Gå til innhold

Vår første Jul som samboere!


Gjest Chibi

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære har vært sammen i to år og forlovet i ett av de. Nå har vi flyttet sammen og skal feire jul sammen som samboere for første gang. Vi har blitt enige om at vi har julemorgen sammen med god frokost og kos, for å så skilles på dagen og dra til hver vår familie å spise middag og åpne litt gaver med familien. Nå det er ferdig møtes vi i leiligheten og deler gavene våres og koser oss med kaker og godis! Men siden dette er våres første jul i egen leilighet så har vi ikke noen som helst form for pynt! Noen som har tips på hvor jeg kan få kjøpt billig, men pen pynt? Er student og fattig, men vil gjøre det beste ut av julen og ha et pent pyntet hjem og juletre! Jeg har allerede funnet ut hva jeg vil kjøpe til han^^ Han er en evig fan av Gordon Ramsay og har sett ALLE programmene hans og forguder den mannen, Jeg skal kjøpe hells citchen kokeboka og prøve å få tak i bilde og autograf av mannen selv:)

Men er et noen som har et tips eller to til oss ang vår første jul så pliz let me know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikea selger ALLTID billig julepynt! Evt. kan dere (du) kanskje kjøpe to store julekuler. Du skriver hans navn og han ditt også pynter dere som dere selv vil :) Det har vi gjort, og nå har pusen vår også en egen kule ;)

Ellers er det vel greit med 4 lys (advent) og de selger billig rød tape på Biltema (til å bruke i vinduer, enkle å ta av etter jul :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt det meste av vår julepynt på IKEA - pleier pynte med kuler jeg! Ellers så har vi også kjøpt noe på Plantasjen! Jeg liker veldig godt å pynte greiner med litt glitter og noen kuler, koster nesten ikke noe i det hele tatt! :) Kos dere med første jul sammen :hjerte: Den er heeerlig! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA er et godt tips, ellers så er det loppissesong for tiden og der er det alltid et stort bord med julepynt - både brukt og ubrukt mange steder... Så der kan man finne mye :)

Ellers så kan stearinlys skape mye stemning, noen julete duker, et pepperkakehus (koster ikke allverdens for et ferdiglaget som dere kan sette sammen og pynte om dere ikke gidder å lage et fra scratch - veldig koselig tradisjon), en julestjerne (blomst) på bordet og julemusikk på anlegget... det skal ikke så veldig mye til for å få julestemning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Mye gjøres med en advenststjerne og stearinlys.

Dere kan lage kalender til hverandre -det gir mye steming.

Ellers gjør noen få utvalgte ting dere virkelig liker seg veldig. Så kan dere heller supplere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynt: Stearinlys, høye smale eller kubbelys, synes selv at de lyst kremfargede er finest til jul. Nellik og anis lukter jul. Hvite svibel/hyasint er lekkert, og koster under 20 kroner stykket. Krans på døren av f.eks einer. Pepperkakehus. Noen julekuler. En koselig adventskalender. Jeg liker det best naturlig, så derfor er ikke IKEA-julen noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynt: Stearinlys, høye smale eller kubbelys, synes selv at de lyst kremfargede er finest til jul. Nellik og anis lukter jul. Hvite svibel/hyasint er lekkert, og koster under 20 kroner stykket. Krans på døren av f.eks einer. Pepperkakehus. Noen julekuler. En koselig adventskalender. Jeg liker det best naturlig, så derfor er ikke IKEA-julen noe for meg.

Veldig enig, og slår et stort slag i bordet for kongerøkelse. Etter min mening er det alt som trengs for å få jula i hus. Jeg ville nøyd meg med å kjøpe noen få, "viktige" ting, som adventsstake, julestjerne til vinduet, kongerøkelsestativ + kongerøkelse. Du kan enkelt lage julepynt selv: hva med å ta dere en tur ut i skogen en dag og plukk inn masse kongler (men ta forhåndregler så du ikke drar inn dyr i samme slengen, har selv gjort det, *grøss* å ha det hele i en tett lukket pose i fryseren noen døgn burde vel være nok...) som dere sprayer hvite, og ferster bånd til. Det + juletrelys er alt som skal til for å få et fint juletre. Bedre enn IKEA-trepynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Ikea er Plantasjen og Jernia (mye fine julelys) gode tips. I tillegg til alle møbelvarehusene. Jeg liker ogs Kremmerhuset og Åhlens veldig godt, men det er jo litt dyrere.

Adventsstjerne og stearinlys er gode tips. Ellers kan man kjøpe røde duker/løpere, det pynter masse opp. Også litt billige julekuler du kan fylle i glassboller/fat.

Begynn i det små. Du trenger ikke kjøpe alt første året. Etterhvert har jeg kjøpt mye i utlandet, og legger da ofte vekt på dyrere litt spesiell julepynt. Da er det artig å samle fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Plantasjen starter sitt salg på julepynt 1-2 uker før jul. Har sett at det er flere og flere butikker som har tilbud på pynt og stæsj før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som oss for 15 (!) år siden. Vi:

- Lagde adventskalender til hverandre der vi hadde avtalt hvor mye julepynt, lys, servietter vi skulle kjøpe.

- Kjøpte et lite tre som vi satte på et bord (men nå er de halvstore like billige på steder som plantasjen.)

- Gikk ut sammen og kjøpte spir (vi bruker ikke stjerne) og lys til treet.

- Hadde en kveld vi monterte og pyntet pepperkakehus. (Ser ok ut, og lukter jul.)

-Lagde godt brød og litt pålegg (sylte og sild er rimeligst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantasjen starter sitt salg på julepynt 1-2 uker før jul. Har sett at det er flere og flere butikker som har tilbud på pynt og stæsj før jul.

Var innom plantasjen forrige uke. Og der var det store mengder julepynt=)

Og jeg som skulle kjøpe høstplanter... Men jeg klarte å gå rett forbi. Det var liksom ikke helt riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Monica_*

Jeg er veldig glad i tradisjonell julepynt. hvis du søker på google.com etter "lag julekurv" får du opp oppskrifter på mange enkle men veldig forseggjorte kurver. kjøp farvede ark og pynt opp med hjemmelaget, unik julepynt! Ellers er jo pepperkake hjerter med navnene deres som kan henges opp i vinduet veldig søtt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør med din mor og din svigermor om de har noe til overs?

Jeg og mannen fikk med oss en del julepynt hjemmefra da vi flyttet sammen.. Spesielt jeg var veldig opptatt av julepynten da jeg var liten og husker at jeg hadde vært med mamma og kjøpt noe av dette på butikken da jeg var liten.. Så det var jo kjempegøy å få med seg :)

Også fikk vi jo med oss noen av de berømte dorullnissene laget da vi gikk i barnehagen :nisse: Så nå står min nissekone og hans nisse fint ved siden av hverandre hver jul :ler:

Ellers kan du dele en bjørkekubbe i to på langs, borre 4 hull og bruke den som adventsstake. Pynt med noen kongler og et rødt bånd. Blir kjempe fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...