Gå til innhold

På tide å bytte psykolog?


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gøre. Nevnte for en tid siden at jeg fikk meg en psykolog, og regnet med at ting skulle gå bedre.

I korte trekk, så sliter jeg med anorexia, traumer fra mobbing i barndommen pluss at jeg har brukt enkelte rusmidler for å "gjøre ting bedre". Det var derfor jeg søkte hjelp.

Denne mannen bruker hver time (jeg har vært der 5 ganger) på å oppsummere i 1 kvarter hva problemet mitt er, minne meg på alle de vonde tingene jeg har fortalt han, som voldtekt f.eks, og henge seg opp i unødvendige detaljer.

Etter hvert besøk blir jeg bare dårlig, og ender opp med å gå hjem og bryte sammen. Sist jeg var der skrev han ut resept på supralex (?) psykosepiller (jeg er ikke psykotisk), og sovepiller. For det første, så spurte jeg om disse fikk meg til å gå opp i vekt. "Vel jeg hadde ikke tenkt å si det, for da ville du gå opp i vekt av deg selv over tid, men ja, de gjør det" og for det andre, hvordan kan en psykolog skrive ut sovepiller til en person som forteller at hun avogtil får tilfelle av selvmordstanker?

Huff, ble mye kluss her nå, men er det muligens på tide å bytte psykolog? Skal til han den 3 september igjen, men jeg gruer meg allerede nå. Føler jeg bare har blitt verre av å gå dit, og har begynt å sulte meg selv igjen. Har fortalt han om det, og han svarer med å gi meg piller.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samtidig - det er ikke sikkert det er psykologens "skyld" at pasienten føler det på denne måten.

Det kan også v"gir etter" og lar seg behandle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Jeg bare lurte på om det var en del av prossessen, at det var jævlig i begynnelsen, rippe opp i gamle sår osv... men de pillene gjorde meg ganske psykotisk (ironisk nok), så ille at jeg trodde samboer skulle drepe meg og kattene, så jeg bare måtte rømme ut av huset i en dag. Det skal jo ikke være sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg ville bytta. Du skal føle deg trygg og komfortabel sammen med psykologen din. Og han gir deg medisiner du aldri i livet burde fått.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på om det var en del av prossessen, at det var jævlig i begynnelsen, rippe opp i gamle sår osv... men de pillene gjorde meg ganske psykotisk (ironisk nok), så ille at jeg trodde samboer skulle drepe meg og kattene, så jeg bare måtte rømme ut av huset i en dag. Det skal jo ikke være sånn!

Å være gjennom en behandlingsprosess er tøft, men det skal ikke ødelegge deg helt. Og du skal ikke bli psykotisk av medisinene dine. Det med at han ripper opp i gamle sår er nok en del av greia, men du må sette grenser for hvor mye du tåler av det. Kan du ikke si det til han, at du synes det er tøft å høre om de fæle tingene og har heller lyst til å prate om det som er nå. Noen ganger er det også sånn at vi rett og slett ikke føler oss vel med en behandler, selv om behandleren i utgangspunktet ikke sier eller gjør noe galt. Det er viktig å føle at man trives med behandleren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og han gir deg medisiner du aldri i livet burde fått.

Jeg tror kanskje psykologen er den beste til å avgjøre dette.

Å få pasientens beskrivelse av sine plager og symptomer er ikke alltid det riktige.

Jeg har tro på at psykologen har handlet ut fra det han mener er det beste for sin pasient

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Som milkyway selv sa... Hun har suicidale tendenser. Da gir man ikke sovepiller. Jeg fikk ikke det i en tiden jeg var suicidal, psykologen nektet fordi hun var redd det kunne bli en for stor fristelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milkyway: La dette få litt tid.

At han oppsummerer er nok for å få din bekreftelse på at han har forstått deg rett, og at du derfor får mulighet til å korrigere hvis han har notert seg feil info.

Jeg forstår at det er vondt for deg å rippe opp i dette mange ganger, men du må det før du kan bli bedre. Og ta pillene han forskriver deg, det er mye viktigere at du blir frisk enn om du skulle gå opp noen kilo. Jeg vet ikke hvorfor han foreskrev sovepiller, men du har kanskje envnt for ham at du sover dårlig? Søvn er veldig viktig.

Jeg tror det er aller best at du fortsetter hos denne psykologen. En psykolog som sitter og sier "ja" og "ha" og er enig i alt du sier, vil ikke kunne hjelpe deg noe som helst.

Vær så snill å ta dette alvorlig, og det har du jo gjort siden du har begynt hos psykolog. Livet har mye godt å by på, men du må kjempe litt for å oppleve det.

Også håper jeg inderlig du klarer å slutte med stoff, det ødelegger deg (og det vet du jo også). Håper du klarer å se litt lenger frem i tid - du bor jo sammen med en du har det veldig bra sammen med, og da må dere begge to ta dere selv litt i nakken sånn at dere kan få en god framtid.

Selv om livet har vært litt vanskelig frem til nå, så blir alt bare mye verre hvis dere vil fortsette å være forbanna på folk som har gjort livet vanskelig.

Løft hodet begge to, fortsett med å bruke kroppen i skog og mark som du var så flink til i våres.

Dere kan få det så bra - ikke ødelegg for dere selv.

Håper alt ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje psykologen er den beste til å avgjøre dette.

Å få pasientens beskrivelse av sine plager og symptomer er ikke alltid det riktige.

Jeg har tro på at psykologen har handlet ut fra det han mener er det beste for sin pasient

Han trodde sikkert de ville hjelpe milky, men når hun blir psykotisk av de skal hun ikke ta de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som milkyway selv sa... Hun har suicidale tendenser. Da gir man ikke sovepiller. Jeg fikk ikke det i en tiden jeg var suicidal, psykologen nektet fordi hun var redd det kunne bli en for stor fristelse.

Selv om du har vært gjennom en prosess med psykiske problemer og behandling hos psykolog, så betyr ikke det at du er kvalifisert til å uttale deg om hvilken behandling som passer for Milkyway.

Å anbefale henne noe så alvorlig som å bytte psykolog og droppe å ta pillene han forskriver, er helt hinsides all fornuft så lenge du ikke har mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trodde sikkert de ville hjelpe milky, men når hun blir psykotisk av de skal hun ikke ta de.

Eh - hvor skriver Milkyway at hun blir psykotisk av medisinen?

Hun presiserer jo at hun ikke er psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - hvor skriver Milkyway at hun blir psykotisk av medisinen?

Hun presiserer jo at hun ikke er psykotisk.

Unnskyld, jeg hadde ikke lest alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du har vært gjennom en prosess med psykiske problemer og behandling hos psykolog, så betyr ikke det at du er kvalifisert til å uttale deg om hvilken behandling som passer for Milkyway.

Å anbefale henne noe så alvorlig som å bytte psykolog og droppe å ta pillene han forskriver, er helt hinsides all fornuft så lenge du ikke har mer info.

Hun skal selvfølgelig ikke bare droppe medisinene, men fortelle om hvilke bivirkninger hun har med de. Når det gjelder sovemedisin skjønner jeg at han ga henne det om hun sliter med å sove. Det er ikke noe galt i å gi pasienter sovemedisin, men hun bør selvfølgelig bare få ett brett med 10 tabletter eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

ser jeg fikk masse svar, har 7 min påå gå gjennom alle, så da tar jeg det heller neste gang jeg har internett tilgjengelig. Takk for svar iallfall. :) Tar en prat med solvang og ser hva de sier der borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal selvfølgelig ikke bare droppe medisinene, men fortelle om hvilke bivirkninger hun har med de. Når det gjelder sovemedisin skjønner jeg at han ga henne det om hun sliter med å sove. Det er ikke noe galt i å gi pasienter sovemedisin, men hun bør selvfølgelig bare få ett brett med 10 tabletter eller noe.

Det er jeg enig i.

Tror kanskje ikke det er så smart at Milkyway spør om så alvorlige ting på et nettforum jeg da.

Og når man har slitt i så mange år, tror jeg det ville vært mye bedre med innleggelse for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette skurrer i mine ører. Ikke minst fordi en psykolog ikke er autorisert til å skrive ut medikamenter... Det mangler en del essensiell info i denne historien, og det gjør oss som lekfolk i enda mindre stand til å gi råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det riktig å bytte psykolog, rett og slett fordi kjemien ikke er helt til stede f.eks. Men det er viktig å huske på at det å gå i behandling er tøft, særlig i begynnelsen. Jeg vet flere sier at de nesten føler seg dårligere i begynnelsen, fordi det kommer opp så mye grums fra fortiden. For mange kan dette likevel være viktig å gå gjennom disse tingene for å klare å komme seg videre, og det kan bli lettere å forholde seg til dette "grumset" etter hvert. Men, noen ganger blir det bare for tøft. Da syns jeg man skal si til psykologen at man ikke er klar for å snakke om det aller vondeste akkurat nå.

For å bli bedre, er det jo utrolig viktig at man kan være åpen med psykologen om hvordan man syns behandlingen går og hva man ønsker. Det skal jo være et samarbeid, og ikke en situasjon hvor psykologen sitter og forteller en passiv pasient hvordan ting skal være. Hvis man ikke har tillit til psykologen, så kanskje man skal bytte. Eller kanskje man skal forsøke å fortelle at man ikke er fornøyd med hvordan behandlingen foregår, og se hva psykologen sier. Det er ikke alltid like lett å komme til ny psykolog umiddelbart, og da kan det være en fordel å forsøke så godt man kan å samarbeide med den psykologen man har, før man eventuelt ikke orker å fortsette med vedkommende.

Når det gjelder medisinene, så syns jeg også du skal fortelle om hvordan du opplever det å få disse medisinene. Altså, selv om man også skal stole på at fagfolkene kan sine ting, må man jo stille spørsmål om det er noe man lurer på. Hvis du spør ham hvorfor du har fått de ulike pillene, kan han kanskje gi deg svar du syns er gode nok til at du vil fortsette å bruke dem.

Får du forresten medisinene av fastlegen din? Eller går du til psykiater? Psykologer kan jo ikke skrive ut medisiner.

Jeg syns ellers at andre i denne tråden skal være forsiktig med å gi råd om å slutte på piller eller bytte psykolog uten videre. Ting som funker for noen, kan være helt feil for andre. Jeg syns vi skal la fagfolk avgjøre hva som er best behandling, framfor at vi her inne, som både er ukvalifiserte og ikke har truffet ts, skal gi råd som kan få uheldige følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg vil ikke ha på meg at jeg ba milky om å "droppe pillene" som flere her inisuerer, takk. For det var ikke noe slikt jeg mente i det hele tatt.

Jeg kjenner milky godt og visste at jeg ikke trengte å ikke et langt og utdypende svar. Jeg ga henne min ærlige mening som VENN. Ikke som en tilfeldig fremmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tema du absoludt bør ta opp med psykiateren din. Dersom dere ikke får snakket om disse tingene vil dere ikke sammen kunne nå frem i behandlingen. Behandling er en prosess som dere utgjør sammen, og det er derfor viktig å kunne snakke om alle aspektene ved prosessen.

Videre vil jeg legge til at mange psykotiske pasienter selv ikke har insikt i at de er psykotiske(jeg sier ikke at det er tilfellet her), det finnes også mange mennesker som er grensepsykotiske. Antipsykotisk medisiner kan også skrives ut til mennesker med sterkt tankekjør og tankeforvirring og ikke bare mennesker som lider dirrekte av psykose. Dette er også videre tema man skal ta opp med psykologen. Det er viktig at man forstår virkningen av medisinene, og at man monotorierer prosessen nøye for å se om det er mulige bivirkninger som man bør ta til eterettning i behandlingen. Av disse grunnene er det veldig viktig å be andre snakke med pskologen og ikke gi råd vedrørende hva de skal gjøre med behandlingen eller hva de skal tenke om medisinene. Vi kan lett påvirke negative forventninger slik at vi faktisk er med på å gjøre behandlingene verre.

Jeg vil også legge til at det er viktig å finne en behandler man er komfortabel med. Dette er noe man bør diskutere i samråd med lgen sin slik at de eventtuellt kan hjelpe oss i en overgangsprosess slik at man ikke blir stående uten behandlingsalternativ mens man venter på ny behandler. Kanskje har de mulighet til å overføre oss til andre på klinikken slik at man slipper ny ventetid for inntak etc. Da kan man også eventuellt overføre journal slik at det slipper å bli en ny runde med ripping opp i problemene i like stor grad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...