Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #21 Skrevet 18. august 2008 Men ville nok ikke gitt om jeg kunne heller. Fint det er mange av oss som ikke tenker sånn da, for da vet du jo at du også vil få det blodet du trenger hvis du skulle komme i en slik alvorlig situasjon. Eller kanskje jeg tar feil, sånn at du ikke ville mottatt blod fra andre så lenge du ikke vil gi selv?
Miel Skrevet 18. august 2008 #22 Skrevet 18. august 2008 (endret) Jeg meldte meg som blodgiver med en gang jeg ble gammel nok, og har gitt siden, med unntak av et par karanteneperioder. De siste årene har jeg også vært aferesegiver, så jeg er innom blodbanken stort sett hver måned, jeg. Er selvsagt også registrert som benmargsdonor. Det å gi blod er en helt selvfølgelig handling for meg, det kunne ikke falt meg inn å la det være, liksom. Tenk å kunne redde menneskeliv gang på gang bare ved å stikke frem armen! Men jeg skjønner jo også at ikke alle andre tenker sånn, og jeg har full forståelse for at noen ikke vil gi blod, men da synes jeg det skal være et bevisst valg, og at man skal kunne stå for det. Å ikke gi bare fordi man "ikke gidder" synes jeg derimot er småkvalmt. De færreste av disse menneskene ville vel nektet å ta imot blod... Endret 18. august 2008 av Miel
Gjest StoreSky Skrevet 18. august 2008 #24 Skrevet 18. august 2008 Ja jeg gir. Begynte straks jeg ikke tok medisiner lengere og hadde hatt fast partner lenge nok. Blir nok fremtidige karantene fordi jeg tattoverer meg innimellom. (+ eventuell graviditet) - Tar kort tid. (fra jeg drar fra jobb til jeg er på vei hjem -toppen 45-60min) - Mange som trenger blod av ulike årsaker, en dag kan det være jeg eller andre jeg er glad i. Opplysning: man får fri av arbeidsgiver for å gi blod! så ingen årsak.
tgirl Skrevet 18. august 2008 #25 Skrevet 18. august 2008 jeg gir blid, har gidd i ca 4 år nå, og vil nok fortsette med det! gir faktisk en god følelse å gjøre noe for andre! sier til meg selv at når jeg har gidd blod så kan jeg slappe av resten av dagen med god samvittighet!
Gjest missLady Skrevet 18. august 2008 #29 Skrevet 18. august 2008 Jeg gjør ikke det.. Har tenkt på det. Men de vil nok ikke ha meg som blodgiver. Sliter med for lite jern, blir også veldig svimmel når jeg tar blodprøver.. Å besvime hver gang man gir blod er vel ikke akkurat aktuelt heller :gjeiper:
Gjest missLady Skrevet 18. august 2008 #30 Skrevet 18. august 2008 Kan man ikke gi blod om man ikke har fast partner? Nei, da er vel blodgiver helt uaktuelt for meg uansett da jeg er singel.. Hva er egentlig reglene for å gi blod? Finnes det en oversikt??
Gjest missLady Skrevet 18. august 2008 #31 Skrevet 18. august 2008 (endret) Oi, dobbelposting! Endret 18. august 2008 av missLady
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. august 2008 #33 Skrevet 18. august 2008 Kan man ikke gi blod om man ikke har fast partner? Nei, da er vel blodgiver helt uaktuelt for meg uansett da jeg er singel.. Hva er egentlig reglene for å gi blod? Finnes det en oversikt?? Siden giblod.no gir retningslinjer for hvem som kan og ikke kan gi blod!
Brunhilde Skrevet 18. august 2008 #34 Skrevet 18. august 2008 Jeg ga i mange år før jeg måtte slutte av forskjellig årsaker. Fikk sølvmerket før jeg måtte kapitulere, så det ble noen liter til sammen. Var også registrert som benmargsdonor, og syns det var trist at jeg ikke kunne gi lenger.
angeleyes Skrevet 18. august 2008 #35 Skrevet 18. august 2008 Jeg meldte meg som blodgiver, men de ville ikke at jeg skulle gi pga: - jeg veier under 50 kg - jeg går på medisiner. Så fort det ikke er tilfelle lenger skal jeg begynne å gi blod.
Gjest Naria Skrevet 18. august 2008 #36 Skrevet 18. august 2008 Jeg anbefaler folk å rette fokuset mot andre enn dem selv og gi blod selv om man ahr skrekk mot både sprøyter og blod. Blodet trenger dere ikke å se på, og sprøytestikket er ikke vondereenn et vepsestikk - så det er dårlig unnskyldning. Med min fobi mot nåler er det desverre umulig for meg å gi blod. Skal jeg stikkes innebærer det, ingen søvn i dagene før og valium, allikevel hyperventilerer, kaldsvetter, kaster opp og besvimer jeg. Frykten er så lammende så jeg overhodet ikke fungerer, og det tar veldig lang tid å få nålen inn. Jeg håper jeg en dag får bukt med min fobi, for det er virkelig ikke godt å ha det slik. Dette har ingenting med at jeg ikke retter fokuset mot andre enn meg selv. Dessuten, hvis man må veie over 50kg for å gi blod, er jeg ikke aktuell uansett.
Saeria Skrevet 18. august 2008 #37 Skrevet 18. august 2008 Man skal ikke skusle av fobier. Fobier kan være veldig tærende, og folk svimer gjerne av i det de ser/kjenner en nål. Selve situasjonen kan være så stressende i forkant, at det ikke er verdt å prøve å få blod av dem. Jeg har selv ei god venninne som svimer av på flekken bare hun ser en liten dråpe blod, og tanken på at en halvliter skal renne ut av henne, er nok til å få henne grønn i trynet. Da er det mye bedre at vi som kan, og som ikke har fobier mot blod/sykehus/nåler gir det vi kan.
Gjest Gaby Skrevet 18. august 2008 #39 Skrevet 18. august 2008 (endret) Jeg skulle gjerne ha gitt blod, men vekta ligger oftest på 49 kg, så de vil nok ikke ha meg. Synd, fordi jeg er 0-, og vi som er det kan kun motta 0-. Endret 18. august 2008 av Gaby
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. august 2008 #40 Skrevet 19. august 2008 Jeg skulle gjerne ha gitt blod, men vekta ligger oftest på 49 kg, så de vil nok ikke ha meg. Synd, fordi jeg er 0-, og vi som er det kan kun motta 0-. Er du helt sikker på dette? Leste litt i reglene i går for å se om de hadde endret de slik at jeg kunne gi, og da leste jeg også noe om at givere kunne være under 50kg så lenge det skjedde i samarbeid med lege. Tror det var noe sånt som sto, så det er jo vel verdt å sjekke med å ta en telefon til de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå