Gjest Gjest_Pappa_* Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Min sønn på 10 har en hudlidelse kallt Lichen Sclerosus et Atrophicus som gir sår og blemmer under forhuden. Sykdommen er regnet som kronisk, men det sies at den hos noen ka forsvinne i puberteten. Den kan behandles med salver, men dette må man da ev. fortsette med på ubestemt tid. Samtidig sies det at omskjæring i de aller fleste tilfeller vil fjerne problemet helt. For oss ser det derfor ut som omskjæring kanskje er det beste alternativet fremfor at han skal gå gjennom puberteten med sår, blemmer, salver og en følelse av at det er noe galt med tissen hans. Men, det er ingen lett avgjørelse. Vi vil snakke med flere leger før vi avgjør dette, men om det er noen her som har erfaring med denne sykdommen, eller med omskjæring på gutter generelt, så ville vi satt pris på å få litt informasjon om hvilke erfaringer dere har gjort dere.
Noli Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Den ene nevøen min er omskjært pga trang forhud. Jeg vet ikke så mye om det, men det virker til å være helt urpoblematisk. Når du sier at noen KAN bli bedre i puberteten, ville valget for meg vært enkelt. Bedre å omskjære nå, enn nå la ham gå gjennom livet med en slik sykdom og kanskje måtte omskjæres som tenåring/voksen.
Gjest G-24 Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Jeg er omskjært. Ble det av medisinske grunner da jeg var rundt ett år. Har aldri hatt noe problem med det og er glad for at jeg er det (men det er nå meg). Jeg tror nok også det best å omskjære han nå enn å vente til han er eldre. Jeg har tro på at det er best å gjøre det hvor yngre man er.
gompen Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 (endret) Jeg tror nok det går helt fint om dere omskjærer gutten, det er ingen medisinsk komplisert operasjon. Det er lettere å holde penis ren også, når man ikke har forhuden som skitt kan samle seg i. Endret 18. august 2008 av Helen
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Det er lettere å holde penis ren også, når man ikke har forhuden som skitt kan samle seg i. Dette er ikke riktig. Jeg ble omskåret som voksen, og det er akkurat like lett/vanskelig å rengjøre penis som før. Forhuden har ingenting å si. Jeg har jo opplevd å leve med begge deler, og har det forsåvidt utmerket nå også. Hvis jeg kunne velge ville jeg nok likevel hatt forhud, ettersom jeg har mistet litt av følsomheten når jeg har sex. Men hvis man av medisinske grunner må fjerne, så er det jo ikke så mye å gjøre med det.
Gjest Gjest_Tua_* Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Min sønn ble omskjært da han var rundt 4 år pga for trang forhud. Det de gjorde var kun å lage et snitt i forhuden slik at det ikke lenger ble trangt. Man kan også fjerne forhuden slik at glans ligger åpent. Dette kan på sikt gjøre at man blir mindre følsom og det tar lenger tid før man får orgasme. Faren til sønnen min hadde det slik. Til slutt var det ikke ofte han fikk orgasme ved samleie. Jeg ville ha ventet til puberteten. Til sønnen din er gammel nok til å ta egne valg. Han er allerede 10 år så om du venter noen år til burde ikke spille så stor rolle. Det valget som blir tatt må han leve med. Det er han som lever med sykdommen i dag. Ikke du. Begynn å snakk med ham allerede i dag. Om fordeler og ulemper ved å fjerne forhuden. Sjekk med lege om hele forhuden bør fjernes eller bare et snitt. La ting modnes slik at sønnen din tar et valg som er riktig for ham.
Gjest Omskjært Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 (endret) Det er lettere å holde penis ren også, når man ikke har forhuden som skitt kan samle seg i. Dette er vel en misforståelse. Det ER ikke mer renslig - renslighet har med hvor ofte og hvor grundig man vasker seg. Det som er faktum er at om man er omskjært så vil man ikke få dette hvite som samler seg under forhuden. Så man kan si det er enklere å holde rent. Jeg ble omskåret i voksen alder og har ikke hatt noen problemer med det. Snarere er jeg veldig godt fornøyd med det. Skjønner godt det er en vanskelig avgjørelse for dere som foreldre - det blir jo en avveining av hvor mye problemer/smerter denne sykdommen fører med seg. Som med alle kirurgiske inngrep så er det jo alltid en liten fare for at noe kan gå galt. Endret 18. august 2008 av Helen
Tule Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 hei jeg er enig med tua her, han er ti ar og ma da samtykke selv vil jeg tro, snak med han om det og la han ta avgjørelsen sel når han blir eldre, han har ike anerledes penis fordi om han har en sykdom hilsen
Tule Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 Min sønn ble omskjært da han var rundt 4 år pga for trang forhud. Det de gjorde var kun å lage et snitt i forhuden slik at det ikke lenger ble trangt. Man kan også fjerne forhuden slik at glans ligger åpent. Dette kan på sikt gjøre at man blir mindre følsom og det tar lenger tid før man får orgasme. Faren til sønnen min hadde det slik. Til slutt var det ikke ofte han fikk orgasme ved samleie. Jeg ville ha ventet til puberteten. Til sønnen din er gammel nok til å ta egne valg. Han er allerede 10 år så om du venter noen år til burde ikke spille så stor rolle. Det valget som blir tatt må han leve med. Det er han som lever med sykdommen i dag. Ikke du. Begynn å snakk med ham allerede i dag. Om fordeler og ulemper ved å fjerne forhuden. Sjekk med lege om hele forhuden bør fjernes eller bare et snitt. La ting modnes slik at sønnen din tar et valg som er riktig for ham. hei det du snaker om er egentlig ike omskjering, men jeg skjøner at du kaler det det, da jødene ogsa kaler det at de omskjerer sel om di bare fjerner det ytterste av forhuden og ike hele forhuden hilsen
Tule Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 hei jeg bomet litt her her er loven § 4-4. Samtykke på vegne av barn Foreldrene eller andre med foreldreansvaret har rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år. Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år etter barnevernloven § 4-6 annet ledd, § 4-8 eller § 4-12, har barneverntjenesten rett til å samtykke til helsehjelp. Etter hvert som barnet utvikles og modnes, skal barnets foreldre, andre med foreldreansvaret eller barnevernet, jf. annet ledd, høre hva barnet har å si før samtykke gis. Når barnet er fylt 12 år, skal det få si sin mening i alle spørsmål som angår egen helse. Det skal legges økende vekt på hva barnet mener ut fra alder og modenhet. likevel mener jeg det fins forskrifter eller instrukser som sier noe om hvilke ingrep foreldre har lov til og be om på mindreårige men jeg finer det ike her kanskje noen kan hjelpe en ting er at foreldre skal samtyke i behandling av barn det er bare rimelig, men det er ike det same som og be om behandling og jeg mener det er en begrensning i at ingrepet skal vere nodvendig for at foreldre skal ha lov til og fa det gjort hilsen
Tule Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 Den ene nevøen min er omskjært pga trang forhud. Jeg vet ikke så mye om det, men det virker til å være helt urpoblematisk. Når du sier at noen KAN bli bedre i puberteten, ville valget for meg vært enkelt. Bedre å omskjære nå, enn nå la ham gå gjennom livet med en slik sykdom og kanskje måtte omskjæres som tenåring/voksen. hei vorfor feli og la han bestemme sel, hvorfor skal han utesettes for problemer med følsomhet i tissen og sex dersom problemet kan forsvinne av seg sel, er du sikker pa at nevoen din er omskjert ut fra det som sies under her eler om det bare er lakt et snitt, om du er kvine burde du ike utale deg om slike ting med mindre du har medisinsk kompetanse siden du ike har kjenskap til mens seksualitet hilsen
Gjest lichen-dama Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 Jeg har også Lichen sclerosus et Atropicus, men er en voksen kvinne. Det jeg vil si er at dette er en sykdom jeg ikke unner min verste fiende! Det finnes ulike grader av den, og deres sønn er tydeligvis ikke av de hardest rammede (i hvertfall ikke nå), og det skal dere prise dere lykkelige for. Siden jeg er kvinne, finnes det ingen effektiv behandling for denne sykdommen for meg. Jeg bruker opptil flere timer om dagen på å prøve å holde sykdommen under kontroll, for det er alt jeg kan håpe på. Å dempe smerter og kløe, prøve å unngå åpne sår ( og i hvertfall at de blir betente) og å i størst mulig grad hindre permanente hudforandringer, sammenvoksninger og fysiske endringer rent anatomisk. Jeg har store smerteproblemer, sover lite pga. det, kan ikke ha noen former for sex og har store problemer med å kunne late vannet, ha avføring og å kunne kvitte meg med menstruasjonsblod. Det å kunne gå normalt eller på noen måte sitte er i perioder umulig. I tillegg er det en dyr sykdom å ha. Nesten ingenting av salver, kremer, steriliseringsvæsker, hansker eller lignende dekkes av det offentlige, og jeg har i tillegg et enormt forbruk av klær siden ei bukse sjelden kan brukes mere enn 2-3 ganger før den må kasseres på grunn av flekker, avfarging osv på grunn av behandlingene. Jeg ville gitt nesten hva som helst for å slippe alt dette, men for meg finnes det ingen muligheter. Men deres sønn er en gutt/mann, og menn kan ofte behandles ved hudtransplantasjon på de rammede områdene. Hos deres sønn er utbredelsen tydeligvis så liten at det kanskje kan helt eller delvis avhjelpes til og med uten hudtranslantasjon, men kun ved et bittelite, ufarlig inngrep. Nå er det egentlig ikke meningen å skremme dere, selv om jeg skjønner at det trolig er det jeg gjør. Men dette kan altså være tilværelsen for noen med Lichen sclerosus et Atropicus, og jeg er heller ikke av de som er hardest rammet. Sykdommen arter seg nok stort sett verre på kvinner enn på menn, men det er vanskelig å forutse hvor hardt rammet en vil bli. For noen få år siden hadde jeg noe kløe, nå er livet mitt på mange måter et helvete. Poenget mitt er: Hos deres sønn finnes det trolig en helt enkel og ukomplisert behandling. Tenk på sønnen deres og prøv den! Kanskje hjelper det og han blir helt bra, kanskje ikke. Men det er verdt et forsøk, og det har ingen store konsekvenser. Men gjør hva dere kan for at han skal få et godt og normalt liv! Lykke til med valget og med behandlingen generelt. Jeg sender sønnen deres alle de varme tankene jeg kan og håper han får et fint liv til tross for sykdommen!
Tule Skrevet 16. august 2008 #13 Skrevet 16. august 2008 Jeg har også Lichen sclerosus et Atropicus, men er en voksen kvinne. Det jeg vil si er at dette er en sykdom jeg ikke unner min verste fiende! Det finnes ulike grader av den, og deres sønn er tydeligvis ikke av de hardest rammede (i hvertfall ikke nå), og det skal dere prise dere lykkelige for. Siden jeg er kvinne, finnes det ingen effektiv behandling for denne sykdommen for meg. Jeg bruker opptil flere timer om dagen på å prøve å holde sykdommen under kontroll, for det er alt jeg kan håpe på. Å dempe smerter og kløe, prøve å unngå åpne sår ( og i hvertfall at de blir betente) og å i størst mulig grad hindre permanente hudforandringer, sammenvoksninger og fysiske endringer rent anatomisk. Jeg har store smerteproblemer, sover lite pga. det, kan ikke ha noen former for sex og har store problemer med å kunne late vannet, ha avføring og å kunne kvitte meg med menstruasjonsblod. Det å kunne gå normalt eller på noen måte sitte er i perioder umulig. I tillegg er det en dyr sykdom å ha. Nesten ingenting av salver, kremer, steriliseringsvæsker, hansker eller lignende dekkes av det offentlige, og jeg har i tillegg et enormt forbruk av klær siden ei bukse sjelden kan brukes mere enn 2-3 ganger før den må kasseres på grunn av flekker, avfarging osv på grunn av behandlingene. Jeg ville gitt nesten hva som helst for å slippe alt dette, men for meg finnes det ingen muligheter. Men deres sønn er en gutt/mann, og menn kan ofte behandles ved hudtransplantasjon på de rammede områdene. Hos deres sønn er utbredelsen tydeligvis så liten at det kanskje kan helt eller delvis avhjelpes til og med uten hudtranslantasjon, men kun ved et bittelite, ufarlig inngrep. Nå er det egentlig ikke meningen å skremme dere, selv om jeg skjønner at det trolig er det jeg gjør. Men dette kan altså være tilværelsen for noen med Lichen sclerosus et Atropicus, og jeg er heller ikke av de som er hardest rammet. Sykdommen arter seg nok stort sett verre på kvinner enn på menn, men det er vanskelig å forutse hvor hardt rammet en vil bli. For noen få år siden hadde jeg noe kløe, nå er livet mitt på mange måter et helvete. Poenget mitt er: Hos deres sønn finnes det trolig en helt enkel og ukomplisert behandling. Tenk på sønnen deres og prøv den! Kanskje hjelper det og han blir helt bra, kanskje ikke. Men det er verdt et forsøk, og det har ingen store konsekvenser. Men gjør hva dere kan for at han skal få et godt og normalt liv! Lykke til med valget og med behandlingen generelt. Jeg sender sønnen deres alle de varme tankene jeg kan og håper han får et fint liv til tross for sykdommen! hei jeg skjønner dete er stritt til deg, nar det gjelder refusjon av utstyr vile jeg klagd pa det til myndighetene det kan hende di ser pa reglene, di skal na se pa reglene ved refusjon ved kunstig befruktning siden di fant ut at det ike deket det nar det er mannen og ike kvinen som har problemet når det gjelder ingrepet så vil jeg si som til forige kvine at dere skal vere forsiktige med og vurdere ingrepet som kvinner uten kunskap om mens seksualitet sel om du slik jeg ser det har mye mer kred fordi du har sykdomen sel jeg mener det ikke er et lite ingrep nar han kan fa redusert følighet og sexuel nytelse men om sykdomen forverer seg sa ser jeg poenget, jeg mener likevel di da bor ta tiden til jelp siden han kan fa ingrepet senere og alt er til ar hilsen
Ciara Skrevet 16. august 2008 #14 Skrevet 16. august 2008 (endret) når det gjelder ingrepet så vil jeg si som til forige kvine at dere skal vere forsiktige med og vurdere ingrepet som kvinner uten kunskap om mens seksualitet sel om du slik jeg ser det har mye mer kred fordi du har sykdomen sel Mener du virkelig at man ikke skal kunne uttale seg om inngrep på menn hvis man ikke er mann? Jeg vil si det er et temmelig søkt standpunkt. Særlig siden heller ikke en mann ville ha fasiten i dette spørsmålet, da det finnes uenigheter om dette også blant menn som er omskåret. Endret 16. august 2008 av Ciara
Tule Skrevet 16. august 2008 #15 Skrevet 16. august 2008 Mener du virkelig at man ikke skal kunne uttale seg om inngrep på menn hvis man ikke er mann? Jeg vil si det er et temmelig søkt standpunkt. Særlig siden heller ikke en mann ville ha fasiten i dette spørsmålet, da det finnes uenigheter om dette også blant menn som er omskåret. hei du kan ha et poeng der men altsa, og nar det gjelder ting som behandles likt pa kviner og men så må de sleksakt utale seg om det, her snakker jeg om omskjering av guter kvinner har ikke penis og kjener ike til mens seksualitet, dete kan samenlignes med og fjerne det yterste av kjonslepene pa en kvine og blotstile klitoris, det er en grun til at det har vert diskutert om omskjering av kvinner der di bare gjor dete skal betraktes som lemlesting kviner ma gjerne utale seg om medisinske sporsmal der konsekvensene er like og di kan sete seg in i situasjonen men nar det komer til ting der di ike kan sete seg in i konsekvensene for en man bor di vere forsiktige med mindre di har medisinsk kompetanse sel hilsen
Tule Skrevet 16. august 2008 #16 Skrevet 16. august 2008 hei har provd og fine ut mer om det, på lomelegen har de ikke artikkeler om det bare om lichen planus som er en mindre farlig sykdom likevel i spørsmal og svar om sykdomen nemner di ike omskjering som kur i noe svar, bare behandling med krem og sterke kortisonkremer som Dermivat her er det jeg fant http://www.lommelegen.no/php/sok.php?q=Lichen+Sclerosus hos guter blir vel dete sjelden serlig alvorlig eter som jeg har skjont, mange lever med det, jeg tror jeg heler fortsat mot at han bør fa bestemme sel nar han blir støre hilsen
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #17 Skrevet 18. august 2008 hei vorfor feli og la han bestemme sel, hvorfor skal han utesettes for problemer med følsomhet i tissen og sex dersom problemet kan forsvinne av seg sel, er du sikker pa at nevoen din er omskjert ut fra det som sies under her eler om det bare er lakt et snitt, om du er kvine burde du ike utale deg om slike ting med mindre du har medisinsk kompetanse siden du ike har kjenskap til mens seksualitet hilsen Nå er det jo en del menn som har svart i denne tråden også. Det er kun en veldig liten andel av omskjærte menn som opplever problemer med nedsatt følsomhet e.l. Det er klart dette er en faktor man abolsutt bør ta hensyn til, men samtidig er sjansene for dette relativt små.
Tule Skrevet 18. august 2008 #18 Skrevet 18. august 2008 Nå er det jo en del menn som har svart i denne tråden også. Det er kun en veldig liten andel av omskjærte menn som opplever problemer med nedsatt følsomhet e.l. Det er klart dette er en faktor man abolsutt bør ta hensyn til, men samtidig er sjansene for dette relativt små. hei men sjansen er der, og generelt blir følsomheten i glans nedsatt fordi den ikke lenger er beskyttet men det komer og an pa vor mye av forhuden man fjerner, men i ti års alderene har den kanskje ikke losnet helt heller, jeg mener alt taler for og vente til han kan besteme sel hilsen
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #19 Skrevet 18. august 2008 Jeg er omskjært, har ikke hatt noe problmemer med det. Sex fungerer, onani fungerer. Mulig den er mindre følsom enn den egentlig skal være, men den er fortsatt følsom, så følsom at det er ikke noe problem. Jeg er kjempeglad for at jeg er omsjært. Får jeg en sønn, da skal han omskjæres.
Tule Skrevet 18. august 2008 #20 Skrevet 18. august 2008 hei prøvde og fine noe om temaet men fant bare dete om moderne omskjering "Nå bruker de en gomco clamp som ikke bare fjerner den ytterste phimotiske ringen, men hele sulamitten. Under prosedyren, som gjøres før glans har separert seg fra forhuden, rives de to ganske enkelt fra hverandre og så og si alt av forhud fjernes. Hvor mye nerveskade som skjer bare pga dette er vanskelig å si, men glans og forhud er fortsatt under utvikling. En annen ting er at når denne metoden brukes ender mange opp med skin bridges o.l som binder glans til andre deler av penis, bare en av en hel haug komplikasjoner som ikke telles når omskjæring studeres i mange vitenskapelige undersøkelser. I dag er det ingen oppegående boards of medicine som hevder at omskjæring bør være rutine, og som det er nevnt har trenden snudd fullstendig også i USA der det visse steder, e.g i California, ligger på under 20% fra rundt 90% før." haper det var lit informativt hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå