Gjest lillelinn Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 på den skolen mine barn går arrengeres det hver august en lørdag hvor det er mye styr på skolen. dvs pølssalg , hoppeslott , kake salg, loddtrekning , fiskedam osv. og hver aug får jeg med 3 lapper hjem hvor det står at jeg har å stille på vakt da og da , der og der. men hver år er ungene hos sin far på denne helgen, han står ikke oppført med nr på skolens kontaktlister, så alt dette faller på meg... men jeg har aldri sakt at jeg er intresert eller har mulighet til å delta på dette. og barne far er overhode ikke intressert, han nekter å stille. et år fikk jeg beskjed om at jeg kinne slippe unna vakter om jeg bakte en kake og 100 boller.... i år var det ingen navn eller nummer på lappene, så jeg fikk ikke gitt beskjed til noen om at jeg hadde planer denne helgen. kan man pålegge noen å stille opp på slikt? ungene mine har ikke vært der engang..
Gjest *Mim* Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Det hørtes merkelig ut. Er det en vanlig, offentlig grunnskole? Er det FAU, lærere eller klassekontakter som arrangerer? Greit å stille opp en gang imellom, men å bli pålagt vakter mange helger er litt drøyt, synes jeg. Jeg hadde gitt skolen kontaktinformasjon til pappaen i alle fall.
Gjest TittTitt Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Jeg syntes ikke det skal være rettferdig at de påkrever slikt, at foreldrene MÅ stille opp da og da, vis ikke må de bake det og de, eller betale så og så mye.. Jeg vet ihvertfall der jeg jobbet i bhg (privat bhg) da var det sånt arrangemang hvert år, hvor foreldrene var påkrevd å gjøre det og det, ellers måtte de betale noen kr, men det var alle foreldrene klar over, sto i kontrakten osv.. Så det blir jo en annen ting... MEN; jeg HATER når foreldre begynner å surmule når det kommer slike arrangemanger, er liksom 1 helg hvert år. En dag. Og barna ELSKER det. Men at de skal påkreve noe som helts er drøyt, det ville jeg sagt i fra om, med mindre det står noe annet i kontrakten. De kan formulære det på en annen måte.. Spørre om dere har mulighet osv.. Husker også at det var et sånt arrangemang i vår bhg, hvor foreldrene hadde laget i stand noe opplegg for barna på dag tid en lørdag. De ansatte kunne få komme de og, men de fikk ikke betalt da. Ingen kom, pga de ikke fikk penger for det. Alle sa "jeg gidder no ikke stille opp på slike ting når jeg ikke får betalt for det". Jeg kom. Og jeg kom for barna, og ikke minst for foreldrene. Vise at jeg virkelig bryr meg om det, og de! Alle ble kjempe gla for å se meg, og alle snakket om det i flere uker etterpå..
Gjest lillelinn Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 det er klasse kontaktene som arrangerer så vidt jeg vet. offentlig skole. vi har ingen kontrakt om å stille opp på noen ting utenom skole for barna. jeg har stilt opp i 4 år, mine foreldre tok 1 år, siden jeg da var bortresit. så 5 av 6 år har jeg stil opp, i ås var jeg i olso på denne dagen, avtalen om å reise var gjort lan tid i forveien, men gruer meg nå til foreldre møtet siden jeg ikke stilte i år .
Gjest New Dawn Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Jeg synes at foreldrene skal stille opp. Det er snakk om 1 lørdag i året hvor man skal bidra .. vaktholdet deles sikkert på flere slik at det kun er snakk om ett par timer hver? Det er ihvertfall sånn det pleier ved slike arrangementer.
Nigo-san Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Vi har også en sånn dag, arrangert av FAU, der klassene får forskjellige oppgaver som bare deles ut. Så i fjor måtte vi stille med gevinst, kake og vaffelrøre til den ene klassen, og gevinst, matrett og en vakt ved loddbordet for den andre klassen. Gleder meg til alle fire går på skolen samtidig Jeg synes det er greit. Litt pes, men det er en lørdag i året og det fikser jeg greit. Så jeg synes ikke dette hrøes ut som noe problem, annet enn- forsto jeg deg rett her- barna er hos sin far den helgen, og du gjør arbeidet likevel? DET henger jo ikke helt på greip da. OK, hvis det faller på fars helg hvert eneste år, er det kanskje mest rettferdig at du tar annethvert år likevel, men at han ikke skal stille bare fordi han ikke har lyst?? :klø:
Gjest lillelinn Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Så jeg synes ikke dette hrøes ut som noe problem, annet enn- forsto jeg deg rett her- barna er hos sin far den helgen, og du gjør arbeidet likevel? DET henger jo ikke helt på greip da. OK, hvis det faller på fars helg hvert eneste år, er det kanskje mest rettferdig at du tar annethvert år likevel, men at han ikke skal stille bare fordi han ikke har lyst?? :klø: det har falt på hans dag i 2 år nå. men han har aldri stilt opp.. av erfaring vet jeg at det heller ikke kommer til å skje... på denne skolen er det ikke snakk om 1 gang i året, men 4-6 ganger. med 4 barn på skolen blir dette morro ja, heldigvis er bare 3 av dem på skolen .... enn så lenge
Tusenfryd Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Jeg synes man som forelder - alene eller sammen - har en plikt til å stille opp. Og kan du ikke være tilstede, så bak nå de 100 bollene eller den kaken da. Og du vet vel hvem som er klassekontakter, om ikke annet ta kontakt med skolen, så får du sikkert nummeret - eller telefonkatalogen. Ja, selvsagt er det kjipt å bli tvunget til noe man ikke vil, men jeg synes fler skal se det positive i det så blir det kanskje litt hyggeligere også?
Gjest Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Jeg syntes faktisk dette blir feil. Det blir hele tiden mast om foreldre med dårlig råd når det gjelder klasseturer o.s.v hvorfor skal det være noen forskjell på dette? 100 boller og en kake koster faktisk litt penger, i verste fall kan det betyr en dag uten middag for en familie. Jeg husker også at man hadde slike aktivitetsdager på skolen. Jeg var aldri på noen av de, aldri..
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Jeg syntes faktisk dette blir feil. Det blir hele tiden mast om foreldre med dårlig råd når det gjelder klasseturer o.s.v hvorfor skal det være noen forskjell på dette? 100 boller og en kake koster faktisk litt penger, i verste fall kan det betyr en dag uten middag for en familie. Jeg husker også at man hadde slike aktivitetsdager på skolen. Jeg var aldri på noen av de, aldri.. Har man ikke råd til å bake så bør man i det minste stille opp for å være vakt. Og jeg for min del hadde tatt som en selvfølge at mine barn stilte på slike tilstelninger når de gikk i småskolen .. Unger fleste er veldig glad for at foreldrene stiller på slike ting ..
Gjest Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 (endret) Men om moren skal bort, hva gjør det da? Skal skolen ringe og tvinge faren da? Skal faren da møte opp og være vakt mens ungene er hjemme? Endret 18. september 2008 av Gjest
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Men om moren skal bort, hva gjør det da? Skal skolen ringe og tvinge faren da? Skal faren da møte opp og være vakt mens ungene er hjemme? Voksne og ansvarsfulle foreldre tar sin tørn og stiller opp .. Hvis det er SÅÅ gale at de enten må reise bort eller holde seg hjemme - ja, da må de kunne være voksne nok til å stå for sine handlinger. Blir sjokkert over at enkelte foreldre vil være så negative og uengasjerte - hvorfor i det hele tatt få barn? Jeg har alltid møtt opp på det som var av tilstelninger for ungene .. Hvor kjekt tror du det er for de som er ansvarlige når endel foreldre er så vanvittig trege og egoistiske som det TS skriver her? Har en mann som har trent fotball-laget til eldste sønnen vår i over 8 år, vi har stilt opp på hver trening, hver kamp og turnering .. og vi har aldri følt det som noen belastning - tvert imot. Så hva er vel ett par timer 1 lørdag i året? Hjelpe meg - er det mulig?
Gjest StoreSky Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 Jeg kan ikke fordra sånne arrangementer! Argumenter om at det bare er en gang i året holder ikke. Har man flere barn, så flere ting. Så kommer foreldremøterx2, fritidsaktiviteter, foreldresamtaler, påskefrokost, julefest, avsluttninger, etc. Pluss det som ev skjer på jobben. At man stiller opp på foreldresamtaler/foreldremøter bør man proritere hvis mulig. Jeg har ikke barn på skolen for at JEG som voksen skal sosialiere meg, har noen sånne på vår skolen som bare " det er jo sååå hyggelig å bli kjent med de andre foreldrene!" Nei takk! Jeg har mine egne venner, egne interesser, jeg lever ikke gjennom mitt barn.
Sekretæren Skrevet 18. september 2008 #14 Skrevet 18. september 2008 Blir sjokkert over at enkelte foreldre vil være så negative og uengasjerte - hvorfor i det hele tatt få barn? Skjerp deg!!! Snakk om å hause opp saken til det urimelige. Jeg er sikker på at det er INGEN i denne tråden som er uengasjerte fordi de reagerer på måten slike arrangemenger er organisert. Det der er rett og slett stygt sagt!
Tusenfryd Skrevet 18. september 2008 #15 Skrevet 18. september 2008 Unnskyld meg, men hvis man synes foreldresamtaler, julefst og avslutninger er en belastning, bør man kanskje vurdere noe helt annet - fx å sørge for at man kun har seg selv og jobben å konsentrere meg om. I det hele tatt sette foreldremøter og fritidsaktiviteter i samme kategori er jo helt på trynet, mener nå jeg. Ja, det er arbeidskrevende å ha barn og ja, det tar tid og ja, man får ikke sittet så mye i sofaen og sett tv som før og nei, man er ikke så fleksibel lenger, men ærlig talt da! Hvordan skal barna lære seg å sosialisere om de ikke får med seg påskefrokost bare fordi mor synes det er treigt?
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. september 2008 #16 Skrevet 18. september 2008 Skjerp deg!!! Snakk om å hause opp saken til det urimelige. Jeg er sikker på at det er INGEN i denne tråden som er uengasjerte fordi de reagerer på måten slike arrangemenger er organisert. Det der er rett og slett stygt sagt! Hvorfor reagerer du negativt på hvordan arrangementet er organisert?
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 Jeg kan ikke fordra sånne arrangementer! Argumenter om at det bare er en gang i året holder ikke. Har man flere barn, så flere ting. Så kommer foreldremøterx2, fritidsaktiviteter, foreldresamtaler, påskefrokost, julefest, avsluttninger, etc. Pluss det som ev skjer på jobben. At man stiller opp på foreldresamtaler/foreldremøter bør man proritere hvis mulig. Jeg har ikke barn på skolen for at JEG som voksen skal sosialiere meg, har noen sånne på vår skolen som bare " det er jo sååå hyggelig å bli kjent med de andre foreldrene!" Nei takk! Jeg har mine egne venner, egne interesser, jeg lever ikke gjennom mitt barn. Har aldri ungene dine gitt uttrykk for at det er kjekt å ha med deg og faren på skolen? Synes de ikke det er godt at foreldrene engasjerer seg? Mine unger har syntes det var kjempestas at foreldre og besteforeldre har møtt opp på skuespill på skolen og at halve slekten har vært heiagjeng på fotballkamper .. Det høres vanvittig trist ut å ha foreldre som ser på dette som en belastning .. Det å bli kjent med andre foreldre er gull verd når ungene blir tenåringer og du lurer på hvem de er sammen med og hvor de er .. På grunn av sosiale tilstelninger på skolen og idretten så har jeg blitt godt kjent med endel andre foreldre .. og for oss har det vært skikkelig betryggende.
Sekretæren Skrevet 18. september 2008 #18 Skrevet 18. september 2008 Hvorfor reagerer du negativt på hvordan arrangementet er organisert? Jeg sa ikke at jeg gjorde det. Men det var slik tråden startet. Flere her som mener det samme som trådstarter. Jeg sa: Jeg er sikker på at det er INGEN i denne tråden som er uengasjerte fordi de reagerer på måten slike arrangemenger er organisert. Det sa jeg fordi jeg synes argumentet ditt var urimelig. Å kaste stråmenn er ikke akkurat en god måte å argumentere på.
Gjest lillelinn Skrevet 18. september 2008 #19 Skrevet 18. september 2008 bare så det er sagt, så bruker jeg ca 1 time i uken på tv. jeg har heller ikke sagt at det er et enormt slit å gå på jule avslutning osv... dette handlet om noe mine barn ikke deltar på i det hele tatt. de har overhodet ingen interesse av å være der på denne dagen en gang. jeg klaget heller ikke over alle de andre greie skolen legger opp. greit med saklige mennesker..
Gjest Skrevet 18. september 2008 #20 Skrevet 18. september 2008 Når vi hadde juleavsluttning, påskearrangementer o.l. så var dette i skoletiden, og skolen forventet at minst en av foreldrene stilte, helst to. Men det var bare halvparten som hadde med foreldre. De hadde ingen som helst plan om å ta seg fri en dag for å delta på noe på skolen, og vi som ikke hadde foreldre slapp at de maste, kjeftet o.s.v. når man lekte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå