Gå til innhold

Bruke "vanlig" datautstyr med en apple-maskin


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny pc, og vurderer en mac denne gangen. Men modellen jeg har falt totalt for, air, har ynkelige 80 gb harddiskplass, så behovet for en ekstern harddisk er jo helt klart tilstede. Men kan jeg bruke en vanlig ekstern harddisk til denne maskinen, eller må jeg kjøpe en av apples egne overprisede eksterne harddisker? Og hva med skrivere og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker HP-skriver, ekstern skjerm fra Acer og en eller annen ekstern harddisk av "ukjent merke" til min MacBook, så ja; du kan bruke "vanlig" datautstyr med Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan hende den eksterne disken din må formateres for Mac, det vet jeg ikke, for jeg kjøpte den etter jeg kjøpte MacBooken. Har aldri brukt den til annet enn Mac heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye "vanlig" utstyr kan brukes til Mac, men jeg anbefaler deg å sjekke om det du vurderer å kjøpe har drivere som funker i OSX - min erfaring er at endel ikke gjør det (og det går ikke bare på produsent, men enkelte produkter fra ulike produsenter). Jeg måtte i hvert fall bytte ut scanneren min da jeg gikk over til Mac, og lete lenge etter en driver som funka til printeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men de blir jo formatert med ulike filsystem.

En ny disk kommer alltid uformatert. Formatere må man alltid gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så langt ikke opplevd noen problemer. Har Macbook og skriver (billig Lexmark) funker (eller ville gjort det om det ikke hadde gått så lenge mellom hver gang jeg skriver ut at blekkpatronene tørker ut ;) ). Ekstern harddisk (Western Digital) fungerte problemfritt og jeg har få problemer med SMC routeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny disk kommer alltid uformatert. Formatere må man alltid gjøre.

Ja, men poenget mitt var jo at det virker som om trådstarter allerede har en harddisk, og da må denne muligens formateres før den kan brukes med Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting tar mye mindre plass på hardisken til mac, fordi systemet er mye ryddigere enn på en pc. :jepp:

Hm.. jeg har visst 160 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting tar mye mindre plass på hardisken til mac, fordi systemet er mye ryddigere enn på en pc. :jepp:

Nokså heftig påstand. Kilde?

Vet at HFS+ er bedre enn FAT32, men det er vel ingen som fortsatt bruker FAT32 til noe seriøst? Via google fant jeg ikke noe som indikerer at HFS+ utnytter plass mer effektivt enn NTFS eller andre moderne filsystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså heftig påstand. Kilde?

Vet at HFS+ er bedre enn FAT32, men det er vel ingen som fortsatt bruker FAT32 til noe seriøst? Via google fant jeg ikke noe som indikerer at HFS+ utnytter plass mer effektivt enn NTFS eller andre moderne filsystemer.

Det er viktig for de uten peiling og som leser propaganda på Mac1.no/forum og også få ytret noen meninger, vettu. ;)

Når noe blir kalt for et "PC filsystem" og "Mac filsystem", tenker jeg at det egentlig ikke er verdt å bruke tida på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for de uten peiling og som leser propaganda på Mac1.no/forum og også få ytret noen meninger, vettu. ;)

Når noe blir kalt for et "PC filsystem" og "Mac filsystem", tenker jeg at det egentlig ikke er verdt å bruke tida på.

Herregud, hva er det med deg da?? :overrasket: Makan til drittslenging!!

Jeg er ikke på noe mac1 forum. Sa bare det forhandleren sa til meg!

:klaske:

Tulling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det trist at forhandlere fortsatt slenger ut noe som knapt har vært et gyldig argument de siste 5 årene, all den tid Mac har andre og mer reelle fordeler i dag i forhold til Windows-basert PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann28_*

En mp3 fil på 5 MB på som ligger i et Windowssystem, tar vitterlig også 5 MB på Mac.

Hvor stort selve operativsystemet er, blir jo en helt annen sak. Min Vista DVD som jeg har rekonstruert en del, er på 1 GB. Max OSX Leopard er vel på nærmere 7GB? Og det er større en en urørt Vista DVD, som ligger på mellom 2 og 4 GB avhengig av versjon...

Lurer på selgeren definerer som 'ting' jeg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HFS+ har mindre clusterstørrelse enn FAT32 på disker større enn 8GB, noe som var en fordel i de tider FAT32 var i bruk (de fleste byttet til NTFS da XP kom i 2001). "Problemet" er at nå som Windowspcer har gått fra FAT32 til NTFS er ikke Mac mer effektivt, da NTFS og HFS+ har samme clusterstørrelse og slik sløser like lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...