Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Korte dager er fint. Det sikter vi også på, når den tid kommer. Om vi skulle gjort det slik "de" mener, ville det blitt LANGE dager. Ettåring som ikke kan gå, ikke kan snakke, som krever et menneskets fulle oppmerksomhet (og minst en klut) for å få i ham mat... Egner seg ikke til lange dager i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, lange dager for en sånn tass er ikke no særlig. Av samme grunn håper jeg på at jeg fremdeles er ammende når min bikker ett år, for da kan og skal jeg kreve ammefri i praksisperioden fra oktober til desember, slik at jeg kan hente tidligere i barnehagen. Jeg håper også på at han får barnehageplass i nærheten av hjemmet vårt, og at jeg får praksisplass nær hjem og barnehage. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er evldig glad vi har kort vei til jobb og barnehage. Synes det blir lenge nok i barnehagen om de ikke må være der fra tidlig morgen til sene ettermiddagen...

Får håpe den barnehagen du ønsker deg ikke drøyer altfor langt utover vinteren før den er ferdig da. Synes dere har funnet en veldig god løsning, og det er jo uansett bare en periode. Hva er vel viktigere enn at dere avgjør hva som er deres beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lange dager for en sånn tass er ikke no særlig. Av samme grunn håper jeg på at jeg fremdeles er ammende når min bikker ett år, for da kan og skal jeg kreve ammefri i praksisperioden fra oktober til desember, slik at jeg kan hente tidligere i barnehagen. Jeg håper også på at han får barnehageplass i nærheten av hjemmet vårt, og at jeg får praksisplass nær hjem og barnehage. :jepp:

Ammefri er fine greier. Det har jeg nå. Men jeg ser for meg at jeg må oppgi den når jeg går over i delvis perm. Ikke det at jeg ikke fortsetter å amme, det gjør jeg helt sikkert, minst like mye, han "krever" mer pupp når jeg er hjemme enn når jeg er på jobb, er den der, så kan han jo få, mener han, men er den der ikke, så klarer han seg fint uten.... Men det blir vanskelig nok å få til mine antatt omkring 70% arbeeidsoppgaver og de gjerne ytterligere 30-50% det er ønskelig jeg skal delta i, på 40% arbeidstid, om jeg ikke skal kutte dagenes varighet også. Jeg kommer til å måtte jobbe en del lange dager, i hektiske perioder. (og evt bruke plusstida til en ekstra fridag innimellom) Da er det vanskelig å argumentere for at jeg egentlig trenger å gå hjem en time før vanlig dag er over, for å amme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det med hodet mitt jeg også. Men ikke med følelsene, som så absolutt synes dagene er lange nok borte fra lillemann nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi "må" visst feire ettårsdag for tidelig :(

Harald fyller som kjent ett år 19. august. Det er en onsdag. I fjor sommer var det som ble sagt at "dere blir tretti, og han blir ett, hvordan skal vi kunne velge?" Og at "det blir nok ettårsdagen som vinner".

I vinter fikk jeg vite at min bror og samboer ikke kommer, de er i Tyrkia den uka. Greit det. (Tidligere denne uka fikk jeg vite at de i stedet faktisk kommer til min birsdag, for da har hun noen fridager) Svigermor er allerede bekrefta uka før bursdagen hans, hennes (og jentenes) siste ferieuke. Svigerfar er ikke ventet, hans samboer har jo termin en mnd etter Haralds bursdag.

I dag fikk jeg vite at heller ikke mine foreldre er her på Haralds bursdag, pappa får ikke ferie. De kommer helga før da, sammen med min farmor. Og muligens kommer ei tante og en onkel av meg også. Kjekt det altså, masse folk.

Men inni meg er det noe som protesterer. Lage kake. Ta bilde av gutt som får kake og pakker. 11 mnd og 27 dager gammel. NEI! Det er ikke på lørdag 15. august han blir ett år. Det er onsdag 19. august!!!

Ettårskontrollen hans 18. august er desuten flytta til 11. august, så det stakk en F**N i meg, da kan vi likegodt kaste ut gjestene på søndagsformiddagen (de må jo uansett det for å komme seg hjem) og dra til syden! Jeg hadde jo litt lyst på en tur uka etter bursdagen hans jeg, men det ble utsolgt der jeg ville, før vi fikk avklart om vi har ferie. Det er derimot ledig, og 4000 billigere, om vi drar uka før... OG hva er igjen av årsaker til å være her den uka da? Ingen helsestasjonstime. Ingen bursdagsgjester. EKTE ettårsbilder kan jeg pokker meg like gjerne ta på Rhodos! Dog, da blir det uten jordbærbløtkake....

Mannen virka litt skeptisk til forslaget da (Jeg skjønner jo den, vi stresser normalt sett innmari de siste to dagene før vi drar på ferie, med å få alt av tøy rent og pakket og tømme kjøleskapet og alt sånn... Sikkert ikke ideelt å ha huset fullt av folk. Ikke har junior pass heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.

Ingen "felles, fremskyndet feiring". Og ikke noen sydentur heller.

Det blir en tredelt feiring!

Jada, for svigermor og svigerinnene mine er her altså uka/helga FØR han har bursdag.

Jeg og mannen vil selvsagt feire ham den dagen det ER et år siden vi ble foreldre.

Og mine foreldre kommer helga ETTER han har hatt bursdag.

Rett og slett fordi det er ikke et rom å oppdrive, og ikke mulig å få reservert plass til campingvogn heller, i denne byen vår den helga før han har bursdag, det er nemlig en festival her, må vite.

Så guttungen skal feires sånn "litt nå og litt da" han, likegodt.... Jadda...

Sånn går nå dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg laget syltetøy av 4 kg bringebær! Det ligger i fryseren nå. DEILIG!

Besøkene skal komme og gå her de neste drøyt tre ukene, men det går vel på et vis. Vi er sånn på vei til å finne frem til et ryddig nok nivå til min bror kommer på lørdag. Så må vi nok få det opp et hakk til, til svigermor kommer tilbake (ikke minst fordi vi må rydde et gesterom til, da de etter sigende er tre som kommer) Og antakelig ENDA et hakk til mine foreldre kommer, ettersom de har med seg farmor, da føler jeg det bør være litt orden her... Men det ordner seg.

Og nå er det bare i morgen og ei uke til, før jeg begynner å jobbe deltid og være hjemmemamma 3 dager i uka :) Gleder meg!

På mandag blir jeg "gammel", og uansett om jeg gjerne vil forbi gå det faktum litt sånn stille (Kan jeg ikke bare være 29 år og 13 mnd?) Kom i prat med ei jente på rundtom 9 når jeg var på trilletur i går (Meget pratesalig jentunge, kjenner henne ikke, men du som hun prata!) og det kom bl.a opp hvor gammel jeg var. Jeg sa først 30, men altså "egentlig bare 29 da, men blir 30 neste uke" Da kom hun frem til at 20-årene, det er jo ungt. Da er man på et vis ungdom da. Men 30.... nei.... da var jeg nok gammel ja. Så denne uka er jeg ung, neste uke er jeg gammel... Min mann ("kjæresten din") er forøvrig altså gammel da. Og, susser jeg ham? På munnen? Mange ganger? Er ikke det litt ekkelt? Synes ikke HAN at det er litt ekkelt? Eller, synes ikke i alle fall HARALD at det er litt ekkelt å se på? :ler:

Det var en fornøyelig trilletur, det er i alle fall sikkert. Om enn litt vanskelig å få lov til å gå hjem tilslutt, og få forståelse for at jeg ikke kjenner Linda, derfor er det ikke sånn kempekjekt for meg at jeg bor så nært henne, siden jeg uansett ikke besøker henne, siden jeg ikke kjenner henne. Og selv om jeg kjenner ei Linda i en annen by, så kjenner jeg ikke Linda på Halhjem heller.... Harald satt bare og sååå på henne, hun syntes han var veldig søt, men det var jo rart at han fortsatt drikker melk av meg når han snart er et helt ÅR da! Og tilslutt litt stuss at jeg var mamma'n hans, var ikke jeg tanta hans eller noe? (hun lurte på om Mie på to år kunne drikke slik melk? Det KAN hun jo, men gjør det sikkert ikke. Kunne HUN drikke det? Kunne JEG? Nei, for da ville vel Harald synes det var rart om jeg drakk melk fra mamma'n hans..? Da måtte jeg påpeke at jeg ER mamma'n hans...)

Nei, nå har klokka passert ti, det er på tide å avslutte for kvelden, har en bleievask å henge opp, putte i oppvaskmaskina etter kveldsmaten min, og tusle på badet etterhvert. Ny dag i morgen, så er det helg! (Ikke at Harald lar oss sove nevneverdig lenger av den grunn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: av jentungen. Utrolig hvilke tanker de kan ha.

Husker godt min kusine når hun var liten, 13 år yngre enn meg. Var helt utrolig hvilke funderinger hun kunne gjøre seg...

Litt synd at ingen kan feire Haralds dag sammen med dere da... Høres da veldig fornuftig ut å kose seg på ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om, og si så all nå, det evt blir ferie er usikkert, ikke en uka jeg først hadde tenkt i alle fall, siden altså vi fortsatt har besøk opp og ned og i mente. Vi får se hva det blir til etterhvert. Men, uansett, tenk, på mandag blir jeg deltids hjemmemamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke influensa, og det skal vi i disse svinetider være glad for. Men jeg er forkjøla. Og innser at dette kan utvikle seg til en sånn der "forkjølelse med feber og paracetbehov", og i disse svinetider skal man ikke gå på jobb om man har slike symptomer som feber, hodepine, tett/rennende nese og hoste... Enn så lenge har jeg ikke feberen da, og håper å unngå den. For ellers må jeg vel bare holde meg hjemme. Selv om jeg har en ting som SKAL gjøres i morgen, som ingen andre kan, som har følgekonsekvenser for andres deadliner om jeg ikke får gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og derved var det endrig i jobbsituasjonen. Jeg må nok dessverre oppgi min rett på ammefri. Men til gengjeld skal jeg bare jobbe to dager i uka. Nå er det helg, og jeg skal ikke på jobb før på torsdag!

Deilig. Om nå bare været kunne vært litt mer medgjørelig slik at vi fikk malt ferdig huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp.

Og i morgen er min "offisielt godkjente" sove-lenge-dag!

Det er jo sånnsett likevel på tide å tenke på senga, da.

Vi sover på gjesterommet for tida, siden veggen utenfor soverommet er malt, derved malingslukt på soverommet. Sommergjesterunde 3 kommer ikke før på onsdag, vi flytter ned igjen innen den tid. Vi pleier samsove store deler av natta, men sovesofaen er ikke bred nok til det, så Harald må sove i reisesenga si (Med den vanlige madrassa si oppi da) Han våkner mange ganger hver natt, og har dessverre begynt å kreve nattpupp igjen...

Jeg må ta et valg her, enten tvangsgjennomføre avvenning med mye hyl, eller AKSEPTERE at jeg fortsatt nattammer, for denne mellomtingen jeg bedriver nå gjør meg sur og hissig på natta... grunnet at han hyler til jeg gir etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen den der... Viljestyrken er vanskelig å holde på når det er midt på natta... :sjenert:

Tror det enkleste er om mannen din tar den runden hvis dere bestemmer dere for å kutte ut. Hjelper veldig lite at den som skal trøste han lukter melk... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know.

Det er bare det at vi HADDE jo nattavvent. På meget enkelt vis, vi var forberedt på at mannen skulle ta det, men neida, guttungen slo seg greit til ro ved å ligge ved siden av sin melkeluktende mamma og få smokken han. Faren ville han ikke vite av. Vi HADDE nattavvent.

Så var det en kveld han rota sånn med kveldsmaten, så da han ikke slo seg til ro med smokken ga jeg melk en gang. Neste gang han våkna var det smokk igjen. Så var det et par netter med magevondt, så amma jeg når han hylte. Så var et et par netter til med mer hyling, så amma jeg da også.

Så begynte jeg å tenke at vi HADDE jo avvent, så jeg prøvde å la være, da ble det bare myyyye mer hyling, og jeg orka ikke høre på, så jeg amma, men var sur for at jeg ga etter. Så malte vi utenfor soverommet, så vi ligger på gjesterommet, hvor det ikke er plass til tre på sovesofaen, og guttungen har kommet til en fase hvor han ikke vil legges våken i senga si, noe som gjorde det umulig å roe ham uten å amme når han våkna. I morgen natt tenker jeg at vi flytter tilbake på soverommet vårt, da kan vi ha ham i senga vår igjen så får vi se om vi får ham til å sove uten mat på natta igjen.

I natt som var, bare aksepterte jeg at jeg nattamma, ikke forsøkte å unngå, bare gorde det, mye mindre våkentid, og jeg ble ikke sur. Jeg går vel for det denne natta også. Så får vi se hva det blir til fremover. I begynnelsen av september SKAL jeg jo egentlig sove borte ei natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har gått for å akseptere litt til jeg... det gjør humøret så mye bedre.

Skal nok avvenne etterhvert, muligens snart, men etter at sommerens mange familiebesøk er over, i alle fall! Siste runde til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...