Gjest Tigress Skrevet 22. august 2008 #21 Del Skrevet 22. august 2008 Han MÅ vere hardare enn meg, ellers er han ikkje sexy. Likevel meiner eg at det blir feil å seie at ein underkastar seg, av di det ligg for mykje einvegs i det. Eg blir ikkje overkøyrt på nokon måte, men han er hardare enn meg på dei områda der det er viktig for meg at han er hardast. Det er ikkje det same som om at eg har halen mellom beina til einkvar tid. Avgjerdsler tek vi saman, skulle han trumfa gjennom si meining fordi han var mann ville eg knust han, det er argument som gjeld, og då går vi for den mest vettuge løysinga. På same vis kan ikkje eg trumfe gjennom mi meining ved å grine eller å bruke kjenslekortet, då ville han knust meg, og det med rette. Eg kan ikkje sjå at støvsugeren har noko som helst med den saka å gjere, og eg kunne aldri vore heime. Eller altså, eg kunne latt vere å jobbe, men huset vårt ville ikkje sett betre ut av den grunn, for då ville eg vore over alle haugar. Eg kan ikkje sjå at husarbeid skal vere mi sak av di eg har livmor. Det er berre tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #22 Del Skrevet 22. august 2008 I perioder er det jeg som er "sjefen" og i andre perioder er det ham. Vi har våre sterke og svake perioder begge to og da er det naturlig for oss at den ene tar over litt mer av styringen. Dette med å si at det altid må være en som er sjef i et parforhold blir feil. Det er rett at det også hos mennesker er en som er mer sjef og at det er rang i sosiale settinger, men i likhet med andre primater gjelder ikke disse reglene like mye i selve parforhodlet. Det faktum at likestilling i det hele tatt kan forandre rangordningen viser at mennesker er mye mer tilpassningsdyktige enn andre dyr. Hos andre dyr ligger dette med rang mye mer i genene go er mye mer styrt av ren biologi. Hos mennesker har vi ikke dette samme mønsteret og det viser at vi ikke er like me styrt av en fastsatt biologi. Det er nettopp dette som har gjort at mennesker har fått den stillingen i dyreverden som det vi har fått. Så før man skal begynne med å benytte seg av biologiske forklaringer på menneskelig atferd må man nesten lære seg litt mer om hvor forskjellen ligger mellom mennesker og andre dyr. Vi styres ikke like sterkt av de samme reglene som regjerer ved resten av dyreverden. Dersom dette hadde vært tilfellet så hadde vi dødd ut sammen med resten av de andre tidligere menneskeartene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjefs-snipa Skrevet 22. august 2008 Forfatter #23 Del Skrevet 22. august 2008 Det faktum at likestilling i det hele tatt kan forandre rangordningen viser at mennesker er mye mer tilpassningsdyktige enn andre dyr. .... eventuelt: kan det kanskje forklare hvorfor likestillingen gjorde framtog samtidig med at skilsmissetallene skjøt rekordfart... (?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 22. august 2008 #24 Del Skrevet 22. august 2008 .... eventuelt: kan det kanskje forklare hvorfor likestillingen gjorde framtog samtidig med at skilsmissetallene skjøt rekordfart... (?) Er det så veldig rart da? Er skilsmissestatistikken nødvendigvis noe godt mål på lykke? Det er synd at halvparten av ekteskap ender med skilsmisse, men jeg ser mange fordeler med slikt samfunn framfor et samfunn hvor man må finne seg i alt fra partneren fordi det er stor skam å skille seg. Ikke alle par bør forbli sammen. Når en undertrykt part opplever å få flere rettigheter, er det ikke rart om man da står mer på kravene. Noe som kanskje skaper både lykkeligere mennesker i parforhold hvor begge føler seg hørt og sett, og mennesker som innser at forholdet de er i ikke er bra for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rødstrupen Skrevet 22. august 2008 #25 Del Skrevet 22. august 2008 Idag må man ikke bli i et ekteskap som ikke er liv laga. Idag har de fleste kvinner egen inntekt og muligheten til å klare seg selv hvis de må eller ønsker. Støtteordningene er også bedre enn de var da min mor og hennes venninner var gift, samt at det er ikke så skammelig å skille seg lenger. Jeg ser at flere av de parene mine foreldre omgikkes da jeg var barn, nå er skilt - noe som kan ha mange årsaker. Man kan like det eller la vær, alle tradisjonelle ektepar har det ikke bra selv om en selv kanskje har det. Jeg er ikke malen for hvordan alle andre skal leve sitt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #26 Del Skrevet 22. august 2008 Det vil da vel min mann også. Han er fullstendig klar over at jeg har bedre utdannelse. Fullstendig klar over at jeg har bedre finansiell kompetanse. Fullstendig klar over at jeg er mer intellektuell. Samtidig som han vet at han har en sterk utdannelse, en sterk finansiell kompetanse og et sterkt intellektuell hjerne. Vi utfordrer hverandre i alt vi gjør. Ettersom du har bedre kompetanse og evner enn han på viktige områder - hvorfor er det ikke du som er ute i arbeidslivet? Rent objektivt ville du hatt mye større sjanse enn han til å stå for inntjeningen. Eller er det slik at det er kjønnet utelukkende som gjør at han er ute og tjener, mens du er hjemme og steller huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #27 Del Skrevet 22. august 2008 Ettersom du har bedre kompetanse og evner enn han på viktige områder - hvorfor er det ikke du som er ute i arbeidslivet? Rent objektivt ville du hatt mye større sjanse enn han til å stå for inntjeningen. Eller er det slik at det er kjønnet utelukkende som gjør at han er ute og tjener, mens du er hjemme og steller huset. Ingen av dem er ute og tjener penger for de trenger det ikke, lever på tidligere investeringer som de investerer videre hjemmefra. Ingen barn, felles i hvert fall men har hunder. De har anledning til å gjøre som de selv vil både tidsmessig og økonomisk i motsetning til de fleste av oss andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjefs-snipa Skrevet 22. august 2008 Forfatter #28 Del Skrevet 22. august 2008 Ingen av dem er ute og tjener penger for de trenger det ikke, lever på tidligere investeringer som de investerer videre hjemmefra. Ingen barn, felles i hvert fall men har hunder. De har anledning til å gjøre som de selv vil både tidsmessig og økonomisk i motsetning til de fleste av oss andre. Ha ha- forholdsvis riktig observert Men til innleggsskriver: Om ikke det tradisjonelle arbeidsmarkedet er veldig kjønnspreget lengre- er "de riktige kretser" det i stor grad. Dersom man driver for seg selv, er man i stor grad avhengig av nettverk- og der er menn enda suverene. Kvinner slipper ikke inn i "det gode selskap" like lett. Jeg jobbet i min tid i utlandet, og der var mulighetene faktisk større for at også kvinner kunne tjene ordentlige penger enn i likestilte Norge. Forøvrig: om man har evner over et visst nivå tror jeg at det er hipp som happ hvem som lykkes. Ikke at IQ har noe med saken å gjøre - men noen med 120 kan lett lykkes bedre enn noen med 140, visst du følger tankegangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjefs-snipa Skrevet 22. august 2008 Forfatter #29 Del Skrevet 22. august 2008 Er det så veldig rart da? Er skilsmissestatistikken nødvendigvis noe godt mål på lykke? På sett og vis er den det. Jeg tror mennesker tar langt lettere på ekteskapet i dag- enn det de gjorde før. Straks man møter på en utfordring- er det jo bare å skille seg. I tillegg tror jeg mange inngår ekteskap langt før de bør - eller av feile årsaker (barn, "grønt lys" etc). Ingen blir lykkelig av høy skilsmissestatistikk. Barn får ustabile omgivelser, og uansett om man endre opp med "å hate hverandre som pesten"- er en skilsmisse psykisk krevende for begge parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 22. august 2008 #30 Del Skrevet 22. august 2008 Mange skilsmissar er nok heilt sikkert eit resultat av likestilling, men eg meiner det er ein konsekvens vi må leve med. Det seier eg fordi eg trur at ein av grunnane til at det var så få skilsmissar tidlegare var at kvinner som var heime var låste til ekteskapet økonomisk sidan dei ikkje jobba og tente sine eigne pengar. Eg kan ikkje sjå at det tener ei hensikt at kvinner skal miste den økonomiske tryggleiken dei no har, dei som arbeider. Det er trist at det går utover borna, såklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #31 Del Skrevet 22. august 2008 Ha ha- forholdsvis riktig observert Hyggelg å oppsummere slik at du ikke glemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #32 Del Skrevet 25. august 2008 Om ikke det tradisjonelle arbeidsmarkedet er veldig kjønnspreget lengre- er "de riktige kretser" det i stor grad. Dersom man driver for seg selv, er man i stor grad avhengig av nettverk- og der er menn enda suverene. Kvinner slipper ikke inn i "det gode selskap" like lett. Jeg jobbet i min tid i utlandet, og der var mulighetene faktisk større for at også kvinner kunne tjene ordentlige penger enn i likestilte Norge. Forøvrig: om man har evner over et visst nivå tror jeg at det er hipp som happ hvem som lykkes. Den første må du forklare; I utlandet var det enklere fordi? Og poenget mitt står fortsatt; uavhengig av om dere er yrkesaktive eller ikke antar jeg det en noen som tar de endelige avgjørelser vedrørende investeringene deres - og der synes det som om du har større evne og kompetanse til å ta de endelige avgjørelsene for å maksimere avkastningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå