Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Alt om drektige marsvin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei...

er min drektig?(har vært sammen i to dager)

har de parret eller ikke??

hvordan vet jeg det sikkert?? :sengekos:

plizz svar fort!! :yvonne:

Endret av AnnChristin86
Skrevet

Jeg tror nok de har parret nå, så jeg ville skilt de igjen og ventet litt, det tar trossalt ikke lange tiden før det merkes. Men hvor gammel er hun? Og har hun hatt unger før?

Skrevet

hun har ikke hatt unger før...

er ganske ung men hadde dem i skillevegger og veggen ble revet ned....

ringte 4 dyreklinikker og alle sa jeg kunne fortsette og ha de sammen...!

:biggrin:

men er det oen måte og SE på de at de har parret så tidlig???

Skrevet

Mener å ha lest at et marsvinsamleie tar ca 10 sekunder, så det skal mye til å få det med seg. Om de har gjort det eller ikke er umulig å vite, du må nok bare vente.

Skrevet

oki...

tusen takk for all hjelpen :happy:

nå er de veldig glade og løper rundt i bure sitt

Gjest .............
Skrevet

foresten hvordan vet jeg det om noen uker da??

Skrevet

Magen vokser jo og hun ligger mye mer enn før.

Men jeg regner med at du har puttet hannen i et annet bur for ellers kan de begynne og krangle o.s.v. Du burde i verste fall kastrere han så han ikke plager hunnen mer, det er det beste for de begge.

Men hvor ung er hun? Dessverre er det slik at om marsvin for unger for tidlig eller for sent så kan de dø pga komplikasjoner med bekkenet.

Skrevet (endret)

Både om kanin og marsvin er dyreslag det er mye feilinfo om. Det tryggeste stedet å få saklig og god info om disse dyregruppene, er å gå på spesialforbundene og forumene på disse dyreartene.

Norsk Marsvinforbund, har en regel som sier minst 6 mnd og minimum 600 gram før man parer en marsvinhun.

At dyrleger sier noe annet, betyr ikke at det er serlig klok alikevel. En dyrlege som ikke er spesialist på smådyr, har rimelig liten innfo om denne dyregruppa.

Ta deg en tur inn på marsvinforumet du, så vil folk som kan marsvin kunne gi deg en minimumsinfo om dyregruppa, før du starter opp avl.

Marsvin har jo brunstsyklusser, så er hunne brunstig når den treffer hanne, vil den jo bli gravid. Om ikke så finner du jo ut det.

Endret av Solbakkenlias
Skrevet

hunnene er bare to månder har hørt mange nettsteder att dette er alt for tidlig og det var jeg eni i først men så rev de jo ned skille veggen når jeg var borte!!

og dagen før var jeg hos dyrlege og ringte dem etter det med veggen og de hadde jo sett på marsvina så de sa det var helt greit og fortsjette og ha de sammen

ringte 3 andre også for og være 100% sikker

og de sa alle at det var helt greit!!

:bryllup:

men hvor tidlig kan jeg vite om de er drektige??

og er det noen andre måter og få vite det på?

plizz svar fort!

veier foresten litt over 300 gram...

har selvfølgelig gode hjemm til marsvina hvis det blir unger!! :babyjente:

Skrevet

hvordan kommer jeg inn på Norsk Marsvinforbund sider???

Skrevet

hunnene er bare to månder har hørt mange nettsteder att dette er alt for tidlig og det var jeg eni i først men så rev de jo ned skille veggen når jeg var borte!!

og dagen før var jeg hos dyrlege og ringte dem etter det med veggen og de hadde jo sett på marsvina så de sa det var helt greit og fortsjette og ha de sammen

ringte 3 andre også for og være 100% sikker

og de sa alle at det var helt greit!!

men hvor tidlig kan jeg vite om de er drektige??

og er det noen andre måter og få vite det på?

plizz svar fort!

veier foresten litt over 300 gram...

har selvfølgelig gode hjemm til marsvina hvis det blir unger!!

foresten hvordan kommer jeg inn på Norsk marsvinforbund siden??

PLIZZ SVAR FORT!! :trist:

Skrevet (endret)

2 mnd? Å herregud.. Hun skal være minimum 6 og maks 12.

Og som jeg har sagt, jeg håper virkelig du har skilt de nå, om hun har blitt gravid er skaden skjedd, men om hun ikke har blitt det så skill de så fort som mulig.

Ikke for å skremme deg nå, men det er 20% sjangs for at hunnen dør når hun er 6-12 mnd og sjangsen er tredobbel når de er utenfor denne alderen. Jeg ville fulgt nøye med henne. Og 300 gram, hun er jo bare babyen enda. De burde veie rundt 6-900 gram når de skal ha unger. Kroppen er alt for liten til å kunne bære på babyene. Ved 2 mnd alders blir det som en 10 åring skulle hatt unge, om ikke mindre også.

Og når det gjelder dyrlegern, om det ikke er hos en som er spesialt på marsvin så må jeg dessverre si at du ikke skal høre på de. Dyrlegen min ga marsvinet mitt penicilin, det er gift for marsvin, men dyrlegen sto på sitt og mente at nei da, de hadde jo lært det på skolen. Dyrleger i utlandet ville ALDRI gitt et marsvin penicilin.

Og graviditet syntes, her er noen bilder av marsvin som skal ha unger, men da like før.. Forresten, det er vel rundt 60-70 dager de gå gravide.

http://www.cavycompendium.com/forums/attac...achmentid=12960

http://www.cavycompendium.com/forums/attac...achmentid=14593

http://i4.photobucket.com/albums/y125/tame...gs/DSCF0006.jpg

Om du behersker engelsk greit ville jeg anbefalle deg å registrere deg på dette forumet..

http://www.cavycompendium.com/forums/forumdisplay.php?f=95

Masse folk med god peiling på marsvin.

Endret av Gjest
Skrevet

kan du nummere til noen norske dyrleger som kan mye om marsvin??! :hakeslepp:

PLIZZ VÆR KJAPP!!!

Annonse
Skrevet

syntes jo det er litt rart når jeg ringer fire og ca. 8 persjoner svarte at det gikk helt greit da..!

Skrevet
syntes jo det er litt rart når jeg ringer fire og ca. 8 persjoner svarte at det gikk helt greit da..!

Ring de samme dyrlegen og spør om marsvin kan få penicilin. Dessverre er kunnskapen om smådyr (hamster, marsvin, chinchilla) forferdelig dårlig her til lands. Og jeg må si jeg heller stoler på folk som har drevet med marsvin i flere år og som også jobber med det. Merkelig nok så er det de som har gått på vetrinærhøyskolen i utlandet de få som vet at marsvin ikke skal ha penicilin.

Skrevet

hvor ung har ditt yngste gravide marsvin vært??

har du bilde?

kan jeg få se??

Skrevet
hvor ung har ditt yngste gravide marsvin vært??

har du bilde?

kan jeg få se??

Jeg driver ikke med opprett, har kun 2 hanner, har hatt 3 alt i alt bare, men om du går inn på den cavy compendium forumet jeg linket til der oppe får du informasjon fra folk som har drevet mar marsvin lengre enn jeg har levd..

Skrevet

:grine:hvis jeg er så uheldig at de har parra alle tre:

1. er det 100% sikkert at de dør?

2. dør ungene også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...