Gå til innhold

Otto Jespersen's tale til Mia Gundersen (video)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Thomas_*
Skrevet

Se talen til Otto

Går Otto J for langt her, eller er det bare morsom satire?

Jeg digger humoren hans, og tror Mia tar det med godt humør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Se talen til Otto

Går Otto J for langt her, eller er det bare morsom satire?

Jeg digger humoren hans, og tror Mia tar det med godt humør.

Jeg ser ikke hva som var morsomt med det.

Skrevet

Jeg synes det er enkelte ting man ikke fleiper om. Voldtekt er en av dem. Som Mia selv sa hos Grosvold; om en av hans egne var voldtatt ville kanskje den fleipen sittet litt lenger inne.

Der tror jeg hun er inne på noe.

Skrevet

Jeg tenker vel at han egentlig ikke mener det, det er bare humor satt mest mulig på spissen...

Men vet egentlig ikke om han mener det.

Gjest Jesper Ottosen
Skrevet

Voldtekt er noe av det mest traumatiske et menneske kan oppleve. Otto Jespersen hadde neppe likt det om noen i humorens navn serverte en spøk om hans dødfødte barn.

Skrevet
Voldtekt er noe av det mest traumatiske et menneske kan oppleve. Otto Jespersen hadde neppe likt det om noen i humorens navn serverte en spøk om hans dødfødte barn.

Nei, det er noe med det. Han har jo opplevd en ganske alvorlig traume selv. Man skulle jo trodd at dette ville gjort noe med hans evne til empati.. hmmm

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg sliter med å forstå problemet. Jeg synes f.eks. ikke at han la så mye vekt på voldtekten som man kunne få inntrykk av ut fra medieoppslagene.

En del kjendiser tror at de kan skrive bøker der de bretter ut seg selv og så etterpå kan de velge hva pressen skal legge vekt på. I tillegg er de jo i full sving med å ramse opp alle de andre involverte, er de spurt?

Jeg har akkurat samme mening om voldtekt som alle andre, men mener også at Mia Gundersen og andre må ha vett nok til å forstå at dersom de velger å være åpen om dette og la det inngå i en bok som alle kan lese så vil det bli harselert med det. Jeg synes også det Otto Jespersen sa om skjermingen av eget barn for deretter å selge eksklusiv story til Se&Hør er kvalmt. Det er klart at hun selv har rett til å bestemme hvem som skal tjene penger på storyen, men det blir en smule hjernedødt når hun like etter adopsjonen satt på Skavlan og fortalte hvor viktig det var å skjerme privatlivet for deretter å selge storyen. Dessverre går det ikke an å bli tatt seriøst i det hele tatt når man i det ene øyeblikket forlanger skjerming og i neste selger seg.

Jeg er også ganske sikker på at Otto ikke synes noe om at Mia er blitt voldtatt, men jeg antar at når man velger å skrive om det i en selvbiografi og selv gjør det til en salgsvare så har man kommet så langt at man kan leve med det. Når man velger å gjøre det, må man også tåle at andre harselerer med det. Hvis man kan kalle det at han nevnte det i talen sin for harselering.

Otto har laget seg et navn fordi han er kvalmende direkte - det er vel ikke noen nyhet?

Skrevet

Jeg synes heller ikke noe om at hun navngir folk i boka si, men jeg synes allikevel ikke det rettferdiggjør at Jespersen harselerer med voldtekten hennes. Han kunne fint harselert med boka selv om han hadde utelatt akkurat den biten. som du sier, Blondie, så var det omtrent en liten bisetning i den lange talen hans. Kunne vært utelatt uten å ødelegge resten. Av hensyn til ALLE voldtektsofre, ikke bare Mia Gundersen.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg synes heller ikke noe om at hun navngir folk i boka si, men jeg synes allikevel ikke det rettferdiggjør at Jespersen harselerer med voldtekten hennes. Han kunne fint harselert med boka selv om han hadde utelatt akkurat den biten. som du sier, Blondie, så var det omtrent en liten bisetning i den lange talen hans. Kunne vært utelatt uten å ødelegge resten. Av hensyn til ALLE voldtektsofre, ikke bare Mia Gundersen.

Trond Viggo laget for en tid tilbake et show som gjorde en smule narr av danseband. Frontfiguren i bandet het Terje og han var løsemiddelskadet. Jeg lo så jeg gren, men det gjorde ikke de løsemiddelskadde. Jeg forstår til denne dag ikke hvorfor de tok seg nær av det.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Otto Jespersens påpekning av Mia Gundersens bokoppgulp skal ha relevans for andre voldtektsofre, fordi han ikke gjorde narr av voldtektsofre men av at Mia lager et sammenrøre av personlige betroelser for å selge en bok. Jeg ser en nyanse her, men det er muligens ikke så lett å se det for andre skjønner jeg.

Skrevet
Jeg forstår heller ikke hvorfor Otto Jespersens påpekning av Mia Gundersens bokoppgulp skal ha relevans for andre voldtektsofre, fordi han ikke gjorde narr av voldtektsofre men av at Mia lager et sammenrøre av personlige betroelser for å selge en bok. Jeg ser en nyanse her, men det er muligens ikke så lett å se det for andre skjønner jeg.

Det er dette jeg stusser over også. Hvis jeg har sett riktig sitat etter torsdagens sending, forstår jeg overhodet ikke problemet. Hadde han sagt noe nedlatende eller hånlig om selve voldtekten eller andre smakløse ting, så hadde det ikke vært greit. Dette handlet imidlertid ikke om VOLDTEKTEN, men Mias fremstilling av episoder i boken, som gjesten jeg siterer også påpeker.

Det får da være grenser for hvor hårsår man kan være!

Skrevet
Jeg digger humoren hans.

Jeg synes ikke Otto var spesielt morsomt. Han snakket med den antakelse at "folket" ikke liker Mia - men den antakelsen slo feil, fordi folket liker Mia. Hun har vært ærlig og snakket sist i Senkveld med "Thomas & Harald" der hun fikk medhold og sympati.

Med feilslått antakelse går Otto på trynet og "humoren" hans er ikke mye humor, synes jeg. Det likner bare misunnelse, hvilket ikke er spesielt sjarmerende.

Jeg synes litt synd på hans mindre sjarmerende og noe kjedelige kone at hun må holde ut med en slik..

Skrevet
Forøvrig syns jeg ikke noe om humoren til Otto Jespersen i det hele tatt.

Signerer!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg synes Mia Gundersen bør tåle såpass når hun er såpass åpen og utleverer både seg selv, sin avdøde mor, og flasher adoptivbarnet sitt i diverse ukeblader. Samtidig synes jeg det er rart at Otto Jespersen kritiserte andre, i forbindelse med spontanaborten, når han kan være såpass stygg selv, når det kalles humor.

Synes også man skal være i overkant nærtagende for å føle seg støtt av dette, fordi man har blitt utsatt for voldtekt. Dette går jo på Mia Gundersen som person, ikke noe annet. Ser noen nevner løsemiddelskadde lenger oppe i tråden, og man har jo feks Jarle narkoman, og de som ler høyest av han er jo ofte de narkomane selv. Det er lov å ikke ta alt så innmari høytidelig.

Skrevet

Jeg liker Otto mange ganger, men jeg liker aldri personangrepshumor.

Skrevet
Jeg synes Mia Gundersen bør tåle såpass når hun er såpass åpen og utleverer både seg selv, sin avdøde mor, og flasher adoptivbarnet sitt i diverse ukeblader.

Synes også man skal være i overkant nærtagende for å føle seg støtt av dette, fordi man har blitt utsatt for voldtekt. Dette går jo på Mia Gundersen som person, ikke noe annet. Ser noen nevner løsemiddelskadde lenger oppe i tråden, og man har jo feks Jarle narkoman, og de som ler høyest av han er jo ofte de narkomane selv. Det er lov å ikke ta alt så innmari høytidelig.

Dette var noe av det dummeste jeg har hørt. Å blir voldtatt, altså å bli tatt med vold, er kanskje alle kvinners største mareritt!!! Det finnes ikke noe mer nedgraderende og fullstendig personlig opprivende enn å bli tatt hardt og med makt av en penis og mann man ikke vil ha noe med å gjøre!

Hva har det med Mia Gundersen selv, hennes mor eller hennes barn å gjøre? Poenget er at det er et prinsipp, at slike ting skal man ikke spøke med. Fordi ved å spøke med det så latterliggjør man noe som er ekstremt alvorlig og er et stort problem i samfunnet. Det er vanskelig nok å bli trodd på dersom man har blitt voldtatt - nettopp fordi det kan være vanskelig å bevise. Vi har jo alle hørt eksempelet om den jenta som kunne navngi overgrepsmannen, kom på politistasjonen med hans sperm i seg, og samtidig kunne bevise det på overvåkningskameraene - men han ble ikke siktet på grunn av "manglende bevis". Det var i nyhetene i sommer.

Jeg har aldri blitt voldtatt, og ber til høyere makter om at jeg aldri skal oppleve det. Men jeg blir grundig provosert at noen kan være så ignorante at de støtter latterliggjøring av voldtekt.

Også sier du det samme som mange gjør: hun kan bare skylde seg selv. Selvfølgelig kan hun ikke skylde seg seg for at Otto Jespersen har mage til å latterliggjøre voldtekten hennes på TV. Men hun kan skylde seg selv for at alle voldtektsofre i dette land opplever at en høyst offentlig person tør å gå ut og fortelle hva som har skjedd med henne - et tema som stort sett blir holdt taust. Hun kan skylde seg selv for at hun setter temaet på dagsordenen. Og det kan hun være stolt av.

At hun velger å utlevere hele livet sitt - ja det får hun nå bare gjøre. Det har jeg ingen meninger om.

Otto Jespersen gikk over streken, men jeg har sluttet å reagere så sterkt på han. Han er en idiot, og det har han bevist mang en gang. Blant annet da han gikk så hardt ut mot Kjell Magne Bondevik sin depresjon. Hvem har da ikke vært deprimerte?? Det er kanskje den vanligste sykdommen i hele Norge. Depresjon og voldtekt er tydeligvis noe Otto Jespersen ønsker å latterliggjøre (ettersom han gjør det), eller så er han så lite gjennomtenkt at han ikke skjønner rekkevidden av det han gjør. Uansett sier det vel mer om han enn noen andre.

Å sammenligne dette med Jarle narkoman er fullstendig tullete. En narkoman velger å ta dop, helt til h*n havner i rushelvete og ikke kommer seg ut. Det har ingen sammenligningsverdi med voldtekt.

Jeg liker Otto mange ganger, men jeg liker aldri personangrepshumor.

Hehe, men det er vel stort sett det han driver med da. Han fikk jo nettopp en 12-åring til å si hvor dypt han gjerne skulle stukket penisen sin inn i Silje Stang. Jeg registrerte at hun ikke lo etterpå.

Nå vil jeg ikke misforstås som en person fullstendig uten humor. Jeg ler godt av både Silje og Thomas i Torsdagsklubben jeg. Poenget mitt er at noen former for humor får konsekvenser - konsekvenser som folk flest ikke har godt av. Slik som latterliggjøring av voldtekt.

Skrevet
Poenget er at det er et prinsipp, at slike ting skal man ikke spøke med. Fordi ved å spøke med det så latterliggjør man noe som er ekstremt alvorlig og er et stort problem i samfunnet.

Hvordan mener du han spøkte med at hun ble voldtatt? Sa han at det var hennes skyld? At voldtekt ikke er så farlig? At hun fortjente det? Nei. Hadde han gjort det, hadde det selvfølgelig vært smakløst og forkastelig. Tvert imot gjorde han narr av Gundersen selv, og hennes fremstillinger av ulike episoder og hennes inkonsekvens. Han gikk ikke engang inn på selve voldtekten!

Dette er da ingenting å hisse seg opp over. Ingen mener at voldtekt er et mindre problem i samfunnet på grunn av dette, kjære deg.

Skrevet

For all del, jeg hisset meg ikke opp. Jeg bare kom med et tilsvar. Otto latterliggjorde det at hun gikk ut med sin historie om overgrep. Glør, som skrev det innlegget jeg reagerte på, bagatelliserte det at Otto spøkte med at hun hadde gått ut med overgrepsepisoden sin. Bagatellisering og latterliggjøring er noe som ikke bør gå umerket forbi, fordi det nettopp stort sett gjør det.

Otto hakket ned på Mia blant annet fordi hun gikk ut med overgrepssaken. Det synes jeg er trist. At Glør forsvarer det synes jeg også er trist. Av de grunnene jeg gav i innlegget ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...