Nausicaä Skrevet 4. september 2008 #1 Del Skrevet 4. september 2008 Bilen vi disponerer var inne på EØS-kontroll, og endte opp med en treerfeil og to toerfeil, og fikk da selvsagt kjøreforbud. Problemet vårt er at vi helst ville fått bilen fikset hjemme - en to timers kjøretur herfra. Når pappa fikser blir det liksom mye billigere Så hva går kjøreforbud ut på? Er det lov å kjøre den hjem til reparasjon eller risikerer jeg å miste lappen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpe Skrevet 4. september 2008 #2 Del Skrevet 4. september 2008 Bilen vi disponerer var inne på EØS-kontroll, og endte opp med en treerfeil og to toerfeil, og fikk da selvsagt kjøreforbud. Problemet vårt er at vi helst ville fått bilen fikset hjemme - en to timers kjøretur herfra. Når pappa fikser blir det liksom mye billigere Så hva går kjøreforbud ut på? Er det lov å kjøre den hjem til reparasjon eller risikerer jeg å miste lappen da? Du må enten bruke bilhenger, da må du ha førerkort for denne klassen. Ellers kan du kjøpe prøveskilt, men husk at bilen skal jo uansett være sånn noenlunde i orden. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 4. september 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 4. september 2008 Altså, problemet er at noe-noe-noe (har ikke peiling på biler) ikke er helt tipp topp og at hjulene derfor kan falle av sånn anyday. Sært det dere, i går var jeg liksom ikke redd for å kjøre på motorvei, i dag hadde det vert skummelt. Hvorfor prøveskilt? Bilen er jo ikke avskiltet, den har bare ikke lov til å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 4. september 2008 #4 Del Skrevet 4. september 2008 Lei en bilhenger så slipper dere å være redd for at hjulene skal falle av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2008 #5 Del Skrevet 4. september 2008 Altså, problemet er at noe-noe-noe (har ikke peiling på biler) ikke er helt tipp topp og at hjulene derfor kan falle av sånn anyday. Så du lurer altså på hvordan du på lovlig vis kan kjøre en bil som er en dødsfelle både for den som kjører den og medtrafikantene? :klø: Når bilen har fått treerfeil og kjøreforbud er det heller ikke lovlig å kjøre den med prøveskilt nettopp fordi bilen er i en stand som gjør den regelrett farlig å ferdes med i trafikken. Bilhenger er den eneste løsningen og det krever i tillegg bil som er godkjent for å trekke så tung last (Vanlige personbiler er ikke det) og en sjåfør med førerkort for slik transport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg lurte vel egentlig på hva kjøreforbud gikk ut på. Om det var absolutt forbud eller tillatelse til å kjøre til f.eks. et sted som kan reparere den. Bilen ble jo kjørt hjem igjen fra kontrollen, liksom. Evt. lurte jeg på tips om hvordan dette kan løses. Men ok, da virker det som om bilhenger er det beste? Huff, blir vanskelig logistisk sett dette. Men det går forhåpentligvis uten at vi setter hverken oss selv eller medtrafikanter i fare. Kan man ta etterkontroll et annet sted enn man tok EØS-kontrollen? (det skal være gratis, ikke sant?). Hadde vert greit å ta den på den lokale bilmekkeren etter at bilen ble fikset, slik at det offisielt sett er lov til å kjøre den til byen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 4. september 2008 #7 Del Skrevet 4. september 2008 Men det går forhåpentligvis uten at vi setter hverken oss selv eller medtrafikanter i fare. Ja, det håper jeg virkelig. Jeg skal ut og kjøre i morra, og vil helst ikke møte noen som kan miste hjulene. Det er klart det er tungvint å finne en bilhenger og å få reparert bilen, men sånn er det nå en gang når bilen går i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2008 #8 Del Skrevet 4. september 2008 Bilen ble jo kjørt hjem igjen fra kontrollen, liksom. Det var i så fall ulovlig og du risikerer både førerkortet og det som verre er i.o.m. at forsikringen bl.a. ikke lenger er gyldig når du kjører en bil med kjøreforbud. Treerfeil/kjøreforbud brukes kun når det finnes så alvorlige feil og mangler at det rett og slett er livsfarlig. Kan man ta etterkontroll et annet sted enn man tok EØS-kontrollen? (det skal være gratis, ikke sant?). Hadde vert greit å ta den på den lokale bilmekkeren etter at bilen ble fikset, slik at det offisielt sett er lov til å kjøre den til byen igjen. Etterkontrollen ved treermangel kan kun tas hos det som tidligere ble kalt "Biltilsynet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. september 2008 #9 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg går litt offtopic nå men så nyskjerrig. Vet du hva som er galt med bilen? Rust eller? Og bruk henger, det er tryggest for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 4. september 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 4. september 2008 Den har "stor slitasje i kuler". Har ikke peiling på hva det er, bare at det er noe som holder dekkene på plass. Det er vel sånn det er å ha en 16 år gammel bil... *sukke* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 4. september 2008 #11 Del Skrevet 4. september 2008 Er du helt sikker på at det blir billigere å leie bilhenger og bil som kan kjøre den "hjem"? Som Leo sier, stilles det krav til både bil og sjåfør i denne sammenhengen. Kulene (eller drivknutene?) er det som hjulet (ikke dekket) henger fast i. Pris for utskiftning kan variere veldig med biltype! Hvis din 16 år gamle bil ikke har skiftet dette før, så var det nok på tide, ja! Jeg måtte i alle fall skifte på en bil som ikke var fullt så gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2008 #12 Del Skrevet 4. september 2008 Det er vel sånn det er å ha en 16 år gammel bil... *sukke* Nei, det finnes mange eldre biler i god teknisk stand. Slike ting oppstår heller ikke over natten, så det tyder på dårlig vedlikehold og/eller stor slitasje over lengre tid. Treerfeil på en så gammel bil betyr vanligvis at bilen er kondemnabel til tross for "gratis" mekaniker siden det nesten uansett vil være mer lønnsomt å se seg om etter et objekt i EU-godkjent stand i samme aldersklasse. Husk at dere må ha transport, deler, arbeidstimer (Selv om det er snakk om pappa, bruker han også tid på det...), transport til ny kontroll (Bilen har kjøreforbud inntil den faktisk har fått endelig godkjenning og selv om bilen er reparert er det ikke sikkert at den blir godkjent) i tillegg til at dere også bruker tid på det. Jeg vil m.a.o. tro at det hele vanskelig kan la seg gjøre under 10.000 kroner og det holder til en gammel og slitt, men dog teknisk tilfredsstillende bruktbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. september 2008 #13 Del Skrevet 4. september 2008 Eller kanskje opphengskulene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. september 2008 #14 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg vil m.a.o. tro at det hele vanskelig kan la seg gjøre under 10.000 kroner og det holder til en gammel og slitt, men dog teknisk tilfredsstillende bruktbil. Njaaa.. Om man trekker bilen med tau = gratis, kjøper ting som må byttes på biltema = 3-700pr stk av som evt må byttes av det vi tror det er foreløbig Endel arbeid og innsats så går det nok fint. Det beste jeg vet er de som gjør noe for å holde "eldre" biler på veien. Så lenge faren din liker å mekke så er vel alt floddis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2008 #15 Del Skrevet 4. september 2008 Eller kanskje opphengskulene Opphengskulene, ja! Kan sammenlignes med en skulder som når som helst kan gå ut av ledd hos en baby som krabber bortsett fra at babyer ytterst sjelden krabber på offentlig vei... Jeg har forresten en bekjent som har utført EU-kontroller hos NAF siden den typen kontroller ble innført og han hevder at umiddelbart kjøreforbud/treerfeil kun gjøres gjeldende i ekstreme tilfeller hvor a) Bilen er en regelrett dødsfelle med umiddelbar fare for at hjulene/hjulopphenget løsner, understellet/rammen knekker og/eller bremsene svikter fullstendig selv på svært korte strekninger, b) at bilen er i svært dårlig teknisk stand, men at den som viser den åpenbart ikke forstår alvoret evt. c) En kombinasjon av a) og b). Husk i hvert fall følgende som jeg nettop leste på TT sine sider i forbindelse med en annen tråd her inne: En billist som forårsaker en trafikkulykke med alvorlig personskade som har vært uaktsom, eller kjørt uten å ha førerkort eller forsikring, risikerer dermed å miste alt de eier for å erstatte skaden på andre personer og kjøretøy. I tillegg får de ingen erstatning for egen skade. Men det verste er å leve med at man har skadet eller drept et annet menneske. Som tidligere nevnt, er en bil med kjøreforbud heller ikke dekket av noen ordinær forsikring. Jeg må også få bemerke at jeg ikke skriver dette for å være ekkel mot TS på noe vis. Jeg er nok derimot litt mer enn gjennomsnittet opptatt av trafikksikkerhet og bil generelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. september 2008 #16 Del Skrevet 4. september 2008 Opphengskulene, ja! Kan sammenlignes med en skulder som når som helst kan gå ut av ledd hos en baby som krabber bortsett fra at babyer ytterst sjelden krabber på offentlig vei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. september 2008 #17 Del Skrevet 4. september 2008 Njaaa.. Om man trekker bilen med tau = gratis, kjøper ting som må byttes på biltema = 3-700pr stk av som evt må byttes av det vi tror det er foreløbig Endel arbeid og innsats så går det nok fint. Det beste jeg vet er de som gjør noe for å holde "eldre" biler på veien. Så lenge faren din liker å mekke så er vel alt floddis Med nevnte feil og mangler er det heller ikke lov å taue bilen. Lovling tauing av bil forutsetter at bilen har bremser, at hjuloppheng/dekk sitter der de skal og er i forskriftsmessig stand samt at ramme/understell ikke kan tenkes å bryte sammen. Tauing er for øvring kun tillatt over korte og helt nødvendige strekninger som f.eks. til nærmeste verksted. En bil under slik transport skal dessuten ha gyldig forsikring siden den regnes som en selvstendig enhet i trafikken i motsetning til f.eks. en henger. I dette tilfellet er det m.a.o. strengt ulovlig og kan medføre straffereaksjoner/følger jfr. det jeg har beskrevet tidligere. De som gjør noe for å holde eldre biler på veien gjør det etter min mening lenge før bilen får denne typen feil... Jeg er for øvrig selv den mer eller mindre lykkelige eier av to biler som er eldre enn den TS omtaler og begge ble nylig EU-godkjent uten å være i nærheten av noe tilsvarende. Si meg, har dere sett en skikkelig sliten opphengskule??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 4. september 2008 #18 Del Skrevet 4. september 2008 Den kan jeg si meg enig i.. har en fra 1955 som nylig ble godkjent uten feil Tror ikke jeg har sett en altfor sliten opphengskule egentlig :klø: Bare de som er så gamle og grodd fast at man må stå med ishakke og meisel for å få de løs, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 5. september 2008 Forfatter #19 Del Skrevet 5. september 2008 Det som er kjekt for oss er at vi har hatt denne bilen i omtrent en og en halv måned. Så en "ny" bil er ikke akkurat fristende. Selvsagt blir det arbeidstimer og slike ting, men de som skal fikse på bilen vet hva de gjør og ser vel selv om det er noe som er poeng i eller ikke. Men jeg synest faktisk det er mest skummelt at vi har kjørt rundt med dette her en stund uten å være klar over tilstanden til bilen. Og er glad for at vi har fått vite hva som er i veien med den nå, og at dette nok kan ordnes opp i. Hadde vert mye verre om vi ikke skulle på kontroll før til våren igjen, og dekkene hadde falt av i mellomtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. september 2008 #20 Del Skrevet 5. september 2008 Hett tips til neste gang: ikke kjøp bil som snart skal til EU-kontroll. En bil som er til salgs med fristen for kontroll nært forestående og som ikke allerede er kontrollert (man står fritt til å ta kontrollen i god tid før fristen går ut) vil som regel ha en veldig god grunn til akkurat det - eieren prøver å kvitte seg med den fordi han vet at dette ikke går bra og at den blir langt mindre salgbar når mangellappen foreligger. Hvis eieren hadde hatt tro på at bilen skulle klart kontrollen uten problemer ville han ha fått den godkjent før han la ut annonsen, vel vitende om at en fersk EU-godkjenning høyner salgsverdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå