Gå til innhold

Intervju til McKinsey & Company, Oslo


Gjest Sosialantropolog

Anbefalte innlegg

Gjest Sosialantropolog

Jeg har blitt innkalt til et jobbintervju i McKinsey & Company i Oslo ved Aker brygge, og er ganske spent på hva de vil vektlegge. Jeg er sosialantropolog, ønsker å jobbe innen business, og har arbeidserfaring fra offentlig sektor og privat sektor. Jeg har ikke økonomi i faggraden min...men har lært en del praktisk gjennom jobb. :)

Hva bør jeg forberede meg på? Noen her med erfaring fra slike konsulentselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har blitt innkalt til et jobbintervju i McKinsey & Company i Oslo ved Aker brygge, og er ganske spent på hva de vil vektlegge. Jeg er sosialantropolog, ønsker å jobbe innen business, og har arbeidserfaring fra offentlig sektor og privat sektor. Jeg har ikke økonomi i faggraden min...men har lært en del praktisk gjennom jobb. :)

Hva bør jeg forberede meg på? Noen her med erfaring fra slike konsulentselskap?

Hvis du har hatt intervjuet, hvordan gikk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sosialantropolog

Jeg ønsker ikke å gå i detalj her, men har vært til intervju nr 1 og nr 2 er snart. jeg fikk ingen innspill på mitt innlegg, så tydelig at ingen her jobber i McKinsey i Oslo da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å gå i detalj her, men har vært til intervju nr 1 og nr 2 er snart. jeg fikk ingen innspill på mitt innlegg, så tydelig at ingen her jobber i McKinsey i Oslo da?

Jeg jobber i en tilsvarende selskap, det som ble vektlagt for meg i runde 2 av intervjuet var personlighet og om jeg "passet inn" med de andre i bedriften.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kompetanse da? Jeg er bare student ennå selv, men hører ofte at selskaper ansetter basert på "trynefaktor" og at man må passe inn med de andre.

Men hvorfor er det så viktig å passe inn med de andre da?

Er det greit at selskapet må bruke lang tid på å lære opp de nye?

"We hire personality, competance can be learned", sa en konsernsjef fra et amerikansk selskap til meg en gang. Kanskje det var noe sant i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er en del oppblåste og sløve folk som jobber der i Oslo. Alt fra resepsjon til konsulenten kan være så ymse. Hadde ikke giddet å brukt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kompetanse da? Jeg er bare student ennå selv, men hører ofte at selskaper ansetter basert på "trynefaktor" og at man må passe inn med de andre.

Men hvorfor er det så viktig å passe inn med de andre da?

Er det greit at selskapet må bruke lang tid på å lære opp de nye?

"We hire personality, competance can be learned", sa en konsernsjef fra et amerikansk selskap til meg en gang. Kanskje det var noe sant i det?

Folk som ikke har den nødvendige kompetanse og et høyt karaktersnitt kommer ikke inn til intervju i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har den nødvendige kompetanse og et høyt karaktersnitt kommer ikke inn til intervju i første omgang.

Det stemmer når det gjelder Mc Kinsey. Det er Mc Kinseys natur å kun ansette unge mennesker med høyt karaktersnitt, drive rovdrift på dem noen år, så går de gjerne over til andre selskaper når de vil videre og ikke orker å jobbe 18 t/døgnet lengre.

Andre mer normale og humane selskaper ansetter basert på generell bakgrunn, hvilke valg man har tatt og at man har arbeidserfaring. Karakterene blri først kjent på et av intervjuene og vil bare være en opplysning blant mange andre i et helhetsinntrykk.

En jeg kjenner, som har studert på BI i 4 år, ble kalt inn til intervju i Mckinsey, og han ble "anklaget" for å være for avslappet. Han ville ikke ha jobben uansett om de hadde tilbudt ham den. Han ønsket ikke å jobbe med så stressede folk. I dag har han toppjobb i norsk næringsliv. Det finnes heldigvis mange veier til målet.

Selv har jeg mer sansen for ansettelser der sjefen er sjef og ansetter på bakgrunn av sin lange erfaring og magefølelse (intuisjon basert på erfaring og kunnskap). I dag har ikke sjefer tid til slikt, men når det skjer er det kult.

De fleste ansetter på bakgrunn av trynefaktor: de må jo like det de ser, i og med at de skal se de flere ganger framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kompetanse da? Jeg er bare student ennå selv, men hører ofte at selskaper ansetter basert på "trynefaktor" og at man må passe inn med de andre.

Men hvorfor er det så viktig å passe inn med de andre da?

Er det greit at selskapet må bruke lang tid på å lære opp de nye?

"We hire personality, competance can be learned", sa en konsernsjef fra et amerikansk selskap til meg en gang. Kanskje det var noe sant i det?

Det er mye 'tryggere' aa ansette en som allerede passer inn i kulturen i organisasjonen enn en som er litt annerledes og kanskje kan foere til forandringer eller en ubalanse (som kan vaere viktige for businessen). Det er i alle fall en grunn, finnes mange flere som man kan tenke seg til. For eksempel kan det vaere enklere aa like en person med 'rett' personlighet enn en med en litt annen personlighet.

Og som noen andre nevnte, de som blir kalt inn har som regel kompetanse, men derfra er det ikke noedvendigvis kompetansen i seg selv som bestemmer hvem som faar jobben til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 år senere...
Gjest lisemm

At du trenger svært gode karakterer for å jobbe i McKinsey er en myte. Du må ha gode karakterer, og være skoleflink, men utover det trenger du ikke noen spesielle egenskaper.

Jeg kjenner en som jobber i Boston Consulting Group. Vedkommende jukset seg gjennom videregående, kom inn på en Handelshøyskole i Trondheim og søkte seg videre til en master på NHH. Fyren er direkte uintelligent, og snever som få, men likevel fikk han jobb i Boston Consulting Group (som ligger noen hakk under McKinsey). Det som er skremmede er at fyren er en klassisk psykopat. Mitt inntrykk er at klassiske psykoapter og narsissister ender opp i denne typen stillinger. De er ofte mestre på nettverks- og karrierebygging. De gjør det godt på jobbintervju - og vet å ta æren for andres arbeid.

De aller fleste ønsker ikke imidlertid ikke slike stilinger. Det er først og fremst balleslikkere, go-gettere og strebere som sikter seg inn mot denne typer stiller. Mennesker som motiveres av status, fasade og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...