Gå til innhold

Hva er galt med å bo i blokk?


PoisonIvy

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt en butler/altmuligmann... men han måtte vite å gå og sette seg i skapet når jeg ikke orker å ha folk rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Harryhæ??
Bor du i blokk er du fattig og barna kan bli mobbet for "blokkunger". Derfor er det ganske harry å bo i blokker!

DERFor er det harry, ja? Nettopp nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Nå ser jeg ikke ned på folk som bor i blokk, men kommer med et innspill allikevel. Det aller verste med å bo i blokk er naboer som ikke er skikket til å bo i blokk.

Dette gjelder også bygårder :-)

Jeg eier leilighet både i en bygård og i en blokk og det er nokså likt :-)

I Oslo er det adressen/bydelen som er viktig;-)

Anonymous poster hash: 432a2...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oslo beste Vest koster bygårdsleiligheter og blokkleiligheter så og si det samme.

Adressen bestemmer prisen!

F.eks nylig kjøpte en mannlig venn av meg en 3-roms på Frogner (selveier i en blokk/Sameie) og kjøpesummen ble ca kr 5.000.000,-!

Veldig fin inne i leiligheten og SUPERFIN adresse nær "alt", samtidig stille og rolig.

Anonymous poster hash: 432a2...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i blokk hele livet, bortsett i fra nå fordi jeg bor i sokkelleilighet. (som nyetablert har jeg ikke akkurat råd til å kjøpe) I Trondheim er det bare mulig å eie leilighet i blokk, såvidt jeg vet, så skjønner ikke helt hvorfor det skal være mindre status enn å bo i enebolig? Huseier hater huset vi bor i, og savner leiligheta i blokka han bodde i før han tok over her.

Det eneste upraktiske med å bo i blokk er at du har naboer på alle kanter, og det vil aldri være helt stille rundt deg. Jeg trodde i allefall det var upraktisk, nå som jeg har en hel leilighet for meg selv, og eneste som ligger vegg i vegg er huseier, så savner jeg lydene og tryggheten av at det er noen rundt meg selv når jeg er alene. Heldigvis har huseier to barn og en stor familie, så det er ikke helt stille.

Det er forsåvidt ganske vanskelig å eie en leilighet uten at det ligger i en blokk her. Det er enten leilighet i blokk, enebolig eller rekkehus, og du skal være godt etablert med god inntekt for å ha råd til hus sånn som bolimarkedet ser ut i dag.

Kanskje det er en annen status med det i Oslo enn i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett noen som mener at det er galt å bo i blokk - kan noen vise meg hvor dette står?

For min del har jeg skrevet at jeg ikke forstår at folk orker bo i blokk... og det mener jeg også. Jeg hadde ikke klart meg uten hagen min, kunne ikke latt hunden min stå inne i en leilighet hele dagen ... jeg hadde heller ikke orket bo med mennesker rundt meg på alle kanter .. Jeg må ha luft rundt meg, kunne gå rundt huset og sette meg på en benk under et tre med bok og kaffe.

Anser det å ha hund som vulgært, ja ganske harry. Er man røyker OG har hund...lavere kommer man ikke.

Glad for at det er forbudt med dyr i de fleste Sameier/bygårder/blokker på Oslo Vest!

Anonymous poster hash: 432a2...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i blokk hele livet, bortsett i fra nå fordi jeg bor i sokkelleilighet. (som nyetablert har jeg ikke akkurat råd til å kjøpe) I Trondheim er det bare mulig å eie leilighet i blokk, såvidt jeg vet, så skjønner ikke helt hvorfor det skal være mindre status enn å bo i enebolig? Huseier hater huset vi bor i, og savner leiligheta i blokka han bodde i før han tok over her.

Det eneste upraktiske med å bo i blokk er at du har naboer på alle kanter, og det vil aldri være helt stille rundt deg. Jeg trodde i allefall det var upraktisk, nå som jeg har en hel leilighet for meg selv, og eneste som ligger vegg i vegg er huseier, så savner jeg lydene og tryggheten av at det er noen rundt meg selv når jeg er alene. Heldigvis har huseier to barn og en stor familie, så det er ikke helt stille.

Det er forsåvidt ganske vanskelig å eie en leilighet uten at det ligger i en blokk her. Det er enten leilighet i blokk, enebolig eller rekkehus, og du skal være godt etablert med god inntekt for å ha råd til hus sånn som bolimarkedet ser ut i dag.

Kanskje det er en annen status med det i Oslo enn i Trondheim?

Jeg er oppvokst i en stor 2.etg enebolig i Bærum og det var flott men trives mye bedre i selveierleilighet/blokk/bygård midt i Oslo :-)

Slipper plenklipp/beise hus/hagearbeid og mye styr...reiser mye og synes leilighet er best:-)

Selv om...alle kan ikke bo i Oslo eller på Oslo Vest og prisene viser at markedet er veldig presset. Du skal ha bra høy inntekt/egenkapital for å eie liten leilighet på Oslo Vest sentralt.

Typisk pressområde...mange vil dit, bygges ut lite og høye priser.

Anonymous poster hash: 432a2...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Det kan hjelpe litt å bo i toppen av blokka. Bedre utsikt og ingen naboer over deg.

Det å bo helt nederst har kanskje også sine fordeler, men blir veldig spesielt hvis folk på fortauet glaner inn gjennom alle vinduene til leieligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan orker folk å bo i enebolig? Jeg HATER trapper og kunne aldri hatt en enebolig med mindre alt var på en etasje. Får så vondt i kneet.

Hører ikke en dritt fra naboene her jeg bor. Er en ganske ny blokk og respektable folk som bor her.



Anonymous poster hash: 1321c...dfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i blokk. Det kalles i alle fall blokk her, men vi har ingen naboer vegg i vegg siden vi bor på enden, har bare en over oss. Det er kun 3 etasjer og 2 oppganger (ingen korridorer, alle har hver sin inngang, ute i frisk luft). Det er 12 leiligheter, men det kalles blokk.

Vi må ikke måke snø, ikke klippe plen, ikke sette fram søppeldunker, ikke gjøre noe som helst av vedlikehold. Kjekt. Har både parkering ute og parkering i felles garasjeanlegg sammen med en prikk lik blokk rett ved siden av. Folk kan altså ha to biler. Wow.

Hører ikke at naboen går på do, eller henger opp bilder for den del. Ser ikke en eneste ulempe ved å bo her.

Av nærmeste naboer har vi flere blokker av samme sorten, noen er litt større også, men ingen er på mer enn 3 etasjer, vi har flere eneboliger også. Rett over veien ligger det mange. Det er et veldig dyrt område å bo i. Ingen ghetto altså. Ingen ser ned på folk som bor her, og ingen kaller ungene for blokkunger. Det tror jeg må være et Oslofenomen. Det er vel gjerne også der folk er så mye bedre enn alle andre.



Anonymous poster hash: 5a10e...6f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og blokka er ny. Bare 4 år gammel. Ingen har bodd her før oss. Deilig. Tenk å kunne ha råd til det, i stedet for å kjøpe en nedsarvet og brukt enebolig. Det er lavmål, det.



Anonymous poster hash: 5a10e...6f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe litt å bo i toppen av blokka. Bedre utsikt og ingen naboer over deg.

Det å bo helt nederst har kanskje også sine fordeler, men blir veldig spesielt hvis folk på fortauet glaner inn gjennom alle vinduene til leieligheten.

Folk som går nede på veien ser ikke inn vinduene her. De som går på internveien kan gjøre det, men det er ikke et problem.

Man kan jo se inn vinduene i eneboligene også. Jeg går forbi maaange av den sorten hver eneste dag, og man ser mer inn der enn i første etasje i blokkene. Svære vinduer uten gardiner eller noe som helst. Fullt opplyst. Så klart ser man inn. Og der går de rundt halvnakne uansett tid på døgnet. Man ser når de sitter og spiser, når de sitter og jobber ved pc'n, når de glaner på tv. Alt ser man. Ikke i blokkene. Og det er ikke fordi folk har gardiner, for det er vel kanskje 2 av 12 som trekker for gardinene på kveldene.

Anonymous poster hash: 5a10e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan orker folk å bo i enebolig? Jeg HATER trapper og kunne aldri hatt en enebolig med mindre alt var på en etasje. Får så vondt i kneet.

Hører ikke en dritt fra naboene her jeg bor. Er en ganske ny blokk og respektable folk som bor her.

Anonymous poster hash: 1321c...dfc

Vi bor i stor og fin byleilighet og elsker bylivet! :-)

Naboene ser vi aldri, de lever sine liv og det er stille og rolig.

Anonymous poster hash: 432a2...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trojan Norse

Ser at det er flere her på forumet som ser ned på folk som bor i blokk (hvis de ikke må).. Hva er greia med det??

Bor selv i blokk, men jeg MÅ ikke...

Ser ikke ned på folk som bor i blokk overhodet, men kunne aldri ha gjort det selv.

Synes du skal drite i folk som føler behov for å se ned på deg for å føle seg selv bra, uansett hva de selv synes de har som er bedre.

Som en kamerat sa til meg en gang da han hisset på seg en gjeng som var sugen på bråk:

"Ikke bry deg om dem, sånne er småfolk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg og ende mine dager i en leilighet/ blokk uansett om det så hadde vært en penthouse-leilighet på beste Tjuvholmen. Bor i blokk nå og det fungerer fint som noe midlertidig, men ikke slik jeg optimalt sett vil ha det. Vil helst bo i enebolig. Liker at man ikke har noen over/ under/ ved siden av seg hele tiden, har sin egen uteplass uten noen andre og at jeg føler at det kun er meg selv og min familie jeg må ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil man bo i by nå så er blokk vanskelig å unngå. Det er manko på bruktboliger, som rekkehus, flermannsboliger og eneboliger. Og det bygges over en lav sko, nesten bare blokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en blokkleilighet til 11 milioner. Kunne aldri tenkt meg å bo noe annet sted...

Anonymous poster hash: a525f...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives best med å bo i blokk, og ser ikke noe galt i det.

Hilsen ei som har bodd både i hus og i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i blokk selv, og ser absolutt ikke ned på folk som bor i blokk. Men noe av grunnen til at det har et dårlig rykte på seg er vel at mange blokker er ganske slitt og shabby, mye gjennomtrekk av folk, i noen kommuner er det høy andel sosialklienter som bor i blokker.

Nå til dags kan blokkleiligheter koste like mye og mer enn eneboliger, men på "landet" er det ikke vanlig å bo i blokk, og tidligere var det nok de som hadde dårligere råd som bodde i blokker og rekkehus. (ihvertfall her jeg bor)



Anonymous poster hash: fe303...b00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...