Gå til innhold

Flatskjerm-TV


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Hehe, jeg svarte egentlig det spydige svaret til mia83 da, men hvis problemet hos dere ligger i kabelen og dere før løst det, så er det jo fint.

tviler på det :) jeg tror det enten er noe innstillinger, eller selve tv'en. irriterende er det i hvert fall, og jeg ringer lefdal i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Samsung_*
Lilleulv: Tror vi to har samme Tv. Vi er fornøyd med bildekvaliteten, men ofte så blir noe av bildet litt "skurrete" på en måte. Hvis f.eks en person løper, så danner det seg små uklare firkanter rundt personen... DET liker vi ikke! Noen som vet om det går an å gjøre noe med dette?

Det er akkurat dette som skiller billige tv'er fra litt dyrere, at bilder i bevegelse "henger igjen".

Jeg kjøpte en 32" Samsung LCD og er kjempefornøyd med den. Enkel å installere, og knallbra bilder. Har digital dekoder på kabel-tv'n (Canal Digital), uten den er tv-bildene bare crap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lars_*

Kjære deg, du får en utrolig bra tv til en billig penge om du velger denne: plasma

Du må ikke være redd for inbrenning da dette ikke er et problem lenger på plasma.

Bruk angreretten med en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du får en utrolig bra tv til en billig penge om du velger denne: plasma

Du må ikke være redd for inbrenning da dette ikke er et problem lenger på plasma.

Bruk angreretten med en eneste gang.

Hei, har du noe å referere til ang innbrenning? Har ikke hørt noe om at det har forbedret seg. Eller sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lars_*
Hei, har du noe å referere til ang innbrenning? Har ikke hørt noe om at det har forbedret seg. Eller sett.

Innbrenningsproblemet som før var på plasma er kraftig redusert. Om du er veldig glad i å stirre på et prøvebilde flere timer i ett strekk, så foreslår jeg LCD.

Jeg refererer til de som har hatt plasma ett år eller lenger og som aldri har hatt noe som helst problem. Jeg snakker da om TV-brukere som bruker plasma heftig til vanlig tv-titting, spilling og til og med pc-bruk

Jeg er veldig ofte inne på "LYD OG BILDE-FORUM" der det diskuteres i lange baner om flatskjermer, der det er fagfolk som har virkelig peiling.

For å være helt på den sikre siden, for å unngå innbrenning, så anbefaler noen at plasma ikke bør brukes opp mot pc, men også der er det mange brukere som ikke har hatt noe problem ....jeg har hvert fall ikke sett eller hørt et eneste tillfelle om det problemet på de nyeste modellene som f.eks " th42px80"

Jeg skal love deg: Om du spør noen som har peiling på flatskjermer, om hva de anbefaler til en prisklasse på kr 7-8000,- så vil denne modellen komme opp:

"PLASMA TH-42PX80".

Jeg foreslår du spør selv på hvilket som helst "LYD OG BILDE-FORUM"

Ordet "INNBRENNING" høres ofte når det er snakk om PLASMA. Og da blir folk skremt.

Men hvorfor blir man egentlig skremt av det?

Jo, fordi vennen din har hørt fra en annen venn som har en venn igjen som sikkert har en kusine som igjen har en mor, som har en onkel, som kjenner en kar på jobben som har fortalt at "man ikke skal kjøpe plasma fordi bildet brenner inn"

Jeg vil også føye til at LCD ikke er en dårlig tv. LCD har kommet veldig sterkt den siste tiden, men om du skal kjøpe en tv til kr. 7500,- så knuser denne plasma-modellen alle LCD Tv-er

Jeg skal først legge inn sitat fra forumet, og deretter legge inn en dirkte link, så du selv kan gå inn på forumet. Da er det også lettere for deg å forstå egentlig hva LCD og PLASMA er.

Her har du flere sitat fra personer som kan TV.

sitat 1:

"Personlig jobber jeg en del med fargekorrigering av film og tv og for min del er PX80 mer en kapabel til å gulpe opp fantastiske bilder, men noen Kuro er det altså ikke. Underlig nok er PX80 langt bedre på horisontale bevegelser enn Pioneer sin 8 generasjon så den kan i det minste hevde seg sterkt på dette. 9 gen har jeg bare så vidt sett i butikken så hvordan den er på dette er jeg ikke sikker på.Til prisen så er dette en latterlig bra tv og den vil garantert gi deg timer med hygge".

Sitat 2 er fra en anmelder:

Den nye PX80-serien består av 37-, 42- og 50-tommers plasmaskjermer i kullsvart innpakning.

Hvis vi skal dømme ut fra den imponerende bildekvaliteten Teknofil fikk demonstrert i Valencia, kan PX80 utmerket godt bli den nye, norske folke-TV!

Prisen er så gunstig, at de fleste finner den fullt ut akseptabel.

Overgår de testvinneren?

Hvis du skal kjøpe ny flatskjerm, bør du definitivt holde øye med de nye PX80-modellene.

Sitat 3: Har hatt min Px70 i 1 år nå, og har ikke sett en eneste innbrenning.. Har spilt uendelig mye på den i flere timer strekk, samme tv kanal med logo har stått på i flere timer i strekk (glemt å slå den av om nattan også) osv osv..

Finnes ikke innbrenninger på panasonic ihvertfall, så skjønner ikke hva folk er redde for.

Skal man handle tv idag, er plasma - panasonic det man får mest for pengene uten tvil.

løp og kjøp! = ).

Jeg kan remse opp fler sider med sitat fra folk som både kan tv og som har erfaring når det gjelder denne og andre nye plasma-modeller

Her har du en link til et forum: Avforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"pittie!

Når du sier du ikke har hørt eller sett noe til at innbrenningsproblemet ikke er forbedret, så er jeg veldig nysgjerrig på hvem du har hørt med, eller hvor du har sett at innbrenning fortsatt er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"pittie!

Når du sier du ikke har hørt eller sett noe til at innbrenningsproblemet ikke er forbedret, så er jeg veldig nysgjerrig på hvem du har hørt med, eller hvor du har sett at innbrenning fortsatt er et problem?

Uff. Jeg ser nå at det var et surrete spørsmål jeg stilte deg..mulig derfor du ikke har svart.

Pottie!

Det jeg mente var følgende:

Hvor har har du hørt at "Innbrenning fortsatt er et like stort problem, og hvor har du sett det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste TV vil nok bli en Sony TV som har den splitter nye OLED teknologien, men store nok TV'er (36" og større) med OLED teknologi kommer ikke før om et år eller to, ihvertfall ikke billige nok.

OLED TVer vil kun være 3cm tykke, bruke vesentlig mindre strøm, ha mye bedre kontrast en vanlige LCD TVer etc. Det er neste generasjons flatskjermer. Dersom den gamle TV'en ryker nå så er det greit å kjøpe en av dagens flatskjermer, men om du har en fullt brukbar CRT TV og ikke absolutt skal se på Blue-ray filmer eller HD programmer så er det nok lurere å vente.

Mange som kjøper flatskjerm og kun skal se på vanlig kabel-TV klager over at bildene ikke ble noe bedre enn på den gamle TV'en. Det stemmer og man skal rimelig høyt opp i pris på en LCD TV før de fleste svakhetene blir så små at de ikke merkes. Et typisk eksempel er at folk synes bildet og fargene blir blassere på en LCD TV og at bildet blir kornete og at det henger litt igjen ved raske bevegelser. Dette var spesielt utbredt under førstegenerasjons flatskjermer. Dagens generasjon skjermer er blitt endel bedre, men de billigste TV'ene sliter fortsatt med en del av manglene fra forrige generasjon.

Det er lett å kjøpe katta i sekken idag når det gjelder flatskjerm. Mange butikker forsøker kvitte seg med gammel generasjon TV (typisk de som bare har betegnelsen HD ready) og prakker det på kunder som primært er opphengt i pris. Så kommer kunden hjem og er skuffet over at bildet faktisk er dårligere enn før. Jeg tror man må opp i minst 10-15000 for å få en bra LCD TV idag.

Her er det noen veldig fine Sony TV'er idag:

http://www.sony.no/product/tvp-46-70-sony-bravia-tv

X4500 serien er flaggskipet pr. nå, men veldig dyre. W4500 serien er ny og et godt alternativ til X4500. W4000 er litt eldre, men fortsatt veldig bra og kan fåes ikke altfor dyrt. Komplett selger en 46" W4000 for 11.890. Det er ikke dårlig for en såpass bra TV. Det er en utgående modell så kanskje derfor er den blitt så rimelig.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10670

Her er link til mange tester:

http://php.dingz.no/dingz-test/tv/

http://www.teknofil.no/wip4/splitter_flagg.../d.epl?id=31644

http://www.dingz.no/php/art.php?id=782342

Det er en rivende utvikling på flatskjermer nå og det kommer nye modeller veldig ofte. Man bør ihvertfall passe på å skaffe seg TV'er med betegnelsen Full-HD, noe som tilsier at den kan vise 1080p oppløsning.

Info om OLED teknologi:

http://www.diskusjon.no/index.php?session=...988578&st=0

http://www.teknofil.no/wip4/ultratynne_son.../d.epl?id=12916

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=150178

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=10260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lars_*
fytti... her var det noen som var engasjerte :-D

Ja, det er fort gjort å bli engasjert, spesielt når enkelte først påstår noe, som de senere ikke kan svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn

Jeg må bare få lov til å anbefale Panasonic sine plasma-TV`er. Vi kjøpte vårt første for ca. 1 år siden - en 50" som bare gir et helt fantastisk flott bilde. I ettertid har vi kjøpt både en 42" Panasonic Plasma og en 36" Panasonic LCD i tillegg ... LCD funker veldig fint i rom hvor det kommer inn masse dagslys og sol - ellers foretrekker jeg plasma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis feks med plasma fra samsung. Denne er 1-2 år gammel og man ser windowsbaren så og si på tv'en konstant. Han sitter ikke med tv og pc'n på 24/7 men vanlig bruk. Og min mor, som ser relativt mye på tv har og problemer, her henger bevegelsene igjen. Men aner ikke hvor gammel denne er.

Jeg har heller ikke hørt at innbrenning er et like stort problem, men har heller ikke hørt det motsatte.

Jeg skal selv ha meg plasma snart, men bruke lcd'en vi har til pc.

Edit:

Jeg og anbefaler panasonic 50" plasma, flott bilde men ganske tung XD Vi hadde denne bare i en måned men..

Endret av pittie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fort gjort å bli engasjert, spesielt når enkelte først påstår noe, som de senere ikke kan svare på :)

Kanskje jeg ikke henger med, men hvem har påstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

ok, noen har fått meg interessert i panasonic plasma... er det noen relevante linker? tester o.l? (fant en test på den ene linken til Paladin, og den virker jo veldig bra)

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lars_*
ok, noen har fått meg interessert i panasonic plasma... er det noen relevante linker? tester o.l? (fant en test på den ene linken til Paladin, og den virker jo veldig bra)

Legger ut 3 veldig gode tv'r i den rekkefølge jeg liker dem best.

Nr.1 Sony Bravia KDL-40W4000 (LCD)

Nr.2 Panasonic TH 42PX80 (plasma)

Nr.3 Samsung LE40A656 (LCD)

Men jeg synes du skal gå for nr.2 panasonic plasma, om du ikke vil bruke mer enn kr.7,500,-. Det er en kjempegod TV.

Men før du velger plasma, så skal du først vite at bildet kan bli litt blast om TV-plasseringen er på et sted der det slippes inn mye sollys. Kjekt å ha persienner eller gardiner og dekke til vinduene.

Om du har en veldig åpen stue der det slippes inn mye dagslys, og du får problemer med å dekke til sollys som lyser direkte inn på skjermen, da egner det seg bedre med LCD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

vi kjøpte plasma-tven til panasonic - og kom hjem med en knust tv! :sint: merkelig at man skal trenge å bruke så mange timer på å få en tv i hus! MURR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_lars_*
vi kjøpte plasma-tven til panasonic - og kom hjem med en knust tv! :sint: merkelig at man skal trenge å bruke så mange timer på å få en tv i hus! MURR!

Usj, kjipt. regner med at foretningen har informert om det, men sier det likevel. VIKTIG!!! Plasma skal IKKE fraktes liggende, men stående.

Vekten er såpass stor at panelet kan ta skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Usj, kjipt. regner med at foretningen har informert om det, men sier det likevel. VIKTIG!!! Plasma skal IKKE fraktes liggende, men stående.

Vekten er såpass stor at panelet kan ta skade.

ja vi fraktet stående :) først en LG med ubrukelig bilde, og nå en knust panasonic. grr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...