lillen Skrevet 8. juni 2003 #21 Del Skrevet 8. juni 2003 GRATULERER, Nelle! Jeg må bare spørre; bare sluttet du på dagen, eller har du noen spesielle lure tips å komme med? Jeg vil jo også!! Lillen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 9. juni 2003 #22 Del Skrevet 9. juni 2003 Gratulerer! Kjempeflott at du er lykkelig. Og du har all grunn til å være stolt! Så det er bare å fortsette å juble så mye du vil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 9. juni 2003 #23 Del Skrevet 9. juni 2003 grattis Nelle!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 9. juni 2003 #24 Del Skrevet 9. juni 2003 Gratulerer!! Kjempe flinkt av deg! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 7. juli 2003 Forfatter #25 Del Skrevet 7. juli 2003 Nå har det gått litt over en måned, og jeg er fremdeles røykfri. Det er fremdeles like deilig, og det er faktisk ikke vanskelig. Her er måten jeg gjorde det på: For lenge siden, jeg tror det var i februar bestemte jeg meg for at 2003 skulle bli det året hvor jeg sluttet å røyke. Begynte med å trappe ned, og i perioder røyka jeg bare 5-6 om dagen. Men så kom påsken, og jeg skeia helt ut. Tilbake til 15-20 om dagen, og jeg tenkte at "nok er nok". Så bestemte jeg at dersom jeg ikke hadde klart å slutte ved egen hjelp innen 1. juni skulle jeg stikke opp til en hypnotisør jeg kjenner og få ham til å hjelpe meg. Men dette koster imidlertid 5.000 kr, så det var en ekstra liten motivasjon at jeg kunne spare 5.000 ved å slutte på egenhånd. Rett etter påskeferien var jeg hos en akupunktør og fikk satt inn noen nåler i det ene øret -disse nålene skulle gjøre det lettere å slutte. Jeg fortsatte å røyke som vanlig, og så plutselig var det dagen før 1. juni. Da kom jeg plutselig på at jeg skulle slutte, og fem på tolv på natta tok jeg min siste røyk. Dagen etter var vanskelig. Det holdt ca. 4-5 timer etter at jeg hadde stått opp, så ble jeg mer og mer desperat. Tilslutt bestemte jeg meg bare for at jeg ikke hadde klart det allikevel, og gikk for å tenne meg en røyk. Stod med røyken i hånda og skulle til å tenne på, da jeg tenkte at jeg VILLE klare å slutte -så jeg beit tenna skikkelig sammen, kasta fra meg røyken og gikk ut og klipte plenen to ganger rett etter hverandre. Etter det sykla jeg halvannen mil, og da jeg kom hjem fra sykkelturen var det sent på kveld og jeg gikk og la meg. Jeg hadde klart en hel dag uten å røyke, og da visste jeg at jeg hadde klart å slutte helt! De to første ukene tygde jeg en del nikotintyggis, men syntes det var vanskelig å være "avhengig" av tyggegummien. Ønsket mitt med å slutte å røyke var jo nettopp å IKKE være avhengig av noe som helst! Jeg kan også ha en tendens til å få litt "panikk" ved tanken på at jeg aldri mer skal røyke, så da synes jeg det er bedre å tenke at "jeg kan røyke hvis jeg vil, men jeg skal heller spørre meg selv om jeg virkelig vil". Jeg har røyka ca. 10-15 røyk denne måneden etter at jeg har slutta. Det synes jeg er helt ok. Noen klarer ikke det, men for meg har det gått helt fint. Foreløbig er det sånn at jeg slapper mer av ved å tenke at jeg kan ta en røyk til helga om jeg har lyst. Jeg leste boka "Endelig røykfri" av Allen Carr, og syntes det var en fantastisk bok som hjalp meg veldig mye. Anbefaler den til alle som har lyst til å slutte! Det er fremdeles like deilig og fantastisk å være røykfri. Men: Jeg har gått opp en del kilo, noe jeg er ganske fortvilet over. Det å slutte å røyke skulle være en "gest" til meg selv, til kroppen min. Da er det frusterende å oppdage at det får "negative konsekvenser" på kropppen!! I dag morges skulle jeg kle på meg etter å ha dusja. Været er sånn halveis fint, og jeg hadde lyst til å pynte meg og være fin. Jeg oppdager at den ene buksa etter den andre (for ikke å snakke om skjørtene!) ikke når meg lenger enn til hoftene. Dette er klær som satt løst og fint rundt livet for bare en måned siden!! DA må jeg innrømme at jeg begynte å gråte litt inni meg. Fikk tilslutt presset på meg en stretchbukse som er flere år gammel, men føler meg slett ikke så fin som jeg hadde planlagt å føle meg i dag. Derfor er jeg lei meg. Veldig lei meg. Og det er nesten så jeg vurderer å begynne å røyke igjen. *sukk* :cry: Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 7. juli 2003 #26 Del Skrevet 7. juli 2003 *Klapper for Nelle* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. juli 2003 #27 Del Skrevet 7. juli 2003 Du er flink, Nelle! Veldig flink er du :kysse: Det med kiloene vet jeg alt om, men det er i hvert fall mye sunnere kiloer enn de du hadde før, selv om de var færre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2003 #28 Del Skrevet 7. juli 2003 Bra jobba!! Gratulerer så mye! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 7. juli 2003 #29 Del Skrevet 7. juli 2003 Bra jobbet! En dag av gangen .. og tilslutt savner du ikke røyken i det heletatt lenger. Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 7. juli 2003 Forfatter #30 Del Skrevet 7. juli 2003 *snufse* Men det er jo ingen grunn til å glede seg å være stolt når jeg føler meg helt elendig og ingen klær passer. Kroppen min er bare tung og dorsk og orker ingen ting :cry: Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 7. juli 2003 #31 Del Skrevet 7. juli 2003 *snufse* Men det er jo ingen grunn til å glede seg å være stolt når jeg føler meg helt elendig og ingen klær passer. Kroppen min er bare tung og dorsk og orker ingen ting :cry: Nelle Ikke tenke så hardt på de kiloene Nelle. Jeg slutta selv å røyke 20. oktober og har altså holdt opp i over 8 måneder... .. jeg gikk opp 7, syv ja, kilo på de to første månedene, helt forferdelig, følte at jeg bodde i kjøleskapet og "snopskapet" mitt. Jeg vurderte også å begynne å røyke igjen, men ikke F. altså. Glem det!!!!... Kiloene har jeg mista litt etter litt, ikke alle 7, men 5 av dem. Og det klarer jeg å leve med. De 2 siste skal med tiden bort, de også. Og du. GRATTIS!!!...med røykekuttet, og forresten, hvor i huleste har du vært i det siste, jeg har savna deg... (hvordan går det med kjærligheten??)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 7. juli 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 7. juli 2003 ...hvor i huleste har du vært i det siste, jeg har savna deg... (hvordan går det med kjærligheten??)... Takk skal du ha, Sofia! *smile litt* Jeg skal til en akupunktør i morgen og spørre om hun kan hjelpe meg litt med de kiloene. Jeg fikser bare ikke å gå opp, og hvis jeg ikke får gjort noe med en gang kommer jeg til å slutte å spise. Det vet jeg. Jeg bodde i USA for 13 år siden, og la på meg ca. 20 kg. i løpet av 3 måneder. Det er det jævligste jeg noensinne har opplevd, og det kommer ikke på tale at det skal skje en gang til. Heldigvis gikk jeg ned igjen alt sammen da jeg flyttet hjem til Norge, og etter det har jeg ikke hatt noe problemer med vekta i det hele tatt. Men bare følelsen av å bli tyngre og tyngre for hver dag uten at du har noe som helst kontroll over hva som skjer med kroppen din -det er helt jævlig! Jeg skal jo være supersunn, røykfri, nyforelsket og ha både rosa skyer og stjerner i øynene nå! Ikke føle meg elendig, være feit og ha lyst til å begynne å røyke igjen bare for å slippe denne jævlige følelsen av å være pakket inn i fett. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolphina Skrevet 7. juli 2003 #33 Del Skrevet 7. juli 2003 Gratulerer som røykfri! Det er en deilig følelse. Jeg har nemlig sluttet opp til flere ganger så og si helt. Har tatt et par på helg og slik, men så sklir det ut igjen i eksamenstider og vanskelige tider! Men jeg skal prøve igjen snart. Har tatt 1 røyk i dag bare. Den tok jeg etter lunsj, men blir vel kanskje flere da jeg må jobbe i hele kveld! Hehe Kan en akupunktør hjelpe til med å gå ned i vekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 7. juli 2003 #34 Del Skrevet 7. juli 2003 Åh, Nelle....så flink du er. Har ikke sett dette før nå. Gratulerer med røykestans *klemmekjempehardt!!!* Men hva er det med denne vektøkningen egentlig? Er det slik at man legger på seg selv om matinntaket er likt det man har mens man røyker, eller er det kun ekstra matinntak som gjøre dette? Vet ikke helt hvordan kroppen funker med dette, og mener å ha hørt at dette har med stoffskifte å gjøre (???), og at det vil justere seg etterhvert. Det må da kunne gå an å slutte å røyke uten å gå opp permanent i vekt, eller? Skikkelig demotivator, dette med vektøkning vil jeg tro. Uansett hvor sunt det er... Kanskje noen vet litt mer om dette? Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2003 #35 Del Skrevet 7. juli 2003 Du er jammen flink Nelle!!!!!!!!!!!!! Hilser Revetispa som og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 7. juli 2003 #36 Del Skrevet 7. juli 2003 Neida, man er slett ikke nødt til å legge på seg når man slutter å røyke. Jeg var selv livredd for det og la derfor om kostholdet mitt ett par måneder før jeg kuttet røyken ifjor. Det har resultert i at jeg har gått ned over 15 kg etter at jeg sluttet. Når suget etter røyk var som verst i begynnelsen, så spiste jeg epler - ofte 5 epler i løpet av en arbeidsdag. Nå er det snart 9 måneder siden jeg sluttet og jeg har ikke tatt et eneste trekk av en sigarett etterpå - ikke skal jeg gjøre det heller. Så Nelle - du er nødt til å legge om kosten din og begynne å trimme - jeg går lange turer hver dag - det gjør underverk for kropp og sjel. Og etter at jeg sluttet å røyke så merker jeg at formen er på full fart opp. Stå på ... men jeg er redd at du må kutte ut den festrøyken også for å klare å venne deg helt av med nikotinen... Statistikken viser at det er svært, svært få av oss som klarer å la det bli med fest-røyken ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 9. juli 2003 Forfatter #37 Del Skrevet 9. juli 2003 For å være helt ærlig så provoserer det meg aldri så lite når folk formaner at: "Du må nok legge om kostholdet og begynne å trimme". Hva vet vel andre mennesker om mitt kosthold om de ikke har spurt meg om det? Tar man bare utgangspunkt i at en person som plutselig går opp i vekt like plutselig har begynt å spise masse sjokolade, kaker og godteri -og like plutselig sluttet å bevege seg? Hadde jeg brukket benet, sittet sykemeldt i sofaen i en måned og kjedet meg og spist -da hadde kosthold og mosjon vært en forklaring. Men jeg spiser akkurat det samme som før -hverken mer eller mindre, og danser akkurat like mye som før. Ingenting er forandret -annet enn at jeg utfolder meg litt mer sånn rent fysisk nå som jeg faktisk har et sexliv... Uansett var jeg hos en homeopat/akupunktør i går. Et apparat viste at hormonene mine var fullstendig i ubalanse. Så der har vi forklaringen. Håper det er noe som er lett og fikse. *glede seg til bikini og korte sommerkjoler* Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 9. juli 2003 #38 Del Skrevet 9. juli 2003 Javel - hvis du ble fornærmet, så får så være. Det var bare ment som et råd fra en som har gått gjennom det samme som deg. For jeg føler nemlig at jeg har fått en helt nytt liv etter at jeg sluttet å røyke, men det er også en kombinasjon av bedre kosthold og mer mosjon. Det var bare det jeg prøvde å si ... beklager hvis du følte det som et angrep mot deg, det var nemlig ikke ment som. Men nok om det ... skal ikke engang prøve å si noe mer i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 9. juli 2003 #39 Del Skrevet 9. juli 2003 Gratulerer, Nelle, fra en annen stolt eks-røyker. Bra akupunktøren fant ut det med hormonene dine, og at vekta stabiliserer seg. Maiken: Når man røyker har man litt høyere forbrenning. Når man slutter å røyke, får man lavere forbrenning. Eller "normal" forbrenning. Det betyr at når man slutter å røyke, legger man på seg - selv om man spiser akkurat det samme som før og trener like mye som før. Men dette stabiliserer seg etter hvert og trenger ikke medføre stor vektøkning. Urettferdig er det likevel! Å slutte å røyke krever stor viljestyrke, som om man ikke skulle tenke på vekta i tillegg. Det beste og enkleste tipset er nok å trene litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 9. juli 2003 #40 Del Skrevet 9. juli 2003 Dt er jo veldig ok å høre fra de som har greid dette da. Kjempebra. Og jeg ble faktisk ganske så kjempehappy over Hildes innlegg også. At det er mulig, mener jeg. Å røyke uten å permanent gå opp i vekt. Eller uten å gå opp i det hele tatt. Motiverende innlegg. Absolutt. Tror sikkert du kommer til å miste disse kiloene Nelle (uten å ane hvor mye du trener og spiser, altså). Men du sier jo at du lever aktivt, danser mye, har et bevisst forhold til kroppen din, og ikke minst har masse sex :blunke: Sex er jo topptrim! Så det er forbrenningen det skjer noe med, altså? Det hørtes forsåvidt beroligende ut. Mener å ha hørt noe om stoffskifte e.l., og det hørtes så nifst permanent ut. Synes så uansett at dette vektgreia er en innmari demotiverende greie mht røykestans. Hvordan fungerer akupunkturen da, Nelle? Har hormonene noe med røykestansen å gjøre? (unnskyld at jeg brauter inn og spør så djevelsk mye. Synes dette er intereessant ) Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå