Gå til innhold

3 månederskrise?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Typen og jeg har vært sammen nå omkring 3 måneder. Vi har det jevnt over veldig flott, men har i den siste tiden gjennomgått noe turbulens. Han sliter i perioder med nedstemthet og jeg lav selvfølelse som kommer til utrykk i usikkerhet. I tillegg har begge, men han isærs, nokså mye "bagasje". Er det vanlig å slite med litt smågrums i oppstartsfasen? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er vanlig, men jeg har opplevd det et par ganger i hvert fall...

Første gangen var en mann jeg datet for mange år siden, alt gikk fint og flott, men etter ca 3 mnd forandret det seg. Jeg husker jeg skrev inn et innlegg på et forum om dette, tror det var på Doktoronline.no, men jeg husker ikke om jeg fikk noen seriøse svar.

Med han jeg giftet meg med hadde vi også en sånn periode etter ca 3 mnd. Jeg var usikker på om jeg ville fortsette og det var nesten så jeg gikk fra han da.

Jeg tror det har noe med at man er over den første date-fasen og går over i mer kjæresteforhold - og da blir man usikker på om det er det man vil... det begynner å bli litt mer alvorlig når man har vært sammen ca 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrissy82

Jeg kjenner også til det. Kanskje det har noe med å gjøre om man vil fortsette eller ikke?! Jeg og kjæresten har også hatt våre kriser etter å ha vært sammen i noen mnd. Som regel så går det over! Men det er best å snakke sammen om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare forelskelsen som holder på å gå over...

Det er nå framover dere finner ut om dere har dannet et grunnlag for å gå videre, om dere har en "plattform" ut over forelskelsen, eller om det bare var forelskelsen som holdt dere sammen.

Forelskelse er en biokjemisk prosess... en kjemisk coctail bestående av:

DOPAMIN - som øker lykkefølelse

NORADRENALIN - som gir energi og demper søvnbehov

OKSYTISTIN - som øker behovet for nærkontakt/kroppskontakt

SEROTONIN - som er et beroligende stoff. Nivået av dette under en forelskelse er unormalt lavt - det samme er det hos mennesker med klare psykiske lidelser (altså man blir gal av forelskelsen!)

KORTISOL - er et stresshormon som hjelper kroppen mot skader og infeksjoner

Og bittelitt TESTOSTERON

De fleste ekspertene mener at den kjemiske prosessen som er årsaken til forelskelsen er sterkest i ca 3 mnd, og at den etter dette gradvis avtar og enten går over til kjærlighet, eller over i ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

3-månederskrisen er nok ganske vanlig. Det har hvert fall jeg opplevd flere ganger. Det er vel da den første, svimlende forelskelsen slipper taket, og man begynner å få igjen litt gangsyn.

Da kommer man ofte til et punkt hvor man må finne veien videre. Er det noe å bygge på, eller var det bare at man var forelsket i forelskelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...