spezitas Skrevet 21. september 2008 #21 Skrevet 21. september 2008 (endret) Det er jo det det ikke blir. De fleste som kjøper rasekatter, skal ha den pga lynne/utseende og da blir det ikke det samme som at de tar en huskatt. Kjenner flere som har huskatter, men som fortsatt har tatt seg råd til å kjøpe den ene rasekatten til flere tusen kroner for akkurat en slik en ville de ha. Og som oftest skal de også brukes til utstilling og da har huskatter veldig lite å stille opp med. Jeg er helt enig med det du skrev først, men ikke det om utstilling. Huskattene har en egen klasse på utstillingen og kan like mye oppnå en nominering og en best in show som en rasekatt kan. Også FIFetitler som SW (Scandinavian winner) og WW (Worldwinner) kan huskattene oppnå. Huskattene kan ikke ta sertifikat, slik rasekatter kan, men ellers fungerer det på stort sett samme måte når det gjelder utstilling. Når det gjelder trådstarter, som jeg ser har slettet hovedinnlegget, vil jeg gjerne si at jeg håper ikke at katten din er drektig. Er hun drektig, ser du tegn som oppsvulmede røde patter etter ca 3 uker. Jeg ville heller bestilt time for kastrering, for min støtte om avl på huskatter får du ikke. Forrresten bra og lærerik link som "gjest" la ut i et av de første innleggene om hva som skjer med en katt som er utsatt for langvarig bruk av p-piller! Endret 21. september 2008 av spezitas
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #22 Skrevet 21. september 2008 Så enkelt er det faktisk ikke Piper! En rasekatt er etterspurt og folk står i kø for å få dem, (bestillinger blir gjerne tatt opp på forhånd) og betaler i dyre dommer! Ingen betaler 6-8 tusen kroner for er rasekatt for så å evt. vannskjøtte den. (reise fra den i ferier o.l.) En huskatt er ikke ettertraktet da det finns så utrolig mange av dem, at folk gir dem bort for å kvitte seg med dem. Det er ikke engang lett å gi dem bort da det finns så mange av dem! Altså det er et problem med for mange hjemløse huskatter. Mange av disse kattene blir avlivet eller de går en ensom og uviss fremtid i vente der de blir overlatt til seg selv. Dét er den store forskjellen Piper. ---- Jeg vil ikke arestere t.starter og ikke vet jeg egentlig hva hun skrev fordi hun har slettet hovedinnlegget, men det er ingen ide å sette kattunger på en huskatt. Om du vil ha en kattunge så finns det utrolig mange kattunger som venter på et hjem. Når det er sagt så ser jeg at overskriften er et spørsmål om katten din er drektig? Så når katten din først kanskje er drektig så kan du selvsagt ikke gjøre annet enn det beste ut av det. Om den ikke er drektig foreslår jeg at du steriliserer den. Sterilisere fremfor p-piller da p-piller ofte fører til at katten får kreft. Om du fortsatt lurer på om katten din er drektig så finns det en fin måte å sjekke dette på etter en viss tid. Se etter om pattene har begynt å bli rosa Og hvorfor kan ikke de som står i kø for å få seg en rasekatt, velge en katt som allerede er her? Er det så viktig å ha en ren rase, at man ikke gidder å bry seg om de andre kattene som allerede finnes? Så jeg syns nå fortsatt ikke det er stor forskjell, for jeg mener at de som ønsker seg en katt kan få en som allerede er her. Behandle den som om den hadde kostet mange tusen. Men jeg forstår godt at oppdrettere av rasekatter vil ha kattunger på sine katter, for de tror jo at deres katt er den beste. Det finnes mange tusen hjemløse katter i dag, så hvorfor skal man avle frem flere bare fordi det er en ren rase? Og selv de som betaler mange tusen for sine katter, kan behandle de dårlig. Har selv sett det med mine egne øyne, så beklager men den naiviteten din er ikke helt god. katter er katter, så kanskje enkelte mennesker burde tenke seg godt om, før de betaler i dyre dommer for en katt bare fordi det er en rasekatt. Da kan det være like greit å ta til seg en huskatt, og gi den et godt hjem. Så kan de heller bruke pengene på noe annet i stedet. Men en rasekatt er vel så mye bedre, bare fordi det er en rasekatt? Så jeg mener ofrtsatt at det er like uansvarlig ås ette kattunger på en rasekatt, for hadde de ikke gjort det kunne de som ønsker seg katt kanskje tatt til seg en av de kattene som allerede finnes her. Men så lenge oppdretterene av rasekattene fortsetter å tro at det er helt greit å sette kattunger på sine rasekatter, kan vi aldri få stopp for dette. Noen må sette foten ned, og hvorfor kan ikke det være de "seriøse" oppdretterene av rasekattene? For hvorfor skal det være greit at de får sine katter, når de vet at det finnes mange tusen hjemløse katter? Så jeg ser fortsatt ikke forskjellen, foruten at jeg ser at enkelte tror de har mer rett til andre å få kattunger bare fordi de har en venteliste på kattungene.
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #23 Skrevet 21. september 2008 Så du mener at katteartene skal få dø ut du da, siden oppdrettere tydeligvis ikke skal få lov å avle på sine katteraser? Så lenge det finnes etterspørsel etter rasekatter, vil det alltid være oppdrettere som prøver å avle frem disse. Er det sånn at TS på forhånd har blitt kontaktet av 7-8 personer som ønsker kull fra akkurat hennes huskatt, så bøyer jeg meg i støvet for det. Er man ute etter rasekatt, så kjøper man seg en rasekatt, og vil man ha seg en huskatt, så skaffer man seg en huskatt. Desverre er det slik at det er et altfor stort antall huskatter som blir avlet frem i forhold til rasekatter. Så lenge det finnes så mange hjemløse katter i verden, bør ikke noen avle frem flere katter i det hele tatt. Tror du virkelig at det i vill tilstand hadde funnets så mange ulike katteraser? Da er du utrolig naiv, for mange av rasekattene er blandet og mikset frem av menneskene. Og hvorfor skal det egentlig være greit? Så derfor sier jeg full stopp til å avle frem kattunger i det hele tatt, til vi har klart å få katteproblematikken på plass.
spezitas Skrevet 21. september 2008 #24 Skrevet 21. september 2008 (endret) Jada...Vi vet at du er imot all form for avl, Piper, men jeg synes du blir like påstående og naiv i denne tråden som du dømmer andre for å være. For å sette ting heeeeelt på spissen: Er det også sånn at du er imot at folk skal få barn fordi det finnes så mange barn her i verden som trenger et adoptivhjem? Jeg synes faktisk at oppdrettere har rett på å sette kull på sine rasekatter fordi de har et registrert oppdrett, vet hva de driver med, legger ned mye tid og penger i sitt oppdrett og har etterspørsel etter kattungene. De driver IKKE med ukontrollert avl uten mål og mening, slik mange eiere av huskatter gjør. Det er ikke rasekattoppdretterne man bør gjøre noe med, men den uvitende allmennheten som ikke klarer å kastrere sine katter slik at vi får ned huskattbestanden!!!!!!! Det er HUSKATT bestanden som er alt for høy i dag, ikke rasekattbestanden. slutter rasekattene å produsere kattunger, vil jo enkelte katteraser dø ut, er det det du vil? De fleste oppdrettere støtter dyrebeskyttelsen eller en annen kattevernsorganisasjon på ett eller annet vis, Det er mer enn " mannen i gata gjør", så stopp med å legge skylda på oppdretterne! Hadde ikke dyrebeskyttelsen hatt oppdretterne til å støtte seg, så hadde de mistet en god del av inntektene sine som går til de hjemløse kattene. De fleste oppdrettere har eller har tidligere hatt huskatter og brenner like mye for kattesaken som du gjør! Dette ble veldig off topic, beklager dette, denne tråden kan kanskje fortsette i en av rasekatt/ huskatt-trådene?? Endret 21. september 2008 av spezitas
Gjest Glør Skrevet 21. september 2008 #25 Skrevet 21. september 2008 Det er jo det det ikke blir. De fleste som kjøper rasekatter, skal ha den pga lynne/utseende og da blir det ikke det samme som at de tar en huskatt. Kjenner flere som har huskatter, men som fortsatt har tatt seg råd til å kjøpe den ene rasekatten til flere tusen kroner for akkurat en slik en ville de ha. Dersom ventelistene på rasekatter ble vesentlig lengre enn i dag, tror nok flere av kjøperne ville revurdert rase. Selvsagt ikke alle, men det er jo mange rasekatteiere som bare har katten til vanlig kos. Og huskater kan også stilles ut, som noen nevnte over.
