Gjest Gjest_Femina_* Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Fofatterinnen Elisiv Lindkvist tar opp et viktig problem på bloggen sin: Da jeg var student i Tromsø var det en mannlig student som ble så full at han spydde inne på et utested. Han var en kul student med mye cred og mange syntes nesten dette var litt kult. Jeg tror ikke noen hadde syntes at det var kult hvis en kvinnelig student hadde gjort det samme. Det er skikkelig uheldig at kvinner alltid skal sees ned på sosialt slik som dette. Ærlig talt, når en mann spyr er det kult. Når en dame spyr er det kjipt. Typisk mannesamfunn. Jeg blir skikkelig forbanna altså.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Eh... jeg synes ikke noen er kule om de drikker til de spyr. Uansett om de er kvinner eller menn. Jeg vet heller ikke om noen andre som ville synes dette var kult. Kanskje et par fjortisser ville synes det, men voksne mennesker? Nope. Så hva er det du vil? At det skal bli sosialt akseptert å drikke til man spyr offentlig?
Gjest AnneShirley Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Jeg kan nok heller ikke si at jeg ser noen kjønnsforskjeller på dette. Folk som drikker til de spyr er aldri kule.
Rosalie Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 I mitt miljø er det like akseptert at kvinner drekker, puler, slåss og spyr som at menn gjør det. Akkurat som det er like akseptert at far er hjemme med syke barn som at kvinner er det. Og det har det jammen meg vært i alle miljøene jeg har vært i. Så her vil jeg påstå forfatteren har en skjult agenda og skaper kjønnsskiller som faktisk ikke finnes lenger.
Gjest AnneShirley Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Så her vil jeg påstå forfatteren har en skjult agenda og skaper kjønnsskiller som faktisk ikke finnes lenger. Og dem finnes det nok av synes jeg.
Gjest Gjest_Femina_* Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Og dem finnes det nok av synes jeg. Jeg er enig i at det finnes nok kjønnsskiller som ikke finnes. Men dersom Lindkvist har rett i at det var sosialt akseptert å spy på utesteder i Tromsø, men bare dersom man er mann bør vel dette tas på alvor ? Skal ikke kvinner få lov til å drikke nå heller. Ærlig talt så blir vi nok diskriminert som det er. Dessuten er det denne formen for skjult diskriminering som er verst og som gjør at kvinner f-eks tjener dårligere enn menn på alle områder.
Rosalie Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Jeg er enig i at det finnes nok kjønnsskiller som ikke finnes. Men dersom Lindkvist har rett i at det var sosialt akseptert å spy på utesteder i Tromsø, men bare dersom man er mann bør vel dette tas på alvor ? Skal ikke kvinner få lov til å drikke nå heller. Ærlig talt så blir vi nok diskriminert som det er. Dessuten er det denne formen for skjult diskriminering som er verst og som gjør at kvinner f-eks tjener dårligere enn menn på alle områder. Har denne ØLindkvist prøvd å spy på utesteder i Tromsø, eller er det at det er mer akseptert for menn enn kvinner å gjøre det noe hun har funnet på selv?
Suzy Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Jeg tror forfatteren har rett jeg - menn blir mye lettere "tilgitt" for tullete opptreden i fylla enn kvinner gjør. Det er nå mitt inntrykk i allefall.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Jeg er enig i at det finnes nok kjønnsskiller som ikke finnes. Men dersom Lindkvist har rett i at det var sosialt akseptert å spy på utesteder i Tromsø, men bare dersom man er mann bør vel dette tas på alvor ? Skal ikke kvinner få lov til å drikke nå heller. Ærlig talt så blir vi nok diskriminert som det er. Dessuten er det denne formen for skjult diskriminering som er verst og som gjør at kvinner f-eks tjener dårligere enn menn på alle områder. Om det nå (hvor utrolig det nå enn høres ut) noen som syntes det var litt kult at han spydde, var det nødvendigvis fordi han var mann det var kult? Du skrev jo at han hadde litt cred, altså at han allerde var regnet som kul. Det kan jo være at de syntes det var litt kult bare fordi han var en kul person. Omtrent som at kule mennesker kan tillate seg å gå med klær som ville blitt regnet som ukule på mindre kule mennesker. Du kan jo finne en jente med cred, og sjenke henne til hun spyr på et utested, og se hva reaksjonene blir Best å gå vitenskapelig til verks her. Jeg for min del mener vi heller bør prøve å bevege oss i retning av et samfunn hvor det ikke er sosialt akseptert å drikke til man spyr, uansett kjønn.
Rosalie Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Jeg tror forfatteren har rett jeg - menn blir mye lettere "tilgitt" for tullete opptreden i fylla enn kvinner gjør. Det er nå mitt inntrykk i allefall. Og der har jeg en helt annen opplevelse enn deg.
Suzy Skrevet 29. september 2008 #12 Skrevet 29. september 2008 Og der har jeg en helt annen opplevelse enn deg. OK - da har vi ulik opplevelse av det
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 Men er det ikke typisk at når kvinner følger eksempler fra mannlige forbilder og rollemodeller så blir de kritisert. selv om det egentlig er menns om har sviktet sin oppgave som forbilder. Lindkvist skriver jo at det var menn som brukte sosialt press til å tvinge henne til å begynne å drikke. dette skriver hun: Så jeg takket ja til vinglasset jeg ble tilbudt fra den svartkledde pene gutten. Så når menn benytter seg av seksualitet til å skyve rusmidler over på kvinner, de skal liksom kvinnen sitte med hele skylden selv.
Rosalie Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Sorry, altså, men det der er da vitterlig noe av det dummeste jeg har lest. Tror sannelig jeg må lese mer av det denne Lundkvist har skrevet, jeg, ofr jeg sitter og humrer høyt her jeg sitter. Det hun eksplisitt sier i siste sitat er jo at kvinner er viljeløse dukker som ikke kan si nei. Hvorfor tok hun imot alkohol når hun ikke ønsket det? For å få sjans på den svartkledde pene gutten? Eller var hun bare ute etter en unskyldning for å drikke seg dritings uten at det var hennes skyld? Gawd - for en argumentasjon.
Gjest Tra-la-la Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Link til denne diskusjonen går nå sin seiersgang rundt omkring på mailinglister i det ganske land. Dette er jo underholdning på høyt plan. Gapskratter her jeg sitter og leser. Neste gang jeg er i lønnsforhandling og ikke føler at jeg når like langt som mine mannlige kolleger skal jeg jaggu skylde på at det ikke er sosialt akseptabelt for jenter å spy på utesteder i Tromsø.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Men dersom Lindkvist har rett i at det var sosialt akseptert å spy på utesteder i Tromsø, men bare dersom man er mann bør vel dette tas på alvor ? For å være helt ærlig: Hvis det faktisk er slik at det er sosialt akseptert å spy på utesteder i Tromsø, ja til og med at det gir en viss status, da synes jeg en evt kjønnsdiskriminering er det minste problemet... Hva blir det neste? Bergenske menn som spiser snørr og bergenske kvinner som går i demonstrasjonstog for å kunne gjøre det samme?
mysan Skrevet 29. september 2008 #17 Skrevet 29. september 2008 Jeg skulle ønske at denne "likestillingsproblematikken" i tilfeller som det som beskrives i denne tråden, gikk i motsatt retning jeg. At det ikke var om å gjøre for damene å bli like idioter som mannfolka, men heller få mannfolka litt roligere. Jeg liker ikke mannfolk som verken slåss eller spyr i fylla, og jeg synes ikke det skal være noe mål at damer heller skal få cred for sånn oppførsel. Det er patetisk uansett, faktisk.
Gjest Gjest_Femina_* Skrevet 29. september 2008 #18 Skrevet 29. september 2008 Men dette er jo et utrykk først og fremst for at kvinner ikke har innpass i mannssamfunnet. Lindkist beskriver menns preferanser slik: Også på den negative statistikken hermer kvinner etter menn. Dvs drikker alkohol, røyker og er utro. Det er ikke selve spyingen som er problemet her, men den aksepten samfunnet viser fordi det er en mann som står bak. Den samme aksepten av mannlig oppførsel gjør at kvinner kommer bakerst i alle lønnskampene. Vi må oppføre oss akkurat som menn for å få de samme rettighetan. Det er det som er så diskriminerandes. Typisk menn at de bruker maktspråket sitt for å unddertrykke kvinnenes behov på dette området også. Spyingen blir på en måte et symbol på det mannlige handlingsrommet som Lindkvist beskriver her: Det handler om at menn som gruppe har større handlingsrom enn kvinner og kan tillate seg mer. Klarere kan det ikke sies. Menn har lov mens kvinner blir redusert til passive tilskuere slik alle menn ønsker det.
Gjest Gjest_Gjestine_* Skrevet 30. september 2008 #19 Skrevet 30. september 2008 Er det ikke typisk at en tråd som handler om kvinners grunnleggende rettigheter flyttes langt nedover på siden til et sted hvor ingen finner det. Også på kvinneguiden da gitt. Årsaken er nok at tråden handler om den geniale forfatterinnen Ellisiv Lindkvists banebrytende tanker om feminisme. Regner med at dette blir for drøy kost for alle de konservative kvinnene her inne.
Rosalie Skrevet 30. september 2008 #20 Skrevet 30. september 2008 (...) Den samme aksepten av mannlig oppførsel gjør at kvinner kommer bakerst i alle lønnskampene. ...for det har ingenting med vilje til å jobbe overtid, personlige ambisjoner og hvor tøff man er i lønnsforhandlinger å gjøre? Absolutt alle fordeler i alle deler av skolesystemet fra barneskolen til PhD går i kvinnenes favør, men likevel klarer enkelte betongfeminister å fremstille jenter generelt som viljeløse ofre. Jeg spyr vannrett, som en kompis av meg så slående sa det da jeg viste han denne tråden. Wadjet - står på krava, og har derfor aldri vært en taper hverken når det gjelder lønn eller posisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå