Gå til innhold

Miljøvennlige avfallsposer


Bokormen

Anbefalte innlegg

De siste ukene har vi her i huset vært flinke å takke nei til plastposer i butikk og heller brukt bærenett. Nå har vi da altså brukt opp alle plastposene vi hadde til avfall, så jeg gikk til innkjøp av Biobag. Syns disse er litt i minste laget, og lurer på hva dere andre bruker? Skulle gjerne hatt noen poser som var større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte noen på rema, og de var minst like store som vanlige plastposer. Husker ikke navnet akkurat nå, men skal finne det ut iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som bruker bioavfallsposer til restsøppel istedet for poser fra butikk...... Sorterer dere ut all plastembalasjen som er på div ferskvarer og frysevarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som bruker bioavfallsposer til restsøppel istedet for poser fra butikk...... Sorterer dere ut all plastembalasjen som er på div ferskvarer og frysevarer?

Vi prøver å sortere ut mest mulig ja, både glass, metall, plast og papir. Matavfall har vi desverre ingen engen sortering for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som bruker bioavfallsposer til restsøppel istedet for poser fra butikk...... Sorterer dere ut all plastembalasjen som er på div ferskvarer og frysevarer?

Jeg unngår så godt jeg kan å kjøpe produkter innpakket i plast. Har de et alternativ i papp, tar jeg heller det.

Men om jeg skulle ha noe i plast hiver jeg den med restsøppla ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å sortere ut mest mulig ja, både glass, metall, plast og papir. Matavfall har vi desverre ingen engen sortering for.

Hvor kaster du da evt plastemballasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kaster du da evt plastemballasjen?

I egne containere for plastembalasje, selvfølgelig.

Vi har en miljøstasjon 50 meter fra der vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I egne containere for plastembalasje, selvfølgelig.

Vi har en miljøstasjon 50 meter fra der vi bor.

Her har vi bare glass/metall og matavfall.

Er forskjell fra kommune til kommune. Rart at det ikke skal være likt over hele linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare glass/metall og matavfall.

Er forskjell fra kommune til kommune. Rart at det ikke skal være likt over hele linjen.

Ja, men hvert renholdsverk har vist egne varianter. Veldig dårlig at ikke alle kan være like.

Jeg savner en container for matavfall, samt fler containere generelt. Det er svært ofte at særlig papir/papp er full, og da gidder man sjelden dra noen km for å kaste det et annet sted... lett å bare slenge det i restavfallet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renovasjonsansatt

Grunnen til at det ikke er likt i hver kommune er at dette må være lønnsomt å utføre. Dvs. ikke bare økonomisk men også miljømessig. Hvis ikke kommunen har noen mulighet for å behandle plasten på annen måte enn å brenne den så er det vel liten vits i å be folk sortere den ut. I tillegg er det slik at i grisgrendte strøk blir det ikke store nok mengder til at man kan forsvare dette fordi man blir nødt å kjøre med nesten tom bil for å samle det inn. Hva er vitsen da når transporten av det ødelegger miljøgevinsten?

Selv bruker jeg bærenett i stoff i butikken - bortsett fra når jeg er tom for plastposer til restavfallet, da handler jeg med plastposer en stund slik at behovet for avfallsposer blir dekket. Siden jeg er en husholdning med en person er det sjelden det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...