Gå til innhold

bidrag

Gjest stavangermann27

Anbefalte innlegg

Gjest stavangermann27
Skrevet

er en ung mann på 27 år, har en datter på snart 8 år.

har aldri vært sammen med mora og har samvær fra torsdag til søndag annen hver uke. tjener ca 600000 i året, og mora 250000.

har til nå betalt 1900 kr i måneden i bidrag, og det synes jeg var helt greit. nå har mora hatt samboer over ett år, og fått en unge med ham. da mistet hun dobbel barne trygd og stønad til barne tilsyn sa hun, og hun hadde regnet ut på nav at da skulle jeg betale mer bidrag for å dekke opp for tapet hennes. kom ut med at jeg skal betale 3300 kr. det synes jeg høres vanvittig mye ut for 1 barn. kjenner folk som betaler for 2 barn og betaler mindre. har ingen problemer økonomisk med og betale det, men synes det høres helt vilt ut at jeg skal betale mer pga at hun har fått samboer og 1 barn til???

det er jo faen ikke mitt problem mener jeg. så tror dere at det kan stemme..

så at søster mi satt på disse sidene og diskuterte noe, så sånn fant jeg dem. leste litt her, og synes det virka som det var en del oppegående mennesker her..hehe

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Det beste er vel at du går inn på bidragskalkulatoren til NAV og regner ut selv?

Skrevet

gjorde det, og det stemme.. men fy faen for ett system.. noen burde rydde opp i det, helt feil at fedre skal underholde mor og mann med penger

Gjest Gjest_zest_*
Skrevet
. det synes jeg høres vanvittig mye ut for 1 barn. kjenner folk som betaler for 2 barn og betaler mindre.

De som betaler mindre har vel også et helt annet inntekstgrunnlag og har kanksje mer lik lønn som sin eks. Og mer samvær.

Skrevet

Jeg får at du skal betale 2.352,- jeg.... Men da har jeg ikke fått krysset av for at hun er samboer og har et barn til... Kom ikke opp noe om det. Bruke jeg feil bidragsveileder??? Hvilken bruker du. Legg ut link!

Skrevet

Det stemmer nok kjære gjest. Kvinner ser ofte på x som en minibank automat som aldri går tom. Så du må nok betale mer.

1900 kr som du betaler burde være mer enn nok etter min mening.

Skrevet
gjorde det, og det stemme.. men fy faen for ett system.. noen burde rydde opp i det, helt feil at fedre skal underholde mor og mann med penger

Du er jo ikke med på å forsøgermor og hennes barn, men forsørger ditt barn sammen med barnets mor. Hun fikk tidligere en ekstra barnetrygd, som nå er borte fordi hun lever i et forhold med en annen og de har felles barn. Det vild ermed si at ditt barn blir forsørget med 970 kr mindre hver måned, som noen må betale. Og siden du har den inntekten du har, blir det deg.

Så har hun kanskje ekstra utgifter med barnetilsyn, som hun kanskje fikk dekket en del av tidligere.

Derfor må du ikke tro at du forsørger henne og hennes barn,f or du forsørger DITT barn. Og det er slik det skal være. Men til nå har du vært veldig heldig, siden hun har hatt de ekstra inntektene som hun har hatt.

Gjest Også far
Skrevet
Det stemmer nok kjære gjest. Kvinner ser ofte på x som en minibank automat som aldri går tom. Så du må nok betale mer.

1900 kr som du betaler burde være mer enn nok etter min mening.

Mer enn nok?

Jeg vil tro at han(ts) hadde måttet bruke mye mer enn 1900,- kr. i måneden på barnet sitt om han hadde bodd fast med det.

La oss snu det på hodet da. Er det rettferdig at en annen mann (altså morens nye samboer) skal betale utgiftene?

Før fikk mor stønad til barnetilsyn. Dette var jo et gode for både far/ts og mor. Far trengte ikke betale så mye i bidrag fordi mor fikk penger fra staten i stedenfor. Når får hun ikke denne stønaden mer og da må mor og far dele på kostnaden i stedenfor. Snart slutter vel jenta på SFO og da slipper du å betale så mye!

Skrevet

eg betale 1900, hun bør betale 1900. og nesten tusen kr i barnetrygd. nesten 5 tusen kr det. og det mener jeg at bør være nok til og forsørge en 7 åring. Og jeg kjøper mye ting til dattera mi utenom og, klær, sykler, rullesko, derfor mener jeg det er helt vilt at jeg skal betale 3500 kr i måneden, hadde jeg hatt ansvaret for henne hadde jeg vært flau av og tatt imot det. hadde faktisk aldri krevd det. men noen kvinner eier tydeligvis ikke skam i livet. Og samboeren hennes synes og sikker det er helt kanon og få ett par tusen ekstra til i måneden.

Skrevet
eg betale 1900, hun bør betale 1900. og nesten tusen kr i barnetrygd. nesten 5 tusen kr det. og det mener jeg at bør være nok til og forsørge en 7 åring. Og jeg kjøper mye ting til dattera mi utenom og, klær, sykler, rullesko, derfor mener jeg det er helt vilt at jeg skal betale 3500 kr i måneden, hadde jeg hatt ansvaret for henne hadde jeg vært flau av og tatt imot det. hadde faktisk aldri krevd det. men noen kvinner eier tydeligvis ikke skam i livet. Og samboeren hennes synes og sikker det er helt kanon og få ett par tusen ekstra til i måneden.

Det du kjøper av klær, sykler og rollesko er opp til deg selv...Hadde det vært så lett at man kunne komme med alt man kjøpte av saker og ting og bare trakk ved kostnadene for dette før man hadde betalt bidraget så tror jeg mange ville ha kjøpt mye fine leker og utstyr til barna sine bare for å slippe å betale bidrag.

Hvis du kjøper en flott ny sykkel til datteren din til 5000,- og deretter sier at du ikke vil betale bidrag den måneden fordi du allerede har brukt penger på henne - så hjelper ikke det moren noe når SFO regninga kommer.

Hva som er nok til å forsørge en 7-åring. 5000,-?

Joda. Hvis du utav de 5000,- både kan dekke utgifter til SFO og alt som skal til så jada.

At du har så god råd at du ikke ville tatt i mot 3500,- i måneden er din sak. Man er ikke tvunget til å ta imot bidrag.

Men du får gjøre som andre fedre. Ha mer samvær så blir regninga mindre!

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Mora bruker nok mye mer enn 1900,- totalt i måneden på datteren.

Og husk at du betaler bidrag ut ifra lønna di. Og den er jo mer enn dobbelt så høy som moras.

Tror du samboeren synes det er kanon å få penger fra deg???

Jeg tror vel heller at han ser på det som naturlig at du (og ikke han) førsørger barnet ditt.

Hadde ikke datteren din vært født så hadde de heller ikke hatt behov for å få penger fra deg. Og sånn totalt vil jeg tro at eksen din og hennes nye samboer bruker mye mer penger på datteren din enn hva du gjør. (i regnestykke skal du også tenke utgifter til hus/hjem, ferier, mat osv.)

Jeg forstår ikke fedre som er komfortable med at andre menn forsørger barna deres....

Skrevet

eg har kjøpt mye til hun pga at mora aldri har penger til det. rulleko var for dyrt, og sykkel hadde hun heller ikke råd til. og en del andre ting, spesielt klær. det er jeg som kommer til og måtte kjøpe dyre klær til hun, er faktisk ikke interessert i at datter mi skal bli mobba pga at hun går rundt i klær fra spar kjøp. det høres kynisk ut, men sånn er barn, og det er fint lite jeg kan gjøre med det utenom å kjøpe skikkelige klær og utstyr til hun.

Skrevet
eg har kjøpt mye til hun pga at mora aldri har penger til det. rulleko var for dyrt, og sykkel hadde hun heller ikke råd til. og en del andre ting, spesielt klær. det er jeg som kommer til og måtte kjøpe dyre klær til hun, er faktisk ikke interessert i at datter mi skal bli mobba pga at hun går rundt i klær fra spar kjøp. det høres kynisk ut, men sånn er barn, og det er fint lite jeg kan gjøre med det utenom å kjøpe skikkelige klær og utstyr til hun.

Nei med en inntekt på 250.000 i året så sier det jo seg selv at man ikke har råd til at. Det er fint at du kan bidra da. Du får tenke sånn på det.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Så det du mener er at det er din levestandard og dine krav til utstyr og klær som skal bestemme hva du skal betale i bidrag - at det at du velger en høyere standard fratar deg bidragsplikt? Ingen tvinger deg til å kjøpe dyrt utstyr, det velger du selv.

Hvis du mener at dyrt utstyr er et must så blir det av egen lomme i tillegg til bidragsplikt - det er ditt valg hvis velger å være "Julenissepappa". Men bidragsplikt har du uansett. Hva med å fortelle barnet at siden nå bidragsplikten din er økt vil det bli mindre penger til utstyr fordi mamma nå får mer? Har det slått deg at både rullesko og sykkel er utstyr som moren rett og slett ikke har råd til? Foretrekker du at ungen har dyrt utstyr fremfor mat på bordet?

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Hun tjener altså 250.000 i året. Ikke vet jeg hva hun skatter men jeg har omtrent samme inntekt og med skatteklasse 2 har jeg utbetalt ca. 15.000 i måneden. Si at hun har det samme da. Også får hun 1900 fra deg og 970 i barnetrygd. Det bli 17.870 det. Så begynner du å trekke fra SFO-kostnad, boutgifter, og det hun skal bruke på seg selv og datteren. I tillegg deler hun jo utgiftene (sammen med ny sambo) som kommer med det nye barnet. Uten at du har noe med det.

At hun ikke har råd til merkeklær og dyre sykler skjønner jeg godt. Det er sikkert ikke noe kult for henne å ikke ha råd til det heller. Og det er heller ikke riktig at den nye samboeren skal betale for det DIN datter trenger.

Jeg synes du skal slutte å sutre over at du har råd til å gi din datter ting hun blir glad for! Du hadde vært villig til å bruke disse pengene på datteren din om du levde i sammen med moren ikke sant? Hva er forskjellen nå da? Skal du liksom ikke være villig til å bruke penger på datteren din fordi du ikke bor med mora? Mener du at mora skal få penger av sin nye sambo for å kjøpe ting til dattera?

Skrevet

Din eks kan velge å være hjemme uten inntekt. Da går barnebidraget opp.

Du kan velge å gå ned i inntekt,såpass mye ned at barnebidraget også gå ned. Dette kan du gjøre ved å studere eller ved å gå kraftig ned i stilling.

Altså, jeg skjønner frustrasjonen din. Vi har samme problemstilling her hjemme. Eksen til min mann er gravid og jeg kommer til å telle mnd etter at barnet er født for jeg VET at hun vil ønske å være hjemme med barnet i flere år. Hun har til dags dato ikke jobbet,ever, men studert de siste tre årene.Hvert tredje år har hun fått et barn.Vips,-ny overgangsstønad. Så, når hun sender inn søknad om ny vurdering av bidrag så skal min mann allerede ha satt ned sin lønn såpass kraftig at bidraget blir stående som det er.

Jeg måtte ut i jobb etter endt permisjon,hun skal søren ikke få være hjemme med barnet sitt om det er våre penger(felles økonomi) som hjelper henne til det.

Hun har LOV å søke om forhøyet bidrag og min mann,som egen næringsdrivende har også LOV til å sette sin inntekt ned.

Hennes nye mann har meget god økonomi,så glem at hun behøver mere bidrag enn det hun får pr i dag.

Hilsen en som har vært alenemor og mottat minstebidrag i alle år.

Skrevet

eg skjønne eg blir upopulær her, men eg tjene mer enn både mora og samboeren til sammen, og begriper ikke at de får barn når de ikke har råd til og ta seg skikkelig av de. ikke råd til sykkel?? er det faen mulig mener jeg, og hvis du har så elendig dårlig råd, får du få deg en bedre betalt jobb, ikke satse på at en du fikk en unge med på en one night stand skal betale for deg. har ingen problemer med og betale bidrag, det er IKKE det som er saken, synes bare det må være grenser hva en kvinne kan forvente at en mann skal betale. Jeg er veldig glad i datter mi, derfor kjøper jeg og ting til hun som de andre vennene hennes har. Dere snakker her som ett par rullesko til 6 hundre kr er en formue. Og jeg er ikke en julenissepappa, jeg følger datteren min bra opp på alle måter, og er alltid villig til og hjelpe pga mora må kanskje jobbe litt ekstra en kveld på jobb, eller hvis hun skal andre ting, og jeg har mye fritid pga at jeg jobber offshore i 2 uker, og deretter 4 uker fri. Så hele poenget mitt var at jeg hjelper til så mye jeg kan, men det skal bare forlanges mer og mer av meg. Kan du hente hun på onsdag, kan du kjøpe nye sko til hun begynner på skolen etter ferien, kan du kjøpe en ski jakke pga at de skal på tur me klassen, kan du gå til frisøren med hun når hun er hos deg neste gang, sånne ting som det hører jeg hele tiden. og jeg er grei og gjør det, men det kommer til og bli bom stopp på all sånn hjelp fra min side hvis hun i tillegg skal ha mer bidrag. det får nå være grenser, eller er jeg virkelig bare helt urimelig som mener hun ikke eier skam i livet. for øvrig er mora en hyggelig jente.

Skrevet
Og det er heller ikke riktig at den nye samboeren skal betale for det DIN datter trenger.

Bare tull. I det øyeblikket en blir samboer med en som har barn og så blir gravide sammen,så er det en familie. Skal han bare kjøpe klær til sitt biologiske barn og ikke til sin stedatter?

Vi har mine-dine-og-våre barn og aldri i verden om den slags forskjellsbehandling hadde fungert her.

Den som er så heldig å få lov å ha barnet boende hos seg tar ansvaret for å gi barnet den barnet behøver.

Min mann betaler ca 3100 i mnd for to barn. Koster de mer enn 6200 i mnd,pluss barnetrygd for to?

Jeg skjønner ikke dette. Har fire barn og ikke pokker om jeg teller hva de koster meg. Jeg mottar ikke en kr fra min eks, men nå har han sine grunner og bor langt unna så jeg er mer enn fornøyd med at han tar fly hit et par ganger i året for å hilse på henne. Men å stå med pekefingeren å fortelle han at ifølge NAV så skylder du meg1500000 i bidrag..? Nei, jeg har klart meg selv og nå klarer jeg og min mann å ta vare på alle ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...