Gå til innhold

Hurra! Jeg klarte det!


Nelle

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye! Det er virkelig bra gjort å slutte å røyke.

Sluttet selv å røyke for 8 mnd siden, MEN har festrøyka. Og det har gått bra for meg. Selv med røyk igjen i pakka på søndagen, har de blitt liggende igjen der!

Synd du har gått opp ivekt. Kan skjønne at det føles litt urettferdig. Her har du vært så flink med å slutte og røyke, og så "straffer" kroppen din deg med å legge på seg noen ekstra kilo.

Hvis det er noen trøst, som noen så før her; det er MYE sunnere kilo enn det var før!

Du fortjener skryt for å ha slutta å røyke. GRATULERER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Synes du er kjempeflink som fortsatt er røykfri på tross av vektøkning. Det er min store skrekk...

:o

Må tilføye at de fleste jeg kjenner som har klart å slutte, har gått opp noen kilo, men har mistet de igjen etter en stund. Kroppen trenger nok tid til å stabilisere seg.

Var så motivert for å slutt i fjor, nå er all motavasjonen som blåst vekk, jeg arme, svake menneske...

:oops: :oops:

Det er imidlertid motiverende å lese om deg, Nelle, så kanskje til høsten.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bifallende innlegg kommer her:

Sluttet å røyke i januar i år. Det vil si at min halvt-årsdag er like rundt hjørnet.

Det ER tøft, det ER fristende å begynne igjen når verden går i mot. Derfor: du ER flink som har kommet så langt på vei! Når det gjelder vekt: jeg var tynn. 1, 65 og på grensen til å se 49-tallet på vekten. På et halvt år har jeg plutselig fått rumpe, lår, og konemage. Det er ikke mange kilo det dreier seg om, men det viser så sabla godt.

Jeg skjønner faktisk at det kan være frustrerende å høre at "en må bare trimme". For min egen del kostet det meg en del psykisk å slutte, selve avhengigheten gikk fort over. Men jeg hadde rett og slett ingen krefter til å ta meg selv i nakken på også det området.

Jeg har ikke lest Alan Carrs berømte bok, men kommer med mine råd som har fungert bra:

- Når jeg har skikkelig lyst på røyk tenker jeg: er det verd det? (jeg klarer nemlig ikke bare festrøyke).

- Er det i en sammenheng der flere røyker, dvs. når det frister mest, får jeg lukte på noens røyk eller de blåser et trekk i ansiktet. Det hjelper!

For min del kostet det kroppen masse å bli kvitt det som hadde lagt seg i kroppen, nikotin, tjære osv. Jeg ble sliten og utafor, ikke sinna og lei, men litt deppa. Det er en overgang! Garanterer at homeøpaten kan hjelpe med å balansere ting igjen!

Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk at det kan være frustrerende å høre at "en må bare trimme". For min egen del kostet det meg en del psykisk å slutte, selve avhengigheten gikk fort over. Men jeg hadde rett og slett ingen krefter til å ta meg selv i nakken på også det området.

Det er et viktig poeng! Det er vanskelig å slutte å røyke OG slanke seg OG begyne å trene på en gang. Man har da tross alt bare begrensede mengder viljestyrke... i hvert fall har jeg det. Man skal være snill mot seg selv når man slutter å røyke! (Men det betyr ikke at man skal begynne å trøstespise.)

For min del kostet det kroppen masse å bli kvitt det som hadde lagt seg i kroppen, nikotin, tjære osv. Jeg ble sliten og utafor, ikke sinna og lei, men litt deppa.

Jeg ble også deppa. Først sint i 2 uker, så deppa - lenge! Men det er verdt det! Nå er jeg kvitt den skiten. Og jeg som ikke trodde det gikk an å leve et godt liv uten å røyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Her kommer det jo helt an på hva man legger i begrepet "snill med seg selv". Jeg prøvde bare å fortelle at det faktisk går veldig fint an å slutte å røyke OG samtidig gå ned i vekt. Og jeg har slett ikke slanket meg - jeg har som jeg sa - lagt om kosten og spiser masse frukt og grønnsaker. Det er matvarer som blir anbefalt når man skal slutte å røyke. Mye smartere enn sjokolade og kaffe - det gir bare mer lyst på røyk. Vil også legge til at jeg hadde røykt i 24 år da jeg sluttet ifjor - så jeg vet veldig godt hva det vil si å være avhengig av nikotin.

Alle må selvsagt gjøre det de mener er best for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilde: Så fint for deg at du klarte å gå ned i vekt i forbindelse med røykeslutt. Dette var ikke ment som kritikk av deg, men en poengtering av at det er vanskelig å endre alle sine dårlige vaner på en gang. For mange er det en bedre løsning å ta en ting om gangen. Samt en understrekning av at man går opp i vekt når man slutter å røyke - selv om man spiser det samme som før. Gjennomsnittlig vektoppgang i forbindelse med røykeslutt er ifølge røyketelefonen 1-4 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Hei SuperNova - nei, jeg tok det ikke ille opp. Men vil bare påpeke at det kanskje er lettere å slutte å røyke hvis man samtidig endrer på endel andre "dårlige" vaner en har. De fleste, inkludert meg selv tror at en røykekutt er forbundet med automatisk vektoppgang - det har mange grunner, man forbrenner litt mindre, maten smaker bedre og man har lettere for å ty til trøstemat fordi man forveksler røykesug med sult.

Derfor synes jeg det måtte være greit å lese at det faktisk går an å gjøre begge deler og ikke oppleve noe stort ubehag - tvert imot. Vet ihvertfall at om det var jeg som var røyker og skulle slutte - så hadde jeg gjort akkurat det samme omigjen.

Men siden det ikke er så pop å komme med positive erfaringer her så anbefaler jeg heller de som er oppriktig interessert i å sende meg en privat melding - så skal jeg forklare nærmere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...