Gjest ts Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Fikk et spørsmål om min fireåring fikk lov å dra til Hellas med sin stemor, tante og sitt søskenebarn. Er dette faktisk lov? Jeg kan se for meg store problemer om noe skulle skje og det ikke finnes en foresatt til stedet. Ville dere tillatt noe slikt (vis det da faktisk er lov, er det?)
lillesky Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Jeg hadde med meg min niese til Spania da hun var 4-5 år. Og det gikk helt smertefritt.
Gjest *Mim* Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Det hadde ikke passet for oss, men om fireåringen er trygg på de h*n skal være med, er det vel ikke noe i veien for det. Hvilke problemer er det du ser for deg?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Hva da med alle besteforeldre som har med barnebarn på ferie? Jeg må si jeg ikke ser problemet så lenge 4åringen ikke reiser til syden alene slik det kom frem i emnetittelen...
Gjest StoreSky Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Ikke noe problem synes jeg. Er da helt normalt for våre barns venner at de er med slektninger, venner og familien deres på ferie.
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Nei det er mulig jeg er sær, men å sende en fireåring til Hellas med et menneske jeg ikke kjenner frister ikke. Om noe skulle skje, sykehus, brann eller hva en som skjer vil jeg ikke bli varslet, ikke få beskjed om hva som skjer eller noe. Og hva om fireåringen skulle bli syk. Hvilke rettigheter har en person uten ansvar om det skulle komme til en operasjon eller lignende. I 99.9% av tilfellende går det nok bra, men jeg vet ikke. Vil hun ha med mitt barn til Hellas må hun nok først bli kjent med meg slik at jeg kan stole på henne. Det holder ikke at faren kjenner og stoler på henne, ikke når det gjelder å reise så langt. Men jeg ser jo det. Jeg er tydeligvis rare enn andre.
Rosalie Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 Bli kjent med stemor, da, vel, så er problemet ute av verden. Og mindre man reiser til indre Mongolia eller lignende, er det slett ikke problemer å kommunisere med foreldrene dersom det skjer noe. For øvrig gis livsreddende behandling uten at man skal samtykke.
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Bli kjent med stemor, da, vel, så er problemet ute av verden. Hun vil ikke
Gjest StoreSky Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 Hmm, skjønner ikke helt. Skal faren være med? Da er det vel ikke noe problem? Han er jo trodd alt faren! Men forutsettning er jo selvfølgelig at barnet er fortrolig med en (far?) av de voksne. De voksne vil jo ha det fulle ansvar. Og skulle noe skje, så er det jo de voksne som er "ansvarlig" i fravær av foreldrene.
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 Hmm, skjønner ikke helt. Skal faren være med? Da er det vel ikke noe problem? Han er jo trodd alt faren! Men forutsettning er jo selvfølgelig at barnet er fortrolig med en (far?) av de voksne. De voksne vil jo ha det fulle ansvar. Og skulle noe skje, så er det jo de voksne som er "ansvarlig" i fravær av foreldrene. Nei, far skal ikke være med.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 Hm, hvis du er helt i mot dette, kan du vel si nei? Eller er det fars rett å gi tillatelse? Jeg ville nektet dersom det var tilfelle at jeg ikke ønsket det. Men for å være ærlig så synes jeg det høres koselig for barnet med en familieferie. Hvorfor vil hun ikke bli kjent da? Hun bør jo forstå at du gjerne vil vite hvem hun er før du sier ja. Jeg ville ikke stolt på mannens dømmekraft, men det er fordi jeg har dårlige erfaringer der selv. Betyr jo ikke at alle menn er sånn.
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #12 Skrevet 2. august 2008 Hm, hvis du er helt i mot dette, kan du vel si nei? Eller er det fars rett å gi tillatelse? Jeg ville nektet dersom det var tilfelle at jeg ikke ønsket det. Men for å være ærlig så synes jeg det høres koselig for barnet med en familieferie. Hvorfor vil hun ikke bli kjent da? Hun bør jo forstå at du gjerne vil vite hvem hun er før du sier ja. Jeg ville ikke stolt på mannens dømmekraft, men det er fordi jeg har dårlige erfaringer der selv. Betyr jo ikke at alle menn er sånn. Joda, jeg kan si nei og føle meg som verdens slemmeste. Eller jeg kan si ja og være livredd en hel uke. De har vært sammen noen år nå, men hun hilser knapt på meg. Slenger litt sure oppgulp innimellom, noe som gjør at jeg vet hun ikke kommer til å ringe meg om noe skulle skje. Hun ringer nok far, og forhåpentligvis ringer han da meg, men så var det det å stole på mennesker som bare er sure mot deg. Mannens dømmekraft. Joda, jeg tror nok både hun og han kan ta vare på en unge. Både i Norge og Hellas. Men pokker heller om jeg stoler hundre prosent på noen andre enn meg selv Jada, jeg vet jeg er tåpelig, men det er langt unna..
Gjest StoreSky Skrevet 2. august 2008 #13 Skrevet 2. august 2008 Først og fremst bør du ikke ha det holdningen "Men pokker heller om jeg stoler hundre prosent på noen andre enn meg selv " Det er ikke et godt grunnlag for å bli kjent med nye kona til pappan, eller godt grunnlag for godt samarbeid med far!! Med mindre du selvfølgelig har konkrete ting å henvise til der de/hun viser seg upålitelig. Jeg er også skilt fra pappan til barnet, vi er forskjellige på mange måter, men så lenge vi har delt omsorg så må jeg bare pent stole på pappan. Han gjør sitt beste og det gjør jeg også. Ut fra det du skriver: Stoler barnet på stemor (usj, bonus mamma er finere å si...)? Kjenner barnet noen av de andre som skal være med? Hvis nei på begge deler, så sier det seg selv at barnet ikke kan reise med de, uten at far er med. Men synes det var hyggelig av de å ønske at barnet er med! Endel som ikke vil ha med "kjæresten sine barn" hvis de ikke må!
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #14 Skrevet 2. august 2008 Først og fremst bør du ikke ha det holdningen "Men pokker heller om jeg stoler hundre prosent på noen andre enn meg selv " Det er ikke et godt grunnlag for å bli kjent med nye kona til pappan, eller godt grunnlag for godt samarbeid med far!! Med mindre du selvfølgelig har konkrete ting å henvise til der de/hun viser seg upålitelig. Jeg er også skilt fra pappan til barnet, vi er forskjellige på mange måter, men så lenge vi har delt omsorg så må jeg bare pent stole på pappan. Han gjør sitt beste og det gjør jeg også. Ut fra det du skriver: Stoler barnet på stemor (usj, bonus mamma er finere å si...)? Kjenner barnet noen av de andre som skal være med? Hvis nei på begge deler, så sier det seg selv at barnet ikke kan reise med de, uten at far er med. Men synes det var hyggelig av de å ønske at barnet er med! Endel som ikke vil ha med "kjæresten sine barn" hvis de ikke må! Jeg aner ikke om hun er pålitelig siden jeg knapt nok har pratet med henne. Jeg kan ikke tvinge henne til å prate med meg heller. Og at jeg kun stoler på meg selv var vel mest ment som en overdrivelse.
milla-mor Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 Aldri i verden om jeg hadde sendt ungen min avgårde med en stemor jeg ikke kjente. Null, niks, nei. Det får være så urimelig det bare vil. Hadde ikke skjedd.
Gina T Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Hvorfor VILL ikke stemoren din bli kjent med deg? Det er jo latterlig da. Var hun i (den eventuelle) dåpen og brylluået deres`?
Rosalie Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 Gina: Barnets stemor, ikke trådstarters! Trådstarter: Jeg syns du fint kan si til barnets far at du ikke er komfortabel med å sende sønnen deres til Syden uten noen voksne som du kjenner godt nok til å kunne stole på.
lillesky Skrevet 2. august 2008 #19 Skrevet 2. august 2008 Nei det er mulig jeg er sær, men å sende en fireåring til Hellas med et menneske jeg ikke kjenner frister ikke.Akkurat det skjønner jeg, at du ikke ønsker å sende barnet ditt avgårde med ukjente. Men hvem andre enn stemoren er det som skal være med?
Gjest TS Skrevet 2. august 2008 #20 Skrevet 2. august 2008 Tanta. Og søskenbarnet på samme alder. Så to voksne damer og to barn da. Ser ut til at jeg gir meg og lar dem reise. Men jeg liker det ikke. Pokker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå