Gå til innhold

barnløse er mer umodne.

Gjest barn er berikende

Anbefalte innlegg

Gjest barnløs
poenget mitt er at folk med barn har opplevd noe mer, som gjør noe mer med en, enn folk uten barn- og dermed har utviklet seg mer enn de som ikke har barn.

Jeg er i grunnen veldig enig med TS. Som barnløs er jeg svært egoistisk og umoden. Sniker meg til gratis søndagsmiddager hos mine foreldre uten at de får lov til å være barnevakt som takk for maten. I stedet får de heller en flaske vin (huff og huff). Har aldri brukt dem som kausjonister heller, noe begge mine søsken har gjort (de har barn og trenger derfor større lån enn meg - ganske naturlig i grunnen) Jeg har i stedet kjøpt meg bolig uten hjelp, selv bare med en inntekt. Dette er muligens fordi jeg ikke har peiling på økonomi pga barnløs?

Tenker stort sett på meg selv det meste av tiden, har lite ansvar for andre. Bortsett fra at jeg er leder for en bedrift med mange ansatte da. Tilgjengelig på tlf 24 timer i døgnet, har aldri ordentlig fri verken i helgene eller om kvelden. Men dette teller muligens ikke? Umoden som jeg er så er det likevel en enkel jobb å administrere hverdagen som leder. Dette er sikkert fordi jeg ikke vet bedre. Det er også en svært enkel oppgave å passe andres barn i ulike aldersgrupper. Dette gjør jeg ofte, gjerne hele helger, ingen problem siden barna tross alt egentlig ikke er mitt ansvar. Føler meg heller ikke så sliten etter en uke med 3 barn, oppleves mye mer avslappende enn å gå på jobb.

For noen år siden reiste jeg på "jorda rundt tur" i 6 måneder, 2 av månedene reiste jeg helt alene. Ble nok ikke mer moden av det heller, hadde nok hjulpet mer dersom jeg fikk ett barn. Jeg synes forøvrig oppriktig synd på barn som vokser opp uten at foreldrene har sett store deler av verden. Det mener jeg helt seriøst. Hvordan kan man bli moden og utvikle seg som menneske uten å selv erfare hvordan folk lever i andre deler av verden?

Forøvrig både fester og drikker jeg. Det hender at jeg drikker meg full og sover til langt utover neste dag. Jeg bruker alle pengene mine på meg selv, kjøper alt jeg ønsker meg. Reiser på flotte ferier flere ganger i året. Klart det er egoistisk og umodent, men for ett fantastisk liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joa, jeg er enig i at umoden/moden muligens kan være noe upresist som begrep- noe flere andre også har påpekt, det høres kanskje hyggeligere ut å "mangle en dimensjon"? Men til syvende og sist så er det jo slik at de som har barn har en opplevelse i livet som de barnløse ikke har noe som gjør at personligheten preges enten man vil eller ei.

Og flere trekker frem at det også fins umodne mennesker som er foreldre- ja, og det finnes umodne mennesker som ikke har barn. Min mening her blir jo da at de umodne uten barn faktisk kommer enda et hakk ned på "modenhetsskalaen", om noe slikt finnes, enn de umodne folka som har barn.

Konklusjonen her må jo da bli at; modne og umodne mennesker finnes blant både foreldre og barnløse- men de umodne med barn er likevel mer moden enn de som er umodne uten barn!

Jeg er fullstendig uenig. Slik jeg ser det er det ikke opplevelser i seg selv som gjør oss modne, det er erfaringene og visdomen vi tar med oss fra dem, og disse er forskjellige fra person til person.

Mange kan oppleve ting og gå videre med livet sitt uten å ta noe som helst lærdom fra dem. Bare se på mennesker som har vært i destruktive forhold, men allikevel havner i nye destruktive forhold. De har opplevd noe ikke alle har opplevd, men allikevel har de ikke klart å sile ut den lærdommen fra opplevelsen som vil sørge for at de klarer å unngå at noe lignende skjer igjen.

Du er nødt til å annerkjenne det faktum at det er veldig mange faktorer man må ta hensyn til når det gjelder hva som former og utvikler et menneske, og det å sette en hel gruppe mennesker i bås på grunnlag av en eneste faktor er både fordomsfult, trangsynt, umodent og lite reflektert.

Du kunne like gjerne sagt at alle som er kristne er mer modne enn de som ikke er det, ettersom de kristne gjennom å ha "funnet Jesus" har opplevd noe de som ikke er kristne ikke har opplevd (og det finnes sikkert dem som ville sagt seg enige med deg, samt en hel haug som ville ledd deg i trynet). Det er like lite logisk og irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, det har jeg :goodbye: Bare spør de av dine venner som selv har barn rett ut så skal du få se at mange er helt enig med meg.

Det kan godt hende de er, men det tror jeg skyldes mangel på selvinnsikt kombinert med en måte å trøste seg selv på ;)

Modenhet eller mangel på sådan har ikke noe å gjøre med hvorvidt man har barn eller ikke. Man MÅ ta visse hensyn når man har barn, og man får gjerne et annet perspektiv på livet, men om man blir mer moden? Neppe...

Du forresten; hvordan definerer du 'moden'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med TS.

Jeg har hatt ansvar for moren min i mange år. JEg har alltid vært den ansvarsfulle i min min familie og tok meg av alle og ordnet opp i alt. Alltid pliktoppfyllende.

MEn jeg må si at jeg har blitt mer moden og livet har fått en annen perspektiv etter at jeg fikk barn. Jeg føler meg mye mer voksen nå, selv om jeg levde veldig voksen og ansvarsfult liv før. Ordene ansvar, plikt, glede, modenhet, empati har fått en helt ny dimensjon.

Jeg viste hva disse ordene var før, men nå har jeg vokst mer enn jeg trodde var mulig. Og jeg merker at jeg har fjernet meg enda mer fra mine venner uten barn mht modenhet. Jeg merker at vår forståelse av de samme ting er blitt forskjellig.

Så jeg er enig i at barn gjør deg mer modent. Gir deg en ny dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Mange merkelige definisjoner på modenhet ja. Er man umoden fordi man liker å gå på byen i helgene? Er man umoden fordi man har litt andre interesser enn typisk barneforeldre?

Modenhet handler nok mer om å takle de utfordringene man står ovenfor. Dersom man har barn, og ikke klarer å ta seg av dem, da er man umoden, men dersom man ikke har barn og dermed ikke trenger å ta seg av noen heller så vil jeg ikke si at man er umoden. Sånn jeg ser det så er barneforeldre vel så egoistiske som barnløse, forskjellen er kanskje at foreldre er egoistiske på barnets vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig uenig. Slik jeg ser det er det ikke opplevelser i seg selv som gjør oss modne, det er erfaringene og visdomen vi tar med oss fra dem, og disse er forskjellige fra person til person.

Mange kan oppleve ting og gå videre med livet sitt uten å ta noe som helst lærdom fra dem. Bare se på mennesker som har vært i destruktive forhold, men allikevel havner i nye destruktive forhold. De har opplevd noe ikke alle har opplevd, men allikevel har de ikke klart å sile ut den lærdommen fra opplevelsen som vil sørge for at de klarer å unngå at noe lignende skjer igjen.

Du er nødt til å annerkjenne det faktum at det er veldig mange faktorer man må ta hensyn til når det gjelder hva som former og utvikler et menneske, og det å sette en hel gruppe mennesker i bås på grunnlag av en eneste faktor er både fordomsfult, trangsynt, umodent og lite reflektert.

Du kunne like gjerne sagt at alle som er kristne er mer modne enn de som ikke er det, ettersom de kristne gjennom å ha "funnet Jesus" har opplevd noe de som ikke er kristne ikke har opplevd (og det finnes sikkert dem som ville sagt seg enige med deg, samt en hel haug som ville ledd deg i trynet). Det er like lite logisk og irrasjonelt.

Vel fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, jo jeg vil gjerne ha debatt- men jeg har også et aktivt fritidsliv, både på tross av og på grunn av at jeg også har mange barn- så derfor kan jeg ikke sitte her på KG hele tiden må skjønne!

Og direkte spørsmpl som går på min alder eller om jeg har lest meg opp på kognitiv dissonans, og om hvorvidt jeg er misunnelig på de uten barn...vel den type spørsmål regner jeg med at de som spør ikke egentlig forventer et svar på.

Jeg mener virkelig at i dette svaret, snakker du mer om deg selv, kjære deeeg, enn noen andre her! :\

Og kan du bare ikke skjønne, at du burde revurdere egne synspunkt når du burde det? Ærlig talt. Da er du ikke verdt å svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insprirert av innlegget " hva er galt med å velge karrieren", så må jeg bare komme med et innspill.

Jeg mener bestemt at mennesker uten barn er mer umodne enn de som har fått barn. Mennesker i 30 åra som ikke har barn oppfører seg som forvokste tenåringer, når de er hjemme hos sine egne foreldre- som virkelig burde få slippe å forholde seg til så barnslige voksne som krever å bli behandlet som barn- og i valg av fritidssysler. Ærlig talt; hvem er det som i lengden er fornøyd med å gå ut å spise, shoppe, feste og gå på kino, evnt dyrke en hobby? Personlig synes jeg at disse menneskene er kommet kortere i sin personlige utvikling enn oss som har barn.

Beklager dersom noen blir støtt av dette, men jeg bare følte for å legge kortene på bordet. jeg tror dessuten at mange med barn føler det på samme måte, men ikke har hjerte til å si det til de som har valgt å ikke få barn.

Å sette alle i samme bås og kritisere og karakterisere oss FRIVILLIGE eller UFRIVILLIGE barnløse / BARNEFRIE unge folk i 30 åra som" umodne " ....virker umodent av hovedinnlegger .og EN SMULE BITTERT KANSKJE ?

Jeg er blant de frivillige barnløse på 30 -som OFTE har møtt mennesker med barn som t.o.m er MYE eldre i alder - som virker fryktelig mye mer umodne enn mange i min kategori som har valgt å ikke få barn , SOM FAKTISK HAR OPPLEVD MASSE ANNET SPENNENDE OG BERIKENDE I LIVET SOM .. F.EKS UTENLANDSREISER / STUDIER ETC - men nyte livet og friheten det er å være ung voksen med mulighet til virkelig å realisere drømmer og ønsker ....

Jeg syns HI virker litt bitter i sitt innlegg ...og uttrykker kanskje en smule misunnelse ovenfor oss unge 30 årige kvinner som har valgt annerledes enn henne selv og fortsatt HAR DEN FLOTTE KROPPEN OG HELSEN VÅR FORTSATT I BEHOLD .!!! .... ET GODT SAMLIV OG SEXLIV .....IKKE MINST med våre partnere ...OG TID OG PRIVATLIV TIL Å GJØRE AKKURAT SOM VI VIL .Treffer jeg hodet på spikeren ? Hun virker så utrolig negativ og bitter når hun omtaler barnløse voksne mennesker så stygt og negativt som "umodne og egoistiske ..." Greier hun virkelig ikke se alle fordeler og positive ting ved å være barnefri ??? Finns mange fordeler ved det faktisk ....Er helt sikkert berikende å få / ha barn - men - er et stort MEN - Jeg har aldri hørt andre barnløse omtale småbarnsforeldre så stygt og negativt som HI gjør .... ? Kanskje forde vi IKKE misunner dere ...deres for oss ...kjedlige fastlåste liv med bleieskift , våkenetter og barnegråt og trass og sinte unger , sure irriterte ektemenn og parforholdproblemer og et ruinert sexliv etter fødtsel ???...for ikke å snakke om allt ekstra husarbeid det følger med det å ha barn som ....Kontra oss som ikke har barn ...

ØKONOMISK sett er det heller ikke direkte smart å få barn .....koster mer enn det smaker ...mener nå jeg ...

Når småbarnsforeldre omtales i aviser o.l ....leser enn alltid om hvor utslitt og fattigslig de lever i vårt samfunn - kontra unge voksne uten forsørgeransvar / barn . På internet sider som www.barnimagen.com eller www.dinbaby.com ....leser en også om alle andre problemene småbarnsmødre / foreldre har - som fødtselsdepresjoner , alvorlige parforholdproblemer , problemer med å ha et normalt sexliv etter fødtsel , helseplager og problemer grunnet svangerskap og fødtselsskader O.L f.eks på " mammas kropp " etter fødtsel ....på siden dinbaby.com ..... YNSKYLD MEG HI !!! jeg er ikke uvitende om livets harde brutale realiteter .... Det er ikke rosenrødt og lokkende for alle kvinner å gjennomgå allt dette .... Jeg priser meg lykkelig for at jeg har tatt mine egne valg i livet ....fremfor å føle meg presset til å få barn som alle andre .....ærlig talt - livet har uendelig med muligheter for oss som velger annerledes en majoriteten - SÅ HVORFOR GIDDER DU TENKE PÅ OSS BARNLØSE OG OMTALE OSS SOM EGO OG UMODNE ? Er livet ditt så trist , tomt å kjedelig at du virkelig har TID og ORK ....til å irritere deg over oss unge barnøse voksne som gjør SOM VI VIL ??? HELE INNLEGGET DITT OSER AV MISUNNELSE OG SUR BITTERHET .... kanskje du var for ung og umoden og ikke skjønte helt hva du gjorde da du satte barn til verden ...? Lest om en god del på nettet som faktisk angrer litt på at de fikk barn i tunge stunder og savner sitt gamle ubekymrede liv før barnet kom ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

å få barn, å være foreldere er to vidt forskjellige ting..

Det er ingen menneskerett å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...