Gå til innhold

rasekatt vs huskatt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hikari_*
Skrevet
Ingen betaler 6-8 tusen kroner for er rasekatt for så å evt. vannskjøtte den. (reise fra den i ferier o.l.)

Jo, folk gjør faktisk det. Nettopp fordi rasekatter koster såpass mye penger, er de for mange mer et statussymbol enn et levende dyr.Jeg vet om folk som ikke har et fnugg av interesse for dyr, som har skaffet seg rasekatter (og andre rasedyr, for den saks skyld) fordi 'naboen har en billigere rase' eller 'den og den kjendisen har jo en!'. Ja, slike folk er i mindretall, men det at dyrene koster forhindrer slett ikke at de blir mishandlet eller vanskjøttet.

Og hvorfor kan ikke de som står i kø for å få seg en rasekatt, velge en katt som allerede er her? Er det så viktig å ha en ren rase, at man ikke gidder å bry seg om de andre kattene som allerede finnes?

katter er katter, så kanskje enkelte mennesker burde tenke seg godt om, før de betaler i dyre dommer for en katt bare fordi det er en rasekatt. Da kan det være like greit å ta til seg en huskatt, og gi den et godt hjem. Så kan de heller bruke pengene på noe annet i stedet. Men en rasekatt er vel så mye bedre, bare fordi det er en rasekatt?

Er helt enig med Piper her. Ja, selvfølgelig er det bedre med avl i kontrollerte omgivelser, men jeg syns faktisk ikke katteoppdrettere skal være dem som skriker høyest om at folk skal kastrere kattene sine fordi det er for mange foreldreløse katter i Norge. Om de ikke avlet på kattene sine ville forhåpentligvis disse eierene valgt en huskatt i stedet. Og om folk mener at alternativene er rasekatt eller ingen katt, fortjener de ingen katt i mine øyne!

Jeg mener det er like uansvarlig, så får du mene hva du vil. Om katten blir registrert hos kongen, kunne ikke brydd meg mindre, for det finnes alt for mange katter i verden til at noen i det hele tatt burde vurdert å få kattunger. Så får det være rasekatter så mye de bare vil, og de får registrere de der de vil så mye de bare vil, men jeg kunne ikke brydd meg mindre. En katt er og blir en katt i mine øyne, og en rasekatt er IKKE mer viktig enn en huskatt i mine øyne. Og det må jeg få mene, så får du klaske panne så mye du bare gidder.

Hear, hear! :klappe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Da jeg skulle få meg katt, var jeg ikke i tvil om jeg skulle velge huskatt eller rasekatt. Det er så mange huskatter som blir overlatt til seg selv eller avlivet. Så jeg fikk meg en 6 år gammel sterilisert huskatt. Hun skulle avlives hvis ingen ville ha henne. Fordelen var at hun var rolig og reinslig. Bakdelen var at hun trengte litt tid for å bli trygg. Nå er hun 12 år og veldig harmonisk og trygg.

Neste gang jeg skal ha meg katt blir det også en omplasseringskatt.

Skrevet
Da jeg skulle få meg katt, var jeg ikke i tvil om jeg skulle velge huskatt eller rasekatt. Det er så mange huskatter som blir overlatt til seg selv eller avlivet. Så jeg fikk meg en 6 år gammel sterilisert huskatt. Hun skulle avlives hvis ingen ville ha henne. Fordelen var at hun var rolig og reinslig. Bakdelen var at hun trengte litt tid for å bli trygg. Nå er hun 12 år og veldig harmonisk og trygg.

Neste gang jeg skal ha meg katt blir det også en omplasseringskatt.

Det er flott at DU vil det.

Det er også derfor huskatter bør steriliseres og kastreres fordi det er så mange hjemløse huskatter. Det er egoistisk å sette unger på en huskatt når du ikke har eiere til dem.

Hør her:

Om du har bestemt deg for en hellig Birma så vil du ha en hellig Birma og da skaffer du deg en hellig Birma og ikke en huskatt.

Om du har bestemt deg for en hund av typen labrador så skaffer du deg en hund av typen Labrador ikke gatemix.

Skrevet
Jeg mener nå det jeg gjør uansett, og syns det er forferdelig egostisk å skulle ha en rasekatt når man vet at det finnes så mange hjemløse katter.

Om du har bestemt deg for hunderasen Spansk mastiff og virkelig brenner etter denne rasen.

Ville du da ha tatt til deg en gatemix istedenfor bare fordi den var plasert hos FOD og var hjemløs?

Når du ser eiere med rasehunder mener du de er egoistiske fordi de ikke har tatt til seg en omplaseringshund?

Skrevet
Det lyser gjennom alle dine innlegg at du er imot oppdrett og avl på rasekatter , og dermed sier du også indirekte at du også er imot rasekatter.

Det er iallefall slik jeg tolker dine innlegg.

En rasekatt = en katt som har stamtavle og som er avlet av en oppdretter.

Klarer du å få inn i hodet ditt at jeg er i mot avl på katter i det store og det hele, og at det IKKE bare gjelder rasekatter?

Og jeg vet at en rasekatt som regel har en stamtavle, men gjør det den til en bedre katt enn en huskatt?

Det hadde vært fint om du sluttet å tolke mine innlegg, men heller lese de som de er. For du behøver faktisk IKKE tolke de. Så kan du lese, så forstår du hva jeg mener.

Og verden må ikke ha alle de ulike katterasene som er i dag, så for å si det på en grusom måte, så gjør det ingenting om noen av katterasene dør ut. Om det hjelper til å få stoppet kattebestanden i verden. Klarer man å få stoppet dette på en annen måte, så er det kjempe flott, men som det er i dag så burde ikke noen få kattunger. Selv omd et står mange mennesker i kø for å få akkurat den rasen, for de kan da velge fra en annen rase om akkurat den rasen ikke finnes mer.

Skrevet
Om du har bestemt deg for hunderasen Spansk mastiff og virkelig brenner etter denne rasen.

Ville du da ha tatt til deg en gatemix istedenfor bare fordi den var plasert hos FOD og var hjemløs?

Når du ser eiere med rasehunder mener du de er egoistiske fordi de ikke har tatt til seg en omplaseringshund?

Holdt deg til å diskutere kattene, eller så kan du starte en ny diskusjon som gjelder hunder.

Skrevet
Holdt deg til å diskutere kattene, eller så kan du starte en ny diskusjon som gjelder hunder.

Det var en sammenligning.

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet
Og jeg vet at en rasekatt som regel har en stamtavle, men gjør det den til en bedre katt enn en huskatt?

Men kjære deg da.Det er du som ikke kan forstå hva mange prøver å fortelle deg. INGEN her sier at en rasekatt er bedre enn en huskatt i den forstand!

En rasekatt blir registrert og får et hjem men huskatten reker gatelangs for å sette det på spissen.Derfor mener vi at en som har en huskatt ikke må sette unge på dem men sterilisere og katrere!

Skrevet
Men kjære deg da.Det er du som ikke kan forstå hva mange prøver å fortelle deg. INGEN her sier at en rasekatt er bedre enn en huskatt i den forstand!

En rasekatt blir registrert og får et hjem men huskatten reker gatelangs for å sette det på spissen.Derfor mener vi at en som har en huskatt ikke må sette unge på dem men sterilisere og katrere!

Jeg forstår utmerket, for det du sier er mer eller mindre at rasekattene er så heldige og får et hjem, mens huskattene ikke er verdige å få et hjem. Er det slik å forstå? Eller er det helt greit å få kattunger på katten sin, så lenge man har nye eiere til kattungene?

Og så lenge jeg vet at ikke alle rasekatter blir tatt vare på av eierene sine, så mener jeg fortsatt det jeg har sagt tidligere. Selv om katten koster mange penger, har en stamtavle og har fått et hjem, er det ikek deremd sagt at katten får et godt hjem. Har sett det med mine egne øyne, så beklager at jeg ikke kalrer å se det slik enkelte av dere ser det.

Skrevet
Det var en sammenligning.

Forsto da det, men du kan ikke sammenligne katter og hunder, for hundebestanden er ikke like gale som kattebestanden. Så diskuter katter du, eller så kan du åpne en ny tråd der du kan diskutere rasehunder vs blandingshunder.

Skrevet

Det er også derfor huskatter bør steriliseres og kastreres fordi det er så mange hjemløse huskatter. Det er egoistisk å sette unger på en huskatt når du ikke har eiere til dem.

Hør her:

Om du har bestemt deg for en hellig Birma så vil du ha en hellig Birma og da skaffer du deg en hellig Birma og ikke en huskatt.

Om du har bestemt deg for en hund av typen labrador så skaffer du deg en hund av typen Labrador ikke gatemix.

:enig:

Skrevet

Hør her:

Om det ikke finnes en hellig Birma, så kan du heller ikke få en hellig Birma. Da må du ta til takke med noe annet, og så enkelt er det faktisk.

Så lenge det er menneskene som har vært behjelpelig med enkelte rasetyper, så syns jeg heller ikke at det er noe stor synd at enkelte rasetyper dør ut. Vi må ikke ha alle de ulike kattetypene i verden, for så lenge det finnes noen typer vil katten alltid finnes. Katten vil ikke dø ut, men som sagt så gjør det ikke noe om enkelte raser i kattefamilien dør ut. Da kan vi kanskje komme litt nærmere til å senke kattebestanden i verden.

For så lenge det finnes mennesker som ikke tar seg av dyrene skikkelig, vil man ikke klare å stoppe økningen. Derfor hadde det vært veldig greit om de seriøse oppdretterene tok i et tak, i stedet for å skjule seg bak at de allerede har nye eiere til kattungene de skal få neste gang.

Skrevet (endret)
Om det ikke finnes en hellig Birma, så kan du heller ikke få en hellig Birma. Da må du ta til takke med noe annet, og så enkelt er det faktisk.

Nei, da setter man seg opp på en liste hos oppdrettere som venter/planlegger kull slik at man får beskjed om det kjønnet/fargen man vil ha blir født.

Men om vi skal luke ut raser, hvem skal bestemme det da? Jeg ville f.eks aldri noen sinne skaffet meg en hårløs katt, eller en perser. Syntes ikke de er noe pene.

Endret av Gjest
Gjest Infralove
Skrevet

Det er ein ganske stor skilnad, så dei kan eigentleg ikkje samanliknast. For det første; vi har ikkje problem med for mange hunder her til lands.

For det andre; hunder må tilpassast eigaren. Nokre vil ha hund som trenger mykje mosjon, andre vil ha ein hund som trenger lite. Det derfor ikkje mogleg å "ta det som er der". Ulike hunder har ulike behov. Alle katter har like behov.

Og for det tredje; hunder er større enn katter, og det er større sannsynlegheit for at ein hund angriper eit menneske, enn ein katt. Det er derfor ikkje alltid trygt å skaffe ein gatemix man ikkje kjenner bakgrunnen til. I nokre tilfelle veit man jo ein del om bakgrunnen til gatemixen. Men vi har jo fortsatt punkt 1 og 2.

Skrevet
Nei, da setter man seg opp på en liste hos oppdrettere som venter/planlegger kull slik at man får beskjed om det kjønnet/fargen man vil ha blir født.

Men om vi skal luke ut raser, hvem skal bestemme det da? Jeg ville f.eks aldri noen sinne skaffet meg en hårløs katt, eller en perser. Syntes ikke de er noe pene.

Og da vil oppdretter forklare de som ønsker en slik katt, at oppdretter IKKE har planer på å få flere kattunger på sin katt. Da kan ingen stå på en venteliste, og så enkelt er det bare. Eller er det vanskelig å forstå at ALLE stopper å få kattunger på kattene sine, enten det er rasekatter eller huskatter. ALLE, så får vi se hvordan det går fremover.

Hvem som blir igjen om noen år får tiden vise, men i alle fall stoppe avlingen i en del år.

Og hvem som skal få bestemme hvem som får kattunger senere, får dyrevernet ta seg av. Da får de bestemme hvilke raser som er viktigst for næringskjeden.

Jeg vet at dette er så usannsynlig som det kan bli, men jeg står fortsatt for at en rasekatteier ikke har større rett til ås ette kattunger på sin katt. Selv om oppdretter har mange på listen.

Skrevet
Og da vil oppdretter forklare de som ønsker en slik katt, at oppdretter IKKE har planer på å få flere kattunger på sin katt. Da kan ingen stå på en venteliste, og så enkelt er det bare. Eller er det vanskelig å forstå at ALLE stopper å få kattunger på kattene sine, enten det er rasekatter eller huskatter. ALLE, så får vi se hvordan det går fremover.

Hvem som blir igjen om noen år får tiden vise, men i alle fall stoppe avlingen i en del år.

Og hvem som skal få bestemme hvem som får kattunger senere, får dyrevernet ta seg av. Da får de bestemme hvilke raser som er viktigst for næringskjeden.

Jeg vet at dette er så usannsynlig som det kan bli, men jeg står fortsatt for at en rasekatteier ikke har større rett til ås ette kattunger på sin katt. Selv om oppdretter har mange på listen.

først vil jeg bare si (som jeg tror jeg har nevnt tidligere): du vet at det er mennesker som har dette som sitt levebrød sant..? og de er gjerne speisialister innenfor en spesiell rase.. Avle opp katter er en jobb for mange, og de er dyktige til det de gjør, de sørger for at dyrene får gode hjem, og de fleste sørger for at kattene er vaksinerte.. skal du plutselig bestemme at de må finne et nytt yrke da..?

jeg er enig med deg i at det er for mange hjemløse katter, men mange av desse ville hatt det bedre om feks dyrebeskyttelsen (eller de som egentlig eier dem) tok dem med til veterinæren og fikk de avlivet.. jeg vet at dette er et drastisk steg og brutalt, men mange av kattene er så ødelagt at de aldri kan få et bra liv.. uansett hvor mye folk som du og jeg prøver..

og så vil jeg si til dere alle: ikke mat en katt første eller andre gangen han er hos dere! ser dere at katten blir tynnere, er der ofte,osv så ta han til dere, mat han, sett inn annonser i aviser, heng opp plakater.. det kan faktisk være noen der ute som savner pusen sin!! jeg sier dette fordi jeg hadde selv to katter for noen år siden.. vi reiste bort for en periode og broren min var hjemme, og dermed tok han seg av kattene.. en dag kom de ikke hjem, og han ropte på de.. det gikk et par dager og han begynte og lete etter dem, hengte opp plakater,osv, men til ingen nytte.. etter et par uker fikk jeg telefon fra en venninne, naboen hadde skutt(!!!) pusene våre fordi en eldre dame i nabolaget hadde matet de, tatt de inn og ble ikke kvitt kattene.. slike ting provoserer meg!! kattene hadde det fantastisk hos oss, de hadde et godt hjem!! så for alt i verden: IKKE MAT EN KATT UTEN VIDERE!!

Skrevet (endret)
Og da vil oppdretter forklare de som ønsker en slik katt, at oppdretter IKKE har planer på å få flere kattunger på sin katt.

Og da velger mange også å ikke få katt. Jeg har inderlig lyst på en maine coon. Når jeg får spart opp penger, og vi får større leilighet vil jeg kjøpe en. Men om ingen skal ha kull, eller jeg ikke finner en jeg vil ha så kommer jeg heller ikke til å ta inn en ny katt bare pga det. Da venter jeg til det kommer en kattunge.

Jeg mener da heller ikke at oppdrettere kan avle som bare pokker på kattene sine for det. Men jeg syntes faktisk man har mer rett til å avle på en rasekatt rett og slett pga stamtavlen. Veldig få som har huskatter vet hvordan foreldrene til katten var, besteforeldrene til katten var, hvilken sykdommer som ligger lengre bak i slekten og som er arvelige.

Og de fleste oppdrettere har gjenr kjøpere til kattungene før de i det heletatt er født. Det har ikke huskatter. Der er det unger i hytt og pine. Om kattunge kontrollen av huskatter hadde blit tkontrolert så hadde det blitt etterspørsel etter de også, men det er jo det det ikke er. De fleste kastrer jo ikke kattene sine og da blir det sånn.

Endret av Gjest
Skrevet (endret)
Det er ein ganske stor skilnad, så dei kan eigentleg ikkje samanliknast. For det første; vi har ikkje problem med for mange hunder her til lands..

Eh, jo! Det har vi da virkelig! Har du sett hvor mange valper og blandingser i alle aldre som er i omløp på Finn.no, og alle som trenger nye hjem hos de ulike omplasseringsinstisusjonene?

For det andre; hunder må tilpassast eigaren. Nokre vil ha hund som trenger mykje mosjon, andre vil ha ein hund som trenger lite. Det derfor ikkje mogleg å "ta det som er der". Ulike hunder har ulike behov. Alle katter har like behov.

Kan være greit å oppdatere seg på fakta før man hiver seg inn i en debatt. Katterasene har selvfølgelig ikke like behov og like egenskaper, det er gjerne derfor man velger rase fremfor blanding. Det er et hav av forskjell mellom en Ragdoll og en orientaler, både når det gjelder gemytt og aktivitetsbehov. Noen raser passer bedre i en barnefamilie, andre krever mye mental og fysisk stimuli osv osv. Og man velger etter de kvalitetene som matcher en best.

Den eneste forskjellen mellom hund og katt er at katter ikke fungere sosialt i samfunnet, slik som hunder. Det går ikke ut over omgivelsene dersom man har en katt som biter og er totalt maniac. Men det endrer ikke det faktum at mange ønsker å vite hva de får i størst mulig grad. Jeg valgte rase fordi jeg har små barn, og fordi det var veldig viktig for meg å få en katt som trives optimalt i min familie.

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)
Eh, jo! Det har vi da virkelig! Har du sett hvor mange valper og blandingser i alle aldre som er i omløp på Finn.no, og alle som trenger nye hjem hos de ulike omplasseringsinstisusjonene?

Kan være greit å oppdatere seg på fakta før man hiver seg inn i en debatt. Katterasene har selvfølgelig ikke like behov og like egenskaper, det er gjerne derfor man velger rase fremfor blanding. Det er et hav av forskjell mellom en Ragdoll og en orientaler, både når det gjelder gemytt og aktivitetsbehov. Noen raser passer bedre i en barnefamilie, andre krever mye mental og fysisk stimuli osv osv. Og man velger etter de kvalitetene som matcher en best.

Den eneste forskjellen mellom hund og katt er at katter ikke fungere sosialt i samfunnet, slik som hunder. Det går ikke ut over omgivelsene dersom man har en katt som biter og er totalt maniac. Men det endrer ikke det faktum at mange ønsker å vite hva de får i størst mulig grad. Jeg valgte rase fordi jeg har små barn, og fordi det var veldig viktig for meg å få en katt som trives optimalt i min familie.

denne skriver jeg under på!!!

infralove: du kan ikke ha mye peiling på katter hvis du påstår (noe som du gjør..) at alle katter har samme behov.. de er forskjellige de som alle andre dyr.. en perser feks er hoven og "sur" og ikke så godt egnet for familier som feks en norsk skogskatt, maine coon er frilufts katter som liker seg godt ute, persere passer bedre som innekatter, osv.. de er forskjellige, har forskjellige behov og desse bør ivaretas på lik linje med hunders behov..

dessuten må også katter dresseres til å bli sånn du ønsker de skal bli..

Endret av covergrl
Skrevet
denne skriver jeg under på!!!

infralove: du kan ikke ha mye peiling på katter hvis du påstår (noe som du gjør..) at alle katter har samme behov.. de er forskjellige de som alle andre dyr.. en perser feks er hoven og "sur" og ikke så godt egnet for familier som feks en norsk skogskatt

Jeg har pr. dags dato aldri møtt en hoven og sur perser... og jeg har drevet med katter og utstilling lenge.

Ikke døm rasen før du kjenner den godt.

En perser kan passe like mye inn i en barnefamilie som hvilken som helst annen katt. Den trenger bare litt mer pelstell enn f.eks en semilanghårskatt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...