Gå til innhold

Har du kontroll eller har du overlatt alt til din partner?


Lissi

Anbefalte innlegg

Ser på Oprah. Det handler om en dame som fant mannen sin død i garasjen. Han hadde sagt opp livsforsikringer, og tatt livet av seg.

Har du innpass i økonomien deres? Følger du med hva som skjer eller stoler du helt og fullt på det din partner driver med?

Hvordan tørr noen kvinner å bare stole på at ting er i orden?

Jeg har jobbet med forsikringer og kommet til folk som har glemt å forsikret huset sitt.

VET du at skjøter, økonomi, kreditter, forsikringer og testamenter er i orden?

Eller er du en av de som tror at ting IKKE skjer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har full kontroll. Vi har dessuten seperat økonomi, så han kan ikke fucke til med mine eiendeler.

Min samboer derimot, aner ikke så mye.... Han er ikke så opptatt av penger.

Han trodde jeg hadde 1,2 mill i lån.....

Jeg har 800' 1,2 var for noen år siden... Han trodde jeg hadde avdragsfrie lån av en eller annen grunn, og derfor kun betalte renter. Virkeligheten er at jeg betaler inn ekstra på lånene hver mnd.

Det gjorde jeg også når vi hadde felleslån. Når jeg kjøpte han ut av leiligheten, kunne jeg ha lurt han for 125'. Jeg overførte 250' til hans konto, og han førte 125' tilbake til meg. Han trodde vi skulle dele hans andel av overskuddet eller noe!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillemor_*

Jeg har full kontroll over alle papirer og økonomi, fordi jeg har styrt det i 15 år.

Jeg vet derfor med 100 % sikkerhet at alt er i orden med forsikringer, skjøter, kreditter, lån osv. :)

Sliter litt med å få mannen til å holde seg oppdatert, han er ikke så interessert, men jeg krever at han er informert om økonomien, og at han vet hvor han finner alle viktige papirer.

Om han ikke er detaljinformert bør han i alle fall vite hvor han kan finne informasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som har stålkontroll på at alle felles regninger blir betalt, men samboer stoler på at jeg betaler det jeg sier at jeg skal betale. Ikke skjønner jeg helt hvordan han tør, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full kontroll. Vi har dessuten seperat økonomi, så han kan ikke fucke til med mine eiendeler.

Min samboer derimot, aner ikke så mye.... Han er ikke så opptatt av penger.

Han trodde jeg hadde 1,2 mill i lån.....

Jeg har 800' 1,2 var for noen år siden... Han trodde jeg hadde avdragsfrie lån av en eller annen grunn, og derfor kun betalte renter. Virkeligheten er at jeg betaler inn ekstra på lånene hver mnd.

Det gjorde jeg også når vi hadde felleslån. Når jeg kjøpte han ut av leiligheten, kunne jeg ha lurt han for 125'. Jeg overførte 250' til hans konto, og han førte 125' tilbake til meg. Han trodde vi skulle dele hans andel av overskuddet eller noe!!??

hihihi unnskyld at jeg ler litt...

Tenk at noen er såå grønne?

Kvinner som overlater ALT til mannen bør være forsiktig, sikkert andre vei også;) Slik som her.. *S*

Man kan sitte skikkelig i det om man velger å melde seg helt ut av alt.

Særlig hvor det er særkullsbarn inni bildet kan man gå på en skikkelig blemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som har stålkontroll på at alle felles regninger blir betalt, men samboer stoler på at jeg betaler det jeg sier at jeg skal betale. Ikke skjønner jeg helt hvordan han tør, men...

Samme hos oss. Jeg er hjemme, har god tid, og er nervøs fordi han betaler regningene for sent hver måned. Hans egne regninger. Forsikringer og strøm står i mitt navn, men det er jo bare fordi jeg fikset det.

Jeg liker å ha det ryddig og betaler alt i tide.

Så sånn blir det da.

Nå skal vi lage testamentet. Mitt verste mareritt er at min alkoholiserte far skal arve meg om jeg dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har full kontroll, vet akkurat hva vi har i utgifter og hva vi har i inntekter. Forsikringene er det jeg som står for.

Jeg hadde ikke trivdes med å ikke ha oversikt og sitte på sidelinjen og tro at alt er i orden. Kjenner et vennepar hvor hun stolte på at alt var i orden og det viste seg at ingenting var i orden, kjempesjokk. Og den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full kontroll, vet akkurat hva vi har i utgifter og hva vi har i inntekter. Forsikringene er det jeg som står for.

Jeg hadde ikke trivdes med å ikke ha oversikt og sitte på sidelinjen og tro at alt er i orden. Kjenner et vennepar hvor hun stolte på at alt var i orden og det viste seg at ingenting var i orden, kjempesjokk. Og den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i.

Helt enig. Nettopp dette jeg mener mange bør være obs på.

Man kan være aldri så forelsket. Men den dagen det skjærer seg, eller mannen din har funnet ny dame og vil ut av forholdet. Det jeg mener å si er at i en opprivende krangel/skilsmisse BØR man ha papirene i orden ellers kan man ende opp som gjeldsoffer.

Å godta å ikke endre skjøte etter å ha kjøpt seg inn i et hus er IDIOTI.

Den dagen samboeren din dør, så blir du kastet ut av huset av hans barn. Selv om du har kjøpt deg inn i huset for en million. Da står du på gata med en million i gjeld og har ikke et sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke trivdes med å ikke ha oversikt og sitte på sidelinjen og tro at alt er i orden. Kjenner et vennepar hvor hun stolte på at alt var i orden og det viste seg at ingenting var i orden, kjempesjokk. Og den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i.

Er du min venninne?

Min eksmann og jeg bodde sammen en periode etter samlivsbruddet. Da gikk min lønn fortsatt inn på konto i hans navn (dumme meg var redd han skulle bli sint hvis jeg opprettet egen lønnskonto). Jeg hadde bare minibankkort til lønnskontoen min. Jeg disponerte den ikke engang. Han sa at han betalte regningene. Han overførte penger fra "min" konto" til sin konto og betalte regningene derfra. Etter han hadde flyttet ut kom det regninger for flere måneder som ikke var betalt. Han hadde satt det på mitt navn uten at jeg hadde samtykket i det. Derfor ble jeg personlig ansvarlig for felles regninger jeg trodde jeg hadde betalt. Advokaten min anbefalte meg å ta opp et forbrukslån for å unngå inkasso. Skifteoppgjøret endte i retten, men jeg inngikk forlik for å bli ferdig med det. Jeg tapte en del på det, men jeg orket ikke å leve i krig i flere år, og jeg trengte pengene fra salget av felles bolig for å kjøpe ny bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som har stålkontroll på at alle felles regninger blir betalt, men samboer stoler på at jeg betaler det jeg sier at jeg skal betale. Ikke skjønner jeg helt hvordan han tør, men...

Sånn er det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell

Jeg er husets (kremt, leilighetens) finansminister, så jeg har rimelig god kontroll. :lur: I tillegg til felleskontoer har vi også egne kontoer som vi disponerer til privat bruk (klær, gadgets osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå eier vi riktig nok ikke bolig da, og er vel helt i startfasen av et samliv. Men det er jeg som holder styr på ståket. Han er virkelig helt saus når det gjelder penger, og jeg er overbevist om at det ikke hadde vert for relativt høy lønn, så hadde han hatt inkassokrav opp til ørene som singel.

Er ikke spesielt økonomisk begavet jeg heller, men det er ganske basic da. Så skal det bare bittelitt sunn fornuft til for å holde orden. Må si jeg gruer meg veldig til huskjøp og alt styret som følger med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som har stålkontroll på at alle felles regninger blir betalt, men samboer stoler på at jeg betaler det jeg sier at jeg skal betale. Ikke skjønner jeg helt hvordan han tør, men...

Samme her.

Sambo vet hvor striks jeg er med regninger, så i dette tilfellet forstår jeg at han stoler på meg hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Med min forrige hadde jeg alltid kontroll, alle viktige ting som også ville gå utover meg ved manglende betaling , sto på mitt navn.

Etter at jeg flyttet ut har det gått over stokk og stein. Lån for å betale ned lån, to kreditkort som er brukt opp, etc. Nå snakker han om å refinansiere leiligheten for å kunne nedbetale kreditkort etc + kjøpe masse "ting"!!! Lærer aldri han...

Min nye kjæreste har om mulig enda mer kontroll på sine ting enn jeg. Men han har også bodd alene i mange år og vet at regninger ikke forsvinner i løse luften. (min ex flyttet rett fra mamma til meg)

Så med oss to tror jeg det blir bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har livsforsikring og sykeforsikring for både meg og sønnen min. Også har vi innboforsikring, men den burde vi nok satt opp verdien på... har ikke fått ut fingeren og fått gjort det ennå.

Vi leier og har ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har vel en form for felles kontroll...

Noen forsikringer står i mitt navn, andre i hans, huset eier vi sammen, lånet er vi felles ansvarlig for, økonomien er felles, og vi har innsikt i hverandres bankkonti (for vi har juridisk egne konti selv om vi har fellesøkonomi) og grei kontroll.

(men jeg har tilgode å se en livsforsikring som gir noe utbytte ved selvmord uansett da, så det hadde nok ikke hjulpet henne om han ikke hadde sagt dem opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel en form for felles kontroll...

Noen forsikringer står i mitt navn, andre i hans, huset eier vi sammen, lånet er vi felles ansvarlig for, økonomien er felles, og vi har innsikt i hverandres bankkonti (for vi har juridisk egne konti selv om vi har fellesøkonomi) og grei kontroll.

(men jeg har tilgode å se en livsforsikring som gir noe utbytte ved selvmord uansett da, så det hadde nok ikke hjulpet henne om han ikke hadde sagt dem opp...)

Men da har du ikke sett nok. Det fins en livsforsikring som også dekker dette.

http://www.newswire.no/?melding=862&ad...t=2&right=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt blanding her. Det er stort sett jeg som gjør innkjøp, så felleskontoen, med inn og utbetalinger har jeg kontroll på, mens han tar seg av de store tingene som forsikringer og slikt. Jeg er ikke noe flink i telefonen, og kan finne på å gå med på det meste, bare en selger forteller meg at det er en god idé.

Jeg spør jo om han har ordnet med ting, og svarer han ja, så stoler jeg på det. Han har bodd alene i mange år, og har alltid virket ryddig og ordentlig. Jeg fører dessuten regnskap over alt vi bruker av penger, så da hadde jeg vel sett om det var noe som pluttselig endret seg voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Oprah. Det handler om en dame som fant mannen sin død i garasjen. Han hadde sagt opp livsforsikringer, og tatt livet av seg.

Har du innpass i økonomien deres? Følger du med hva som skjer eller stoler du helt og fullt på det din partner driver med?

Hvordan tørr noen kvinner å bare stole på at ting er i orden?

Jeg har jobbet med forsikringer og kommet til folk som har glemt å forsikret huset sitt.

VET du at skjøter, økonomi, kreditter, forsikringer og testamenter er i orden?

Eller er du en av de som tror at ting IKKE skjer deg?

Det jeg som har styring i huset,forskiring,særeie.ektepakt osv alt er fiksa før bryllupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...