Gå til innhold

rasekatt vs huskatt

Fremhevede innlegg

Gjest Infralove
Skrevet
Eh, jo! Det har vi da virkelig! Har du sett hvor mange valper og blandingser i alle aldre som er i omløp på Finn.no, og alle som trenger nye hjem hos de ulike omplasseringsinstisusjonene?

Eg har ikkje hund, så eg veit lite om akkurat det. Om du har kjelde som bekreftar at det er eit problem i forhold til antall hunder og etterspørsel, så kan eg gå med på den.

Kan være greit å oppdatere seg på fakta før man hiver seg inn i en debatt. Katterasene har selvfølgelig ikke like behov og like egenskaper, det er gjerne derfor man velger rase fremfor blanding. Det er et hav av forskjell mellom en Ragdoll og en orientaler, både når det gjelder gemytt og aktivitetsbehov. Noen raser passer bedre i en barnefamilie, andre krever mye mental og fysisk stimuli osv osv. Og man velger etter de kvalitetene som matcher en best.

Den eneste forskjellen mellom hund og katt er at katter ikke fungere sosialt i samfunnet, slik som hunder. Det går ikke ut over omgivelsene dersom man har en katt som biter og er totalt maniac. Men det endrer ikke det faktum at mange ønsker å vite hva de får i størst mulig grad. Jeg valgte rase fordi jeg har små barn, og fordi det var veldig viktig for meg å få en katt som trives optimalt i min familie.

Poenget mitt er at ein huskatt kan gli inn i alle familiar. Så godt som. Det kan ikkje ein gatemix. (Utgangspunkt i at begge er sunne, friske dyr). Det er kanskje meir riktig å sei at skilnadane på rasane har større betydning hos hunder enn hos katter. Pga mosjon, mental trening, osv. Sidan katter kan gå fritt ute, trenger dei ikkje så mykje av det. Det spelar derfor ikkje så stor rolle om katten er av ein aktiv rase.

Eg er ganske sikker på at ein huskatt hadde greidd seg fint i din familie om du fekk den som kattunge. Men det fins vel ikkje noko bevis verken den eine eller andre vegen, så vi får vel vere einige om å vere ueinige på akkurat det punktet.

Men når det er sagt, så dømmer eg ikkje folk som skaffer seg rasekatt, eg berre poengterte at eg syns der er ein skilnad når det gjelder det eksempelet personen over nemnte. Syns dog at vi burde "ta av det som er" så langt som det er mogleg, uansett kva dyr det er. Det viktigaste er sjølvsagt at man greier å gi dyret det som det trenger.

infralove: du kan ikke ha mye peiling på katter hvis du påstår (noe som du gjør..) at alle katter har samme behov.. de er forskjellige de som alle andre dyr.. en perser feks er hoven og "sur" og ikke så godt egnet for familier som feks en norsk skogskatt.

Jeg har pr. dags dato aldri møtt en hoven og sur perser... og jeg har drevet med katter og utstilling lenge.

Ikke døm rasen før du kjenner den godt.

En perser kan passe like mye inn i en barnefamilie som hvilken som helst annen katt. Den trenger bare litt mer pelstell enn f.eks en semilanghårskatt:)

Hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
naboen hadde skutt(!!!) pusene våre fordi en eldre dame i nabolaget hadde matet de, tatt de inn og ble ikke kvitt kattene..

Noe så forferdelig!! Håper dette fikk følger for naboen din, i det minste at du sørget for at han fikk skikkelig dårlig samvittighet så han ikke får sove om natta!

Var kattene deres merket? Jeg merker at jeg har litt angst for at noe slikt skal skje med min pus, men han går alltid med halsbånd, og så blir han øremerket og chippet i dag...

Litt mer on topic: Hvorfor i alle dager er det så kjempeviktig å få en rasekatt i den og den fargen, da? Mener dere rasekattforkjempere at dere ikke ville blitt like glad i en vanlig gatemix?

Skrevet
Litt mer on topic: Hvorfor i alle dager er det så kjempeviktig å få en rasekatt i den og den fargen, da? Mener dere rasekattforkjempere at dere ikke ville blitt like glad i en vanlig gatemix?

Jeg har selv tre huskatter og er absolutt ikke en rasekattforkjemper. Men om jeg skal ha en katt til skal det være en rasekatt, rett og slett fordi jeg vil drive med ustilling av rasekatt. Og jeg har også en av huskattene på ustilling også..

Skrevet
Jeg har pr. dags dato aldri møtt en hoven og sur perser... og jeg har drevet med katter og utstilling lenge.

Ikke døm rasen før du kjenner den godt.

En perser kan passe like mye inn i en barnefamilie som hvilken som helst annen katt. Den trenger bare litt mer pelstell enn f.eks en semilanghårskatt:)

jeg dømte for all del ikke! liker persere godt jeg, og de perserene jeg har hatt med å gjøre har vært hoven og sur.. men det kan jo selvfølgelig ha noe med oppdragelsen å gjøre.. men jeg mener at persere kan passe bedre inn i en stor by, mens på bygda ville jeg heller hatt en skogskatt eller maine coon..

Skrevet
først vil jeg bare si (som jeg tror jeg har nevnt tidligere): du vet at det er mennesker som har dette som sitt levebrød sant..? og de er gjerne speisialister innenfor en spesiell rase.. Avle opp katter er en jobb for mange, og de er dyktige til det de gjør, de sørger for at dyrene får gode hjem, og de fleste sørger for at kattene er vaksinerte.. skal du plutselig bestemme at de må finne et nytt yrke da..?

Jeg mener at de kan finne seg et annet yrke, for jeg syns det er forferdelig å ha et slikt yrke når man vet at det finnes så mange hjemløse katter. Du må få mene hva du vil, og jeg mener det jeg vil.

Og jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om det er en jobb de er dyktige på, for vi har fortsatt et stort problem når det kommer til katter. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det et problem. Og rasekattoppdretterne er med på at det blir flere og flere katter i verden, og så enkelt er det.

Og til de som mener at vi har et like stort problem når det gjelder hunder, så vil ejg gjerne at den eprsonen skal finne reell fakta der det står at hundebestanden er like gale som kattebestanden. Og da er det ingen vits å hente frem Finn.no, for det er ikke en side som jeg mener er representativ for hundebestanden i verden.

Skrevet
Noe så forferdelig!! Håper dette fikk følger for naboen din, i det minste at du sørget for at han fikk skikkelig dårlig samvittighet så han ikke får sove om natta!

Var kattene deres merket? Jeg merker at jeg har litt angst for at noe slikt skal skje med min pus, men han går alltid med halsbånd, og så blir han øremerket og chippet i dag...

han ble anmeldt, men politiet tok ikke saken seriøst.. og han hadde hele nabolaget i ryggen..

nei de var ikke merket desverre.. er ikke kjempe fan av halsbånd, kjenner flere som har funnet kattene sine kvalt fordi de har hektet fast halsbåndet.. hm.. øremerke å chipe kattene har jeg faktisk ikke tenkt på.. men det er jo en super god ide.. siden vi likevel snakker om det, hvor mye må jeg regne med å betale for å chipe katten min..?

Skrevet
hm.. øremerke å chipe kattene har jeg faktisk ikke tenkt på.. men det er jo en super god ide.. siden vi likevel snakker om det, hvor mye må jeg regne med å betale for å chipe katten min..?

Jeg tror du får mikrochippet katten for mellom 300 og 700 kr. Varierer nok en del fra klinikk til klinikk. Anbefaler alle å mikrochippe katten sin! Det gjør det mye lettere for klnikker og dyrebeskyttelsen å finne eier. Det er ikke sjelden at vi får inn katter som blir gjenforent med eier pga chip. Øremerking fungerer ikke like godt fordi det blir så utydelig etterhvert.

Skrevet

Hei!

Når man er syk og kjeder seg hjemme, så kan en komme til å skrive innlegg på KG om ting en ikke er heeeelt inne på... :popcorn:

Når jeg sier det slik er det fordi akkurat den biten med avl og raser ikke er det jeg har satt meg mest inn i i verden, for å si det sånn. Men det er lov å ha sine tanker likevel, ikke sant?

Jeg har hatt katter hele livet (som begynner å bli litt langt..), har drevet med omplassering og vært engasjert i Dyrebeskyttelsen i mange år. Selv har jeg bare hatt huskatter.

Når jeg er så glad i katten, er det p.g.a alle de egenskapene den har som KATT. Dens selvstendighet, humor, mykhet, eleganse, klatreferdigheter og jaktegenskaper.

Jeg har studert de hver dag i utallige år, men de slutter aldri å overraske og imponere meg. Når jeg tenker etter alt det katten min klarer som jeg ikke har sjanse til (f.eks fange en flue i luften med en liten pote, som jeg bruker 2 dager på å bomme på med fluesmekka), så blir jeg rent ydmyk.

Siden jeg for det meste har fått mine katter fra DB, Kattens vern eller gjennom "nødrop" fra folk som har avliving som eneste alternativ, så har jeg sjelden eller aldri fått bestemme hvordan kattene mine ser ut utenpå. Likevel har de, uten unntak blitt verdens vakreste katter etter noen uker, uansett farge og mønster. :)

Jeg må være ærlig å si at jeg aldri har forstått poenget med avl og utstilling. Jeg tror de forskjellene i personlighet mellom de forskjellige rasene, stort sett er et kunstig og menneskeskapt skille.

Jeg har hatt mye omgang med alle katteraser, alt i fra Skogskatt, Persere, Siamesere og Hellig Birma, og jeg opplever de like forskjellige i lynne og personlighet fra individ til individ som det huskatten er. Det ble nevnt over her at Persere ikke er så godt egnet for familier. Jeg har en god vennine som har hatt persere hele sitt liv, i en stor barnefamilie (nå med barnebarn). Kattene hennes er de mest barnekjære familiekatter jeg noensinne har møtt.

Jeg har så mange eksempler som strider mot det som betegnes som "rasetypisk" av de som driver med oppdrett, at jeg ikke lenger tror noe på det.

Jeg klarer heller ikke for mitt bare liv å forstå det store poenget med utstilling. Har jeg forstått riktig når jeg sier det har med å gjøre å holde rasene "rene", sunne og friske, og å finne rette "avlspartnere"?

Men hva med alt "utenom" det? Jeg tviler på at det er for kattens skyld en bader, pudrer og pynter de og setter de i et bur, for å stille dem ut i en hall med 100 andre katter. Eller når man setter de på et tog for å reise 100 mil for å parre seg med akkurat den og den katten.

Mitt inntrykk er at det først og fremst dreier seg om utseende på katten og lite annet. Katten har jo ingen glede av disse utnevnelsene, diplomene og medaljene. Det er det eieren som har.

Vel og bra at en tar vare på katten på alle måter, for det trenger den, men jeg tviler på at dette er et liv som katten ville ha valgt.

I rent "dyrehelsemessig" perspektiv, kan jeg heller ikke se at dette i bunn og grunn har noe for seg. Mine mer eller mindre raggete huskatter med høyst "uspesifisert" utseende og ukjente pappaer, har alle vært sunne og friske helt til de er blitt gamle. Jeg har aldri vært borti katter som er oftere syke enn persere f.eks.

Jeg har ikke noe soleklart standpunkt til om en bør fortsette å avle opp katter eller ikke, men i det store og hele ser jeg altså ikke vitsen med det. Vi har en overflod av katter her i landet, og stor mangel på hjem til de.

En kan godt si at de som vil ha rasekatt, venter til det kommer en, og tar ikke en av disse hjemløse huskattene uansett. Men i lengre perspektiv ville det blitt annerledes. Det blir litt som at når det er overflod av sko så vil en absolutt ha et fint merke, men når det er mangel på sko, er en overlykkelig bare over å ha fått tak i et par sko. :)

Skrevet

Hei!

Ser nå at jeg var litt bastant når jeg sier jeg ikke tror noe på det som hevdes å være rasetypisk hva gjelder lynne. Jeg kan jo selvsagt ikke si at det ikke er NOEN forskjell, men jeg tror den er mye mindre enn det som ofte hevdes.

Jeg vil uansett si at en vanlig huskatt er veldig tilpasningsdyktig og kan passe inn i alle typer hjem der den blir tatt godt vare på!!

Skrevet
nei de var ikke merket desverre.. er ikke kjempe fan av halsbånd, kjenner flere som har funnet kattene sine kvalt fordi de har hektet fast halsbåndet.. hm.. øremerke å chipe kattene har jeg faktisk ikke tenkt på.. men det er jo en super god ide.. siden vi likevel snakker om det, hvor mye må jeg regne med å betale for å chipe katten min..?

Jeg betalte ca 500 for chip og øremerking idag :) Er definitivt verdt pengene! Katten min er foreløpig ikke helt enig, her han ligger og våkner fra narkosen med en stor hvit plasterlapp på øret...

Løse strikkhalsbånd vipper katten lett hodet utav om den skulle henge seg opp, men de henger på ellers. Det har funket kjempeflott for oss, men jeg har et lite lager med halsbånd liggende, for han kommer hjem uten rett som det er...

Skrevet

Vel, jeg har fortsatt til gode å mæte en ivrig og sosial perser. De jeg har møtt har vært egne, selvopptatt og lite intresserte i andre ting enn seg selv. Og jeg har møtt alt fra om plasseringspersere til rasepersere..

På samme måte som jeg møter pratsomme siamesere, som prater, maler, hilser og er nyskjerrige på alt de ser. Har heller ikke møtt en av de som ikke prater.

Skrevet
Jeg betalte ca 500 for chip og øremerking idag :) Er definitivt verdt pengene! Katten min er foreløpig ikke helt enig, her han ligger og våkner fra narkosen med en stor hvit plasterlapp på øret...

Løse strikkhalsbånd vipper katten lett hodet utav om den skulle henge seg opp, men de henger på ellers. Det har funket kjempeflott for oss, men jeg har et lite lager med halsbånd liggende, for han kommer hjem uten rett som det er...

verdt pengene?! jeg får jo sjokk her jeg sitter!! syns absolutt at prisen var lav jeg!! hadde egentlig regnet med minimum 1000-1500 jeg.. tror nok det blir en liten chip på pusen min ogsåå :D tusen takk!!

og så raskt som mulig skal jeg se om jeg får tak i strikkbånd så kan jeg prøve det

Skrevet
Vel, jeg har fortsatt til gode å mæte en ivrig og sosial perser. De jeg har møtt har vært egne, selvopptatt og lite intresserte i andre ting enn seg selv. Og jeg har møtt alt fra om plasseringspersere til rasepersere..

På samme måte som jeg møter pratsomme siamesere, som prater, maler, hilser og er nyskjerrige på alt de ser. Har heller ikke møtt en av de som ikke prater.

det var det jeg mente tidligere i diskusjonen også.. men da kom det tydelig frem at det ikke stemte.. jeg har også møtt flere persere og de har vært hovne og sære, "sure" (men da ikke aggresive)

Gjest Heidi_gjest
Skrevet

Det er selvfølgelig fantastisk med kattunger, jeg har full forståelse for alle som ønsker å få de nusselige nøstene hjemme hos seg, samtidig håper jeg at folk tenker seg om og kanskje velger å redde en uønsket katt isteden for å skape flere.

Jeg må si meg enig med rasekatt oppdretteren, jeg har selv vurdert å skaffe meg katt og funnet ut at den eneste måten jeg kan være sikker på at eventuelle kattunger jeg måtte finne på å sette til verden vil være ønskede og få et godt liv, er rett og slett å kjøpe en dyr rasekatt og selge ungene like dyrt.

En kattunge er gratis, og vi har sett ofte nok hva folk er dumme nok til å gjøre mot feriepus, men en brittisk korthåret eller en hellig birma er en rasekatt med en vis prestige i navnet som folk skriver seg på ventelister for å kjøpe.

Selv om man ikke mener at rasekatter har mer krav på livet enn huskatter så kan man ikke benekte at langt færre rasekatter blir etterlatt landt motorveien eller slengt i søplebøtter.

Om jeg velger å bruke penger på en rasekatt så er det fordi jeg ikke ønsker å skape flere uønskede katter, samtidig som jeg inderlig ønsker å få kattunger. Kan jeg bedreies for det?

Skrevet

Nei nei nei, om man ønsker seg rasekatt kun for å få kattunger syntes jeg ikke noe om det.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Jeg har ikke rukket å lese gjennom alt som står i denne tråden, men jeg ytrer likevel min mening.

Jeg har rasekatt! En utrolig herlig personlig sjokolademasket hellig birma. eg får direkte sjokk når jeg ser at noen sammenligner en katt med et dyrt skomerke. Dvs. at de som skaffer seg en rasekatt kun er opptatt av statusen disse dyrene bringer dem. Dessverre finnes det sikkert noen slike sjeler, men jeg tør å påstå at de ikke er i overtall. Jeg vil derfor starte med å fortelle litt om hvordan Kissy ble en del av mitt liv.

Jeg er oppvokst med katt, og disse har vært helt vanlige blandingskatter:) Jeg for min del elsker katter, og det gjorde det vanskelig som 19 åring å flytte hjemmenfra for å studere. Her kunne jeg ikke ha katt, da jeg bodde i kollektiv. For meg som er vant til å ha katt rundt meg hele døgnet, var det faktisk en ganske vanskelig overgang. Når min livssituasjon var som den var var det ikke mulig å ha katt. Jeg mener at når man skaffer seg katt, skal man ha tida og stort nok areale for en katt å boltre seg:) M.a.o er det kattens velferd som er viktigst, ikke min.

For tre år siden ble jeg samboer med en gutt, og noe av det første jeg gjorde var å skaffe meg en katt. Siden vi bor i borettslag var det ikke aktuelt å ha en utekatt. Jeg var skeptisk til å "få en gratis" huskatt, og gjøre den om til en innekatt. Jeg har egentlig ikke anelse, men for meg føltes det galt å ha en blandingskatt som innekatt. For meg handler det altså mindre om utseendet (og statusen) til katten, men mer om at katten skal kunne trives i sitt miljø. For meg passer det utmerket. Hun er glad i å reise (vi pendler hjem til min mor og far i feriene), hun er inne, hun er sosial, tilpasningsdyktig osv...

Valget falt på birma. Jeg leste meg opp om de forskjellige rasene, og ringte rundt og forhørte meg litt blant oppdrettere. Det som gjorde utslaget var at ei jente jeg kjente hadde samme type katt, og at jeg allerede som 8-9 åring falt for Sassy i den utrolige reisen ( i ettertid har det vist seg at hun var en colorpoint perser)...:)

Kissy har mange trekk som mange forbinder med birma-katter, men hun er også helt unik:) Og bare glad i å være ute dersom det er vindstille og sol;) Kissy er derimot ikke utstillingskatt, eller avlskatt.

Over til avlsproblematikken: hvorfor skal raseeiere fortsette å avle på katter, når det er mange huspuser som er ledig på markedet?

For et første må det være plass til både huskatteiere og rasekatteiere som avler på katter. Selvfølgelig under kontrollerte former. Slik situasjonen er for mange huskatter nå er ikke noe noen dyreelskere kan tolrerere. Det skjærer meg i hjertet å høre om forlatte, skadede, syke, hjemløse katter.

Jeg synes at bevisst avl er det beste. Da unngår man syke katter. Sykdommer finner du både hos huskatter og rasekatter. Jeg liker ikke tanken på at en hannkatt kan parre seg med barnet sitt (imcest, innavl). Dette er en mulighet dersom man lar ukastrerte/ikke steriliserte katter gå rundt i nabolaget. Ved innavl vil man kunne få defekter på kattungene og andre medfødte skavanker..

Utstillingsproblematikken: jeg er nok ikke helt fan av den...Noen av de som driver med utstilling er nok mer interessert i den perfekte katten (rent utseendemessig) enn selve katten. Å drive avl som skader kattens helse slik som det tidligere ble gjort på persere er for meg helt komplett idiotisk. MEN jeg vil påpeke at det faktisk er katter som trives på utstilling, som elsker oppmerksomheten de får. MJAU!!

Det var alt jeg rekker å skrive nå, før batteriet går tomt....

Jeg tror det er positive sider med å ha en huskatt og positive sider ved å eie en rasekatt. Jeg vil si at det viktiste er at kattens ve og vel er i sentrum:) :) koste ka det koste vil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...