Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 28. mai 2003 #1 Skrevet 28. mai 2003 Jeg tenkte det kunne være på sin plass med litt info. om nett-etikette eller nettvett som det også kalles her på KG. De siste dagers diskusjoner har avdekket at svært mange ikke vet hvordan man skal bruke uthevet skrft, fet skrift og ikoner på riktig måte så her følger noen greie punkter. 1. Uansett hva du selv måtte tro så oppfattes store tykke bokstaver som skriking av andre nettbrukere, det er ett faktum som gjelder på nettet over hele verden. 2. Bruk av emoticons/ikoner er til stort nytte når man skal uttrykke følelser, men for å unngå misforståelser fra andre så må disse også brukes rett. Her følger noen eksempler på gal bruk av ikoner Hei NNNNNN, hørte at katten din ble påkjørt Kan noen hjelpe meg med en oppskrift på kyllingsuppe Har du det vondt etter operasjonen din ennå Gal bruk av ikoner kan også være at man skriver ett surt innlegg til noen og avslutter med ”Ha en god dag videre :D Riktig bruk av ikoner kan være slik som dette: Ha en fin dag Hørte at du fikk gode resultater på eksamen, bra jobba Dette ble sikkert litt banalt men jeg tror det er viktig. Ikoner som misbrukes skaper mye unødige misforstålelser og kan virke sårende selv om de ikke var ment slik. Når det gjelder bruk av farger på bokstaver så blir nok ikke det oppfattet som skriking så lenge bokstavene har normal størrelse men hvis det brukes på alle innlegg av en bruker kan det oppfattes som om han/hun vil ha ekstra oppmerksomhet. Minnie
aline Skrevet 28. mai 2003 #3 Skrevet 28. mai 2003 jeg var av den forståelse at det Minnie her har skrevet faktisk er slik den generelle oppfattelsen var på nettet verden over jeg? men klart, jeg har jo ikke spurt alle....
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 28. mai 2003 #4 Skrevet 28. mai 2003 jeg var av den forståelse at det Minnie her har skrevet faktisk er slik den generelle oppfattelsen var på nettet verden over jeg? Minnie Deler slettet. Tusenfryd - moderator
Kreps Skrevet 28. mai 2003 #5 Skrevet 28. mai 2003 Slettet - vi diskuterer ikke hjernekapaistet her. Tusenfryd - moderator
Gjest Lea Skrevet 28. mai 2003 #6 Skrevet 28. mai 2003 http://www.vg.no/vg/96/data/0223god.html http://www.geocities.com/Pipeline/Reef/630...Nettikette.html Nettikette er mer enn bare bokstaver og farger. Alle bør ta en titt på disse to linkene og les dem nøye.
Gjest indiangranny Skrevet 28. mai 2003 #7 Skrevet 28. mai 2003 Jeg tenkte det kunne være på sin plass med litt info. om nett-etikette eller nettvett som det også kalles her på KG. De siste dagers diskusjoner har avdekket at svært mange ikke vet hvordan man skal bruke uthevet skrft, fet skrift og ikoner på riktig måte så her følger noen greie punkter. 1. Uansett hva du selv måtte tro så oppfattes store tykke bokstaver som skriking av andre nettbrukere, det er ett faktum som gjelder på nettet over hele verden. Det er ikke vondt å bruke hodet Minnie,jeg ser ikke på tykke bokstaver som skriking eller hyling,det kan være at de har vondt for å lese små bokstaver grunnet syn.Så ellers må du ha en fin dag ute eller bak pc`n hilsen
Silfen Skrevet 28. mai 2003 #8 Skrevet 28. mai 2003 Dette er da noe alle vet. Men de fleste har mer i hodet enn å bli hysteriske over en malplassert smily eller fet skrift. Get over it.
Barbie Skrevet 28. mai 2003 #9 Skrevet 28. mai 2003 Hvis dere lar være å svare på slike usakelige innlegg,vil de dø bort av seg selv. Barbie
Tusenfryd Skrevet 28. mai 2003 #10 Skrevet 28. mai 2003 Kjære dere! La nå ikke dette utvikle seg til nok en krangletråd - vær så snill.
Livets datter Skrevet 28. mai 2003 #11 Skrevet 28. mai 2003 Dette ble sikkert litt banalt men jeg tror det er viktig. Ja, sikkert kjempeviktig! :-?
Gjest indiangranny Skrevet 28. mai 2003 #12 Skrevet 28. mai 2003 Det var stygt skrevet Minnie å hevde at folk på nettet er tette i nøtta,jeg trodde du var for god til si noe slikt om mennesker.det er tross alt mennesker som sitter bak pc`n enten det er slik eller slik.Jeg har tatt det som leve regel vær slik mot andre du vil andre skal være mot deg.
Fakse Skrevet 28. mai 2003 #13 Skrevet 28. mai 2003 Dette gjelder jo ikke bare på nett, men også ellers i verden. Er en grunn til at "Salg" blir skrevet med store oransje bokstaver... Skriver en med store, fete og røde bokstaver er det ikke til å se bort i fra at det virker litt sint. Men samtidig er det koselig at folk har sin egen "personlige" måte å skrive på, bare det ikke blir for mye av det gode. Synes for eksempel Lillian sin røde skrift er ok, fordi hun ikke bruker så store bokstaver, og samtidig skriver i kursiv. Kursiv demper vel effekten, og gjør det hele litt mere beskjedent igjen... Store bokstaver kan være lettere å lese, men når de samtidig er fete vil det for en med svakt syn flyte sammen til "grøt", så dersom det er for lettlestheten sin del så bør en droppe å gjøre bokstavene fete, og en bør også droppe vanskelig lesbare farger som rødt, gul osv...
Gjest Pjusk Skrevet 28. mai 2003 #14 Skrevet 28. mai 2003 Minnie skrev: Gal bruk av ikoner kan også være at man skriver ett surt innlegg til noen og avslutter med ”Ha en god dag videre :D Dette synes jeg også er skikkelig forvirrende/provoserende. Ellers synes jeg emnet for denne tråden er viktig. Og det er helt unødvendig å latterliggjøre det. Dere som synes dette emnet er tullete ; Tenker dere nettvett (som forresten er et suverent uttrykk) på jobb? Jeg er faktisk overasket over at så mange protesterer på dette. Jeg trodde det var en generell oppfatning at man har visse regler for bruk av farger/fonter/størrelse. Jeg har arbeidet ti år i et større datafirma som webmaster, og det er her helt utenkelig å kommunisere med f.eks. store bokstaver og uthevet skrift i mailer osv. Men at Minnie starter en tråd er vel kanskje en grunn nok til å protestere i seg selv. Emnet er vel ikke så viktig....?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 28. mai 2003 #15 Skrevet 28. mai 2003 Det var stygt skrevet Minnie å hevde at folk på nettet er tette i nøtta Nå misforstod du meg, jeg mente at de som leser bla. linken om nettvett og allikevel ikke tar dette med skriftstørrelse kontra skriking innover seg er tette i nøtta, det vil si, de skjønner det nok, de vil bare ikke gjøre det. Com. Minnie
Silfen Skrevet 28. mai 2003 #16 Skrevet 28. mai 2003 Emnet ER viktig. For det første, så er det ikk eoverdreven bruk av verken smilyer eller fet skrift HER PÅ KG. Så det å henge seg opp i noe som mindretallet gjør innimellom, er faktisk ikke nødvendig. Hadde det vært du, Pjusk, som hadde skrevet det, hadde jeg sagt akkurat det samme. La nå folk få bruke de smilyene de vil og skrive med rødt og grønt. Ødelegger det dagen din? Gjør det at KG blir et drastisk verre sted å være? Jeg ser simpelthen IKKE hvor problemet ligger. Jeg har et mye større problem med smilybruk på mange av disse mammaforumene, der ALLE innlegg overstrømmes av smilyer og x antall !!!!! og ????????? bak hvert innlegg. På slike forum har også jeg sagt i fra om overdreven bruk. Men her ser jeg ikke poenget.
Gjest Pjusk Skrevet 28. mai 2003 #17 Skrevet 28. mai 2003 Er ellers enig med Ragnhild i hennes siste innlegg. Noe annet jeg synes er vanskelig er at enkelte skriver ting med veldig liten skrift, jeg har problemer med å lese det for det blir så grøtete. Kanskje jeg har dårlig syn?? Synes dere det er lett å lese dette?
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2003 #18 Skrevet 28. mai 2003 Jeg syns det kan være fruktbart å diskutere nettvett - men Minnie - du måtte skjønne hva dette kom til å utvikle seg til. Ved å ta på deg rollen som forumets informasjonsansvarlige, så ber du om bråk. I tillegg har du allerede i ditt første innlegg en nedlatende tone som helt sikkert kommer til å bli tatt ille opp av noen. Som sagt, jeg syns det er viktig å diskutere nettvett - jeg har ikke vært på nett så lenge enda, men jeg skriver som jeg føler for, og bruker smileys når jeg syns det er passende. I tillegg bruker jeg funksjoner som å skrive med store bokstaver når jeg vil understreke noe, og jeg bruker litt farger hvis jeg vil "pynte" opp innleggene litt, f.eks i dagbøkene. Jeg føler også at jeg, når jeg bruker uthevet skrift eller store typer, uttrykker mer enn bare vanlig tale - det er et virkelmiddel jeg syns er nødvendig for å uttrykke meg selv på en best mulig måte. Men når andre skriver, med uthevinger og farger, legger jeg ikke merke til det så mye. Jeg leser det som står, og som oftest forstår jeg hva som menes kun ved å lese det. Typene og uthevingen har altså mest funksjon for meg når jeg selv bruker det. Og hva andre velger å gjøre, spiller liten rolle for meg. Kverula
Leo Skrevet 28. mai 2003 #19 Skrevet 28. mai 2003 Er ikke utpreget hårsår og velger å tolke det meste i beste mening, men har dere tenkt på at skrift og ikoner på nettet har samme funksjon som ansiktsuttrykk og fakter IRL? Vitsen er jo å kommunisere og målet kan da ikke være at andre hele tiden skal misforstå det man sier? IRL blir man, i hvert fall i vår del av verden, oppfattet som temmelig merkelig hvis man står og nikker samtidig som man uttaler et bastant nei. Lesbarhet er også viktig og det er hevet over en hver tvil at svart skrift på lys bunn for de aller fleste vil være mest lesbart. Vi har regler for god takt og tone IRL og vi har det på nettet. Hva er egentlig forskjellen? Ellers må jeg si at jeg generellt, altså ikke bare på KG, irriterer meg grønn over folk som konsekvent avslutter mailer og innlegg med "Ha en god dag!" Av og til virker det temmelig malplassert og bidrar til det motsatte.
Silfen Skrevet 28. mai 2003 #20 Skrevet 28. mai 2003 Er det noen som vet prosentandelen av alle disse fæle, uleselige innleggene her på KG? Jeg mener, jeg må jo ha gått glipp av noe vesentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå