Gå til innhold

rasekatt vs huskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi oppdrettere planlegger våre kull nøye, og vet når hunnkatten er klar for det. Somregel, det varierer litt fra rase til rase, er hunnkatten klar for sitt første kull rundt 1-1/2 års alder, og man har jevnlig kull på katten, ca 1 gang i året til vi mener at hunnkatten har nok kull etter seg og dermed skal "pensjoneres"

Endret av mrs_bond
Skrevet (endret)
Vi oppdrettere planlegger våre kull nøye, og vet når hunnkatten er klar for det. Somregel, det varierer litt fra rase til rase, er hunnkatten klar for sitt første kull rundt 1-1/2 års alder, og man har jevnlig kull på katten, ca 1 gang i året til vi mener at hunnkatten har nok kull etter seg og dermed skal "pensjoneres"

Først kritiserer du TS fordi hun får kattunger på sin katt, fordi det finnes mange nok hjemløse katter her i verden. Og så er du så forbanna *** at du sier at dere oppdrettere planlegger nøye osv. Hvem har sagt at du har mer rett til å få kattunger på dine katter, enn andre har? Er du liksom litt mer spesiell enn de, bare fordi du planlegger det litt bedre? Finnes det ikke mange hjemløse katter når du får kattunger på dine katter, eller gjelder det bare alle andre?

Hadde alle stoppet opp en stund og sluttet å sette unger på kattene sine, så hadde vi kanskje klart å stoppe litt av det som foregår nå. Men det er faktisk ikke emr riktig å få kattunger på din katt enn det er å få det på andre katter. Så enten er man helt i mot å få kattunger på kattene, eller så får man tie stille med slikt vrøvel som det du kommer med.

Til ts: Det kan være katten din er gravid, men jeg håper at den ikke er det. For jeg syns det er for mange katter i verden allerede, og man burde stoppe opp litt for å senke antallet. Enten det er huskatter eller rasekatter. Ingen har mer rett enn andre til å få kattunger, men det hadde vært kjekt om man sluttet å få kattunger.

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest_heia_*
Skrevet

Først kritiserer du TS fordi hun får kattunger på sin katt, fordi det finnes mange nok hjemløse katter her i verden. Og så er du så forbanna *** at du sier at dere oppdrettere planlegger nøye osv. Hvem har sagt at du har mer rett til å få kattunger på dine katter, enn andre har? Er du liksom litt mer spesiell enn de, bare fordi du planlegger det litt bedre? Finnes det ikke mange hjemløse katter når du får kattunger på dine katter, eller gjelder det bare alle andre?

Er du utrolig enig med Piper her.. hva får deg til å tro at du har mer rett til dette enn henne??? jeeeez, innsikt har du hørt om det?

Er også så hjertens enig at vi overhode ikke trenger flere hjemmløse katter. Men det er provoserende å lese "Gjest" sine svar til trådstarter. Utrolig bedrevitende også gjør du AKKURAT det samme selv: setter flere katter til liv!!!

og hva får også deg til å tro at trådstarter ikke har "planlagt" dette like godt som deg... :nei:

Skrevet

jeg blir så lei meg når jeg leser sånt som dette. Av 60 000 kattunger født vært år får kun 20 000 lov til å leve, og de fleste av disse igjen får ikke et godt liv. Jeg har brukt mye tid på dyrebeskyttelsen for å ta meg av disse kattene, og forsøke å skaffe gode hjem til dem. Mine egene katter har hatt en tøff start på livet, og det er de mest takknemlige, hjemmekjære, elskverdige kattene jeg vet om.

Når du "sender ut katten" for å bli gravid, vet du aldri hvem faren er. Det at mammapus har en god personlighet og er søt og pen, er ingen garanti for hvordan kattungene blir. Hvis du derimot henter hjem en 12 uker gammel kattunge fra DB, vil både du og de ansatte kunne vurdere om dette er riktig katt for deg, og vil passe i ditt hjem. I tillegg får du både vaksine og kastrering mye billigere enn om det er egne katter, og ormekurer gratis det første året (varierer noe fra senter til senter)

Jeg er også stor motstander av p-pillebruk.

- det gir betydelig økt kreftrisiko, på det nivået at jeg vil kalle det dyreplageri

- det er på sikt dyrere enn kastrering

- katten får løpetid, noe som er slitsomt og farlig for katten med tanke på skader og sykdommer.

- sannsynligheten er stor for at pus ikke får i seg alle pillene, og at graviditet blir resultatet.

- graviditet er en belastning for en katt, en absolutt unødvendig belastning med det katteoverskuddet man har i dag

- Det gunstigste er å kastrere pus før den har fått sin første løpetid, det er bedre for kattens videre atferd.

- En kasrert katt er roligere, og gladere i å være hjemme.

Min, og alle andre som har kunnskap og erfaring med katter, mener med det at det er en egoistisk, unødvendig handling å med vilje sette kull på en katt. Så nei, jeg vil ikke si du er noen katteelser om dette virkelig er en bevisst handling fra din side.

Skrevet (endret)

Det er like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt. Og så enkelt er det faktisk.

Og er det så gale å sette kattunger på en katt som har gått på p-piller i noen år, så får man holde seg til det. Ikke begynne å mase om hvor mange hjemløse katter som finnes, og at det tydeligvis bare er enkelte som skal få lov til å få kattunger.

/fjernet sitat til et innlegg fra tidligere tråd

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest_Kia_*
Skrevet (endret)
Det er like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt. Og så enkelt er det faktisk.

Og er det så gale å sette kattunger på en katt som har gått på p-piller i noen år, så får man holde seg til det. Ikke begynne å mase om hvor mange hjemløse katter som finnes, og at det tydeligvis bare er enkelte som skal få lov til å få kattunger.

Så du mener at katteartene skal få dø ut du da, siden oppdrettere tydeligvis ikke skal få lov å avle på sine katteraser?

Så lenge det finnes etterspørsel etter rasekatter, vil det alltid være oppdrettere som prøver å avle frem disse.

Er det sånn at TS på forhånd har blitt kontaktet av 7-8 personer som ønsker kull fra akkurat hennes huskatt, så bøyer jeg meg i støvet for det.

Er man ute etter rasekatt, så kjøper man seg en rasekatt, og vil man ha seg en huskatt, så skaffer man seg en huskatt.

Desverre er det slik at det er et altfor stort antall huskatter som blir avlet frem i forhold til rasekatter.

Endret av mrs_bond
Skrevet

hei:9

har vært en del debatt ang. det om man skal ha like stor rett til å drive "avl" på huskatter som på rasekatter, så jeg tenkte vi like så godt kunne lage et eget innlegg for det!:)

personlig så skjønner jeg ikke i det hele tatt hvorfor det i det hele tatt er et spørsmål! når man driver oppdrett av rasekatter gjør man det av en GRUND, hva skal være grunden til å drive avel på huskatter når det finnes så alt for mange hjemmeløsa av dem? det finnes ekstremt få hjemmeløse rasekatter, og de som er det er det somregel pga. død eier eller lignende. skulle virkelig ønske folk kunne inse fakta og kastrere kattene sine!

Skrevet

Grunnen til at jeg syntes det er greit med avl på rasekatter og ikke huskatter er rett og slett fordi på rasekatter så har man en stamtavle og man vet om sykdommer, feil, temprament o.s.v

Hadde man innført noe slikt på huskatter så hadde det vært greit, men jeg har liten tro på at noe slikt noensinne kommer til å skje..

Skrevet

Jeg er interessert i å vite hvor mye folk her inne (alminnelige folk som ikke driver aktivt med rasekatter og avl) vet om avl og hva som ligger bak?

Hvordan tror de en oppdretter tenker, hva må gjøres før kattene parrer osv.

Får inntrykk av at mange her tror at oppdrettere avler kun for å tjene penger?

Skrevet

Jeg vet absolutt ingenting om avl, og ingenting om rasekatter.

Men jeg regner med at det er noe av det jeg nevnte. Stamtavler, temprament, utseende, o.s.v.

Skrevet

Jeg vet ingenting om avl men;

Å avle en rase som stammer fra blandinger (huskatten) blir feil. Her er nok villkatter som får kattunger som blir hentet inn, så det er bare å velge og vraka i denne "rasen".

Rasekatter er en annen ting. Disse er jo laget for å være en "spesiell" type katt, et visst lynne, utseende etc. Huskatter blir veldig random i forhold.

Og jeg ser på avl som en givende hobby med inntekt :ler:

Skrevet (endret)

Jeg er blant de som, kanskje litt for lett, hopper på å krever kastrering. Årsaken til dette er at jeg har hatt mye med DB å gjøre, og har sett litt for mye elendighet.

Personlig er jeg ingen stor tilhenger av avl av rasekatter heller, og jeg synes dette blir gjort i litt vel stor grad, og for alt for mange må har blitt en hobby. På den andre siden setter jeg som katteelsker pris på de ulike rasenes særpreg. Samtidig er det en viktig forskjel - rasekatter koster penger, og blir derfor tatt vare på av seriøse eiere i mye større grad.

I tillegg kommer det som allerede er nevnt. Man driver ikke avl på huskatter. Man aner aldri hvem faren er, og aner derfor ikke hva resultatet blir. Med så mange hjemløse katter det finnes, synes jeg flere heller burde ta til seg en hjemløs katt enn å sende egen hunkatt ut på tokt...

Edit: trykkfeil=)

Endret av AnetteR
Skrevet

Avl er jo planlagt. For min del må folk gjerne planlegge å parre en hunkatt og en hankatt, uavhengig av rase, men grunnen til at jeg synes det er dumt når det gjelder huskatter, er jo at det er alt for mange av dem allerede. De gies vekk gratis og har generelt lav status. Ingen kjøper en katt til 8000,- for å reise fra den på 2 mndrs ferie.

Hadde vi hatt kontrollert avl av huskatten ville det vært helt supert. Derfor bør man kastrere nært opp til ALLE invidivider en periode og få kontroll på rasen.

Skrevet

Bare så det er sagt, rasekatter er ikke unntatt fra mishandling. Det kommer rasekatter inn hos dyrebeskyttelsen også. De er færre, men det skjer.

Jeg har egentlig ikke så mye til overs for avl uansett. Men, oppdrettere som er seriøse, har oversikt over slekten til kattene, tar ordentlig ansvar og avler i mindre skala har jeg større respekt for enn oppdrettere som avler i større skala og hvor mesteparten av kattene sitter i bur (det er nok ikke så uvanlig).

Det er mye større etterspørsel etter rasekatter og derfor bidrar man ikke i like stor grad til å tilføre enda mer til et mettet marked. Teoretisk sett kan man jo allikevel si at alle om avler bidrar til problemet. Hadde det ikke vært noen som avlet rasekatter kunne de som ville ha rasekatt heller tatt til seg en huskatt.

Men at man heller vil betale i dyre dommer for en rasekatt i stedet for en vanlig huspus som virkelig trenger et hjem forstår jeg ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om avlskatter selvom min far er med i avlsrådet!

For å si det slik så er det mange rasekatter som er etterspurt! De blir etterspurt fordi mange vil ha netopp den type katt! Altså så er det ikke vanskelig å få solgt disse kattene og det da til gode hjem da kjøperen gjerne må gi mange penger for å få netopp denne katten!

Når det gjelder blandingsraser/huskatter som gis bort er det vanskeligere å få gitt bort disse søte små nurkene!De er ikke like etterspurt som en rasekatt da det finns så mange av dem og de er ikke like atraktive uansett hvor nusselige disse er!

Jeg er tilhenger av at huskatter blir kastrert/sterilisert pronte!

Skrevet (endret)
(...) Det er like uansvarlig å sette kattunger på en rasekatt som det er på en huskatt. Og så enkelt er det faktisk.

Så enkelt er det faktisk ikke Piper!

En rasekatt er etterspurt og folk står i kø for å få dem, (bestillinger blir gjerne tatt opp på forhånd) og betaler i dyre dommer! Ingen betaler 6-8 tusen kroner for er rasekatt for så å evt. vannskjøtte den. (reise fra den i ferier o.l.)

En huskatt er ikke ettertraktet da det finns så utrolig mange av dem, at folk gir dem bort for å kvitte seg med dem.

Det er ikke engang lett å gi dem bort da det finns så mange av dem!

Altså det er et problem med for mange hjemløse huskatter.

Mange av disse kattene blir avlivet eller de går en ensom og uviss fremtid i vente der de blir overlatt til seg selv.

Dét er den store forskjellen Piper.

----

Jeg vil ikke arestere t.starter og ikke vet jeg egentlig hva hun skrev fordi hun har slettet hovedinnlegget, men det er ingen ide å sette kattunger på en huskatt.

Om du vil ha en kattunge så finns det utrolig mange kattunger som venter på et hjem.

Når det er sagt så ser jeg at overskriften er et spørsmål om katten din er drektig?

Så når katten din først kanskje er drektig så kan du selvsagt ikke gjøre annet enn det beste ut av det. :) Om den ikke er drektig foreslår jeg at du steriliserer den. Sterilisere fremfor p-piller da p-piller ofte fører til at katten får kreft.

Om du fortsatt lurer på om katten din er drektig så finns det en fin måte å sjekke dette på etter en viss tid. Se etter om pattene har begynt å bli rosa ;)

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)

selv har jeg ingen erfarig fra DB, men siden jeg har vokst opp med katter hele livet så har jeg jo lært litt.. flere ganger har jeg adoptert trengende katter.. den forrige katten jeg hadde var adoptert, vi hadde den i et par mnd før han stakk av og tilbake til gamle eieren.. prøvde å hente han men det var nytteløst.. når det er sagt så lurer jeg på hvordan i alle dager du kan si at det er dyreplageli å sette flere huskatter til verdren.:?! jeg skjønner selvfølgelig det med overflod av eierløse katter osv, men hallo?! det er faktisk ikke bare huskatter det gjelder.. det finnes mer enn nok av hjemløse og plaget rasekatter også.. jeg har feks en maine coon nå, og moren hennes ble adoptert fordi hun ble vanskjøttet og ingen ville ha henne.. har også fått tilbud om en hellig birma og en til (husker ikke rasen nå).. alle desse tre kattene var det folk som hadde betalt flere tusen kr for for så å drite i dem.. jeg bor på en liten plass (10 000 innb. i området) og jeg syns at så mange rasekatter på et så lite område sier sitt jeg da.. jeg skjønner bekymringen men synes også at om en person ønsker å sette kull på katten sin så er det opp til dem.. er selvfølgelig fare for komplikasjoner, men det er det allttid...

/fjernet sitat til et innlegg fra forrige tråd.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet
selv har jeg ingen erfarig fra DB, men siden jeg har vokst opp med katter hele livet så har jeg jo lært litt.. flere ganger har jeg adoptert trengende katter.. den forrige katten jeg hadde var adoptert, vi hadde den i et par mnd før han stakk av og tilbake til gamle eieren.. prøvde å hente han men det var nytteløst.. når det er sagt så lurer jeg på hvordan i alle dager du kan si at det er dyreplageli å sette flere huskatter til verdren.:?! jeg skjønner selvfølgelig det med overflod av eierløse katter osv, men hallo?! det er faktisk ikke bare huskatter det gjelder..

Jeg har også erfaring fra DB og kan fortelle deg hvorfor det er dyreplageri. Tenk deg at det finnes 2000 gode hjem for katter. Antall katter er 10 0000. Det er da 8000 katter som ikke har noe sted å bo. Konsekvensen er at de sulter, blir syke og dør en vond død = dyreplageri. Når man da setter kattunger på katten sin, bidrar man til at antallet overskuddskatter blir enda flere. Ergo, det blir enda flere hjemløse katter. De kattene man setter til verden vil (1) enten bli noen av disse hjemløse kattene selv, eller (2) bidra til at noen av de hjemløse kattene vil fortsette å være hjemløse. Hvis vi skal få til å få ned antallet hjemløse katter som lider, er den eneste måten at folk slutter å sette kattunger på huskatten sin.

De som driter i dette og setter kull på katten gjør arbeidet til de som jobber i DB meget fortvilende, for havet av katter bare vokser og vokser av menneskers uansvarlighet. Er dette vanskelig å forstå?

At rasekatter også blir mishandlet er da ikke noen gyldig grunn til å sette kattunger på huskatten sin?

Skrevet (endret)
En rasekatt er etterspurt og folk står i kø for å få dem, (bestillinger blir gjerne tatt opp på forhånd) og betaler i dyre dommer! Ingen betaler 6-8 tusen kroner for er rasekatt for så å evt. vannskjøtte den. (reise fra den i ferier o.l.)

Hvis produksjonen av rasekatter hadde gått ned, ville det nok vært flere potensielle kjøpere som hadde vurdert huskatter istedet. Spesielt dersom det også fantes mere seriøs avl på huskattene.

fjernet sitat,

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet
Hvis produksjonen av rasekatter hadde gått ned, ville det nok vært flere potensielle kjøpere som hadde vurdert huskatter istedet. Spesielt dersom det også fantes mere seriøs avl på huskattene.

Det er jo det det ikke blir. De fleste som kjøper rasekatter, skal ha den pga lynne/utseende og da blir det ikke det samme som at de tar en huskatt. Kjenner flere som har huskatter, men som fortsatt har tatt seg råd til å kjøpe den ene rasekatten til flere tusen kroner for akkurat en slik en ville de ha.

Og som oftest skal de også brukes til utstilling og da har huskatter veldig lite å stille opp med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...