Gå til innhold

Par som alltid koser og kliner foran andre


Gjest Gjest_Myrthel_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Myrthel_*

Hei,

Har oppigjennom hatt noen vennepar som alltid skal kose og småkysse med hverandre når vi treffes (både når vi bare er tre og i større sammenhenger), og merker at jeg reagerer negativt på det selv om jeg skulle ønske at jeg gav blaffen. Dette er ikke nyforelskede par, men folk som har vært sammen i flere år. Og det dreier seg ikke om korte kjærtegn, men å sitte "limt sammen" store deler av kvelden og kose og kjæle med hverandre i sosiale sammenhenger.

Spesielt når vi bare er tre føler jeg meg veldig ekskludert - og litt pinlig berørt - når de begynner å kose og klappe på hverandre foran meg, særlig når jeg har vært singel selv og savner den nærheten som de er så flinke til å demonstrere. (Jada, blir sjalu. Kan ikke for det.)

De har også en tendens til å stille seg opp og kysse rett foran nesen på folk.

Det er ikke at jeg ikke unner dem par-lykken deres, men jeg ville helst slippe å bli gjort til tilskuer til den bestandig. Føler meg litt brukt som "publikum".

Og da jeg var singel pleide jeg av og til å bli skikkelig lei meg og deppa når jeg hadde vært sammen med dem lenge, antagelig fordi jeg ble så voldsomt konfrontert med mine egne savn.

Samtidig har jeg ikke lyst å si noe til dem fordi jeg har ikke synes jeg har noen rett til å prøve å dirigere hvordan de skal oppføre seg, men jeg merker at jeg er begynt å unngå å treffe dem alene selv om det egentlig er folk jeg liker veldig godt. De er morsomme, hyggelige og smarte og snille, og all den evinnelige kosingen er det eneste "problemet". Jeg tror noe av problemet for meg er at jeg føler at de på en måte bruker meg til å bekrefte dem som par, det kan hende jeg tar feil, men det er slik det føles.

Jeg vet at det er flere enn meg som reagerer på den intime oppførselen - selv om den ikke er eksplisitt seksuell, men ingen sier noe, sikkert for ikke å bli oppfattet som u-rause og snerpete.

Ville dere sagt fra? Eller er det sært av meg å reagere? Hvor intime er det greit for par å være blant venner, føler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er hyggelig å se at romantikken blomstrer hos par som har vært sammen lenge, men det går vel en grense et sted for når det blir klamt og ekskluderende. Men å si fra? Det hadde jeg nok ikke gjort. Måtte i såfall bli innbakt i en spøk. Det skal vel litt til for å påpeke ting ved oppførsel hos folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lena_*

Det er ganske lett å si fra til folk om du pakker det inn som en spøk.

F.eks:

- Øyh, kåtinger! Finn dere et rom!

- Dere er jo nesten som siamesiske tvillinger. Tungene deres har grodd fast i hverandre. Men det var jo bra det bare var tunga da, det hadde vært verre med andre kroppdeler. Wø-høøø!

- Jasså ja! Dere er sånne som tenner på tilskuere. Så hyggelig at jeg får være krydderet i sexlivet deres. Jeg føler meg beæret.

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo

Forstår problemet, og synes ikke det er sært av deg å reagere :) Selv føler jeg meg veldig femte hjul på vogna hvis jeg er sammen med et par som er slik du beskriver.

Jeg synes godt at par som er sammen med en vennegjeng kan kose, kysse, holde hender osv, men hvis de er sammen med èn person burde de kunne begrense seg litt. Tror de fleste føler seg utilpass med å stå ved siden av et par som kysser og fniser, mens man venter på at de skal bli ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Myrthel_*

Takk for svarene! :)

Det med å si fra spøkefullt er kanskje en idé, men det krever liksom den rette lette tonen for ikke å høres ut som et angrep, og når jeg blir "trigga" er jeg ikke sikker på om jeg får det helt til... :sjenert:

Har lekt litt med tanken om å si det som det er (uten å lage noe stort drama ut av det), men det krever den rette sammenhengen og en god del takt og tone.

Takk for forståelsen dalieo - "femte hjul på vogna" er virkelig det rette uttrykket. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunis

Hahaha! Sånne folk har jeg vært mye med ja. Og jeg syns de BURDE VÆRT SKUTT! Skjønner de ikke hvor respektløst og irriterende dette er? I tillegg, om de er gode venner gjør de seg immune mot kritikk fordi "kjærligheten må jo få lov til å blomstre". Javel. Whatever. Få dere ett rom. Hvis jeg er glad i meg selv, står jeg ikke å onanerer blant venner heller akkurat. Samme greia, spør du meg. Jeg hater ikke alle par, jeg har ikke noe imot at folk er sammen, men dette handler om prinsipp og folkeskikk.

Hvis de er så limt sammen kan de sikkert ikke vente med å komme til third base så hvorfor ikke bare få seg ett rom. Vi vet jo alle hva de egentlig vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oxford
Jeg synes godt at par som er sammen med en vennegjeng kan kose, kysse, holde hender osv, men hvis de er sammen med èn person burde de kunne begrense seg litt. Tror de fleste føler seg utilpass med å stå ved siden av et par som kysser og fniser, mens man venter på at de skal bli ferdige.

Her er jeg helt enig med "dalieo".

Men som "Kosemose" sier; jeg synes det er fint å se at romantikken blomstrer hos par som har vært sammen lenge.

Jeg hadde ikke sagt fra, rett og slett fordi jeg heller bare skygger banen i slike situasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uff, jeg vet hva du menes ts... Et nuss og en klem og slikt er greit, men når det nærmer seg klåing og direkte klining så føler jeg at det er alt for intimt til at jeg har lyst til å se det. Jeg føler nærmest at mine intimgrenser blir krenket, jeg vil ikke bli påtvunget andres intimitet på den måten. Særlig når det bare er tre, da har man jo ikke noen andre å snu seg mot, men må pent sitte der og late som ingenting til de er ferdige.

Og det er ikke alltid så kjekt å være enslig og sitte der alene mens folk koser rett forann trynet på deg, og du tenker at det nærmeste du har vært å få en kos var da en fyr skubbet hardt borti deg på bussen og glodde sint på deg selv om det var han som skubbet...

Enten ville jeg sagt noe i en spøkefull tone (om jeg hadde turt..) ellers ville jeg ikke sagt noe. Det er vanskelig å si ifra uten at de bare vinkler det til at "man må da tåle at andre er glad i hverandre", osv, og så blir man framstilt som en snerpete bitch..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å, dette er noe av det mest harrye jeg op :hjerter_rundt: plever! Folk som er sammen og sitter oppå hverandre og kysser og koser, eller kan begynne å råkline når man er midt i en samtale. Dette er respektløst ovenfor de man er besøker, og utenforstående for litt den følelsen at paret heller ville vært alene.

Dersom det er noen jeg kjenner godt og opplever det mye med, har jeg sagt i fra at det er litt tacky å holde på sånn, men ved andre blir det mest pakket inn som en spøk. Var i selskap hos et par som satte igang, og alle gjestene hang seg på å mobbe dem med: "å, se, nå begynner alkoholen virkelig å virke her" og "få dere et rom da" og "tror de begynner å bli lei av gjestene nå, kanskje vi skal begynne å pakke sammen". Paret gav seg ganske kjapt etter det.

Men synes ikke dette er å la kjærligheten blomstre, men mangel på respekt for omgivelsene. Det er heller ikke særlig godt for de som har vært single en stund eller noen som nettopp har kranglet med kjæresten å se på det. Min kjæreste er veldig kosete og vil gjerne holde og kysse meg foran familie og venner, men når det blir mye, pleier jeg bare å klype ham litt, så gir han seg. Ingenting er bedre enn å kose masse og uforstyrret hjemme. :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Jeg forstår ikke engang hvordan de praktisk får til plutselig voldsom klining når man kun er tre der. Avbryter de seg selv? Deg? Og også når dere er mange i en gruppe, det er jo å ekskludere seg selv helt fra gjengen.. Uansett syns jeg det er veldig rart at de gjør det, f. eks har kjæresten og jeg som regel å unngå sånt når vi er ved andre nettopp fordi vi vet hvor ubehagelig det kan være for andre. Klining forran folk man kjenner syns jeg er mer ekkelt enn deilig - det er ikke å stjele til seg et søtt lite kyss akkurat.

Dog å si fra nå er kanskje litt seint? I alle fall på den spøkefulle tonen noen her foreslår. Hadde det vært den første gangen det skjedde kunne man kanskje pakka det inn i en spøk, men når dette har pågått over lengre tid blir det litt sært å plutselig slenge ut "Jasså ja! Dere er sånne som tenner på tilskuere" - det "vet" da ts at de gjør. Så om du ønsker å ta det opp syns jeg det er lurest å si det som det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady

Når det er en stor gruppe bryr jeg meg ikke, men synes ikke det er så kult når jeg er tredje mann på vogna, for å si det slik.. Da blir det litt ukomfortabelt om de sitter å kliner og koser leeeeenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg vedlig godt igjen her ts!

Har en veninne som bor i oslo (jeg bor i trondheim, og det gjør også typen hennes)

Så når hun kommer hit og jeg skal møte henne, er typen aalltid med. Skjønner jo de vil være mest mulig sammen når hun først er her. Hun har vært min beste veninne i flere år.

Men til spørsmålet: Ettersom han alltid er med (hjem til meg), og det er lenge siden de har møttes sitter de alltid og småklår, kysser, kliner..

Det er ganske ubehagelig egentlig. Jeg er ikke sjalu eller noe sånnt, har kjæreste.

Blir liksom sånn.. *sitter og ser ut i luften og venter på at de skal bli ferdig*

Føler meg litt dom der jeg sitter egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest missLady

Blir liksom sånn.. *sitter og ser ut i luften og venter på at de skal bli ferdig*

Føler meg litt dom der jeg sitter egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan lett gå over i uhøflig-kategorien!

Jeg har opplevd flere ganger å holde en samtale med en person når kjæresten plutselig skyter inn og skal kline. DET er uhøflig, det!

Så jeg skjønner deg godt, ts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Veldig enig med TS. Kunne ha startet denne tråden selv.

Var i samme situasjon i fjor med bestevenninna mi og kjæresten hennes. De var LIMT sammen døgnet rundt, i tillegg bodde de sammen. Jeg følte meg pinlig berørt når jeg var med dem, og det ble også slitsomt i lengden med all klåingen og alle kjælenavna.

Jeg sa fra hva jeg følte - og mistet henne. Vi snakker ikke sammen i dag. Hun kuttet rett og slett ut all kontakt med meg. Ikke lett å vite hva en skal gjøre i en sånn situasjon, men jeg vet at hadde jeg kunne skrudd tida tilbake hadde jeg holdt kjeft den gangen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror nesten ikke hva jeg leser jeg heller. Følte meg truffet da jeg så tittelen, for vi pleier å kysse og klappe på hverandre selv om det er andre til stede. Men å kline og klå?? Og avbryte midt i en samtale fordi man må kline? Høres kjemperart ut, og jeg ville sagt fra at jeg opplevde det ubehagelig. Det er jo uhøflig oppførsel som flere har påpekt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Myrthel_*
Tror nesten ikke hva jeg leser jeg heller. Følte meg truffet da jeg så tittelen, for vi pleier å kysse og klappe på hverandre selv om det er andre til stede. Men å kline og klå?? Og avbryte midt i en samtale fordi man må kline? Høres kjemperart ut, og jeg ville sagt fra at jeg opplevde det ubehagelig. Det er jo uhøflig oppførsel som flere har påpekt ovenfor.

Jeg har også opplevd par som virkelig kliner foran meg, men det er lenge siden og jeg har for lengst kuttet kontakten med dem av flere grunner.

De jeg tenkte på da jeg skrev innlegget er ikke i den kategorien, jeg vil ikke si at de direkte klår eller kliner, men de sitter ofte limt inntil hverandre og koser når jeg snakker med dem og de har også en tendens til å stille seg slik at man aktivt må snu seg en annnen vei om man ikke har lyst til å se dem kysse.

For ordens skyld så tåler jeg godt at par gir hverandre en klapp og en nuss i blant, det er mengden og "plasseringen" jeg reagerer på tror jeg.

Det er sikkert ikke ondt ment, men det føles nokså utrivelig og ekskluderende likevel - når man er tre i alle fall. Og som noen sa her: Det er ikke så trivelig å tilbringe en kved med et stadig kosende par dersom man selv er ufrivillig singel og ikke har fått en skikkelig kos de siste fem åra liksom. Det er jo ikke deres skyld at jeg var singel, men det var en solid dose salt i såret hver gang jeg traff dem. Og selv nå som jeg har kjæreste, synes jeg fort det blir litt ubehagelig privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...