Gå til innhold

Solvinge-kyllingen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvem bryr seg, jeg vil ha billig kylling.

Hadde T-rex betenkeligheter før, etter eller midt i nedfellingen av b(n)yttedyr?

Fjærkre er bare mat for meg, og for millioner andre. Piss off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk ikke innlogget
Mener du at alle bør slutte å spise all mat som vi ikke vet hvordan blir tillaget/produsert?

Hva slags mat spiser du, og hvordan vet du hvordan den blir laget?

Er du kanskje vegetarianer?

Nå var det ikke meg du siterte eller stilte spørsmålet til, men jeg sier nå hva jeg syns likevel :lur:

Jeg mener forbrukerne må ta ansvar, ja. Alle noenlunde oppegående mennesker i Norge bør etterhvert ha fått med seg at kylling ikke produseres på en etisk forsvarlig måte - og at (spesielt konvensjonell) kyllingproduksjon er organisert dyremishandling. Dersom man ikke ønsker å støtte en slik industri, så kjøper man ikke billig kyllingfilet (enten det nå er på Rema eller på Rimi!). MÅ man ha kylling, kan man i det minste kjøpe økologisk. Samme gjelder egg - kjøper man egg fra burhøns eller såkalt frittgående høns støtter man en industri som driver organisert dyremishandling. Det er faktisk så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meg du siterte eller stilte spørsmålet til, men jeg sier nå hva jeg syns likevel :lur:

Jeg mener forbrukerne må ta ansvar, ja. Alle noenlunde oppegående mennesker i Norge bør etterhvert ha fått med seg at kylling ikke produseres på en etisk forsvarlig måte - og at (spesielt konvensjonell) kyllingproduksjon er organisert dyremishandling. Dersom man ikke ønsker å støtte en slik industri, så kjøper man ikke billig kyllingfilet (enten det nå er på Rema eller på Rimi!). MÅ man ha kylling, kan man i det minste kjøpe økologisk. Samme gjelder egg - kjøper man egg fra burhøns eller såkalt frittgående høns støtter man en industri som driver organisert dyremishandling. Det er faktisk så enkelt.

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meg du siterte eller stilte spørsmålet til, men jeg sier nå hva jeg syns likevel :lur:

Jeg mener forbrukerne må ta ansvar, ja. Alle noenlunde oppegående mennesker i Norge bør etterhvert ha fått med seg at kylling ikke produseres på en etisk forsvarlig måte - og at (spesielt konvensjonell) kyllingproduksjon er organisert dyremishandling. Dersom man ikke ønsker å støtte en slik industri, så kjøper man ikke billig kyllingfilet (enten det nå er på Rema eller på Rimi!). MÅ man ha kylling, kan man i det minste kjøpe økologisk. Samme gjelder egg - kjøper man egg fra burhøns eller såkalt frittgående høns støtter man en industri som driver organisert dyremishandling. Det er faktisk så enkelt.

Jeg er enig med deg i dette. Vi kjøper det som finnes av økologiske varer.

Til og med kaffe, selv om den er dyrere.

Men mitt poeng er at mesteparten av det vi spiser, får vi aldri noen orientering om, hverken i butikkene eller i media. Og det er også mange som ikke kan spise kjøtt av hverken storfe eller gris. Dette ser ut til å gjelde stadig flere, og det er vel derfor at forbruket av kylling har øket på etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt poeng er at mesteparten av det vi spiser, får vi aldri noen orientering om, hverken i butikkene eller i media.

Tror du at du skal få en oppsummerende brosjyre eller noe slikt? Informasjonen ligger der, man må bare bruke bittelitt tid på å oppsøke den. Men jeg forøvrig enig i at dette er et neglisjert område i media, eller i samfunnet overhodet.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du skal få en oppsummerende brosjyre eller noe slikt? Informasjonen ligger der, man må bare bruke bittelitt tid på å oppsøke den. Men jeg forøvrig enig i at dette er et neglisjert område i media, eller i samfunnet overhodet.

Hva slags informasjon får du om hvordan storfe og småfe blir behandlet der de kommer fra, og hvordan de blir fraktet til slakteriene og slaktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags informasjon får du om hvordan storfe og småfe blir behandlet der de kommer fra, og hvordan de blir fraktet til slakteriene og slaktet?

Det finner jeg f.eks. her.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at folk vil vite litt mer om hva de putter i munnen sin. Jeg vil ha Økologiske varer, og mer av det- og sunnere mat. Er kjempe lei av den ekle industrien og dyrebehandlingen. Jeg betaler mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på den reklamen, tenkte med én gang, "ja, hva gjør dere egentlig for å holde prisene nede?". Synes ikke at personen(e) som fant på denne reklamen har gjort en særlig god jobb ... særlig ikke etter avisen har satt søkelyset på hva som skjuler seg bak det idylliske navnet "Solvinge". Jeg oppfordrer som Caya: Kjøp økologisk kylling, eller aller helst ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv storfebonde med vanlig konvesjonell drift med ammekuer.

Har et spørsmål til alle som sier de vil kjøpe økologisk kjøtt. Det seg være kylling, storfe eller gris fordi husdyrvelferden er bedre ivaretatt der en i vanlig konvesjonell drift? Kan dere dokumentere det eller er det bare en subjektiv oppfattelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv storfebonde med vanlig konvesjonell drift med ammekuer.

Har et spørsmål til alle som sier de vil kjøpe økologisk kjøtt. Det seg være kylling, storfe eller gris fordi husdyrvelferden er bedre ivaretatt der en i vanlig konvesjonell drift? Kan dere dokumentere det eller er det bare en subjektiv oppfattelse?

Dette har jeg også lurt litt på, blant annet fordi jeg vet at mange som driver økologisk med storfe er unntatt fra bestemmelsene om dyrevelferd. Såvidt jeg husker gjelder dette helt frem til 2010. Jeg mener også å huske at dette gjelder kylling, har ikke satt meg så mye inn i den produksjonen, men jeg kan ikke huske akkurat hvor jeg har lest det. Mulig det var i nasjonen en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at alle bør slutte å spise all mat som vi ikke vet hvordan blir tillaget/produsert?

Hva slags mat spiser du, og hvordan vet du hvordan den blir laget?

Er du kanskje vegetarianer?

***

Jeg er bonde. Jeg har vært fisker. Jeg har jobba i fiskeindustri. To av mine venner har jobba på slakteri. Jeg går på jakt.

Jeg vet en del om hvordan mat blir laget.

Jeg er ikke vegetarianer.

Jeg spiser av prinsipp ikke øklogisk mat.

Jeg tar ansvar for hva jeg spiser.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner jeg f.eks. her.

Vel, grunnen til at det fortsatt er behov for Dyrevernalliansen, tilsier at de fortsatt har en jobb å gjøre.

Altså ingen garanti for godt dyrehold alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv storfebonde med vanlig konvesjonell drift med ammekuer.

Har et spørsmål til alle som sier de vil kjøpe økologisk kjøtt. Det seg være kylling, storfe eller gris fordi husdyrvelferden er bedre ivaretatt der en i vanlig konvesjonell drift? Kan dere dokumentere det eller er det bare en subjektiv oppfattelse?

Jeg pleier å sjekke hjemmesidene til nye produsenter jeg oppdager og se hva de skriver om dyrevelferd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser av prinsipp ikke øklogisk mat.

Kan man spørre hva det prinsippet går ut på?

Jeg pleier å sjekke hjemmesidene til nye produsenter jeg oppdager og se hva de skriver om dyrevelferd.

Hva forskjellige produsenter og leverandører av tjenester skriver om sitt forhold til dette og hint behøver ikke ha stort med virkeligheten å gjøre. Bare sånn for å nevne det. Man vet hva som er politisk korrekt å skrive, vet du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spørre hva det prinsippet går ut på?

Hva forskjellige produsenter og leverandører av tjenester skriver om sitt forhold til dette og hint behøver ikke ha stort med virkeligheten å gjøre. Bare sånn for å nevne det. Man vet hva som er politisk korrekt å skrive, vet du. ;)

Jeg vet det, men det er grense for hva jeg gidder å gjøre for å forsikre meg om at kyllingen på tallerkenen ikke har hatt det alt for jævlig. Når det gjelder for eksempel Stange-kylling så har de jobbet seg opp et navn og et rykte over lang tid, jeg kan ikke reise rundt til hver eneste produsent og sjekke forholdene.

Hvis man ser på sidene til Prior står det for eksempel ikke et pip om dyrevelferd hvis man ikke går inn på spesialprodukter som Liveche-kylling el.l. De tør altså ikke å hevde ting som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Ser man på Stange sine sider, så står det faktisk der at kyllingene ikke får gå ute av hensyn til smittefare, de later ikke som at kyllingene løper rundt på tunet akkurat. Men de gjør rede for hvordan kyllingen blir foret og at de har plass til å bruse med fjærene blant annet. Mener du at jeg ikke burde tro på det når de skriver "Fôret består av hvete, havre og mais, og er helt uten medikamenter og vekstfremmende stoffer. Dermed bruker kyllingene lenger tid på å vokse seg store."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er flott at det blir satt fokus på dette, og jeg blir glad over å se at det er faktisk en del som bryr seg om dette. :5:

At folk med god samvittighet spiser ku og sau fordi de ofte beiter ute store deler av året kan jeg forstå (selv om jeg ikke nødvendigvis er helt enig), men jeg tror færre og færre hadde spist konvensjonell kylling om de hadde visst - og sett - hvordan kyllingdrift egentlig foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spørre hva det prinsippet går ut på?

***

Jeg spiser ikke økologisk mat av den grunn at denne kloden sannsynligvis ikke kan fø sine beboere om alle skulle dyrke/avle økologisk, utbytte pr. m2 blir ganske redusert om man tar vekk eksempelvis kunstgjødsel.

En bonde som driver økologisk kan kun drive om forbrukeren er villig til å betale mer, dette i seg selv er det beste "beviset" (for den som ikke tror meg) på at produksjonsmengden synker.

Det er selvsagt et argument mot dette at overprodusert mat her hjemme uansett ikke når dem som trenger dem mest, men om vi forutsetter at vi etterhvert vil kunne distribuere bedre, vil det ta seg dårlig ut når vi oppdager at vi ikke lenger har noe å dele ut.

Med dette sagt spiser jeg uansett ikke kylling, jeg har hittil ikke sett eksempler på fjørfeavl som ikke har gitt meg en vond smak i munnen.

Jeg spiser ikke oppdrettslaks, jeg har jobba på lakseslakteri og sett det simple livet (for det er jo liv) laksen lever og hvordan den godt kan gå levende i sløyemaskina.

Jeg skyter mine egne rådyr og elg, jeg spiser rype, fisk tatt av kystfiskere, gris sau og storfe fra lokale produsenter.

I det hele tatt har jeg i grunn god samvittighet overfor mine venner dyrene. :gjeiper:

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Jeg spiser ikke økologisk mat av den grunn at denne kloden sannsynligvis ikke kan fø sine beboere om alle skulle dyrke/avle økologisk, utbytte pr. m2 blir ganske redusert om man tar vekk eksempelvis kunstgjødsel.

En bonde som driver økologisk kan kun drive om forbrukeren er villig til å betale mer, dette i seg selv er det beste "beviset" (for den som ikke tror meg) på at produksjonsmengden synker.

Det er selvsagt et argument mot dette at overprodusert mat her hjemme uansett ikke når dem som trenger dem mest, men om vi forutsetter at vi etterhvert vil kunne distribuere bedre, vil det ta seg dårlig ut når vi oppdager at vi ikke lenger har noe å dele ut.

Med dette sagt spiser jeg uansett ikke kylling, jeg har hittil ikke sett eksempler på fjørfeavl som ikke har gitt meg en vond smak i munnen.

Jeg spiser ikke oppdrettslaks, jeg har jobba på lakseslakteri og sett det simple livet (for det er jo liv) laksen lever og hvordan den godt kan gå levende i sløyemaskina.

Jeg skyter mine egne rådyr og elg, jeg spiser rype, fisk tatt av kystfiskere, gris sau og storfe fra lokale produsenter.

I det hele tatt har jeg i grunn god samvittighet overfor mine venner dyrene. :gjeiper:

Men hvis du skal være konsekvent på dette med matproduksjon og arealer burde du ikke spise industriprodusert kjøtt i det hele tatt. Det krever 10 kg grønnsaker for å produsere 1 kg kjøtt, så om alle hadde kuttet drastisk ned på kjøttet så hadde vi trengt adskillige mindre arealer for å produsere den maten vi spiser. Produksjonsdyr i Norge får i utstrakt grad soya fra regnskogsområder, og importen krever arealer på ca 240 000 fotballbaner. Så det er jo noe å tenke på hvis man er opptatt av hvordan vi kan fø planeten uten å bruke opp alt arealet.

Når det kommer til økologisk mat er det heldig for kloden fordi det tar hensyn til at produksjonen skal være bærekraftig, slik at det faktisk er noe jord som ikke er giftbefengt og mulig å bruke noen år frem i tid også.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man ha kylling, kan man i det minste kjøpe økologisk. Samme gjelder egg - kjøper man egg fra burhøns eller såkalt frittgående høns støtter man en industri som driver organisert dyremishandling. Det er faktisk så enkelt.

Dette utsagnet reagerer jeg på. Jeg MÅ ikke ha kylling, og jeg MÅ heller ikke ha egg. Jeg kunne klart meg veldig fint uten begge deler. Men ettersom jeg liker både kylling og egg, og ettersom at jeg synes at økologisk kyllinghold (og lignende kyllinghold) er etisk forsvarlig, kjøper jeg begge deler med god samvittighet.

Dessuten er jeg enig i kritikken mot Solvinge som blir frembragt i denne tråden. Mens Prior i det minste forholder seg til Mattilsynets instrukser, ser Solvinge ut til å gi fullstendig blaffen, bare for å holde prisene nede slik at de kan tilfredsstille deres hovedleverandør Rema 1000. Jeg er glad for at det blir satt fokus på dette, og jeg er glad for at Rema 1000 blir hengt ut i denne sammenhengen.

(Bare så det er klart, vil jeg gjerne si at jeg boikotter Prior-kylling (bortsett fra den økologiske) fullstendig. Jeg synes at slik kylling- og eggproduksjon er helt forkastelig. Jeg mener allikevel at Solvinge er hakket verre. Dette dreier seg dermed i mine øyne om grader av elendighet, og jeg er glad for at verstingene blir hengt ut i media).

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...