Gå til innhold

::Minnie om nett-etikette::


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er ikke utpreget hårsår og velger å tolke det meste i beste mening' date=' men har dere tenkt på at skrift og ikoner på nettet har samme funksjon som ansiktsuttrykk og fakter IRL? .[/quote']

nemlig!

Roper og skriker man irl, så blir det oppfattet som rop og skrik uansett om du roper fordi du må, fordi du faktisk er sint eller fordi du bare vil det!

Det samme gjelder på nettet! Har ingenting med hårsårhet å gjøre! Har med den vanlige oppfattelsen av oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe annet jeg synes er vanskelig er at enkelte skriver ting med veldig liten skrift' date=' jeg har problemer med å lese det for det blir så grøtete. Kanskje jeg har dårlig syn?? Synes dere det er lett å lese dette?[/quote']

Hihi..du må nok ha nye briller ;)

Men bitteliten skrift er faktisk ett av de virkemidlene jeg ikke synes blir brukt overdrevet mye her inne. Virker som de fleste gjør det for å understreke at "nå sier jeg dette med lav stemme, bare som et apropo, og forventer ikke at det blir en del av diskusjonen videre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Enig med deg i at liten skrift blir brukt i liten grad og som en slags apropos. Det er ikke plagsomt mye i det hele tatt, men jeg klarer vanskelig å lese det. (Og jeg som akkurat har operert øynene mine også... Hmpf!!!)

Det har nok litt med oppløsning på skjerm også, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine øyne ER det noe galt med, men selv med briller har jeg svært store problemer med den minste tilgjengelige skrifttypen her inne. Ser imidlertid ikke på det som noe problem, siden denne knapt nok er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ærlig talt ikke at noen er så opptatte av hvordan andre uttrykker seg skriftlig at de gidder å irriterer seg over det. :o Det må da gå an å være litt tolenrent på dette området, det er tydeligvis ikke alle som har fått med seg disse "reglene". For meg er det i hvert fall ikke det som gjør at jeg er enig/uenig med andre debattanter her inne. Jeg synes f eks på ingen måte at fargen på teksten tar fokus vekk meningen/innholdet, men det er klart kursiv skrift, fet skrift, ikoner osv skal henge på greip med det man vil uttrykke. Man må også se litt på helheten; Er hele teskten skrevet i fete og/eller store bokstaver oppfatter jeg ikke det som skriking (er bare litt slitsomt å lese), i motsetning til om en setning eller et ord hadde blitt uthevet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ærlig talt ikke at noen er så opptatte av hvordan andre uttrykker seg skriftlig at de gidder å irriterer seg over det.  :o Det må da gå an å være litt tolenrent på dette området, det er tydeligvis ikke alle som har fått med seg disse "reglene".

Det er bare å trekke paraleller til det virkelige liv. Dersom en bekjent alltid roper når han snakker til deg, eller vedkommende smilere når han snakker om noe alvorlig og gråter når han snakker om noe morsomt ville det være distraherende i forhold til å følge med på det vedkommende prøver å formidle. Har selvfølgelig ingenting å si for om du er enig eller uenig, det er bare utrolig slitsomt.

Så når noen som er ferske på nettet ikke kjenner til hvordan måten de uttrykker seg på oppfattes av andre, så er det jo bare fint om noen sier i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å trekke paraleller til det virkelige liv. Dersom en bekjent alltid roper når han snakker til deg, eller vedkommende smilere når han snakker om noe alvorlig og gråter når han snakker om noe morsomt ville det være distraherende i forhold til å følge med på det vedkommende prøver å formidle.

Det er jo akkurat det jeg skriver, at bruken av f eks ikoner må henge på greip med det man vil formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Babyface skriver:

Det er jo akkurat det jeg skriver, at bruken av f eks ikoner må henge på greip med det man vil formidle.

Dette er jo også et av hovedpoengene i tråden. Hvorfor er du uenig da? Les hovedinnlegget en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken for eller i mot Minnies innlegg, jeg skriver bare mine tanker rundt dette. Jeg synes bare det er litt rart at noen gidder å irritere seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at folk i det hele tatt gidder å krangle på dette emnet. Har fulgt deler av forumet i en tid, uten å skrive noe særlig med innlegg, men har da sett nok av misbruk både av farger, uthevet skrift og annet som strider mot god "netiquette".

Flere her skriver konsekvent i rødt eller blått, og kanskje i forbindelse med uthevet skrift eller andre "effekter". Hvorfor skal man plent skille seg ut når de fleste andre klarer seg utmerket med vanlig svart skrift i standard størrelse?

Det er en grunn til at svart og enkel skrift brukes i alt fra romaner til lærebøker.

"Teksteffekter" skal brukes for å understreke noe, eller for å skille noe fra noe annet. Farger ser jeg ikke noe særlig poeng i noe sted, men det kan i visse tilfeller passe inn.

Det samme gjelder overdreven bruk av tegn (???!!!) og store bokstaver.

Alt slikt, farger, store bokstaver, overdreven tegnbruk, er slitsomt å lese - ikke fordi det nødvendigvis er vanskelig å lese det - men fordi man får inntrykk av at personen som skriver er så intens, pågående og hyperaktiv. Det gir meg automatisk et negativt førsteinntrykk av personen - selv om man måtte være enig i det vedkommende måtte ha på hjertet.

Og enda viktigere nå som kranglene på KG går så fillene fyker:

Tenk over det du skriver. Spør deg selv om du ville sagt det samme til personen dersom dere stod ansikt til ansikt. Er svaret nei, ja, så må du revurdere hele innlegget ditt.

Barnehagelære: <i>Do unto others as you'd have others do unto you.</i>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At store bokstavar (altså, VERSALAR SOM DETTE) vert oppfatta som skriking (og dessutan vanskeleg å lesa om det er masse av det) det er vel allment godteke. Bruk av rett smiley til rett tid er òg fornuftig, som det vert sagt.

Ein ekstra regel eg har for meg sjølv er denne: Dei som skriv er sikkert hyggelege. Skulle eit innlegg vera provoserande eller ufatteleg dumt, er det sikkert berre uheldig formulert. Det er heller ingen som er ute etter å 'ta' meg, så om eit innlegg kan oppfattast slik er det heilt sikkert ei mistyding ein stad. I slike tilfelle går det an å spørja høfleg kva vedkommande meinte - eller ignorere det.

(Dette er forresten ein bruk av farge eg synest er heilt OK, sidan det blir brukt til å markere noko.)

Har denne regelen noko for seg? Ja, eg synest det: Eg har sett innlegg som har provosert meg, men som andre som svarar tydlegvis har oppfatta heilt annaleis - og svarer roleg deretter. Eg har og sett innlegg eg ikkje har reagert på i det heile, men som andre har tent på alle pluggane over - og då er gjerne ein krangel i gong, heilt unødvendig. (Kanskje opplevinga av forskjellbehandling grunnar i dette? Dei har ikkje sett noko problem med det opprinnelege innlegget, mens det krasse svaret har gått over linja?)

Eg er glad eg ikkje har svart på ein del innlegg i ein sint tone, slik første innskytinga kanskje har vore - og reknar med ein del andre vil kunna ha same oppfatting. Trass alt, når me skriv, så kjem ikkje tonefall fram så lett - særleg ikkje om me uttrykker oss kort og muntleg. Då er det godt å hugsa på at me kanskje har misforstått det som er forsøkt uttrykt - for stort sett så er me ikkje ute etter å provosere eller vera stygge mot einskilde personar.

Så får me heller godta at me er ulike og meir eller mindre flinke til å uttrykka oss tydeleg. Eg trur ikkje mine innlegg provoserer - har i alle fall ikkje lagt merke til nokre kraftige, urettmessige reaksjonar - men skulle det vera/bli situasjonen så vil eg jo gjerne ta det til etterretning og prøva å gjera noko med det. Håpar andre ser det på same måten.

Og det summerer vel opp det eg ofte kunne hatt lyst til å svara på ein del andre trådar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

En annen ting jeg synes er viktig er avsnitt.

La innlegget få litt luft i seg.

Det blir så tungt å lese noe uten punktum, store bokstaver og avsnitt.

Forøvrig reagerer jeg ikke på om noen bruker farger eller fet skrift generelt sett.

Kommer ann på hva budskapet eller i innlegget er det...

Noen bruker frekke ord når de kommenterer:

"Excuse me miss xxxxx" - det er jo ikke særlig høflig vel?

Jeg er en av dem som bruker smilys, fet skrift, kursiv, farger (blå til alt om min graviditet...), men ikke hele innlegg. Da føler jeg at jeg mister effekten.

I dette innlegget brukte jeg ingen effekter - men jeg synes det er litt platt på den måten.

Men rett bruk av ikoner - spriter opp innleggene.

Men dette er nå min mening.

Men generelt sett er det lett å bli misforstått med det skrevne ord.

Kanskje vi alle skulle ha det lagret bak i hodet som en liten påminner?

Ser en et menneske - kan en lese mye av ansikt og kroppsspråk.

Det skrevne ord står mye "sterkere".

Og vil en misforstå noe - er det enkelt det...

Gi gjerne folk en sjangse til å forklare hva de mente før frontalangrepet er et faktum...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Riktig bruk av ikoner kan være slik som dette:

Ha en fin dag  :lol: "

Uhm, ikonet du har brukt til avslutning på dette "riktige" eksemplet, betyr "laughing out loud", ser ikke helt at jeg ville synes det var så koselig om noen sa "Ha en fin dag" etterfulgt av et stort, langt glis,

masse fliring og høylytt latter. Ville du synes det, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor spydige kommentarer kommer på dette her - har jeg gått glipp av en diskusjon her?

Det Minnie sier er jo sant, det.

Jeg synes til og med det er litt viktig. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare en Gjest
Skjønner ikke helt hvorfor spydige kommentarer kommer på dette her - har jeg gått glipp av en diskusjon her?

Det Minnie sier er jo sant, det.

Jeg synes til og med det er litt viktig. :o

Det er nok pga, at det er Minnie som har skrevet det og ikke feks. Pjusk- da ville denne debatten sett ganske så annerledes ut. Selv om det Minnie skriver er helt riktig så er det noen som må lage kvalm og kalle henne stygge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Skjønner ikke helt hvorfor spydige kommentarer kommer på dette her - har jeg gått glipp av en diskusjon her?

Det Minnie sier er jo sant, det.

Jeg synes til og med det er litt viktig. :o

Sant nok. Det er mye unødvendig krangling her inne. Men jeg tror at det i dette tilfellet hadde noe med "pot - kettle - black" å gjøre.

Ellers synes jeg det er greit å få "nettiketten" forklart. Det er jo så praktisk med noen virkemidler som erstatter den dimensjonen vi mister når vi "snakker" på nettet. Og det kan jo brukes motsatt vei også; jeg har begynt å brøle til folk hvis jeg dikterer noe og vil at de skal skrive ned det jeg sier med STORE BOKSTAVER. Kjempepraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg litt "truffet", siden jeg alltid skriver mine innlegg i rød kursiv... :oops: Men jeg synes mine innlegg blir mer personlige på den måten. Jeg startet med å bruke rød kursiv kun i dagboka mi, men så ble det etterhvert til at jeg gjorde det hele tiden. Det har jeg fortsatt med..

Hvis det er mange her som synes dette er veldig ubehagelig å lese, så send med PM så skal jeg revurdere om jeg kanskje skal slutte med det. Men hvis det er bare noen få som synes det er irriterende, så er det ikke sikkert jeg tar hensyn til det, - siden jeg synes mine innlegg blir mer personlige (for meg) når jeg skriver litt annerledes. Det er ikke for å få mer oppmerksomhet, altså. Seriøst!

Jeg har brukt internett en stund nå, og jeg trodde jeg kunne det meste innen nettetikette. Jeg må nok innrømme at det med farget skrift hadde jeg ikke tenkt over. Fet skrift og STORE BOKSTAVER er jeg totalt klar over. Men altså, det med farge hadde jeg ikke tenkt på... Skal ta det til meg om mange nok klager på det, jeg! :blunke:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nett-etikette er viktig, for all del, er irriterende med folk som støtt og stadig skal skrike og vræle, som ikke har fått med seg at det ikke nytter å konstans bruke store bokstaver, at det eneste som da skjer, er at resten ignorerer disse meldingene.

Mye HAHAHAHA etterfulgt av :hoho::hoho::hoho: ,

har ingenting i en "seriøs diskusjon" å gjøre.

Blir det brukt, er det som oftest for å "gjøre narr" av noen.

Er det slik man pleier gjøre Irl også?

Bruk av farger kan til tider være irriterende, med mindre man faktisk har noe man vil poengtere og ligge mer vekt på enn annet.

Smileys'ne på kg er fantasifulle, de.

Eneste smileysen jeg er misfornøyd, er faktisk det vanlige smilefjeset, istedenfor å få et smilefjes, får man et glis. < : ) > utgjør et vanlig smil, ikke et glis, slik man her på kg får. :) et vanlig smil her inne må skrives < : smile : > , hvorfor det? Da kan heller "gliset" hete < : glis : >.

Ikke det, ingen av "smilefjesene" her ligner på et alminnelig og positivt normalt smil. Alt er veldig overdrevet.

...men det er sikkert ingen andre enn jeg som har lagt merke til.

Irc er det stedet smileys blir brukt mest, er der det oppstod, er der alle "forkortende" språk oppstod, er der jeg har det fra at er vanlig smil skrives < : ) >.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reagert noe særlig på skrive stilen til noen her inne. Selfølgelig er det alltids noen som overdriver litt mye med fonter, farge og smilys. Men sånn vil det jo alltids være.

Når jeg leste innelgget til Minnie så tenkte jeg først at dette burde jeg sende til en tidliger leder. Hun var ikke min nærmeste leder. MEN NÅR DET VAR "MINDRE BRA RESULTATER" PÅ AVDELINGEN SÅ SENDTE HUN UT MAILER SOM IKKE AKKURAT VAR MOTIVERENDE. HUN PRØVDE JO Å ØKE SALGET BLA,BLA....MEN MED STORE RØDE BOKSTAVER SÅ BLE JO RESULTATET HELT MOTSATT.... ....eh..dere skjønte sikkert poenget. Av med caps lock og hørselsvern! :briller:

Fet skrift og STORE BOKSTAVER er jeg totalt klar over. Men altså, det med farge hadde jeg ikke tenkt på... Skal ta det til meg om mange nok klager på det, jeg! :blunke:

Lillian

Jeg har ikke reagert på at du bruker kursivrød skrift . Bare fortsett med det du. Om du ikke skulle få mange Pm altså... :roll: Kom forresten til å tenke på ei brevvenninne jeg hadde for maaaange år siden. Jeg rabla og skrev ivei, med rød kulepenn! :o Og da fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg gjorde det. Om det var noe som var galt... Hææ...skjønte ingen ting jeg. Brevvenninna som jeg hadde bodde i Afrika, og det var rett og slett noe de ikke gjorde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...