Gå til innhold

Er pakistanere etnosentrisk og fordomsfulle?

Gjest Realist, ja visst!

Anbefalte innlegg

Gjest Realist, ja visst!

Inspirert av en annen tråd synes jeg det kunne vært morsomt å høre hvordan folk oppfatter den alminnelige pakistaner. Er pakistanere et etnosentrisk og fordomsfullt folkeslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes andre folkeslag som er enda mer etnosentriske enn pakistanere.

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Realist, ja visst!
Finnes andre folkeslag som er enda mer etnosentriske enn pakistanere.

Hvilke folkeslag er det som er enda mer etnosentriske enn pakistanerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke folkeslag er det som er enda mer etnosentriske enn pakistanerne?

Mange fra midt-østen f.eks. Irak, Iran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en liten erfaring med en pakistaner som ikke var helt heldig.

Jeg skulle selge bøker på finn og skrev også i annonsen at jeg ville ha forhåndsbetaling eller betaling via finn (som koster penger) før jeg sender boka. Naturlig nok.. kjøper må stole på meg. Dette var helt klart hele veien.

En gutt svarer, en pakistansk gutt. Jeg forteller han vilkårene igjen og ber om at han overfører pengene, når pengene er inne skulle jeg sende boka. Så ble det så mye styr med han, han stolte ikke på meg til å begynne med, greit sier jeg.. da selger jeg ikke boka til deg. Deretter så skal han overbevise meg om å sende boka likevel, han kommer med masse finurlige forslag som i mine øyne (og i alle andre øyne som jeg prater med) ikke er sikkert nok for mitt velbefinnende. Det blir rett og slett så mye styr og mas fra han til slutt (på noe som kunne vært løst veldig lett) at jeg sier at jeg ikke orker mer og ikke vil selge boka til han, men heller til en annen som har vist sin interesse. Til informasjon da har jeg holdt ut med denne masinga som aldri fører noe sted i en halv uke allerede.

Når jeg nå avviser han første kjøperen får jeg en melding fra han der det står: "Du vil bare ikke selge til meg fordi jeg er innvandrer" Altså fordi jeg tydeligvis er rasist.

Sannheten var jo at boka ble solgt til en annen pakistaner som gjorde kjøpet mye lettere..

Det verste jeg vet er innvandrere som skriker "RASIST" så fort de ikke får vilja si.. livet er som oftest mer komplisert enn som så. Og dette var altså en pakistaner som skrek denne gangen.

Bortsett fra han så synes jeg de fleste pakistanere er både sympatiske og koselige å prate med, synes ikke den generelle pakistaner er fordomsfull.. i mine øyne hvertfall.

Har mer problemer med irakere og iranere.. er en innvandrer butikk rett nedenfor meg som drives av iranere, og jeg liker ikke gå inn der alene, og om jeg går inn så har jeg kledd på meg nesten alt jeg har av klær. Hvis ikke så står de og mumler, hvisker, peker, nekter å svare på spørsmål, generelt du føler deg som en råtten banan i søppeldunken til du går ut.. (som jente vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg liker ikke gå inn der alene, og om jeg går inn så har jeg kledd på meg nesten alt jeg har av klær. Hvis ikke så står de og mumler, hvisker, peker, nekter å svare på spørsmål, generelt du føler deg som en råtten banan i søppeldunken til du går ut.. (som jente vel og merke)

H V A ? ? Mener du at de ser ned på deg, dømmer deg, anser deg som billig, fordi du ikke går kledd etter deres standard? Rasisme/diskriminering...? Og jeg som trodde at dette kun kunne foregå fra hvit til mørk, og aldri omvendt....

sorry, kunne ikke dy meg ;)

Jeg ville sluttet å handle i den butikken, og jeg ville spredd ordet til alle jeg kjente også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten erfaring med en pakistaner som ikke var helt heldig.

...

Sannheten var jo at boka ble solgt til en annen pakistaner som gjorde kjøpet mye lettere..

Dette er en interessant psykologisk greie(som også er bevist gjennom forsøk) at mennesker gjerne husker neagtive opplevelser med andre grupperinger bedre enn positive. Selv om det gikk glatt å selge boka di til den andre pakistaneren så husker du åpanbart den negative opplevelsen med han andre bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fortalte om begge hendelsene, og ville belyse at pakistaner nr 1 anså henne som rasist fordi hun ikke gadd å fire på kravene sine for ham. Hvordan mener du at dette bekrefter at hun husker nr 1 bedre enn nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanere som bor i Japan har rykte på seg å være etnosentriske og fordomsfulle ovenfor utlendinger det øyeblikket de prøver å være noe annet enn gjester, men hvorvidt dette er den hele og fulle sannheten, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fortalte om begge hendelsene, og ville belyse at pakistaner nr 1 anså henne som rasist fordi hun ikke gadd å fire på kravene sine for ham. Hvordan mener du at dette bekrefter at hun husker nr 1 bedre enn nr 2?

Det er åpenbart slik at den positive opplevelsen ikke har veiet opp for den negative - ettersom hun fortsatt husker dette som et eksempel på at pakistanere kan være etnosentriske. Og at dette er et psykologisk fenomen er ikke noe jeg har funnet på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert psykologisk fenomen, det tviler jeg ikke på, men jeg kan også godt tenke meg at dette er ikke noe hun hele tiden går rundt og tenker på, MEN at det kom frem i forbindelse med denne tråden som et eksempel. En opplevelse kan godt oppveie en annen, men den nuller den ikke ut av hukommelsen din av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama

Er det bare jeg som ikke har opplevd ubehageligheter fra innvandrere?

De jeg har møtt hittil, la det være seg østeuropeer, iranere, pakistanere, filipinere, så har de faktisk vært hyggelig og høfflige hele bunten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert psykologisk fenomen, det tviler jeg ikke på, men jeg kan også godt tenke meg at dette er ikke noe hun hele tiden går rundt og tenker på, MEN at det kom frem i forbindelse med denne tråden som et eksempel. En opplevelse kan godt oppveie en annen, men den nuller den ikke ut av hukommelsen din av den grunn.

Mulig, men tråden handler jo om oppfattelsen av pakistanere som etnosentriske. Om den positive hendelsen hadde oppveid den andre hadde det vært liten grunn til å skrive i denne tråden?

Da skulle hennes oppfattelse av pakistanere være nøytral eller noe deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dette er en interessant psykologisk greie(som også er bevist gjennom forsøk) at mennesker gjerne husker neagtive opplevelser med andre grupperinger bedre enn positive. Selv om det gikk glatt å selge boka di til den andre pakistaneren så husker du åpanbart den negative opplevelsen med han andre bedre.

Leste du lenger ned på innlegget mitt da.. eller valgte du å kun fokusere på denne delen av innlegget mitt. Du vet det er et psykologisk fenomen å bare fokusere på en ting av det noen sier, og se bort ifra det neste. Hadde jeg skrevet at jeg ikke har noen problemer med pakistanere generelt først, så hadde du kanskje husket det også..

hmmmmmmmm?

Her er det jeg skrev under.

Bortsett fra han så synes jeg de fleste pakistanere er både sympatiske og koselige å prate med, synes ikke den generelle pakistaner er fordomsfull.. i mine øyne hvertfall.

Som Mysan prøvde å forklare deg var det kun ment som et eksempel jeg kom på da jeg klikket inn på tråden. (sitter og leser til eksamen om dagen så jeg leser vel nesten alle trådene som finnes på KG, jeg vet.. dårlig studieteknikk..)

Istedet bestemmer du deg for å fortelle meg at det er en psykologisk greie, JA!! ALT vi gjør er basert på psykologiske greier!!! Psykologiske greier er det som får menneskekroppen til å tikke!! Trenger ikke ha doktorgrad for å vite det.. hahaha

Det heter forresten psykologiske fenomener.. men, men, det er jo bare flisespikkeri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H V A ? ? Mener du at de ser ned på deg, dømmer deg, anser deg som billig, fordi du ikke går kledd etter deres standard? Rasisme/diskriminering...? Og jeg som trodde at dette kun kunne foregå fra hvit til mørk, og aldri omvendt....

Jeg ville sluttet å handle i den butikken, og jeg ville spredd ordet til alle jeg kjente også.

:skratte:

Skammer meg litt over meg selv, men jeg går fortsatt inn i den butikken og handler når jeg er godt nok kledd.

Problemet er nemlig at de er så fryktelig flinke med frukt og grønnsaker, de beste i byen jeg bor i (liten by). Dessuten så har de så mange eksotiske matvarer og sauser som jeg trenger til matlagningen og som jeg ikke finner på Kiwi, og nærmeste "norske " butikk som selger det er et stykke unna, altså du må ha bil..

Så desverre kan jeg ikke boikotte selv om jeg gjerne skulle gjort det.. prøver heller å motbevise dem hver gang jeg er der. For hvert Ikke-smil jeg får gir jeg dem to STORE smil.

Og jeg får faktisk bedre service om jeg bare knepper opp cardiganen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns somaliere, irakere (til tider) og japanesere + koreanere burde falle under disse kategoriene litt mer enn pakistanere.

Mange fra midt-østen f.eks. Irak, Iran.

Tja...kommer an på, men mange iranere er patrioter i allefall.

Irakere er ofte mer a-sosiale, og ja litt etnosentriske.

Nordmenn.

Ja, definitvt.

Har mer problemer med irakere og iranere.. er en innvandrer butikk rett nedenfor meg som drives av iranere, og jeg liker ikke gå inn der alene, og om jeg går inn så har jeg kledd på meg nesten alt jeg har av klær. Hvis ikke så står de og mumler, hvisker, peker, nekter å svare på spørsmål, generelt du føler deg som en råtten banan i søppeldunken til du går ut.. (som jente vel og merke)

har du generelt et problem med iranere og irakere? haha???

Hvordan mener du at de nekter å svare på spørsmål?

Er selv iraner, og hvis du går inn i en butikk som er iransk, er det sjeldent du vil se forskjell fra det, og det italienske (mange iranere har en forkjærlighet for italia & russland).

Man ser ofte ikke hvem som er iranere. Iranere er ariske, så en iraner kan risikere å være like lys som deg eller nabo'n din. Iranere er utvandrere og litt rotløse, og dermed GODT spredt over hele verden. Vi anser oss som veldig vestlige faktisk.

kan hende de er sånn mot menn og, eller står du bak hjørnet og spionerer?

jeg nekter ikke for at de er sånn, men da må jeg le litt av deg som gidder å gå tilbake dit (les innlegget helt neders sitert av deg), og i tillegg kneppe opp skjorta for noen grønnsaker :skratte: - ja jeg regner med at du overdriver litt, men dog!

Hva er poenget med å ødelegge på den måten?

Hva hvis hun misforstår? Hva hvis hun alltid kommer med bæsj hengendes i ræva?

hva hun de egentlig hvisker: hun er veldig kresen, gi henne kun de beste grønnsakene.

Hva VET dere?

det går fint at du ikke kunne dy deg.

Skammer meg litt over meg selv, men jeg går fortsatt inn i den butikken og handler når jeg er godt nok kledd.

Problemet er nemlig at de er så fryktelig flinke med frukt og grønnsaker, de beste i byen jeg bor i (liten by). Dessuten så har de så mange eksotiske matvarer og sauser som jeg trenger til matlagningen og som jeg ikke finner på Kiwi, og nærmeste "norske " butikk som selger det er et stykke unna, altså du må ha bil..

Så desverre kan jeg ikke boikotte selv om jeg gjerne skulle gjort det.. prøver heller å motbevise dem hver gang jeg er der. For hvert Ikke-smil jeg får gir jeg dem to STORE smil.

Og jeg får faktisk bedre service om jeg bare knepper opp cardiganen.

Som skrevet over her: Skjønner godt at du skammer deg, over å gå inn der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri livet om jeg hadde gjort det for å tilpasse meg deres kultur når de er i mitt land! Hadde jeg reist til deres land, DA ville jeg selvsagt respektert deres kultur. Men de er kommet, av egen fri vilje, da får de bare godta at jeg går i singlet om sommeren! Dårlig service? Vel, da handler jeg ikke der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...