Gå til innhold

Vi prøver igjen!


Gossip girl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Golden Girl
Du er i 12 PP, skal du snakke med lege?

Nei, ikke enda. Jeg er i PP12, men det er ikke 12. perioden som aktiv prøver. Flere pper vi ikke har hatt sex i riktig periode en gang, så det er egentlig litt misvisende. Er vel to PPer nå vi har prøvd sånn ordentlig, så har tenkt litt på å endre pp'ene til da vi begynte å prøve ordentlig. Lege er kanskje aktuelt hvis det ikke har skjedd noe før om et halvt år, men nå er jeg ikke bekymret enda hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke enda. Jeg er i PP12, men det er ikke 12. perioden som aktiv prøver. Flere pper vi ikke har hatt sex i riktig periode en gang, så det er egentlig litt misvisende. Er vel to PPer nå vi har prøvd sånn ordentlig, så har tenkt litt på å endre pp'ene til da vi begynte å prøve ordentlig. Lege er kanskje aktuelt hvis det ikke har skjedd noe før om et halvt år, men nå er jeg ikke bekymret enda hvertfall. :)

Okei, måtte bare høre :) Vet det er mange som vil sjekke seg lenge før det har gått et år også, så de "lyver" på seg tid de har prøvd :fnise: Men di har regelmessige sykluser så ting virker jo veldig bra :)

******

I dag har vi ryddet litt her hjemme. Skal ha biff med fløtegratinertepoteter og vin i kveld :nigo: Deilig å ha denne helga med avslappning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så de "lyver" på seg tid de har prøvd :fnise:

Jeg skjønner faktisk at folk gjør det hvis de har uregelmessige sykluser eller andre ting som nesten åpenbart gjør det vanskeligere å prøve. Grensen på 12 mndr. er jo satt fordi det blir ca 14 pp basert på lengen på en gjennomsnittlig syklus, men om man har veldig uregelmessig syklus får man jo ikke 14pp i løpet av et år. Og systemet er noenganger så himla tunggrodd, at man ikke engang får utredning for de uregelmessige syklusene før det har gått et år. Det er svært sjelden en kvinne har veldig uregelmessig syklus uten at noe er unormalt/galt, så det er trist de ikke tar det mer på alvor.

Sånn når det gjelder de med regelmessige sykluser, er jeg enig i at det er dumt å lyve på seg tid.

Endret av Noli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk at folk gjør det hvis de har uregelmessige sykluser eller andre ting som nesten åpenbart gjør det vanskeligere å prøve. Grensen på 12 mndr. er jo satt fordi det blir ca 14 pp basert på lengen på en gjennomsnittlig syklus, men om man har veldig uregelmessig syklus får man jo ikke 14pp i løpet av et år. Og systemet er noenganger så himla tunggrodd, at man ikke engang får utredning for de uregelmessige syklusene før det har gått et år. Det er svært sjelden en kvinne har veldig uregelmessig syklus uten at noe er unormalt/galt, så det er trist de ikke tar det mer på alvor.

Sånn når det gjelder de med regelmessige sykluser, er jeg enig i at det er dumt å lyve på seg tid.

Nei, mente ikke at det var dumt folk lyver på seg tid de har prøvd. Skulle gjerne ønske jeg gjorde det før, så var vi kommet lengre i syklusen. Syns ikke det er noe gale å få en sjekk på hvordan kroppen fungerer. Første steget i en utredning er jo en gynekolog som ser på livmor, eggstokker, sykluser og celleprøver. Så det er jo bare en god ting å se på tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, skjønner at du tenker sånn.. Men jeg mener at så lenge man virker frisk, ikke har noen symptomer på noe som helst, trenger man ikke oppta plass i helsevesenet. Nå er det f.eks. ikke uvanlig med ventetid på 3 mndr. for å komme til gynekolog, jeg tviler på at det er fordi de har for lite å gjøre akkurat..

Og er man over 25 skal man vel ha celleprøve hvert 3. år, og får da en gu uansett, gjør man ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi ryddet litt her hjemme. Skal ha biff med fløtegratinertepoteter og vin i kveld :nigo: Deilig å ha denne helga med avslappning :)

Det har vi også spist i dag :jepp: Kjempegodt :sikle: Men jeg spiste nok litt for mye for jeg er fremdeles mett ..

Resten av kvelden blir det :veslejenta:

Ha en fortsatt fin helg !! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Ja, skjønner at du tenker sånn.. Men jeg mener at så lenge man virker frisk, ikke har noen symptomer på noe som helst, trenger man ikke oppta plass i helsevesenet. Nå er det f.eks. ikke uvanlig med ventetid på 3 mndr. for å komme til gynekolog, jeg tviler på at det er fordi de har for lite å gjøre akkurat..

Og er man over 25 skal man vel ha celleprøve hvert 3. år, og får da en gu uansett, gjør man ikke?

Man får det ikke automatisk, og de fleste gjør jo ikke det. Men de som "sniker" i køen er jo ofte så utålmodige at de går ikke innen det offentlige, de får henvisning til privatgyn. Noen har jo fast gyn og ber den bare ta en ekstra kontroll. Selv gikk jeg alt for lenge før jeg tok kontakt med lege :sukk: Men fikk komme til en privatpraktiserende spesialisert gyn. så det gikk jo fort da :) Var vist en avtale legekontoret mitt hadde der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det ikke automatisk, og de fleste gjør jo ikke det.

Man kan jo ikke ta celleprøve uten gu. Men det er kanskje mange som hoppe over celleprøvene også.

Jeg ventet for lenge selv, men det var et bevisst valg. Skjønner at folk er utålmodige, og det er selvsagt helt ok å gå privat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke ta celleprøve uten gu. Men det er kanskje mange som hoppe over celleprøvene også.

Jeg ventet for lenge selv, men det var et bevisst valg. Skjønner at folk er utålmodige, og det er selvsagt helt ok å gå privat. :)

:gruble: vennina mi tok det hos fastlegen sa hu :klø: Ikke vet jeg, var min første time hos en gyn når vi startet utredningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men man tar jo underlivsundersøkelse hos fastlegen. Fastlegen kan jo gjøre akkurat det samme som gynekologen, noen av dem har vel også ultralyd.

Var min første gang også da vi startet utredning, jeg kan ikke si tanken på underlivsundersøkelse hos fastlegen frister så veldig. liker å ha en egen lege spesielt til det.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man tar jo underlivsundersøkelse hos fastlegen. Fastlegen kan jo gjøre akkurat det samme som gynekologen, noen av dem har vel også ultralyd.

Var min første gang også da vi startet utredning, jeg kan ikke si tanken på underlivsundersøkelse hos fastlegen frister så veldig. liker å ha en egen lege spesielt til det.. :fnise:

:fnise: Ja ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legen tar celleprøve er vel det ALT han gjør også... Fastlegene har alltid så dårlig tid.. For en ordentlig GU innebærer litt mer enn bare celleprøve..

Uansett når det gjelder ufrivillig barnløse har fastlegene altfor dårlig peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett når det gjelder ufrivillig barnløse har fastlegene altfor dårlig peiling.

Ja, det er i hvert fall sant. Men der har jeg så mange meninger og er så "sint", at jeg tror ikke jeg skal herpe dagboka til Gossip helt.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...