covergrl Skrevet 21. september 2008 #26 Skrevet 21. september 2008 Jeg har også erfaring fra DB og kan fortelle deg hvorfor det er dyreplageri. Tenk deg at det finnes 2000 gode hjem for katter. Antall katter er 10 0000. Det er da 8000 katter som ikke har noe sted å bo. Konsekvensen er at de sulter, blir syke og dør en vond død = dyreplageri. Når man da setter kattunger på katten sin, bidrar man til at antallet overskuddskatter blir enda flere. Ergo, det blir enda flere hjemløse katter. De kattene man setter til verden vil (1) enten bli noen av disse hjemløse kattene selv, eller (2) bidra til at noen av de hjemløse kattene vil fortsette å være hjemløse. Hvis vi skal få til å få ned antallet hjemløse katter som lider, er den eneste måten at folk slutter å sette kattunger på huskatten sin. De som driter i dette og setter kull på katten gjør arbeidet til de som jobber i DB meget fortvilende, for havet av katter bare vokser og vokser av menneskers uansvarlighet. Er dette vanskelig å forstå? At rasekatter også blir mishandlet er da ikke noen gyldig grunn til å sette kattunger på huskatten sin? det jeg mente ang det med huskatter vs rasekatter er at i stedet for å bare ta huskatte-eiere så tenk også på rasekattene.. er jo ett fett da om du setter kattunger på en rasekatt eller en huskatt.. jeg skjønner frustrasjonen til DB, for all del!! men er det bedre å sterilisere katten sin..? er ikke det dyreplageri..? eller hva med p-piller som er både kreftfremkallende, øker faren for blodpropp, osv.. jeg føler med de hjemløse kattene jeg, som sagt så har jeg tatt til meg flere hjemløse katter, men jeg synes også at det er opp til hver enkelt om de vil adoptere en hjemløs katt eller en liten kattunge, og det er opp til hver enkelt å sette kull på kattene sine.. jeg må også si at det er dårlig opplyst om alle de hjemløse kattene, hører selvfølgelig at det er mange av de, men ingenting om hvordan man får tak i de, ser aldri annonser fra dyrebeskyttelsen, osv.. eneste grunnen til at jeg har fått adoptert hjemløse katter er fordi jeg har en i familien som jobber for dyrebeskyttelsen som avlastningshjem for dyrene, og spør ofte oss om vi kunne tenke oss å ta til oss en eller to til..
AnetteR Skrevet 21. september 2008 #27 Skrevet 21. september 2008 det jeg mente ang det med huskatter vs rasekatter er at i stedet for å bare ta huskatte-eiere så tenk også på rasekattene.. er jo ett fett da om du setter kattunger på en rasekatt eller en huskatt.. jeg skjønner frustrasjonen til DB, for all del!! men er det bedre å sterilisere katten sin..? er ikke det dyreplageri..? eller hva med p-piller som er både kreftfremkallende, øker faren for blodpropp, osv.. jeg føler med de hjemløse kattene jeg, som sagt så har jeg tatt til meg flere hjemløse katter, men jeg synes også at det er opp til hver enkelt om de vil adoptere en hjemløs katt eller en liten kattunge, og det er opp til hver enkelt å sette kull på kattene sine.. jeg må også si at det er dårlig opplyst om alle de hjemløse kattene, hører selvfølgelig at det er mange av de, men ingenting om hvordan man får tak i de, ser aldri annonser fra dyrebeskyttelsen, osv.. eneste grunnen til at jeg har fått adoptert hjemløse katter er fordi jeg har en i familien som jobber for dyrebeskyttelsen som avlastningshjem for dyrene, og spør ofte oss om vi kunne tenke oss å ta til oss en eller to til.. Rasekatter er i mye mindre grad utsatt for dårlig behandling. Folk tar mer vare på noe de har betalt for. Jeg har aldri sett en rasektatt hos DB, selv om det sikkert hender. Men personlig er jeg ingen stor fan av avl i storskala uansett. Kasrering/sterilisering er ikke dyreplageri. Jeg har vært med på det mange ganger, det går helt fint. Katten er litt groggy et døgn, men har det ikke vondt et sekund, Resten av livet slipper den de risikoene løpetid eller det å være hankatt medfører. P-piller til katter er jeg stor motstander av. DB drives på frivillig grunnlag, og har konstant økonomiske problemer. Annonsering koster mye. Men jeg skal love deg at de som jobber der eller er frivillige er veldig ivrige på å spre informasjonen via andre kanaler.
Gjest Caya Skrevet 21. september 2008 #28 Skrevet 21. september 2008 det jeg mente ang det med huskatter vs rasekatter er at i stedet for å bare ta huskatte-eiere så tenk også på rasekattene.. er jo ett fett da om du setter kattunger på en rasekatt eller en huskatt.. Jeg synes ikke så mye om avl uansett. Jeg har kun talt for at folk ikke skal sette kattunger på kattene sine. Mener du at det er like galt å sette kull på en rasekatt er det greit, men da bør du jo også slutte at det er galt å sette kull på huskatter. jeg skjønner frustrasjonen til DB, for all del!! men er det bedre å sterilisere katten sin..? er ikke det dyreplageri..? eller hva med p-piller som er både kreftfremkallende, øker faren for blodpropp, osv.. Å sterilisere (eller kastrere some er riktig betegnelse) er langt fra dyreplageri. Katten får narkose og smertelindring og slipper slitsom seksuellatferd. Dessuten er det groggy følelsen katten har veid tungt opp av skjebnen til 5 hjemløse kattunger. P-piller anbefaler jeg overhodet ikke, siden det medfører en stor kreftfare. jeg føler med de hjemløse kattene jeg, som sagt så har jeg tatt til meg flere hjemløse katter, men jeg synes også at det er opp til hver enkelt om de vil adoptere en hjemløs katt eller en liten kattunge, og det er opp til hver enkelt å sette kull på kattene sine.. jeg må også si at det er dårlig opplyst om alle de hjemløse kattene, hører selvfølgelig at det er mange av de, men ingenting om hvordan man får tak i de, ser aldri annonser fra dyrebeskyttelsen, osv.. eneste grunnen til at jeg har fått adoptert hjemløse katter er fordi jeg har en i familien som jobber for dyrebeskyttelsen som avlastningshjem for dyrene, og spør ofte oss om vi kunne tenke oss å ta til oss en eller to til.. Her i Oslo har det i hvert fall vært masse reportasjer hele sommeren, så jeg synes ikke dekningen har vært dårlig her. Og det sier seg selv at en organisasjon som drives av frivillige ikke har ressurser til å drive storstilte reklamekampanjer. De pengene brukes heller på mat, medisiner, fangstkasser osv. Også til argumentet, "det er opp til alle å bestemme selv". Klart er det det. Men alle vi som mener valget er moralsk forkastelig vil naturlig nok reagere og informere. Selv om noe er lovlig betyr det ikke at det er etisk forsvarlig.
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 21. september 2008 #29 Skrevet 21. september 2008 Og hvorfor kan ikke de som står i kø for å få seg en rasekatt, velge en katt som allerede er her? Er det så viktig å ha en ren rase, at man ikke gidder å bry seg om de andre kattene som allerede finnes? Dette skjønner du deg ikke på Piper. De som står i kø for å få seg en rasekatt av en bestemt art vil ha denne arten.Det er sånn at ingen rasekatter blir stående uten eier. De kunne ha valgt en huskatt men de vil ha en rasekatt. Selv har jeg en rasekatt og 2 huskatter som ble funnet på trappen til en dyreklinikk. Hvorfor ikke heller sterilisere katter som ikke er avlskatter der kjøperne står i kø istedenfor å sette kull på dem der pusebarna risikerer å bli slått ihjel eller sendt ut på egenhånd.Mye bedre å sterilisere og kastrere.
Silmarill Skrevet 21. september 2008 #30 Skrevet 21. september 2008 Og hvorfor kan ikke de som står i kø for å få seg en rasekatt, velge en katt som allerede er her? Er det så viktig å ha en ren rase, at man ikke gidder å bry seg om de andre kattene som allerede finnes? Så jeg syns nå fortsatt ikke det er stor forskjell, for jeg mener at de som ønsker seg en katt kan få en som allerede er her. Behandle den som om den hadde kostet mange tusen. Men jeg forstår godt at oppdrettere av rasekatter vil ha kattunger på sine katter, for de tror jo at deres katt er den beste. Det finnes mange tusen hjemløse katter i dag, så hvorfor skal man avle frem flere bare fordi det er en ren rase? Og selv de som betaler mange tusen for sine katter, kan behandle de dårlig. Har selv sett det med mine egne øyne, så beklager men den naiviteten din er ikke helt god. katter er katter, så kanskje enkelte mennesker burde tenke seg godt om, før de betaler i dyre dommer for en katt bare fordi det er en rasekatt. Da kan det være like greit å ta til seg en huskatt, og gi den et godt hjem. Så kan de heller bruke pengene på noe annet i stedet. Men en rasekatt er vel så mye bedre, bare fordi det er en rasekatt? Så jeg mener ofrtsatt at det er like uansvarlig ås ette kattunger på en rasekatt, for hadde de ikke gjort det kunne de som ønsker seg katt kanskje tatt til seg en av de kattene som allerede finnes her. Men så lenge oppdretterene av rasekattene fortsetter å tro at det er helt greit å sette kattunger på sine rasekatter, kan vi aldri få stopp for dette. Noen må sette foten ned, og hvorfor kan ikke det være de "seriøse" oppdretterene av rasekattene? For hvorfor skal det være greit at de får sine katter, når de vet at det finnes mange tusen hjemløse katter? Så jeg ser fortsatt ikke forskjellen, foruten at jeg ser at enkelte tror de har mer rett til andre å få kattunger bare fordi de har en venteliste på kattungene. Dette skjønner du deg ikke på Piper. De som står i kø for å få seg en rasekatt av en bestemt art vil ha denne arten.Det er sånn at ingen rasekatter blir stående uten eier. De kunne ha valgt en huskatt men de vil ha en rasekatt. Selv har jeg en rasekatt og 2 huskatter som ble funnet på trappen til en dyreklinikk. Hvorfor ikke heller sterilisere katter som ikke er avlskatter der kjøperne står i kø istedenfor å sette kull på dem der pusebarna risikerer å bli slått ihjel eller sendt ut på egenhånd.Mye bedre å sterilisere og kastrere. Signerer på dette du svarer til Piper! Piper: Du vet sikkert mye om masse, men rasekatt og katter generelt vet du ikke mye om! Ikke vondt ment men det er fakta! En som driver avl har eiere som står i kø for å KJØPE dem! En katte entusiast vil ha en bestemt rase og ikke en blandingsrase! For å få bukt med blandingsraser som blir hjemløse er det kastrering/steriliseringskampanjer som hjelper! Vi får ikke bukt med dette problemet dersom alle skal sette kull på kattene sine der de ikke har eiere til dem! Det er logisk! Til TS: Håper heller ikke at din katt er drektig dersom du ikke har eiere til kullet. Som jeg også har nevnt tidligere skal ikke jeg slå av deg hånda dersom pusen din er det, men om den ikke er det så få den sterilisert!
Gjest Bond Skrevet 21. september 2008 #31 Skrevet 21. september 2008 Tråden er delt og ryddet. mrs_bond, mod
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #32 Skrevet 21. september 2008 (endret) Det er like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt. Og så enkelt er det faktisk. Og er det så gale å sette kattunger på en katt som har gått på p-piller i noen år, så får man holde seg til det. Ikke begynne å mase om hvor mange hjemløse katter som finnes, og at det tydeligvis bare er enkelte som skal få lov til å få kattunger. /fjernet sitat til et innlegg fra tidligere tråd mrs_bond, mod Det er ikke like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt En rasekatt blir registrert hos NRR mens en huskatt blir en av mange.En rasekatt er ettertraktet og en huskatt finns det tusenvis av som ikke har noe hjem!En som vil ha en rasekatt med stamtavle vil ikke ha en huskatt. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 21. september 2008 av mrs_bond
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #33 Skrevet 21. september 2008 Jeg mener nå det jeg gjør uansett, og syns det er forferdelig egostisk å skulle ha en rasekatt når man vet at det finnes så mange hjemløse katter. Og det må jeg få mene, selv om dere mener det er helt greit å avle frem rasekatter. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om dere mener at det er helt greit, for i mine øyner så er det ikke greit. Det er egoistisk, for rasen blir det viktigste.
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #34 Skrevet 21. september 2008 Det er ikke like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt En rasekatt blir registrert hos NRR mens en huskatt blir en av mange.En rasekatt er ettertraktet og en huskatt finns det tusenvis av som ikke har noe hjem!En som vil ha en rasekatt med stamtavle vil ikke ha en huskatt. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Jeg mener det er like uansvarlig, så får du mene hva du vil. Om katten blir registrert hos kongen, kunne ikke brydd meg mindre, for det finnes alt for mange katter i verden til at noen i det hele tatt burde vurdert å få kattunger. Så får det være rasekatter så mye de bare vil, og de får registrere de der de vil så mye de bare vil, men jeg kunne ikke brydd meg mindre. En katt er og blir en katt i mine øyne, og en rasekatt er IKKE mer viktig enn en huskatt i mine øyne. Og det må jeg få mene, så får du klaske panne så mye du bare gidder.
spezitas Skrevet 21. september 2008 #35 Skrevet 21. september 2008 Jeg mener det er like uansvarlig, så får du mene hva du vil. Om katten blir registrert hos kongen, kunne ikke brydd meg mindre, for det finnes alt for mange katter i verden til at noen i det hele tatt burde vurdert å få kattunger. Så får det være rasekatter så mye de bare vil, og de får registrere de der de vil så mye de bare vil, men jeg kunne ikke brydd meg mindre. En katt er og blir en katt i mine øyne, og en rasekatt er IKKE mer viktig enn en huskatt i mine øyne. Og det må jeg få mene, så får du klaske panne så mye du bare gidder. Nettopp...en katt er en katt uansett...så hvorfor være så negativt innstilt til rasekatter??? Du motsier jo deg selv!!
Gjest Piper Skrevet 21. september 2008 #36 Skrevet 21. september 2008 Nettopp...en katt er en katt uansett...så hvorfor være så negativt innstilt til rasekatter??? Du motsier jo deg selv!! Er jeg i mot rasekatter, bare fordi jeg mener at de ikke bør få kattunger? Jeg mener jo det samme med huskatter, at ingen skal få kattunger. Så hvordan aknd u si at jeg har i mot rasekatter? Jeg mener bare at skal noen ha lov til å avle på noen katter, så bør alle få lov. Man kan ikke luke ut enkelte bare fordi man mener det er helt greit å avle fem noen katter bare fordi egoistiske mennesker står i kø for å få akkurat den katten. Så jeg motsier ikke meg selv i det hele tatt, for du kan tydeligvis ikke lese skikkelig. Enten får alle avle på kattene sine, eller så får alle la det være. Katter er katter, enten de er av ren rase eller ikke.
spezitas Skrevet 21. september 2008 #37 Skrevet 21. september 2008 (endret) Det lyser gjennom alle dine innlegg at du er imot oppdrett og avl på rasekatter , og dermed sier du også indirekte at du også er imot rasekatter. Det er iallefall slik jeg tolker dine innlegg. En rasekatt = en katt som har stamtavle og som er avlet av en oppdretter. Endret 21. september 2008 av spezitas
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 21. september 2008 #38 Skrevet 21. september 2008 Er jeg i mot rasekatter, bare fordi jeg mener at de ikke bør få kattunger? Jeg mener jo det samme med huskatter, at ingen skal få kattunger. Så hvordan aknd u si at jeg har i mot rasekatter? Jeg mener bare at skal noen ha lov til å avle på noen katter, så bør alle få lov. Man kan ikke luke ut enkelte bare fordi man mener det er helt greit å avle fem noen katter bare fordi egoistiske mennesker står i kø for å få akkurat den katten. Så jeg motsier ikke meg selv i det hele tatt, for du kan tydeligvis ikke lese skikkelig. Enten får alle avle på kattene sine, eller så får alle la det være. Katter er katter, enten de er av ren rase eller ikke. Det blir feil at det skal bli totalforbud med å formere katter.Da dør dem jo ut. Det vi prøver å fortelle deg er at det er bedre å ha kontroll i form av avl og registrering av rasekatter enn at ALLE eiere av hunnkatter skal sette unger på dem der ingen har sikret en eier i forkant. Ser du ikke forskjellen, eller klarer du ikke å innrømme at du ikke har peiling på hva du prater om?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2008 #39 Skrevet 21. september 2008 Jeg mener bare at skal noen ha lov til å avle på noen katter, så bør alle få lov. Ikke om dem gjør det fordi dem syns kattunger er søte for etterpå å kvitte seg med dem. En som avler opp rasekatter gjør det av interesse, kjærlighet og salg!
spezitas Skrevet 21. september 2008 #40 Skrevet 21. september 2008 Det blir feil at det skal bli totalforbud med å formere katter.Da dør dem jo ut. Det vi prøver å fortelle deg er at det er bedre å ha kontroll i form av avl og registrering av rasekatter enn at ALLE eiere av hunnkatter skal sette unger på dem der ingen har sikret en eier i forkant. Ser du ikke forskjellen, eller klarer du ikke å innrømme at du ikke har peiling på hva du prater om?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå