Gå til innhold

Arve navn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Har vært i samme situasjon selv, fikk først to jenter så da var det jo ikke noe å diskutere( de er også oppkalt, men de har navn som vi selv har bestemt og synes er fine). Så kom gutten og han var det forventet at skulle hete det samme som farfar. Tradisjonen er veldig gammel og jeg synes egentlig at det er en litt hyggelig tradisjon, men jeg synes navnene som blir brukt annenhver gang overhodet ikke er noe fine. Vi endte opp med to fornavn, tradisjonsnavnet først og navnet vi ønsket som navn nr to. Men det er navn nr to som blir brukt i det daglige. Min manns familie sier begge navnene og vi andre sier kun ett.

Hadde gått for en sånn løsning eller noe lignende hvis jeg var deg. Navn "gror" på en, og mannen din har jo selvfølgelig hørt navnet på faren sin hele livet og har nok et annet forhold til det navnet enn deg, og det kan bli litt sårt når du stritter i mot.(snakker av erfaring her). Finn alle de navnene du synes er fine og som passer sammen med tradisjons navnet og foreslå et kompromi.

Tusen takk for gode tips! Kjekt å høre hvordan dere løste dette. Du skal ikke se bort fra at det er noe slikt jeg kommer til å prøve å få til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ei venninne av meg har den tradisjonen i familien at dem førstefødte jenta i annenhvert ledd skal hete Brynhild.

Så da hun fikk en datter for et år siden skulle barnet egentlig hete Brynhild, men siden hun synes dette er et grusomt navn så brøt hun en 400 år lang tradisjon. Selvfølgelig er det kjedelig å bryte en slik tradisjon, men familien har godtatt det til slutt.

Oi, hvordan taklet familien dette?

Skrevet

Hvorfor ikke bare dikte opp en sær familietradisjon fra din familie også. Så kan du foreslå at dere dropper dem begge ;)

Hi, hi..

Poenget er å vise at det ikke bare er hans familie som teller, din teller like mye. Og ikke minst at det er mor og far som skal finne navn, ikke "storfamilien".

Skrevet
Hvorfor ikke bare dikte opp en sær familietradisjon fra din familie også. Så kan du foreslå at dere dropper dem begge ;)

Hi, hi..

Poenget er å vise at det ikke bare er hans familie som teller, din teller like mye. Og ikke minst at det er mor og far som skal finne navn, ikke "storfamilien".

Kreativt! :fnise:

Skrevet

Jeg synes ikke at andre enn foreldrene har noe med å bestemme barnets navn. Greit nok at familien får uttale seg og komme med forslag. Hvis vi får barn kan andre få uttalelsesrett, men mannen min og jeg har vetorett.

Det kan nok tenkes at jeg kikker i gamle slektsbøker for inspirasjon om vi to skulle bli tre, men jeg gir ikke barnet mitt et bestemt navn av plikt. Heldig vis ingen navnetradisjoner i noen av familiene her.

Skrevet

Min bror skulle egentlig hete "søren" etter familie-tradisjonen, men mamma nektet. Fars familie ble rasende den gangen, og følte det veldig sårende. Heldigvis gikk det over etterhvert. Farfar var veldig opptatt av tradisjonen og synes det var veldig trist at ingen av hans 6 barn valgte å bruke navnet. Han var vokst opp med at sånn var det bare og han tok også over familiebediften selv om han ikke ville fordi det var forventet av ham.

Poenget er i verste fall blir svigers snurt en stund, men navn er jo bare en filleting i det lange løp, så om du har et godt forhold til sviger i dag, vil de neppe legge deg for hat om dere velger å bruke et annet navn. Jeg tenker mer på om mannen synes det er greit. Om han ønsker å følge tradisjonen synes jeg et godt kompromiss er å ha dobbeltnavn, og så evt bare bruke det navnet dere bestemmer.

Jeg og mannen blir heller ikke helt enige, vi har inngått kompromiss hvor mannen bestemmer etternavnet (det var det viktigste for ham), og jeg får kalle opp etter min franske bestemor (med et meget spesielt navn) som mellomnavn. En løsning vi begge kan leve med (om vi får jente noen gang da :ler: ).

Skrevet (endret)

Jeg fatter ikke hvorfor folk skal ta slike tradisjoner så vanvittig seriøst. Det er snakk om et navn, ikke en adelig tittel!

I min familie må den førstefødte jenta alltid kle seg i knallrosa. Bestandig. Selv om hun har flammerødt hår. :jepp:

Endret av Page
Skrevet
I min familie må den førstefødte jenta alltid kle seg i knallrosa. Bestandig. Selv om hun har flammerødt hår. :jepp:

Men det er da nydelig sammen. :)

Skrevet

Jeg synes det er litt dumt med navnetradisjoner, for et navn er en sånn typisk ting som plutselig kan høres helt latterlig gammeldags ut, for så å høres helt greit ut igjen 100 år senere.

Det betyr at det med nødvendighet i enkelte generasjoner må bli noen barn som går rundt med "gammelmannsnavn".

Skrevet

Vi har en slik tradisjon i min familie, at førstefødte sønn skal få samme navn som sin farfar. Det ene av disse to navnene (det min bror fikk) er fint og helt greit. Det andre (som min far har) er rimelig håpløst og jeg kan ikke si det har "vokst på meg" slik at jeg nå liker det. Moren min sier at hun godt kan forstå det om broren min velger å ikke følge denne fantastiske tradisjonen. Om min far kommer til å være like forståelsesfull, vil tiden vise. Hvis dette navnet blir valgt som mellomnavn, vil det sikkert fungere fint, og de fleste vil nok da tro at barnet faktisk har to etternavn og ikke to fornavn.

Skrevet

I vår familie skal "Marie" gå i arv.

Slik bestemte min "tipp x-etterelandet mor" det for lenge siden at det skulle være.

Min mor likte det ikke og ville ikke at jeg skulle hete det,men det ble alikevel marie ble i navnet,bare det ble snudd opp litt!

Dette navnet skulle da følge hver jente, førstefødte.

Min bror skulle da kalle sin førstefødte Marie, men han brøt den han også :)

Ikke alle som liker navnet som skal være i familien. Men om navnet brukes som ett mellomnavn går det jo ann!

På min mann sin side er det ikke slik, men vi valgte å kalle opp vår første fødte etter min far & min manns bestefar.

Ville at andre mann skulle arve bestefars mellomnavn, men fikk ikke lov av svigerfar :kjefte:

Skrevet
I vår familie skal "Marie" gå i arv.

Slik bestemte min "tipp x-etterelandet mor" det for lenge siden at det skulle være.

Min mor likte det ikke og ville ikke at jeg skulle hete det,men det ble alikevel marie ble i navnet,bare det ble snudd opp litt!

Dette navnet skulle da følge hver jente, førstefødte.

Min bror skulle da kalle sin førstefødte Marie, men han brøt den han også :)

Ikke alle som liker navnet som skal være i familien. Men om navnet brukes som ett mellomnavn går det jo ann!

På min mann sin side er det ikke slik, men vi valgte å kalle opp vår første fødte etter min far & min manns bestefar.

Ville at andre mann skulle arve bestefars mellomnavn, men fikk ikke lov av svigerfar :kjefte:

FIKK IKKE LOV? Denne var ny! :P

Kan jeg spørre hva navnet er?

Skrevet

Jeg synes slik tradisjoner kule. Så sant ikke navnet er Rasstapp eller Vagina så må det vel kunne gå an å venne seg til?

Mulig ikek ts har blitt fortalt at "sånn er det her" - men aldri stusset over at alle heter det samme?

Og kan man overhode ikke fordøye navnet så bruk det som mellomnavn da vel -som mange foreslår her?

Skrevet

Dere må jo avgjøre hva som er riktig for dere, men det er ingen som hadde fått meg til å kalle ungen min noe jeg ikke likte. Da hadde pappaen og jeg måttet finne et annet navn vi begge var komfortable med, så fikk familien ellers si hva de ville. Det samme gjelder andre tradisjoner som feks dåp - det var aldri aktuelt hos oss, selv om det var aldri så mye en tradisjon i familien.

Skrevet
Jeg synes slik tradisjoner kule. Så sant ikke navnet er Rasstapp eller Vagina så må det vel kunne gå an å venne seg til?

Mulig ikek ts har blitt fortalt at "sånn er det her" - men aldri stusset over at alle heter det samme?

Og kan man overhode ikke fordøye navnet så bruk det som mellomnavn da vel -som mange foreslår her?

Hva med Nisse og Bror?

Både min far og min manns far er veldig satt på at tradisjoner skal følges. Og mine og hans foreldre er ikke særlig gode venner, så vi kan ikke velge bare ett . I så fall så sier vi jo at tradisjonene til den ene familien er viktigere enn den andre.

Min far er svensk, min manns far er finsk, og det er to land ingen av oss har noe særlig tilknytning til. Det betyr ingenting for foreldrene våre. De er mest opptatt av tradisjonen. Vi har allerede fått beskjed om at "sånn blir det" av dem.

Hvorfor skal vi tvinges inn i en tradisjon vi ikke føler noe for? Hvorfor skal barnet vårt hete Nisse Bror eller Bror Nisse bare fordi noen mennesker vi tilfeldigvis er i familie med for lenge siden fant ut at dette var sånn de ville ha det?

Hvorfor er det VI som må gi etter? Hvorfor er vår mening mindre verdt enn den til foreldrene våre?

Skrevet

Hva med å kalle opp ungen etter bestefaren da? Med en moderne vri av navnet eller finne et navn dere liker der de to første bokstavene er like? evt. gå inn på sider på nettet og finne et navn som "slekter" har navnedag på samme dag. evt. et navn som betyr det samme? :) det er mange muligheter. :)

Skrevet

Jeg må si at jeg syns de gamle oppkallingstradisjonene er sjarmernde, så lenge det er et greit navn.

Førstefødte sønn skal oppkalles etter farfar

Andreføste sønn etter morfar

Førstefødte datter etter farmor

Andrefødte datter etter mormor

Jeg har ikke fulgt tradisjonen, da vi ikke bruler dem i vår familie, men barna mine er kallet opp etter en onkel og en oldefar. Nestemann skal kalles opp etter morfar og mormor.

Skrevet
Jeg synes du er smålig, og at du opptrer som en sær unge.

For det første er ikke du alene om å bestemme barnets navn, eller er du det? Så da må det gå an at dere gir og tar litt begge to, og lar barnet få et dobbeltnavn. Vet flere som har "rare" navn fra gnerasjoner tilbake, og de synes et er artig nettopp fordi det fører så langt tilbake i tid.

Rull inn sutreleppa og oppfør deg som et voksent menneske. :roll:

At besteforeldre har tanker og ønsker om navnevalg i en familie med oppkallingstradisjoner er ikke det minste rart.

Det var da voldsomt... :forvirret: Enkelte MÅ jo bare være ekstreme... Jaja.

Ts: Jeg skjønner problemet ditt, men synes ærlig talt ikke at du skal gi etter for et navn som du oppriktig ikke vil at barnet ditt skal vokse opp med. Og det er jo absurd av svigerfamilien å forvente at den førstefødte gutten skal kalles opp etter nettopp deres familie. Hva med den andre siden?

Nei, hvis svigerfamilien din er så hyggelig som du sier så vil de forstå deg, og hvis ikke så er det fremdeles ditt barn også, og din mann bør ikke bare avfeie dine meninger. Synes jeg.

Kan dere ikke finne et slags kompromiss? Ha det som mellomnavn slik det foreslås her, eller finn et annet navn fra familien som kanskje er finere?

Skrevet
FIKK IKKE LOV? Denne var ny! :P

Kan jeg spørre hva navnet er?

nei svigerfar var imot den der...

navnet var Sakarias

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...