Gjest ¤bella¤ Skrevet 30. september 2008 #41 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Innflyttere snakker ikke oslodialekt, men dere tror dere gjør det. Hvorfor har du lagt om forresten? Jeg trodde det var normalt i dag å beholde sin egen dialekt, hvis man da ikke skjemmes veldig av den da. Frem til 70-tallet var det normalt at de som flyttet til Oslo og området rundt la om dialekten sin for å bedre passe inn, men det trodde jeg ærlig talt hørte fortiden til. Selv om jeg skal være ærlig å innrømme at jeg også kjenner folk utenbys fra som absolutt må spjåke på med det de tror er oslodialekt når de er her i byen, og fytte katta så dumt det høres ut. Ja det øres nok dumt ut med folk som legger om dialekten ja(man ikke så dumt som deg garrantert, som tror du prater så korrekt), men nå har jeg aldri snakket fredrikstaddialekt da Så tror nok du må undersøke fakta du tydeligvis tror du har om meg, før du kan si noe om hvordan jeg snakker. Jeg har en far fra vestlandet, så for alt du vet kanskje jeg snakker kav sunnmøring, eller s så har jeg en søster født i bærum... Mye du ikke vet Endret 30. september 2008 av ¤bella¤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minien Skrevet 2. oktober 2008 #42 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg sier joLe (med tjukk L). Av og til tror jeg også at jeg sier jore (uten d). "Gjorde du det?" blir til "Jol u de?" her i gården... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 2. oktober 2008 #43 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg sier jorde. Svak r og tydelig d som pupsilure. Jeg vil også forklare min uttale på den måten. Jeg har så tydelig d at den nesten er dobbel ("jordde"). Min dialekt er fra "flatbygdom på Hedmarken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #44 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg sier jørde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #45 Del Skrevet 7. oktober 2008 Sier "jore" og er oppvokst på Jessheim. Oppfatter "gjorde" og "jole" som bredere enn "jore". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 7. oktober 2008 #46 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg veksler mellom jore og jorde. Litt hipp som happ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. oktober 2008 #47 Del Skrevet 7. oktober 2008 'Gjore' Er oppvokst i Oslo. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise_ Skrevet 7. oktober 2008 #48 Del Skrevet 7. oktober 2008 "jore" sier jeg. Jeg er vokst opp litt rundt omkring i landet, men bor på vestlandet nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå