Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo ikke sånn at man dør av å gi blod om man veier én kilo for lite, det kan godt være du får lov hvis du er sunn og frisk, har stabil vekt og de ser at du ikke blir dårlig av tappingen. Jeg får lov til å være aferesegiver selv om jeg veier litt under 60 kg (som er nedre grense der).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir blod, har gjort det nå i 5-6 år, med unntak av noen karanteneperioder. Jeg ble faktisk kvitt sprøyte/blodskrekken min av det, men skjønner jo at om den ødelegger mange dager i forkant av et stikk eller en tapping blir det vanskelig :)

Skrevet

Jeg gir blod, har gjort det nå i 5-6 år, med unntak av noen karanteneperioder. Jeg ble faktisk kvitt sprøyte/blodskrekken min av det, men skjønner jo at om den ødelegger mange dager i forkant av et stikk eller en tapping blir det vanskelig :)

Gjest Gjest_Sunshine_*
Skrevet

Jeg var hos blodbanken for et par år siden, helt kalr for å gi blod! Men så sa de at jeg hadde lavt blodtrykk og var for liten til å kunne gi. Jeg ble veldig skuffa, dette var jo noe jeg vill gjøre.. Og så sa hun at jeg kunne komme tilbake om noen år, når jeg hadde blitt f.eks. 30 år!!! (jeg var da 20..) må jeg virkelig vente så lenge? :(

Greit nok, har jo ikke lyst til å besvime når jeg gir blod, men kan de ikke f.eks tappe halvparten av hva andre gir eller no?

Skrevet

Jeg gir blod, er organdonor, og neste "blodtime" skal jeg meldes opp som stamcelledonor...

Dette er en meget bevisst handling, siden jeg selv ikke ser noen grunn til at jeg skal beholde noe jeg ikke trenger, hvis det kan redde andres liv...

Hvis du hadde sittet på kuren mot kreft/hiv/andre dødlige ting, hadde du tatt det med deg i grava av ren egoisme da?

Skrevet
Jeg gir blod, er organdonor, og neste "blodtime" skal jeg meldes opp som stamcelledonor...

Dette er en meget bevisst handling, siden jeg selv ikke ser noen grunn til at jeg skal beholde noe jeg ikke trenger, hvis det kan redde andres liv

Helt enig, jeg er blodgiver og organdonor. Trodde jeg kunne melde meg som stamcelledonor hos de som ordner med blodtappinga, men det gikk vist ikke.. Må man sende inn noe skjema eller?

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Nei, har for få kilo på kroppen. Skal sjekke ut om reglene er endret, men er nok uansett for lita... Er selvsagt organdonor.

Endret av Roxie Hart
Skrevet

Nei.

Jeg har spist medisiner nå lenge, og ikke kunnet gi. Nå når jeg har vært medisinfri så har jeg rett og slett prestert å glemme det ut. Nå er jeg medisinfri, men er totalt utslitt, og vet ikke om jeg vååger ta sjansen på å slite meg mer ned. Så sannsynligvis rekker jeg ikke å få kroppen opp å gå tilstrekkelig til at jeg kan gi blod før jeg begynner på medisiner igjen.

Organdonor er jeg derimot. Vil de ha noe er det bare å forsyne seg.

Skrevet
Greit nok, har jo ikke lyst til å besvime når jeg gir blod, men kan de ikke f.eks tappe halvparten av hva andre gir eller no?

Nei, det kan du ikke. I Norge er det 450 ml som gjelder, og alt tappeutstyr osv er innstilt på den mengden. Mindre volum blir kassert. (Det er svært viktig at innholdet i blodposene er så likt som mulig, slik at man vet hva man gir pasienten.)

Skrevet

Om benmargsdonorregisteret: http://www.nordonor.org/

Jeg er registrert der også. De tok en ekstra prøve når jeg var til prøvetapping første gangen for å vevstype meg.

Jeg er også organdonor. Vil noen ha etter min død, så vær så god.

Skrevet

Jeg gjør det ikke, og det er et bevisst valg som har sine årsaker, ja.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Jeg gir blod, er organdonor og ved forrige time hos blodbanken meldte jeg meg som benmargsdonor også :)

Skrevet

Om jeg er for lita og lett til å bli blodgiver, så er jeg iallefall organdonor! Har jammen ikke mye bruk for organene mine om jeg uansett er død ;)

Skrevet
Nei, det kan du ikke. I Norge er det 450 ml som gjelder, og alt tappeutstyr osv er innstilt på den mengden. Mindre volum blir kassert. (Det er svært viktig at innholdet i blodposene er så likt som mulig, slik at man vet hva man gir pasienten.)

Nei, nå må du virkelig gi deg. De kasserer ikke så mye som en dråpe blod. De posene som ikke blir fulle går til forskning.

Jeg har ved et par tilfeller opplevd at blodet har koagulert i slangen sånn at de ikke fikk tappet posen full.

Skrevet
Nei, nå må du virkelig gi deg. De kasserer ikke så mye som en dråpe blod. De posene som ikke blir fulle går til forskning.

Jeg har ved et par tilfeller opplevd at blodet har koagulert i slangen sånn at de ikke fikk tappet posen full.

Jeg uttrykte meg kanskje ikke klart nok, det jeg mente var at blodet ikke kan gis til en pasient, men jeg sa aldri at det ikke blir brukt til noe annet. :icon_smile: (Jeg har jobbet i blodbank, så jeg vet godt hva som skjer - og nå jobber jeg faktisk "i den andre enden", hvor vi bruker noe av det kasserte blodet fra blodbankene.)

Uansett har det ingen hensikt å rekruttere givere man uansett ikke kan bruke til det de tross alt er ment for. 450 ml er det som gjelder, hvis man ser at en giver gjentatte ganger ikke oppnår dette volumet vil man slutte å kalle inn vedkommende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...