Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #61 Skrevet 23. januar 2009 hei det er alikevel pa vei ut i usa synker talet ar for ar og det er det en grun til, der er det ike religiose gruner hilsen USA er ikke hele verden, kun en liten del. Så ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Og har du noen kilde på det? Uansett, det forandrer ikke mitt syn på omskjæring av gutter.
Tule Skrevet 24. januar 2009 #62 Skrevet 24. januar 2009 Hei - jeg er mamma til en gutt på samme alder som din sønn, som for ett år siden fikk samme diagnose. Vi har valgt å la dem fjerne all forhud, fordi resultater har vist at det på det viset, er mer sannsynlig at sykdommen vil "brenne ut". Dette kan imidlertid også skje uten omskjæring. Dette er en meget alvorlig sykdom slik vi ser det. Vi er svært opptatt av arrdannelse el at det skal komme minimalt med arrdannelse etter en slik operasjon, da jeg har forstått det slik at det kan være dette, som på sikt, evt. vil kunne gi mindre følsomhet. Dere må selv velge, men vi synes at selve omskjæringen er uproblematisk. Det som er mer vanskelig med denne sykdommen og som vi trenger råd i forhold til, er selve steroide-behandlingen i etterkant .. og kanskje over flere år. Den bekymrer meg mer både mht. utvikling videre, hormoner, følsomhet osv. Lykke til. Vet du forresten hvor utbredt denne sykdommen er? hei og du valgte dete uten og se om den brant ut forst det kaler jeg et overtramp mot guten og du sate deg ike mer in i det heler en at du ike vet at nedsat følsomhet komer av at glans ike lenger er beskytet, i slike tilfeler bor man selsakt se an utviklingen, jeg er ike i mot ingrepet pa medisinsk grunlag men ma man likevel behandle bor man selsakt se det an hilsen
Tule Skrevet 24. januar 2009 #63 Skrevet 24. januar 2009 Men om han er en av de FÅ som får problemer med nedsatt følsomhet, skal man da i etterkant bare si "beklager gutten min, men vi tok sjansen på at dette problemet ikke skjedde med deg" også er det liksom greit? Tror ikke gutten selv vil føle at problemet er løst for det. Om det er medisinske grunner til at forhuden må bort, så gjør inngrepet. Kan det løses uten inngrep så hadde jeg ventet, for det å fjerne naturlige deler av min sønns kjønnsorgan uten at det er høyst nødvendig ville jeg ha holdt meg for god til. hei helt enig got poeng hilsen
Tule Skrevet 24. januar 2009 #64 Skrevet 24. januar 2009 USA er ikke hele verden, kun en liten del. Så ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Og har du noen kilde på det? Uansett, det forandrer ikke mitt syn på omskjæring av gutter. hei poenget er at omskjering pa ike religiost grunlag er pa vei ut og det er det en grun til, usa er det eneste lanet som jeg vet som har omskjering pa ike religiost grunlag hilsen
Gjest ViljaH Skrevet 25. januar 2009 #65 Skrevet 25. januar 2009 Jeg hadde ikke latt barnet mitt gå med slike problemer med tissen min i mange år, fordi jeg vegret meg for å ta en beslutning for ham! Som foreldre skal man ta beslutninger til barnets beste, selv om de kan være litt tøffe. Mannen min er omskåret, så også alle menn i hans familie. Han har ikke noe problem med nedsatt følsomhet, og er selv meget glad for omskjæringen. Han er fra USA. Han trenger heller ingen hjelpemidler for å onanere, hva nå det skulle være... Jeg som kvinne foretrekker også omskåret. Jeg ser ikke at dere skal vente noe lenger, bare sørg for å få en erfaren dyktig lege til å utføre inngrepet.
Tule Skrevet 25. januar 2009 #66 Skrevet 25. januar 2009 Jeg hadde ikke latt barnet mitt gå med slike problemer med tissen min i mange år, fordi jeg vegret meg for å ta en beslutning for ham! Som foreldre skal man ta beslutninger til barnets beste, selv om de kan være litt tøffe. Mannen min er omskåret, så også alle menn i hans familie. Han har ikke noe problem med nedsatt følsomhet, og er selv meget glad for omskjæringen. Han er fra USA. Han trenger heller ingen hjelpemidler for å onanere, hva nå det skulle være... Jeg som kvinne foretrekker også omskåret. Jeg ser ikke at dere skal vente noe lenger, bare sørg for å få en erfaren dyktig lege til å utføre inngrepet. hei va din man mener er uinteresant, som omskjert vil han aldri vite vordan det vile vert og vere uomskjert, at din man ike trenger hjelpemidler betyr ike at andre ike trenger det, va du foretreker er ogsa uinteresant, i dene delen av verden vil di fleste kviner mate godta ike omskjert, og hva er na forskjelen for dere, poenget er at man far nedsat folsomhet av det lik det eler ike, for noen er det et problem for andre ike, det er uanset et faktum at mange gjor ingrep for og lage ny forhud som voksne, da gjerne med intstrument som toyer ut huden runt glans til ny hud nar glans er blotlakt blir den torere og mindre folsom, men det betyr ikke at man nodvendigvis far problemer med og komme, men mange lurer pa vor mye bedre det hade kjentes med forhud det at mange for problemer med det er grunen til at det er pa vei ut pa ike religiost grunlag i usa heldigvis, men mange steder er det nesten en rutine enda desvere, det er en naturlig del av penis og bor altid vere der i dene saken har jeg sakt at siden han er sa stor og vil forsta va som skal skje sa bor han bli en del av avgjorelsen det er hans krop han har alerede et forhold til tisen og det bor det tas hensyn til det er riktig som du sier at man som forelder ma velge, men siden dete ike kan gjores om bor man vente til det er absolut nodvendig og som kvine bor du og vere forsiktig med og si va du vile ha gjort, du har ike penis og kan ike vite vordan det kjenes eler va folgen vil vere det bor man overlat til men som kan sete seg in i va det vil kune skape, dete er ike meningen og vere skarp, bare at folelser kan ta overhand og man skal vere forsiktig med og ta stiling til ting man ike kan sete seg in i hilsen
Gjest Omskåret Skrevet 26. januar 2009 #67 Skrevet 26. januar 2009 Det er så synd at folk som overhode ikke har peiling på ting skal uttale seg. Det er sårende å lese. Som de andre som sier de er omskåret i denne tråden, så har heller ikke jeg hatt noe form for problem med det. Jeg ville nå heller hørt på de som er omskåret, enn folk som ikke er det, og i tilegg er jenter, som utaler seg.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #68 Skrevet 27. januar 2009 Kjenner bare en som er omskåret, og han har store problemer med å komme. Oralsex er mer eller mindre håpløst, og kondom gjør det omtrent umulig å komme under samleie. Synd. Siden jeg ikke kan bruke p-piller blir det omtrent håpløst å vurdere et forhold med han, uten å gi avkall på et normalt sexliv.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #69 Skrevet 27. januar 2009 Synd. Siden jeg ikke kan bruke p-piller blir det omtrent håpløst å vurdere et forhold med han, uten å gi avkall på et normalt sexliv. Vet du hvor mange kvinner som ikke kommer ved normalt samleie? Hadde jo vært trist om ingen hadde orket å være sammen med disse.....
Tule Skrevet 27. januar 2009 #70 Skrevet 27. januar 2009 Det er så synd at folk som overhode ikke har peiling på ting skal uttale seg. Det er sårende å lese. Som de andre som sier de er omskåret i denne tråden, så har heller ikke jeg hatt noe form for problem med det. Jeg ville nå heller hørt på de som er omskåret, enn folk som ikke er det, og i tilegg er jenter, som utaler seg. hei problemet er at dere som er omskaret og ble det tidlig ike vet vordan det hade vert og ike vert det, nedsat folsomhet er ike det same som og ha problemer med det, men noen har det, det var det jeg vile fa fram, beklager om jeg har vert sarende, men jeg mener altsa at nar han er sa stor sa vile jeg provd anen behandling forst hilsen
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #71 Skrevet 27. januar 2009 Vet du hvor mange kvinner som ikke kommer ved normalt samleie? Hadde jo vært trist om ingen hadde orket å være sammen med disse..... Mange, og jeg er glad mine foreldre ikke utførte noen operasjon på meg som barn som forårsaket det.
Gjest ViljaH Skrevet 27. januar 2009 #72 Skrevet 27. januar 2009 hei problemet er at dere som er omskaret og ble det tidlig ike vet vordan det hade vert og ike vert det, nedsat folsomhet er ike det same som og ha problemer med det, men noen har det, det var det jeg vile fa fram, beklager om jeg har vert sarende, men jeg mener altsa at nar han er sa stor sa vile jeg provd anen behandling forst hilsen Du kommer jo bare med en lang rekke spekulasjoner og løse påstander. Er det ikke en risiko for at sykdommen kan forverre seg om man venter? Det er jo også litt av en risiko, hele snoppen kan jo bli ødelagt. DU Tule vet ikke hvordan det er å være omskjært, så jeg fatter ikke hvorfor du driver og lekser opp til andre. Noen menn som ikke er omskjært har faktisk også problemer med sex. Og jeg ville gjerne likt og visst hvor mange menn pr år som foretar rekonstruktiv forhuds-operasjon, som du påstår er vanlig... Grunnen til at man kan få noe nedsatt følsomhet er fordi hodet er ubeskyttet i undiken. Det betyr ikke at man blir FOR ufølsom. Noen kan nok også ha fått problemer etter dårlig kirurgi. Men i all hovedsak så vil jeg påstå at omskjæring av menn blir og har blitt gjort av menn en masse i århundrer - om det hadde skapt reelle problemer for menn som gruppe så hadde det nok blitt raskt slutt på praksisen! Menn er fine sånn.
Tule Skrevet 27. januar 2009 #73 Skrevet 27. januar 2009 Du kommer jo bare med en lang rekke spekulasjoner og løse påstander. Er det ikke en risiko for at sykdommen kan forverre seg om man venter? Det er jo også litt av en risiko, hele snoppen kan jo bli ødelagt. hei ja det er ogsa noe og ta hensyn til og jeg vile klart ha vurdert behandlingen og vordan den virket men jeg mener man ike skal foreta ingrepet for det er nodvendig DU Tule vet ikke hvordan det er å være omskjært, så jeg fatter ikke hvorfor du driver og lekser opp til andre. Noen menn som ikke er omskjært har faktisk også problemer med sex. Og jeg ville gjerne likt og visst hvor mange menn pr år som foretar rekonstruktiv forhuds-operasjon, som du påstår er vanlig... hei nei jeg vet ike vor mange det er men det er noen jeg kan prove og fine ut noe om det, uanset di som er omskjert vet ike vordan det er og ike vere det Grunnen til at man kan få noe nedsatt følsomhet er fordi hodet er ubeskyttet i undiken. Det betyr ikke at man blir FOR ufølsom. Noen kan nok også ha fått problemer etter dårlig kirurgi. Men i all hovedsak så vil jeg påstå at omskjæring av menn blir og har blitt gjort av menn en masse i århundrer - om det hadde skapt reelle problemer for menn som gruppe så hadde det nok blitt raskt slutt på praksisen! Menn er fine sånn. det er jo dete jeg har provd og sakt, fordi noen ike hade skjont det og trode det hade med ar og gjore og trode desvere nar di tok avgjorelsen for sonen at det ike vile medfore det i land som gjor det av ike religiose gruner er det pa vei ut det er det vel en grun til, ike ale far problemer av det men i usa blir fere og fere omskjert hilsen
Tule Skrevet 27. januar 2009 #74 Skrevet 27. januar 2009 Du kommer jo bare med en lang rekke spekulasjoner og løse påstander. Er det ikke en risiko for at sykdommen kan forverre seg om man venter? Det er jo også litt av en risiko, hele snoppen kan jo bli ødelagt. DU Tule vet ikke hvordan det er å være omskjært, så jeg fatter ikke hvorfor du driver og lekser opp til andre. Noen menn som ikke er omskjært har faktisk også problemer med sex. Og jeg ville gjerne likt og visst hvor mange menn pr år som foretar rekonstruktiv forhuds-operasjon, som du påstår er vanlig... Grunnen til at man kan få noe nedsatt følsomhet er fordi hodet er ubeskyttet i undiken. Det betyr ikke at man blir FOR ufølsom. Noen kan nok også ha fått problemer etter dårlig kirurgi. Men i all hovedsak så vil jeg påstå at omskjæring av menn blir og har blitt gjort av menn en masse i århundrer - om det hadde skapt reelle problemer for menn som gruppe så hadde det nok blitt raskt slutt på praksisen! Menn er fine sånn. hei her star det i vertfal om det som skjer i usa http://www.geocities.com/raisingintactsons/ det komer ogsa frem at "Parents in the new generation are realizing that what they have been told about circumcision was based on myths. They realize that their sons are supposed to have foreskins and more and more babies every day are being left intact." hilsen
Tule Skrevet 27. januar 2009 #75 Skrevet 27. januar 2009 Du kommer jo bare med en lang rekke spekulasjoner og løse påstander. Er det ikke en risiko for at sykdommen kan forverre seg om man venter? Det er jo også litt av en risiko, hele snoppen kan jo bli ødelagt. DU Tule vet ikke hvordan det er å være omskjært, så jeg fatter ikke hvorfor du driver og lekser opp til andre. Noen menn som ikke er omskjært har faktisk også problemer med sex. Og jeg ville gjerne likt og visst hvor mange menn pr år som foretar rekonstruktiv forhuds-operasjon, som du påstår er vanlig... Grunnen til at man kan få noe nedsatt følsomhet er fordi hodet er ubeskyttet i undiken. Det betyr ikke at man blir FOR ufølsom. Noen kan nok også ha fått problemer etter dårlig kirurgi. Men i all hovedsak så vil jeg påstå at omskjæring av menn blir og har blitt gjort av menn en masse i århundrer - om det hadde skapt reelle problemer for menn som gruppe så hadde det nok blitt raskt slutt på praksisen! Menn er fine sånn. hei her er lit mer om rekonstruksjon http://www.circumstitions.com/Restore.html man kan fa ganske bra resultat, leger det ut, dersom ingrepet er nodvendig kan han altsa og rekonstruere forhuden som voksen om han vil det en anen interesant ting er at "The American Academy of Pediatrics in 1999 reversed its support for routine infant circumcision, citing questionable benefits and medical and anecdotal evidence that circumcised men have less penile sensitivity". hilsen
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #76 Skrevet 28. januar 2009 hei her er lit mer om rekonstruksjon http://www.circumstitions.com/Restore.html man kan fa ganske bra resultat, leger det ut, dersom ingrepet er nodvendig kan han altsa og rekonstruere forhuden som voksen om han vil det en anen interesant ting er at "The American Academy of Pediatrics in 1999 reversed its support for routine infant circumcision, citing questionable benefits and medical and anecdotal evidence that circumcised men have less penile sensitivity". hilsen Å erstatte et kirurgisk inngrep med et nytt er vel neppe det smarteste medmindre det er absolutt nødvendig. Forøvrig viser de fleste uavhengige undersøkelser at en svært liten andel av omskjærte menn har den typen seksuelle problemer du beskriver. De fleste opplever en viss nedsatt følsomhet - noe som de aller fleste ser som en fordel. Bare en svært liten andel mister følsomheten i den grad at det blir problematisk. Jeg er ingen forkjemper for at man skal omskjære barn, men de faktiske konsekvensene ved inngrepet bør beskrives på en objektiv måte. I dette tilfellet ser det ut til at ulempene ved en slik sykdom og en eventuell sen omskjæring(som høyner risikoen for komplikasjoner), på mange måter er større enn ved en kjapp omskjæring. Forøvrig bør det være opp til lege/urolog å gi en ekspertuttalelse.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 28. januar 2009 #77 Skrevet 28. januar 2009 Bare en svært liten andel mister følsomheten i den grad at det blir problematisk. Hvordan vet du det? En mann som er omskjært og får så kraftig nedsatt følsomhet at det skaper problemer for han i sexlivet har jo ingen mulighet til å få gjort noe med det. Han må bare lære seg å leve med situasjonen. Dermed er det vel også en stor sannsnylighet for at dette ikke kommer frem noe sted, siden disse mennene neppe går til legen sin å klager over noe legen ikke kan gjøre noe med allikvel? Jeg er absolutt ingen fanatiker mot omskjæring på gutter, men syns enkelt her tar litt vell enkelt på problemstillingen og avfeier alle argumenter som går i mot omskjæring. Vi vet at dette i store deler av verden handler om tradisjon og relgion, og "noe som bare skal gjøres" og hvor man neppe fører noen statistikk over negative utfall av omskjæringen. Så spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor så mange stiller seg så positive til å tukle med kjønnsorganer uten at det er noen som helst grunn til å gjøre dette? Og det er overraskende mange jenter som har en holdning til at omskjæring av friske gutter er ok. Og det forundrer meg at så mange er villige til å la sønnene sine bli omskjært med den argumentasjonen at svært få får problemer i etterkant. Hvilken rolle spiller det for sønnen din om han er en av de få da? Han får ødelagt sitt seksual liv, og skal da trøstes med at han var uheldig liksom? Tror du det gjør det noe lettere å leve med så lenge han vet at inngrepet var unødvendig? Forøvrig enig med de som sier at man bør følge legenes råd her. Om legene mener at omskjæring er den beste løsningen for gutten så ok, gjør det. Men jeg ville ikke ha gjort det med argumenter som at det er mer renslig, at det er et pluss for han å få redusert følsomheten noe slik at han holder lenger når han knuller, eller at sjansen er liten for at han får varige mèn.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #78 Skrevet 28. januar 2009 Hvordan vet du det? En mann som er omskjært og får så kraftig nedsatt følsomhet at det skaper problemer for han i sexlivet har jo ingen mulighet til å få gjort noe med det. Han må bare lære seg å leve med situasjonen. Dermed er det vel også en stor sannsnylighet for at dette ikke kommer frem noe sted, siden disse mennene neppe går til legen sin å klager over noe legen ikke kan gjøre noe med allikvel? http://www.answers.com/topic/circumcision Det er gjort en del undersøkelser på hyppigheten av dette. Selvfølgelig sier jeg ikke at det er noen bagatell om det skulle skje, men sjansene er små. Og dette er selvfølgelig undersøkelser som ikke går på selvrapportering..altså de som oppsøker lege. Jeg er absolutt ingen fanatiker mot omskjæring på gutter, men syns enkelt her tar litt vell enkelt på problemstillingen og avfeier alle argumenter som går i mot omskjæring. Vi vet at dette i store deler av verden handler om tradisjon og relgion, og "noe som bare skal gjøres" og hvor man neppe fører noen statistikk over negative utfall av omskjæringen. Så spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor så mange stiller seg så positive til å tukle med kjønnsorganer uten at det er noen som helst grunn til å gjøre dette? Og det er overraskende mange jenter som har en holdning til at omskjæring av friske gutter er ok. Og det forundrer meg at så mange er villige til å la sønnene sine bli omskjært med den argumentasjonen at svært få får problemer i etterkant. Hvilken rolle spiller det for sønnen din om han er en av de få da? Han får ødelagt sitt seksual liv, og skal da trøstes med at han var uheldig liksom? Tror du det gjør det noe lettere å leve med så lenge han vet at inngrepet var unødvendig? Argumentene bør være balanserte, så man faktisk får et riktig bilde av hva inngrepet innebærer. Jeg ser enkelte her bruker nettsider som har en uttalt agenda mot omskjæring som "fakta". Det gjør at argumenter som kan betegnes som positive aldri kommer frem...eks at de som har omskjærte har mindre sjanse for peniskreft og deres partnere har mindre sjanse for livmorhalskreft. Og jeg mener ikke at man skal tukle med dette "for moro skyld", men gutten i denne tråden har jo faktisk en sykdom - som evnt kan avhjelpes med dette inngrepet. Så det er jo faktisk en grunn for å vurdere omskjæring. Forøvrig enig med de som sier at man bør følge legenes råd her. Om legene mener at omskjæring er den beste løsningen for gutten så ok, gjør det. Men jeg ville ikke ha gjort det med argumenter som at det er mer renslig, at det er et pluss for han å få redusert følsomheten noe slik at han holder lenger når han knuller, eller at sjansen er liten for at han får varige mèn. Enig i dette.
Tule Skrevet 28. januar 2009 #79 Skrevet 28. januar 2009 http://www.answers.com/topic/circumcision Det er gjort en del undersøkelser på hyppigheten av dette. Selvfølgelig sier jeg ikke at det er noen bagatell om det skulle skje, men sjansene er små. Og dette er selvfølgelig undersøkelser som ikke går på selvrapportering..altså de som oppsøker lege. Argumentene bør være balanserte, så man faktisk får et riktig bilde av hva inngrepet innebærer. Jeg ser enkelte her bruker nettsider som har en uttalt agenda mot omskjæring som "fakta". Det gjør at argumenter som kan betegnes som positive aldri kommer frem...eks at de som har omskjærte har mindre sjanse for peniskreft og deres partnere har mindre sjanse for livmorhalskreft. Og jeg mener ikke at man skal tukle med dette "for moro skyld", men gutten i denne tråden har jo faktisk en sykdom - som evnt kan avhjelpes med dette inngrepet. Så det er jo faktisk en grunn for å vurdere omskjæring. Enig i dette. hei nar det gjeler det med kreft har du noe dokumentasjon, jeg har set det argumentet for men har ike set noe dokumentasjon, jeg syns at det er rart at dersom det er slik at ike et medisinks board i usa na stoter omskjering, en anen ting er at sidene jeg har brukt ike har er i mot omskjering altid, men er i mot for di kan besteme sel jeg mener at dete er et valg den enkelte bor ta sel men er enig i at dersom det er medisinsk nodvendig sa bor det gjores hilsen
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #80 Skrevet 28. januar 2009 hei nar det gjeler det med kreft har du noe dokumentasjon, jeg har set det argumentet for men har ike set noe dokumentasjon, jeg syns at det er rart at dersom det er slik at ike et medisinks board i usa na stoter omskjering, en anen ting er at sidene jeg har brukt ike har er i mot omskjering altid, men er i mot for di kan besteme sel jeg mener at dete er et valg den enkelte bor ta sel men er enig i at dersom det er medisinsk nodvendig sa bor det gjores hilsen http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1921837.stm I USA mener de at de helsemessige positive effektene ikke er store nok til å anbefale omskjæring - noe som virker fornuftig. Det betyr likevel ikke at de avskriver helsemessige positive effekter - på samme måte som det finnes potensielle negative effekter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå