Gå til innhold

Sykler, scootere-hvor hører de hjemme?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har enda ikke fortstått hvor sykler skal kjøres, på landet, der jeg kommer fra, kjører de på fortauet, her i Bergen veksler de. Hva med elektriske sykler? Og skal scootere kjøres gjennom tunneler etc? Hvis ikke, hvordan skal de komme seg frem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Scootere skal kjøre på vanlig veg. Elektriske sykler regner jeg med på fortau/sykkelfelt.

Jeg tror ikke scootere skal kjøre gjennom tunnel så lenge det fins en alternativ veg. (regnet med du refererte til tunneler med mer enn 60km/t, der scootere ikke er egnet til å kjøre.) Men om man må, så må man. Kortere tunneler med riktig fartsgrense går det nok fint.

Alt dette får man jo vite om man tar mopedlappen.

Elektriske sykler kategoriseres som vanlige sykler. Altså samme "regler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke syklistene ut i veibanen, da? Sånn er det jo her i Oslo, for det meste.

Burde vært sånn som i nederland, med egne felter for syklister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister bør helst være i veibanen. Der har de alle rettigheter som andre bilister, så bilistene må vike osv som om sykkelen skulle være en bil.

Aller best er det selvsagt med eget sykkelfelt, men det er jo som kjent ofte fraværende i Norge.

Hvis syklisten sykler på fortauet, har syklisten vikeplikt for alt av gående, og må derfor trå forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er syklistene i veibanen er de trafikkfarlige! Vi har nesten krasjet flere ganger på grunn av dem :kjempesinna:

Det værste er når de sykler foran bilene i lyskryss så vi må kjøre forbi IGJEN.

Jeg fraråder alle å sykle i veiene der det er relativt vanskelig å kjøre forbi, få dere bjelle på sykkelen å trå avgårde på fortau for alles sikkerhet! Fatter ikke at det er lov å sykle i veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn at bilisten respekterer at syklisten har rett til å sykle på veien. Ingen grunn for bilisten til å gjøre farlige passeringer, vent heller til det er god nok plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein skal sykle i vegbana.

Diverre er det utruleg mange bilistar som ikkje klarar å takle dette, og som vel å gjere livet surt for dei som følgjer trafikkreglane og syklar i vegbana. Men det er altså utruleg mange triste menneske der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med gjest jeg.. Ligger i 60 sona og gleder meg til å komme hjem/rekke ei ferge, plutselig er der en syklist som sykler i -30km/t. Det er høyst irriterende på lik linje som å ligge bak en traktor (bare at de viser gjerne respekt og stopper der de kan) og gamlefar på søndagstur. Ting som ligger under fartsgrensa når det ikke er nødvendig hører ikke hjemme der (etter min mening) og gjør at enkelte eksploderer, "klikker" og blir trafikkfarlig, jeg har selv vært med på et lite smell hvor fører skulle forbi syklist. Det med å vente til det blir klart til å kjøre forbi kan ta ytterst lang tid på veiene mange deler i Norge. Det skulle ihvertfall være regler og bøter på syklister på lik linje med bilister, da jeg ser mange syklister som sykler akkurat slik de vil.

Men nå ble dette ganske O.T.

Beklager.

Og ja, du kan desverre bruke vegbanen som du ønsker med elektrisk sykkel og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører scooter. Og jeg kjører på veien hele tiden. Om det er 30 sone eller 80 sone. Så lenge jeg har lov til å kjøre der. Jeg tror ikke vi lærte noe spesielt om at vi måtte kjøre på fortauet når vi skulle gjennom en tunnel.

Men jeg for min del hater når biler legger seg helt oppi rompa på meg og brøler med motoren. Da blir jeg sint. Jeg er ikke mindre verdt i trafikken enn bilistende selv om mange av bilistene som kjører her jeg bor tror det.

Forresten så kjører jeg også inn til siden, og ligger ytterst i veikanten når jeg ser det er en eller flere biler etter meg, for å slippe disse forbi. Så lenge det ikke er farlig for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Må si meg enig med gjest jeg.. Ligger i 60 sona og gleder meg til å komme hjem/rekke ei ferge, plutselig er der en syklist som sykler i -30km/t. Det er høyst irriterende på lik linje som å ligge bak en traktor (bare at de viser gjerne respekt og stopper der de kan) og gamlefar på søndagstur. Ting som ligger under fartsgrensa når det ikke er nødvendig hører ikke hjemme der (etter min mening) og gjør at enkelte eksploderer, "klikker" og blir trafikkfarlig, jeg har selv vært med på et lite smell hvor fører skulle forbi syklist. Det med å vente til det blir klart til å kjøre forbi kan ta ytterst lang tid på veiene mange deler i Norge. Det skulle ihvertfall være regler og bøter på syklister på lik linje med bilister, da jeg ser mange syklister som sykler akkurat slik de vil.

Jeg er helt enig med deg!

Selvsagt skal bilistene respektere syklistene og alle andre som er i veibanen. Men det er ikke spesielt festlig å ligge bak en syklist som tråkker i vei midt i veibanen, i 10 km/t, når man har det travelt og helst skulle holdt fartsgrensa. Syklistene bør virkelig ta ansvar, kjøre ut til sida og slippe trafikken bak forbi, på lik linje med vogntog og traktorer. Selv om man har lov til noe betyr det ikke at man ikke skal tenke fornuftig og ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelen skal være på veiens skulder, og bilene skal passere i velteavstand. Har bilen hindringer som gjør at den ikke kan passere i velteavstand, må den pent vente. Man hiver seg ikke inn i en rundkjøring før det er klart heller, og man bør uansett alltid beregne et kvarter-halvtime ekstra tid, om man skal være sikker på å rekke noe, pga at veier kan bli stengt uten varsel inntil 15-20 minutter.

Sykkelen har lov (men ikke plikt) til å sykle på fortau/gangsti, dersom dette skjer i lav hastighet, og ikke er til hinder for gående. Mener det også er snakk om at sykkelen fortrinnsvis skal bruke sykkelsti, om det finns på høyre side. Men de fleste sykkelstiene er kombinerte gangstier, og vinterstid er de ofte ubrukelige å sykle på. Og da har sykkelen full rett til å sykle på veiens skulder.

Bilister som ruser motor, kjører for tett, bruker horn eller kjeft, og på andre måter gjør livet surt for syklister, ferdes IKKE hensynsfult. Og heller ikke varsomt om man blir for nærgående. Ville DU likte det om trailerne for eksempel oppførte seg slik mot deg? Fordi du brukte en annen type kjøredoning?

Mopeder skal kjøre på vei, som ikke er motorvei, eller skiltet med forbud.

Elektriske sykler kjører der sykler skal/kan kjøre. Men der er en grense både når det gjelder fart, og wattstyrke, for om det er lov. Skummelt, for her kan man risikere å kjøpe for sterk motor, og få utsettelse på førerkort, bot for å kjøre uregistrert motorkjøretøy, på lik linje med om man kjørte rundt i en uregga bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister bør kjøre på gang-og sykkelsti der det er mulig. Det er INGEN grunn til at en syklist skal sykle i veibanen dersom det er bred gang-og sykkelsti hvor nesten ingen gående ferdes.

I helgen var det en syklist som kjørte midt i veibanen foran meg. Når vi kom til ett veikryss stoppet han i samme fil som meg. Det ble grønnt, og han kjørte feil (skulle stått i den andre filen siden han ikke skulle til høyre. Han var så treg at jeg som skulle "riktig" vei måtte vente til det ble grønnt igjen. Det var bare meg og han... jævlig irriterende :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklister bør kjøre på gang-og sykkelsti der det er mulig. Det er INGEN grunn til at en syklist skal sykle i veibanen dersom det er bred gang-og sykkelsti hvor nesten ingen gående ferdes.

I helgen var det en syklist som kjørte midt i veibanen foran meg. Når vi kom til ett veikryss stoppet han i samme fil som meg. Det ble grønnt, og han kjørte feil (skulle stått i den andre filen siden han ikke skulle til høyre. Han var så treg at jeg som skulle "riktig" vei måtte vente til det ble grønnt igjen. Det var bare meg og han... jævlig irriterende :sjenert:

Sier du at syklisten da stod stille HELE grønnperioden (for å irritere deg, må jeg gå ut fra) slik at du ble stående igjen? Isåfall er det jo at vedkommende var idiot som var problemet, ikke at han kjørte sykkel.

Jeg kjører ofte midt i veibanen (med tråsykkel) foran biler hvis feltet er så smalt at det ikke er trygt for meg å få noen på siden av meg, og hvis det ikke er sykkelfelt på høyre side av veien. Det er det eneste riktige.

Sykler skal kjøre i veien, og jeg har FULL rett til å droppe sykkel/gangvei dersom den er så dårlig vedlikeholdt at man ikke kan kjøre over 15 km/t der. Jeg ligger vanligvis i 25-35 hvis det er flatmark, og det er forbudt å kjøre sykkel i over 25 km/t på mange sykkel/gang-veier i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister bør kjøre på gang-og sykkelsti der det er mulig. Det er INGEN grunn til at en syklist skal sykle i veibanen dersom det er bred gang-og sykkelsti hvor nesten ingen gående ferdes. [...]

Syklister bør sykle på sykkelsti/sykkelfelt på høyre side av veien, dersom ikke forholdene der gjør det umulig å sykle sikkert (is, sporing, slaps, andre hindringer).

På kombinert gang/sykkelsti kan sykler sykle med lav hastighet, fortrinnsvis ganghastighet. Hvor få fotgjengere det er der, kan være vanskelig å avgjøre før svinger etc. Her kan det også være føreforhold som ikke bilistene får med seg, som vanskeliggjør sykling.

Sykler som holder høyere hastighet enn ganghastighet, bruker sykkelsti/sykkelfelt eller veiens skulder.

Syklister er mest sårbare i bakker, og mer jo nærmere man kommer toppen. Da er balansen minimal, og krever mer avstand til bilister enn på flatmark. Men også nedover kan man måtte gjøre hurtuge unnamanøvre fra hull i veikanten, gjenstander etc. så avstand er uansett viktig.

Det er ikke mange sekundene man taper om man må vente til en eller to biler har passert, før man kommer seg forbi syklisten. På ei varetekstcelle går tiden garantert saktere. Har du det så travelt at du ikke tåler noen minutters forsinkelse, bør du strengt tatt ikke sitte bak et ratt.

Om du havner bak en orntli idiot, er det lite å gjøre, enten vedkommende kjører sykkel eller tog. Det er ikke dødsstraff for idioti i Norge, så ikke prøv å hjelpe rettstaten med henrettelsen, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at syklisten da stod stille HELE grønnperioden (for å irritere deg, må jeg gå ut fra) slik at du ble stående igjen? Isåfall er det jo at vedkommende var idiot som var problemet, ikke at han kjørte sykkel.

Tviler på at det var for å irrtere meg, fyren var vel bare rett og slett idiot. Han sto ikke helt stille i hele grønnperioden, men det var ikke langt unna..

Der jeg bor (møre og romsdal) er det lange strekninger med brede og oversiktlige gangfelt og det er langt (veldig langt) mellom hver gående man møter på. Det er ingen som arresterer deg for å sykle mer enn 15km/t her , og da synes jeg det er lov å bli ørlite irritert når det ligger en syklist midt i veibanen og syklier i gangfart. Det har faktisk hendt meg...

For ikke å snakke om i rushtrafikken ut av byen om morgenen, når det er umulig å kjøre forbi pga. motgående trafikk, og det ligger en syklist foran meg og tråkker bedagelig av sted.. Da kan det lett ta meg 10 min lengre å komme på jobb (og det tar vanligvis 5 min hvis jeg ikke møter syklister på veien) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...