vi ser her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå