Gjest "gjest" Skrevet 20. august 2008 #41 Skrevet 20. august 2008 I motsetning til deg som bastant hevder alle menn som er omskjært rapporterer at sex blir tørt og kjedelig. Moderat nedsatt følsomhet er en positiv ting for en rekke omskjærte menn(og partnere). Du fremstiller deg igjen som en idiot ved å hevde å vite hva "alle" menn i denne gruppen føler. Nå forholder jeg meg til forskningsresultater fra statene, og mange i tråden her sier like presis det samme. Så slapp nu av nu da.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #42 Skrevet 21. august 2008 Nå forholder jeg meg til forskningsresultater fra statene Så fint. Da kan du jo henvise til disse.
Tule Skrevet 21. august 2008 #43 Skrevet 21. august 2008 Til ts: Slik jeg ser det at hvis dere tenker på omskjæring så bør det skje nå, mens han enda er et barn og kan få et naturlig forhold til kroppen sin ennå. Det hadde ikke vært lett for en gutt i tenårene å få beskjeden at nå skal penisen din bli "unormal". Ikke det at det er "unormalt" , men for en gutt som akkurat har oppdaget seg selv, så vil det nok bli unormalt for han med en "ny" penis. Jeg tenker at følelsene til en gutt på 10 år ikke er så omfattende som om noen år igjen, nå kan gutten få opp selvtillit før puberteten, og kunne leve normalt. Men da tenker jeg bare på følelsene til gutten.. og når tid et slikt inngrep er lettest å lære seg å leve med. Jeg synes at denne tråden har gått over styr, hvorfor prøve å bli ekspert i et så omstridt emne? og uansett hva andre mener her, så er det tross alt foreldrene til trådstarter som skal velge. Noe som nok er et ufattelig vanskelig valg. Foreldrene her har nok fått god informasjon av leger og annet, men her tror jeg (kanskje jeg tar feil) at de spurte for å få høre andres erfaringer slik at de kan bli tryggere på hva de skal velge. I denne tråden så er det flere som er omskjært som har skrevet og fortalt sine erfaringer, og jeg tror at det er viktigst å høre på dem, og også hun som selv har erfart hva det vil si å ha denne sykdommen selv. Ikke på alle andre som vet om "alle" som har opplevd omskjæring som både det ene og det anre. I en slik situasjon så hadde jeg hatt store problemer med å velge selv hva jeg skulle gjort for mitt eget barn, men hvis jeg i det hele tatt skulle tenke på omskjæring, så ville jeg uansett tatt det før barnet fikk seksuelle preferanser og ble bevisst på seg selv, siden jeg da mener at det kan gjøre "mer" skade på følelsene til barnet. Nå har barnet lettere for å bli fortrolig med seg selv, og når det blir bevisst på seg selv, så har barnet hatt dette så lenge at det mest sannsynlig ikke spiller noen stor rolle, og derfor blir eventuell sex mer avslappet senere. Uansett hva dere velger så ønsker jeg dere lykke til med et vanskelig vag! hei jeg ser at svaret mit ble sletet men jeg vil alikevel si at nar han er ti ar sa har han nok opdaget seg sel, det gjor di nar de er et par år, dermed tror jeg ike det blir sa stor konsekvens og vente, i steden kan man se ting lit an, seksuele preferanse va mener du med det, en anen ting er at man bor vente til tisen er ferdig utviklet altsa til forhuden har losnet fra glans, det kan got ha skjed alt her, likevel nar han alt er ti år vile jeg nok ha ventet til han kune ha tat stiling sel det er jo bare et par tre ar og det er ike sa mye, i tileg vil han jo opleve det som at tisen skal bli anerledes uanset sa fortrolig med sin krop tror jeg han blir likevel jeg tror det vil vere like vanskelig na sa jeg syns konklusjonen din ike blir ret hilsen
Gjest Pappa'en igjen Skrevet 21. august 2008 #44 Skrevet 21. august 2008 Hei. Her er jeg som startet tråden igjen. Takk til Lichen-dama, sykepleier, silje og dere menn som forteller om hvordan det er å være omskåret. Tule: Du har ærlig talt ikke skjønt den problemstillingen vi som foreldre står ovenfor med denne sykdommen og jeg ville satt pris på om du lot denne tråden være i fred. Vi har snakket med urologen igjen som på generelt grunnlag anbefaler omskjæring. Hans poeng er at sykdommen er kronisk (selv om den kan bli borte av seg selv i noen tilfeller), og at salver kun kan holde ting i sjakk, ikke kurere. Et kirurgisk inngrep har derimot gode sjanser for å kurere/fjerne sykdommen. Vi tar en runde til hos hudlege for å få hennes anbefaling og hennes syn på kirurgi også, men per i dag så heller vi nok mot kirurgi. Ulempene ved å bli omskjært virker relativt moderate sammenlignet med en sykdom hvor man kan ende opp med å måtte foreta hudtransplantasjoner på penis. Jeg (Pappa'en) tenker at det ligger ganske mye problemer og lidelser forut for et slikt inngrep. Og, selv om det ikke skulle ende der, så er det noe med å kunne bli ferdig med det. Vi vil uansett la urologen gjøre en konkret vurdering av min sønns penis og sjansene for å få det helt bort før vi tar en endelig avgjørelse. Jeg har noen spørsmål til lichen-dama, hvis hun fortsatt sjekker tråden: 1. Har du linker til mer info? 2. Vet du noe om infiserte områder smitter til andre områder? Jeg tenker da i forhold til om et kirurgisk inngrep kan mislykkes hvis de ikke får/kan skjært bort alt? Vil de da bre seg utover igjen, eller vil det holde seg til det området som ikke ble fjernet?
prinsessa Skrevet 21. august 2008 #45 Skrevet 21. august 2008 Hvis det er gode sjanser for at sykdommen skal bli borte ved omskjæring hadde ikke jeg nølt med å omskjære mitt barn. Og det skal sies at jeg er veldig i mot omskjæring kun for kosmetiske grunner. Men her er det medisinske grunner til det så da mener iallefall jeg at dette er den beste løsningen. Mannen min er omskjært og han har ikke noen nedsatt følsomhet. Han ble omskjært da han var rundt 10 år pga for trang forhud.
Tule Skrevet 21. august 2008 #46 Skrevet 21. august 2008 Hvis det er gode sjanser for at sykdommen skal bli borte ved omskjæring hadde ikke jeg nølt med å omskjære mitt barn. Og det skal sies at jeg er veldig i mot omskjæring kun for kosmetiske grunner. Men her er det medisinske grunner til det så da mener iallefall jeg at dette er den beste løsningen. Mannen min er omskjært og han har ikke noen nedsatt følsomhet. Han ble omskjært da han var rundt 10 år pga for trang forhud. hei hm er forhuden fjernet eler utvidet da? droyt og vile ta en avgjorelse sa hastig pa grun av det da, som faren sier sa vil di snake noye med eksperter først, det burdet du ogsa, som jeg har sakt som kvine kan du vanskelig sete deg in i mens seksualitet hilsen
Tule Skrevet 21. august 2008 #47 Skrevet 21. august 2008 Hei. Her er jeg som startet tråden igjen. Takk til Lichen-dama, sykepleier, silje og dere menn som forteller om hvordan det er å være omskåret. Tule: Du har ærlig talt ikke skjønt den problemstillingen vi som foreldre står ovenfor med denne sykdommen og jeg ville satt pris på om du lot denne tråden være i fred. Vi har snakket med urologen igjen som på generelt grunnlag anbefaler omskjæring. Hans poeng er at sykdommen er kronisk (selv om den kan bli borte av seg selv i noen tilfeller), og at salver kun kan holde ting i sjakk, ikke kurere. Et kirurgisk inngrep har derimot gode sjanser for å kurere/fjerne sykdommen. Vi tar en runde til hos hudlege for å få hennes anbefaling og hennes syn på kirurgi også, men per i dag så heller vi nok mot kirurgi. Ulempene ved å bli omskjært virker relativt moderate sammenlignet med en sykdom hvor man kan ende opp med å måtte foreta hudtransplantasjoner på penis. Jeg (Pappa'en) tenker at det ligger ganske mye problemer og lidelser forut for et slikt inngrep. Og, selv om det ikke skulle ende der, så er det noe med å kunne bli ferdig med det. Vi vil uansett la urologen gjøre en konkret vurdering av min sønns penis og sjansene for å få det helt bort før vi tar en endelig avgjørelse. Jeg har noen spørsmål til lichen-dama, hvis hun fortsatt sjekker tråden: 1. Har du linker til mer info? 2. Vet du noe om infiserte områder smitter til andre områder? Jeg tenker da i forhold til om et kirurgisk inngrep kan mislykkes hvis de ikke får/kan skjært bort alt? Vil de da bre seg utover igjen, eller vil det holde seg til det området som ikke ble fjernet? hei beklager det var ike meningen og vere frekk, men slik du framstilte det sa virket det ike enda som en akut situasjon og du ba om synspunkter, jeg mener da at om det er en sjanse for at den kan bli borte er det et legitimt valg og vente jeg snaket ut i fra at ingrepet er ireversibelt og dermed noe jeg mener han sel burde ta stiling til om det er mulig git konsekvensene jeg provde og og soke eter artikkeler om sykdomen på f eks http://www.lommelegen.no men det fantes ike en eneste en bare lichen planus som er en mindre alvorlig men veldig lik sykdom, du kan og stile sporsmalet til eksperter der eller pa andre medisin sider som http://www.doktoronline.no eller http://www.helsenett.no hilsen
Tule Skrevet 21. august 2008 #48 Skrevet 21. august 2008 hei jeg tror og jeg hade lakt mest vekt pa hudlegen her da urologen i utgangsponktet har best kunskap om unerlivet og det som kan intreffe der og behandlinger konkret runt den plasen, en hudlege har mer generel kunskap om lidelsen og generele behandlingsformer hilsen
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #49 Skrevet 22. august 2008 Tule: Du virker som en ekstrem motstander av omskjæring. TS har allerede påpekt at han skal oppsøke både hudlege og urolog. Sistnevnte for å se spesifikt på hvordan det ville stille seg HVIS de velger å omskjære. Og dette med irreversibelt inngrep. Ville du ventet med å fjerne blindtarmen til barnet ditt ved en akutt blindtarmbetennelse?
Tule Skrevet 22. august 2008 #50 Skrevet 22. august 2008 Tule: Du virker som en ekstrem motstander av omskjæring. TS har allerede påpekt at han skal oppsøke både hudlege og urolog. Sistnevnte for å se spesifikt på hvordan det ville stille seg HVIS de velger å omskjære. Og dette med irreversibelt inngrep. Ville du ventet med å fjerne blindtarmen til barnet ditt ved en akutt blindtarmbetennelse? hei dete blir et tapelig sporsmal, og det haper jeg du ser sel, og ike fjerne blintarmen ved betenelse er farlig og og fjerne blintarmen har ike negative konsekvenser og omskjere kan ha negative konsekvenser og det er en vis sansynlighet for det, dersom lidelsen ike er farlig men ubehagelig vile jeg ventet til han kune besteme sel eler det ble nodvendig, na har jeg svart sel om sporsmalet egentlig er for domt til og krev svar hilsen
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 21. januar 2009 #51 Skrevet 21. januar 2009 hei dete blir et tapelig sporsmal, og det haper jeg du ser sel, og ike fjerne blintarmen ved betenelse er farlig og og fjerne blintarmen har ike negative konsekvenser og omskjere kan ha negative konsekvenser og det er en vis sansynlighet for det, dersom lidelsen ike er farlig men ubehagelig vile jeg ventet til han kune besteme sel eler det ble nodvendig, na har jeg svart sel om sporsmalet egentlig er for domt til og krev svar hilsen Jeg er en gutt på 23, og etter alt jeg har lest, og sett fra bilder, er jeg 98% at jeg selv har lichen sclerosus, av en kraftig sort, er ca 1 cm bred, og går rundt HELE forhuden. Har hatt dette selv i mange år, siden jeg var 12-13 (husker ikke helt). Men jeg er utrolig sjenert, så jeg har gått med det, uten og sie det til noen, aldri gått til lege med det, da jeg som sagt er utrolig sjenert når det kommer til det omerådet. Til trådstarter, hvis jeg hadde vært dere, så hadde jeg tatt omskjæring om nødvendig. men først prøve div salver man fåt utskrevet av legen (har iallefall lest det) Men står det mot omskjæring eller vente, så har jeg ville gjort det nå, enn senere. For jeg kjenner til situasjonen, jeg angrer STORT på at jeg ikke gjore noe med dette (fortalte det til foreldre, lege osv) når jeg var mindre, får nå har jeg blitt alt for sjenert til og gå til legen med det..
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 21. januar 2009 #52 Skrevet 21. januar 2009 ops. var ikke meningen og quote deg jeg quoted. var til trådstarter
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #53 Skrevet 21. januar 2009 Jeg er 23 år gammel gutt og ble omskjært da jeg var rundt 1 år. Jeg har aldri hatt noen problemer med dette. Onanerer som bare det og kommer. Er ikke noe i veien med følsomheten. Den kan jo være noe nedsatt, det vet jeg faktisk ikke, men ikke så mye at det er noe problem. Den funker helt fint.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #54 Skrevet 21. januar 2009 og omskjere kan ha negative konsekvenser og det er en vis sansynlighet for det, dersom lidelsen ike er farlig men ubehagelig vile jeg ventet til han kune besteme sel eler det ble nodvendig, Som hva da? Hvor stor sansynlighet? Alt av opperasjoner kan ha negative konsekvenser. Jeg tipper på at over halvparten (sikkert ikke lang unna)av jordas befolkning er omskjært (altså menn). Jeg har aldri hørt om en eneste gutt som har hatt noen negative konsekvenser av det. Jeg sier ikke at det ikke ekstisterer, men det er garantert ikke ofte. Og TS's sønn skal også gjøre det på et ordentlig sykehus med ordentlige leger vil jeg tro. Er selv omskjært, aldri hatt noen problemer med det. Hvor tidligere, hvor bedre, etter min mening. Er nok mye bedre å ta det nå enn å ta det når han er voksen og har blitt mer glad i snabelen.
Tule Skrevet 21. januar 2009 #55 Skrevet 21. januar 2009 Som hva da? Hvor stor sansynlighet? Alt av opperasjoner kan ha negative konsekvenser. Jeg tipper på at over halvparten (sikkert ikke lang unna)av jordas befolkning er omskjært (altså menn). Jeg har aldri hørt om en eneste gutt som har hatt noen negative konsekvenser av det. Jeg sier ikke at det ikke ekstisterer, men det er garantert ikke ofte. Og TS's sønn skal også gjøre det på et ordentlig sykehus med ordentlige leger vil jeg tro. Er selv omskjært, aldri hatt noen problemer med det. Hvor tidligere, hvor bedre, etter min mening. Er nok mye bedre å ta det nå enn å ta det når han er voksen og har blitt mer glad i snabelen. hei mit poeng er at flere og flere foreldre i usa for eksempel lar ver og omskjere barna sine og det er pa vei ut heldigvis, sjenerelt er det en nedsat følsomhet siden glans ike er beskytet og noen men nar di finer ut dete prøver forskjellige ingrep for og rekonstruere forhunden for og opleve det her er det en sykdomsituasjon da mener jeg man ma gjore det som ekspertene mener er best for guten men man må ha i bakhodet konsekvensene av det, jeg mener at nar guten er sa stor ma han tas med pa rad det er jo hans krop na er dete en gamel tråd så jeg lurer lit på om det er noe serlig lurt og diskutere det hilsen
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #56 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tipper på at over halvparten (sikkert ikke lang unna)av jordas befolkning er omskjært (altså menn). Nei, det er ca 30-34 %. http://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_circumcision
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #57 Skrevet 22. januar 2009 Nei, det er ca 30-34 %. http://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_circumcision Ok. Men det er jo en del i hvertfal, og det var hovedpoenget mitt.
Tule Skrevet 22. januar 2009 #58 Skrevet 22. januar 2009 Ok. Men det er jo en del i hvertfal, og det var hovedpoenget mitt. hei det er alikevel pa vei ut i usa synker talet ar for ar og det er det en grun til, der er det ike religiose gruner hilsen
Gjest Sindre Skrevet 23. januar 2009 #59 Skrevet 23. januar 2009 Nå er det jo en del menn som har svart i denne tråden også. Det er kun en veldig liten andel av omskjærte menn som opplever problemer med nedsatt følsomhet e.l. Det er klart dette er en faktor man abolsutt bør ta hensyn til, men samtidig er sjansene for dette relativt små. Men om han er en av de FÅ som får problemer med nedsatt følsomhet, skal man da i etterkant bare si "beklager gutten min, men vi tok sjansen på at dette problemet ikke skjedde med deg" også er det liksom greit? Tror ikke gutten selv vil føle at problemet er løst for det. Om det er medisinske grunner til at forhuden må bort, så gjør inngrepet. Kan det løses uten inngrep så hadde jeg ventet, for det å fjerne naturlige deler av min sønns kjønnsorgan uten at det er høyst nødvendig ville jeg ha holdt meg for god til.
Gjest gjest mamma Skrevet 23. januar 2009 #60 Skrevet 23. januar 2009 Hei - jeg er mamma til en gutt på samme alder som din sønn, som for ett år siden fikk samme diagnose. Vi har valgt å la dem fjerne all forhud, fordi resultater har vist at det på det viset, er mer sannsynlig at sykdommen vil "brenne ut". Dette kan imidlertid også skje uten omskjæring. Dette er en meget alvorlig sykdom slik vi ser det. Vi er svært opptatt av arrdannelse el at det skal komme minimalt med arrdannelse etter en slik operasjon, da jeg har forstått det slik at det kan være dette, som på sikt, evt. vil kunne gi mindre følsomhet. Dere må selv velge, men vi synes at selve omskjæringen er uproblematisk. Det som er mer vanskelig med denne sykdommen og som vi trenger råd i forhold til, er selve steroide-behandlingen i etterkant .. og kanskje over flere år. Den bekymrer meg mer både mht. utvikling videre, hormoner, følsomhet osv. Lykke til. Vet du forresten hvor utbredt denne sykdommen er?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå