Gå til innhold

Hjelp! Bilen har fått kjøreforbud!


Nausicaä

Anbefalte innlegg

Ja kanskje det. Men vi kjenner forrige eier og vet akkurat hvorfor han kjøpte seg ny bil. Om ikke vi hadde kjøpt den, hadde den blitt stående.

Men de burde nevnt noe om de hjulgreiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilhenger er den eneste løsningen og det krever i tillegg bil som er godkjent for å trekke så tung last (Vanlige personbiler er ikke det) og en sjåfør med førerkort for slik transport.

Man har lov å kjøre med bilhenger på klasse B, så lenge totalvekten på bil + henger ikke overstiger 3,5 tonn, og bilen er tyngre enn hengeren med last.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...8-003.html#3-11

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov å kjøre med bilhenger på klasse B, så lenge totalvekten på bil + henger ikke overstiger 3,5 tonn, og bilen er tyngre enn hengeren med last.

Det siste er feil. Vekten på trekkbilen har ingen betydning, men den må være godkjent for å trekke en så tung henger og om den er det, ser man i vognkortet. I praksis er dette biler som enten er bygd på ramme eller svært store og tunge. Ingen vanlige personbiler er godkjent for slik transport. En bilhenger med en vanlig, liten personbil på veier dessuten nærmere to tonn, så regnestykket går uansett ikke opp...

Det er ganske mange som ikke har fått med seg dette og eksemplene er også ganske mange på at hengeren har begynt å "sakse" og at hele transporten, i beste fall, har havnet i grøfta og/eller at føreren har mistet førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er feil. Vekten på trekkbilen har ingen betydning, men den må være godkjent for å trekke en så tung henger og om den er det, ser man i vognkortet.

Fra Lovdata:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Jeg er enig i at regnestykket som regel ikke går opp, pga totalvekten blir for stor, men det vil allikevel være mulig i noen tilfeller. En liten bilhenger veier 4-600 kg, og de minste bilene veier rundt ett tonn. Da kan man kjøre, dersom bilen som trekker veier 1600-1900 kg. Siden de fleste nyere biler veier mye mere enn dette vil det sjelden gå, men med en del kombinasjoner av eldre biler vil det være lovlig. Hva bilen har lov til å trekke i følge vognkortet må man selvsagt sjekke og ta med i regnestykket.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5

Jeg er enig i at regnestykket som regel ikke går opp, pga totalvekten blir for stor, men det vil allikevel være mulig i noen tilfeller. En liten bilhenger veier 4-600 kg, og de minste bilene veier rundt ett tonn. Da kan man kjøre, dersom bilen som trekker veier 1600-1900 kg. Siden de fleste nyere biler veier mye mere enn dette vil det sjelden gå, men med en del kombinasjoner av eldre biler vil det være lovlig. Hva bilen har lov til å trekke i følge vognkortet må man selvsagt sjekke og ta med i regnestykket.

Vi er ikke uenige om teorien, men i praksis, som er det jeg forholder meg til, vil det ytterst sjelden være lovlig og derfor skrev jeg som jeg gjorde i det innlegget du kommenterte. Det jeg vil frem til er at det ikke er noen automatikk i at bilen som skal trekke er godkjent for å trekke last som tilsvarer dens egenvekt + fører og det er det jeg også mener kan være en farlig misforståelse. Selv om alt er iht. lover og forskrifter er ikke det å kjøre med bil på henger noen spøk p.g.a. den skjeve vektfordelingen som nødvendigvis oppstår fordi biler er tyngre foran enn bak. For å ta et praktisk eksempel, så har jeg en relativt stor pick-up som er bygd på ramme og har en egenvekt på ca. 1.740 kg. Selv den har kun tillatt hengervekt på litt over 1.500 kg. Det lar seg m.a.o. gjøre å trekke en liten personbil på henger med den bilen lovlig med vanlig førerkort, men det er likevel ikke noe jeg ville ha gjort og spesielt ikke over lengre strekninger. Vanlige personbiler er godkjent for langt mindre hengervekt og er derfor i utgangspunktet uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Fingal Olsson_*

Kanskje bedre med ett sent svar enn ikke noe svar... :)

Vær obs på at det er tillatt totalvekt for bil/henger som ikke kan overstige 3500 kg. Jeg klarer ikke finne noen bilhengere med tillatt totalvekt under 2500 kg...

Det vil i praksis si at man må ha BE for å trekke en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et svar til: Etterkontroll er ikke gratis.

På Trafikkstasjonen koster etterkontroll 245, - hva det koster hos et verksted, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...