Gå til innhold

::Minnie om nett-etikette::


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nettikette er faktisk viktig. Selv om en del av KGs brukere har vært med og diskutert saker og ting på internett i over 10 år, så er det faktisk en del ferskinger også. Like greit å opplyse dem litt om hva som faktisk er en semi-felles oppfatning over hele internett når det gjelder måten å uttrykke seg på skriftlig.

Emoticons / smilies gjør at tekst blir litt mer personlig, du kan legge inn litt kroppsspråk. Siden mennesker kommuniserer med mye mer enn bare ord når vi snakker sammen, så er det en bra ting, og det kan i utgangspunktet hindre altfor mange misforståelser. Ord på trykk er mye mer bastante enn ord sagt med stemme, men det er det en del som ikke tenker på. Det er ofte mer sårende å få slengt noe negativt etter seg skriftlig, enn å få samme meldingen muntlig. Kanskje det egentlig var ironisk og morsomt ment?

Store bokstaver blir oppfattet som roping, samme hvor mye folk mener at de kan ignoreres. Hele setninger eller innlegg skrevet med enten bare store eller små bokstaver er bad form. Det er vanskelig å lese, og kan oppfattes som at den som skriver ikke er særlig god til å uttrykke seg. Sånn er det bare, sånn har det vært på nettet de siste 10 årene.

Fordelen med å vite hva som er godt nettvett, er at hvis du kjenner "kodene", så kan du unngå i stilfeller, og faktisk få fram poenget ditt uten at folk henger seg opp i hvordan det blir fremført. Det samme gjelder i det virkelige liv - hvis noen snøvler når de skal uttrykke noe, så blir man ofte mer opphengt i snøvlingen enn i det som blir sagt.

Personlighet er en fin ting, og jeg skjønner at noen gjerne vil uttrykke sin personlighet i et kaldt og upersonlig medium. Men det er gjerne en grunn til at man har valgt normal arial i sort farge som standard i de fleste forum, det er faktisk lettest å lese. Rød farge på lysebrun bakgrunn går greit, men det ser litt rart ut. Jeg personlig sliter med å lese lange innlegg i kursiv. Folk kan godt bruke farget og formatert skrift, men da håper jeg at de er klar over at det faktisk er folk der ute som synes det blir vanskelig å lese. Så får man velge selv om man vil være konform og lesbar eller kreativ. Jepp, jeg er inspirert av Lillian her. Poenget mitt er at jeg ikke føler at jeg må vise min personlighet ved hjelp av stil og farge, men det gjør andre, og de får jeg respektere. På den annen side, så bør de være klare over at det kan være litt vanskelig å lese deres stilsett, og dermed også være klar over at ikke alle leser deres innlegg i personlig stil like godt som andres.

Andre ting når det gjelder nettvett:

- Det er lov til å ha litt luft i innleggene sine, og faktisk lage avsnitt innimellom. Det gjør det lettere å lese og fordøye etterhvert.

- Det finnes små bokstaver, og det finnes store bokstaver. De har forskjellige bruksområder. Store brukes i begynnelsen av setninger og egennavn, og til å utheve enkelte ord. Små bokstaver brukes resten. Samme hvor mye man eventuelt synes at det "ødelegger min nettpersonlighet", så gjør det at det blir lettere å lese det som skrives. Og det er vel det som er poenget?

- Det pleier å holde med et utropstegn eller et spørsmålstegn. Innlegg med ca 40 utropstegn på 5 setninger får i hvertfall meg til å lure på hva slags manisk person som har skrevet det. Kanskje det bare er meg?

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fryktelig enig med dem som mente at de negative reaksjonene på denne tråden høyst sannsynlig skyldes at det er Minnie som har lagt den ut. Det hadde nok ikke vakt den samme harmen om tråden var lagt ut av en annen bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg vil si at jeg er enig i det Minnie sier, nikker som bare det. Jeg skal lese litt nærmere om nettetikket. Men ellers har jeg personlig ikke irritert meg over de som velger å bruke andre farger enn svart skrift.

Syns både rødt og blått er lett å lese, men de andre fargene er mer vanskelig syns jeg. Jeg må si meg enig med Lillian at jeg også konsekvent skriver med blått for det er meg. Det er mer personlig. Jeg liker blått og syns det ser penere ut. Jeg har lært at det er greit å skrive med blå eller sorte kulepenner, men ikke røde...

Når det gjelder ikoner syns jeg det må være lov å bruke disse. Er jo derfor de er her, ikke sant? Men selfølgelig burde de bli brukt på en høflig måte. Håper ikke noen irriterer seg over den blå skriften min. Jeg gjør det ikke for å få mer oppmerksomhet. Nei tror ikke det hjelper uansett.

Man får oppmerksomhet av det man skriver. Jeg vil helst ikke slutte å skrive i blått. Må jeg det blir jeg :x gretten..

Men det var en opplysende tråd Minnie.. Du gav oss noe å tenke på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har virkelig ikke masse å bekymre seg for her inne... Man må vel kunne uttrykke sine følelser, ved hjelp av emoticons, her inne som alle andre steder? Er det virkelig så nøye, da? Så lenge det ikke er/virker vondt ment eller nedsettende på noen måte, kan vel alle få bruke emoticons der de vil det? Men at jeg skal få kjeft fordi jeg lager en :roll: etter en etterspørsel om en oppskrift, det synes jeg er direkte barnslig. Hvis dere har problemer med å forstå hva den betyr, så spør meg da, før dere begynner å slenge dritt om meg! (Sier dere, men burde vel sagt du... Beklager..)

Det blir virkelig bare mer og mer tull her. Er bare innom i feriene, men for hver ferie som går blir det mindre og mindre hyggelig. Synes folk skal slutte å henge seg sånn opp i detaljer, og heller bruke diskusjonsforumet til det det er laget for, istedet for å starte tråder om alt slags ræl, som en VET vil føre til store krangler, og et enda surere miljø etterpå. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev jeg forresten ikke fordi det var Minnis tråd, slik som mange sikkert vil tro. Jeg skriver fordi jeg synes det er skikkelig teit å henge seg opp i sånne detaljer, når det tydeligvis finnes langt større problemer her på KG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt og blått er slitsomt for slitne øyne. Så det hender jeg hopper over innlegg med nevnte farger.

I stedet finnes det andre og bedre alternativer (mer lettleste) i fargeboksen her:

Eksempel

1: fkjds fjas dlfjs lkfj skfj sdlkfjalk mørkrød

2: fjdkfjølksd jfdkfjadlskfj jhklfjadklfj hkdfjølkasdjf mørk blå

3: jfkjdk kdjf kladsjf hkdjf lø kdjflkasd fhlkdjfkld hlkfd fjll indigo

4: kfjdlkafjd kdfdjaslkø fhklfdjfkll kjkljkj brun

Kanskje ikke så spennende, men lesbart.

Og dette er ikke ment som noe mal, men jeg har vært borti lesbarhet mht. farger, så jeg bare nevner det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Dette er et skriftlig forum, ergo er det svinaktig vanskelig å understreke humør og stemning hos den som skriver enn ved annet enn smileys. Når til og med Hamsun brukte smileys, så ser jeg ikke helt problemet med at vi gjør det.

Og det er jo nødvendig, for enkelte har utrolig vanskelig å fatte ironi hos andre.

Mens vi er inne på "nettikette" (gud, jeg hater det ordet, minner meg om en del nerdete ircere) - så er det få ting som er så plagsomt som når folk MÅ skrive dialekt.

Og så har man alle de som må raute og klage, og som ikke har pugget å/og-regenlen helt ennå.

Søren heller, nå ble jeg i dårlig humør av å klage sånn. Hvorfor bry seg in the first place.

.... :sinnatagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WildThing:

:blunke:

Klart man bryr seg om slikt, :kgblunk:

innrøm at det er littegranne irriterende med overbruk av smileys? :wink:

:hoho::hoho::hoho:

Men moderat bruk til å uttrykke seg selv med,

det er greit! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sa noe om Har du tenkt på at smileys og ikoner reflekterer ansiktsuttrykk og fakter IRL? Ja, det er derfor det heter emoticons. Emotional icons.

Registrerte forøvrig med et glis at minnie hadde et i utgangspunktet fornuftig innlegg om at å sende feil signaler til teksten kan gjøre hele greia sårende. Da er det nok bedre å skrive hele teksten sårende, for sikkerhets skyld.. Og registrerte også at det ble vill catfight med en gang :ler:

Men, seriøst, store bokstaver er tungt å lese for øynene fordi alle bokstavene er like høye - ingen loftbokstaver og ingen kjellerbokstaver. Dette gjelder både for web og papir. Store bokstaver blir også sett på som sinne på nettet.

Likedan er det vanskelig å lese når tekst og bakgrunn ikke ligger langt nok fra hverandre i farge.

Likedan er det vanskelig å lese lengre stykker i italics, spes på web. Man bør velge italics med omhu. Jeg må innrømme at jeg av akkurat disse grunnene meget sjelden leser Lillians innlegg.. som regel er de temmelig lange i lys rød italics. Grøss.

Likedan synes jeg det er slitsomt for øynene med avatarer som rører på seg..blink i html er vel den mest utskjelte tekstformatterings funksjonen..

Når dere leser nettaviser - og det er reklame på siden som blinker og styrer...tilpasser dere nettleseren så reklamen er borte? Det gjør jeg. Blinkinga drar blikket til seg, og tar fokus vekk fra teksten. irrrrriterende.

Til sist så er jeg ikke spesielt imponert over folk som tilsyndelatende ikke finner punktum-knappen. Alle setninger avsluttes med minst tre utropstegn!!! eller spørsmålstegn??? Jeg er også litt anal når det gjelder skrivefeil, men kan vel ikke gi nakkeskudd til folk med dysleksi heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - også er fonten her på KG ganske lesbar til å være uten seriffer, men font med seriffer skal visstnok fremme lesbarheten. Bare så det også er sagt. :wink:

(Eller kan vi bytte font dersom vi ønsker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - også er fonten her på KG ganske lesbar til å være uten seriffer, men font med seriffer skal visstnok fremme lesbarheten. Bare så det også er sagt. :wink:

(Eller kan vi bytte font dersom vi ønsker?)

Med seriffar på skjerm senkar lesbarheten, fordi oppløysinga sjeldan er god nok. Difor er sans-serif best på skjerm :-)

(Men med serif er best på papir.)

Om du vil endre fontar her, så bør du nok bruke eige stilark. Du treng å arbeide litt då i IE, og Netscape/Mozilla - mens i Opera kan du prøve masse forkjellig med berre eit museklikk eller to. (Til og med i reint svart/kvitt om fargane blir for galne - har til tider vore nyttig for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg av akkurat disse grunnene meget sjelden leser Lillians innlegg.. som regel er de temmelig lange i lys rød italics. Grøss.

Er det bedre sånn?

Jeg har tenkt på det selv også innimellom, men så var jeg jo så godt igang med denne kursiven, da... :lol:

Jeg har så mye jeg skulle sagt, vettu, det er derfor jeg skriver så lange innlegg.. :ler:

Jeg kan godt begynne å skrive uten kursiv igjen. Har ikke fått noen PM'er på den røde skriften, så jeg fortsetter med den. Men jeg er ikke avhengig av å ha kursiv, asså! :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursiv er faktisk ikke særlig lesevennlig, og bør brukes for å understreke et ord eller et poeng, ikke skrives i hele tekster.

Det er min mening. Lillian, dine innlegg er ikke særlig lesevennlige, men jeg har stor glede av dem, derfor gjør det meg ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale

Rødfargen som Lillian bruker er for lys og harmonerer ikke med bakgrunnen, jeg ville droppet både farge og kursiv og heller brukt den vanlige fonten vi andre bruker. Det er uten tvil den beste og mest lesevennlige.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant det, Minnie. Den vanlige er mest brukervennlig. Men som jeg skrev tidligere så synes jeg det blir mer personlig for meg.

Nå har jeg droppet kursiven (bortsett fra i dagboken, men den leser jo ikke alle likevel..) Jeg får ta ett skritt av gangen! :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: *teit å ikke tenke på det*

Hva med denne, mørkerød er jo likevel fortsatt rød.. Selv om jeg synes den ser brun ut... Så er det liksom det røde sinnet mitt likevel... :lol:

Lillian - utrolig medgjørlig i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...