Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Og så var der dagens liste da, fredag 31. oktober.

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

:Nikke: Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser

Henge opp klesvask

Ikke kommet så langt enda, men jeg jobber med saken.

Harald sover ute i vogna si, og jeg prøver å få unna litt husarbeide i mellomtiden. Har vært en "grovrunde" med støvsugeren nå. Ikke under/bak/mellom alt mulig, men i alle fall der jeg når til. Vogna har dradd i hus mye løv, som har spredd seg over hele huset til tross for mine forsøk på å utrydde dem, så nå har jeg gjort et nytt forsøk, og støvsuget bort det aller meste av dem i alle fall.

Atter en nydelig, kald og klar dag, en minusgrad eller så ute, men Harald er godt påkledd og innpakket, så han har det nok greit der ute i vogna si.

Vi må ut og handle snop i dag, sånn til skumle unger som kommer på døra i kveld. Det tar vi på trilleturen vår, som jeg lurer på skal gå helt ned på senteret, det er kjekt å trille i fint vær. Ellers har jeg ingen veldige planer, men prøve å komme meg gjennom den lista for dagen da.

Så da blir det til at jeg får rydde litt mer, kanskje sette igang oppvaskmaskina, legge sammen det vi vasket i går (i alle fall bleiene, usikker på om den andre maskina er tørr, den ble nemlig avglemt i maskina, så den ble hengt opp ved leggetid...) og se hva annet jeg får gjort. Når Harald våkner skal han få ny bleie og mat (Helst ikke mer enn en times tid til da, i forhold til når han spiste og fikk ny bleie sist, men normalt sett vil han nok sove litt lenger...) og så tenker jeg vi tar trilleturen vår.

Jeg har absolutt ingen anelse om når mannen er ventet hjem i kveld, han sa noe i går om at han må jobbe minst 12 timers dager, og da jeg i morges sa at jeg kan lage noe godt i kveld når han kommer hjem, svarte han bare "vi får se om jeg kommer hjem i kveld"... Litt sånn utpå dagen, etter vi har vært på trilletur tenker jeg, skal jeg sende ham en mail eller en melding og forhøre meg om hvordan dagen ser ut. Jeg vet han skal i et møte rundt lunsjtider, men etter det kan han sikkert gi meg et anslag på hvor lenge han må jobbe. Så får jeg legge matplaner etter det, sånn i forhold til at jeg spiser i forhold til når vi kan spise middag i kveld...

Ja, dagene flyr nå avsted svært fort synes jeg, tenk, straks helg igjen allerede. Neste helg er det farsdag (og jeg ANER ikke hva jeg skal finne på, mannen må jo få en gave fra sin sønn av et slag...) og helga etter det kommer mamma. Og helga etter det, er det barnedåp.

Men... DER våknet gutten allerede, gitt. Da ble det ikke så mye jeg fikk gjort mens han sov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pynter dere til Halloween da, siden dere får skumle unger på døra? Jeg tror jeg skal kjøpe inn ett eller annet, selv om vi ikke har pyntet utenfor. Ringeklokka virker nemlig i år. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, ringeklokka vår virker faktisk ikke alltid den... man må trykke litt hardt på den... hmm...

Vel, vi har ikke hatt for vane å pynte, men det kommer nå noen likevel. Jeg hadde lyst til å pynte, et sånt gresskargreie, men jeg hadde lyst å ha et kunstig et jeg da, som jeg kunne ta frem år etter år, ikke skjære ut et ekte... og det har jeg ikke funnet. Har nok ikke lett grundig nok heller da, men... vel, kanskje neste år? Jeg har ialle fall litt snop til de som måtte komme.

(Og forøvrig, skåla fra i fjor inneholder fortsatt noen rester... (Vel, om det er rester fra halloween eller noe som er kommet oppi senere er vel noe uklart, men der er snop i den.) Ene og alene fordi mannen ikke visste om det da, inntil i går :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har det fint. Og til vår store glede: vi fant et sted vi kan ha barnedåpen som er ledig. Ikke drømmestedet, men for all del, bedre enn å ha det hjemme uansett, og med hvite duker, lys og pynt på bordet og sånn, så blir det jo uansett koselig da!

Og bare det å slippe å stappe 19 mennesker inn på stua vår (som egentlig er FULL om her er mer enn 5 folk...) er så deilig at det gjør at jeg ser laaaaaangt lysere på å få gjennomført denne barnedåpen.

Så nå er jeg i humør til å begynne å lage planleggingsliste :)

*Fylle ut skjemaet til kirka (Derved: BESTEMME FADDERE)

*Sende skjemaet

*Lage invitasjoner

*sende invitasjoner

*Lage bordkort

*Lage bordplan så snart vi vet hvem som kommer

*Dåpssamtale i kirka 6. november

*Få tak i svange, fårebog, og svineribbe, gjerne "ribbe"-delen uten bein. (Ingredienser til syltaflesk og fårerull, pålegg jeg ellers lager til adventstiden, men nå lager vi det ei uke tidligere og lar det være en del av koldtbordet)

*Bestemme hva koldtbordet skal bestå av

*Ordne påleggsfat til maten

*Handle inn alt av maten

*Bestemme pynt av bordene

*Kjøpe

-lys

-Servietter

-pynt

*Skaffe glass

(Servise og bestikk bruker vi mitt penservise og mamma sitt som pappa tar med i bilen når han kommer. Meget mulig de har noe der altså, men dette er ei kantine, så der er ikke PENservise og bestikk og glass akkurat vil jeg tro)

*skaffe hvite duker også antar jeg

Ja, begynte å styre med invitasjonene i dag, men det var ikke så lett. Delvis fordi jeg ikke fikk det papiret jeg ville ha da, det var dessverre utsolgt, men jeg fant et annet jeg skulle bruke, men jeg klusser litt med designet ja. Men burde vel egentlig heller fokusert på det enn å sitte her og rable på KG mens jeg ser beat for beat... men det er egentlig veldig behagelig... mannen kom hjem "tidelig" (fem-toget) og Harald sover/slapper av på pappa'n sin. Sannelig på tide, vi kom hjem fra trilletur klokka tre, og gutten har egentlig vært våken siden, bortsett fra at han sovna i bilen når vi henta mannen da.

Trøtt jeg egentlig.

Skal ikke klage, Harald sover greit på nettene han altså, han sover somregel litt på stua på kvelden sånn i disse tider, og så tar vi ham på badet og får på nattbleie og pysj og tar ham med til sengs når vi legger oss. Da gir jeg ham mat på senga, og legger ham deretter i vugga, synger nattasangene hans, og stort sett ligger han da der med sutten sin (vi instisterer på å gi ham sutten, han vil aller helst suge på fingrene sine han da..) og sovner, og sover da i 5-6 timer. Så våkner han, kommer over i senga vår og får mat, og får ligge der, for da spiser han stort sett hver/annenhver time frem til vi står opp. (dvs, altså ofte mat sånn ca mellom 4 og 5, og deretter rundt 6 og før 8) Så for all del, jeg får jo egnetlig sove mye jeg altså, men trøtt er jeg da likevel...

Harald vokser og trives. Han kan ikke egentlig fordra å legges på magen, men på et håndkle på badegulvet ligger han gjerne (praktisk, så får jeg stelle meg om morgenen) og der kan han av og til ligge på magen litt også, og begynner å bli sterk ja. Han er et godt stykke unna å komme seg fra mage til rygg eller motsatt, men han flytter nå i alle fall på seg, og han rugger fra side til side, så en vakker dag kommer han vel rundt, men det er litt tidelig å vente på denslags enda da. I dag når mannen holdt ham rett opp og ned slo det meg: Så LANG han har blitt! Jepp, han vokser, lillegutten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg er dårlig på dyreanatomi, men altså, av og til når man kjøper ribbe er det mer sideflesk eller noe sånn, altså så langt nede på "ribba" at der ikke er bein, og til dette er den "ribba" meget velegnet, i motsetning til når man egentlig ville ha ribbe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. I see. Jeg tenkte mer på den kjøttfulle delen på "familieribba". Det er jo kotelettkammen. På tynnribbe som jo er baconet/sideflesket, er det sikkert kjøtt uten ribbensvegg du ønsker. Benfri side av svin? ;)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt ja.

I fjor bare gikk jeg i kjøttdisken og kjøpte svineribbe, men da de løftet den opp sa jeg "kan jeg få den som ligger under der, uten bein?" Den skulle bli solgt som ribbe, utne et eneste bein... men var meget velegnet til å lage syltaflesk av, så slapp jeg den delen om "ta ut beina"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er jeg igang med å lage invitasjonene.

"Prototype" er designet, vi er enige om utseendet, og jeg har kuttet opp papiret. Da gjenstår å dekorere, og lime sammen. Og bildet da, jeg skal ha et bilde på, det er enda ikke ordnet. Også teksten inni. Ja, jeg har en del arbeide forran meg enda, men det ordner seg vel...

Så var det å få orden på det skjemaet til kirka da, faddere og sånn. Det må ordnes i dag.

Jaja, det går da fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da var det disse dåpsforberedelsene da...

Blått er gjennomført.

*Fylle ut skjemaet til kirka (Derved: BESTEMME FADDERE) Vi har ringt og spurt de som skal være fadder, og nå er skjema utfylt. Det blir min svigermor, min eldste svigerinne, min bror, og hans samboer. (Tja, hun er eldre enn den eldste søstra til mannen da, men det er søsteren jeg mener med svigerinne...)

*Sende skjemaet - Skal jeg gjøre i morgen tenker jeg.

*Lage invitasjoner - jobber med saken

*sende invitasjoner

*Lage bordkort

*Lage bordplan så snart vi vet hvem som kommer

*Dåpssamtale i kirka 6. november

*Få tak i svange, fårebog, og svineribbe, gjerne "ribbe"-delen uten bein. (Ingredienser til syltaflesk og fårerull, pålegg jeg ellers lager til adventstiden, men nå lager vi det ei uke tidligere og lar det være en del av koldtbordet)

*Bestemme hva koldtbordet skal bestå av

*Ordne påleggsfat til maten

*Handle inn alt av maten

*Bestemme pynt av bordene

*Kjøpe

-lys

-Servietter

-pynt

*Skaffe glass

(Servise og bestikk bruker vi mitt penservise og mamma sitt som pappa tar med i bilen når han kommer. Meget mulig de har noe der altså, men dette er ei kantine, så der er ikke PENservise og bestikk og glass akkurat vil jeg tro)

*skaffe hvite duker også antar jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte aldri hva som ble gjennomført på fredag, og i helga laga jeg ikke lister engang, men nå er det mandag, og nye muligheter, så her er dagens arbeidsliste:

Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser - sende skjema og gjøre ferdig invitasjoner

Henge opp klesvask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har Harald hatt sin første "oppover ryggen"-bleie. Ikke langt oppover da, men nok til at bodyen måtte byttes.

Ikke rart gutten ble grinete... snakk om svimete mamma. Jeg satt og spiste, og hørte det braket i bleien, men tenkte jeg skulle vente til jeg hadde spist opp, i tilfelle han hadde mer på lur, han har ofte det...

Så spiste jeg opp da, og ble sittende litt å glo på tv'n og pc'n, og så ble han så grinete der han satt i vippestolen sin, så jeg tenkte at han sikkert var lei, og prøvde legge ham under babygymmen, men det ville han da slett ikke!

Hallo! Han skulle jo ha ny bleie jo!

Jaja, tørr bleie, mat i magen, på med uteøty, og vips så sover gutten i vogna utenfor kjøkkenvinduet. Og igjen, svimemamma. For i det jeg skal til å trille ham ut kaster jeg et blikk opp i vogna for å se om han sover. Jada, men gutten har ikke lue på jo! Finne frem lua, og ta den på. Gjett om han sov ja, våkna ikke engang når jeg tok på lua...

Jaja, dåpsinvitasjonene nærmer seg, nå må jeg bare finne ut hva jeg skal skrive inni, og om jeg skal skrive det, eller printe det, og i så fall på hva? Rett på kortet? (Tror det skal være mulig å få til, men krever litt prøving og feiling...) På et ark jeg limer inni? Hvitt? Lyseblått? Kanskje lettest å bare skrive det rett i kortet? Med penn? Hmm... *tenke*

Ja, og deretter må jeg montere pynten frempå kortet da, jeg har ikke limt det på, siden jeg vurderer å sende kortet gjennom printeren, da kan det ikke ha flere lag med pynt på fremsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
her er dagens arbeidsliste:

Rydde litt

Legge sammen klær

Legge bort klær

Henge opp klesvask

:Nikke: Sette på maskina igjen

Spise lunsj

:Nikke: Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser - :Nikke: sende skjema og gjøre ferdig invitasjoner

Henge opp klesvask

Har begynt å legge sammen klær, og begynt å henge opp kelsvasken, men så våknet Harald... Vel, nå ligger han under babygymmen og sutter på fingrene (åhh, jeg prøver å få ham til å skjønne at han skal sutte på SMOKKEN, ikke fingrene!) Vel, jaja, han koser seg nå med å slå til lekene, så da kan jeg jo fortsette med klærene, men snart er jeg vel egnetlig klar for mat igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så trøtt i dag!

Jeg må nok prøve å få unna litt praktiske ting nå som Harald endelig sovna igjen (jeg tok ham ut i vogna, trilla opp til postkassene, hentet posten og trillet ned igjen...)

Uff, nei, det var den sovestunda, babycallen avslører at gullungen ikke var så lett å lure, han våkna visst igjen...

Han ER trøtt, det vet jeg, han har ikke sovet nevneverdig siden før tolv, annet enn en og annen dubb ved puppen et par minutter, og han oppfører seg som meget trøtt. Men sove? Neida, åpenbart ikke. Spørs om vi må trille en ny tur vi to da...

Men jeg er trøtt selv også. Rota meg litt sent i seng de siste par dagene, men gutten er absolutt tidelig våken. Og i dag altså MYE våken, og krevende. Så hodet mitt er så slitent og trøtt at jeg aller helst vil legge meg, men gutten vil ikke sove i vogna likevel nei, så jeg må nok gå og ta den inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er utrolig slitsomt å være mor men utrolig gøy :strix:

Ikke så lett når en selv vil sove men ikke lille Harald. Hihi, er det det de kaller ammetåka ? :klø: :fnise: Syns du er god jeg!

Ha en deilig helg alle tre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammetåka er i alle fall den jeg skylder på når jeg tenker at jeg må rekke å lage ferdig farskortene til pappa opg svigerfar så de kommer seg avsted i postkassa før klokka fire... uten å komme på at de ikke bare skal lages, de skal SKRIVES også, og mannen skriver da selv kortet til sin far...

Dette etter at jeg måtte minnes på at jeg måtte ordne noe til pappa og svigerfar, for i mitt lille ammetåkehjørne av verden har jeg bare tenkt på at mannen skal ha farsdag for første gang... :ler:

I går var vi i kirka på dåpssamtale, så nå vet vi hvordan dette gjennomføres, og er litt forberedt på dette her. Så er det bare å bli ferdig med de andre forberedelsene da...

Harald sov seg gjennom det meste av den samlinga, og snorka... Vi kan jo håpe han sover seg gjennom mye av gudstjenesten også, heller det enn å hyle... Dåpen er jo klokka 11. Omtrent da pleier han sovne for sin 2-3 timers formidaggsdupp han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...